آموزش بسکتبال | چگونه دفاع بهتری در بسکتبال داشته باشیم؟

دفاع بهتری در بسکتبال

یکی از ارکان اصلی ورزشی همانند بسکتبال، دفاع است که تاثیرگذاری زیادی را در نتیجه یک تیم دارد. در راستای مطالب آموزشی سایت بسکتفا قصد داریم در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه دفاع بهتری در بسکتبال داشته باشیم؟ برای خواندن این مطلب در ادامه همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آموزش بسکتبال | دو اشتباه رایج در سیستم دفاعی خطی بسته

شما باید در مورد تک تک پست‌های بسکتبال اطلاعات لازم را کسب کرده و حتما برای این که در بسکتبال موفق شوید باید زیر نظر مربیان مجرب و در باشگاهی حرفه‌ای آموزش ببینید چرا که آموزش‌های هر مربی با دیگری فرق دارد و به اصلاح هر شخصی، سبک مورد نظر خود را دنبال می‌کند. در این میان بر اساس استانداردهای جهانی قوانین و سیستم‌های بسکتبال، برخی مربیان بسکتبال، در برخی فاکتورها با هم اختلاف نظر دارند که در هر صورت یک سیستم را دنبال خواهند کرد. مثلا در حالی که دفاع من تو من به انسانی خاص سپرده می‌شود، دفاع منطقه‌ای از یک منطقه‌ی خاص محافظت می‌کند. دفاع منطقه‌ای می‌تواند در برابر تیم‌هایی موثر باشد که در بازی پیرامونی و شوت‌زنی خارج از محوطه ضعیف هستند.

دفاع بهتری در بسکتبال

هم‌چنین برابر بازیکنانی که خواهان هجوم به سمت سبد هستند. بیس اصلی این دفاع زمانی است که بازیکن حمله وارد محوطه‌ی دفاعی شما می‌شود. زمانی که بازیکن حمله به منطقه‌ی دیگر محوطه‌ی دفاعی شما رفت،‌ وظیفه محافظت از آن بر عهده‌ی بازیکن هم‌تیمی شما در منطقه‌ای دیگر است. نه اینکه شما به دنبال بازیکن بروید. در مجموع شما از محوطه‌ی خود به هیچ وجه خارج نخواهید شد.

آموزش بسکتبال | آشنایی با دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

آمادگی ذهنی اولین راز موفقیت بازیکنان بسکتبال

در هر پستی که در بسکتبال بازی‌ می‌کنید، در ابتدا باید ذهن آماده‌ای داشته باشید تا نتیجه لازم برای شما حاصل گردد. علاوه بر مربی بسکتبال که در این زمینه نقش پررنگی را ایفا می‌کند شما نیز باید ذهن خود را از هرگونه مسئله اضافی که به بازی شما آسیب می‌زند خالی کنید تا بتوانید هرانچه در یک بازی لازم است را فرا گیرید. در هر پست بسکتبال اگر آمادگی ذهنی و روحی نداشته باشید، قطعا به موفقیت نخواهید رسید چرا که خودتان را باور ندارید و این عدم اعتماد به نفس قطعا به کار فردی و بعد به کار کل گروه آسیب وارد خواهد ساخت. مربیان بسکتبال نیز وظیفه دارند بر این موضوع تاکید ویژه‌ای داشته باشند چرا که این موضوع در هر کار و ورزشی صدق می‌کند.

دفاع بهتری در بسکتبال

بیشتر بدانید: ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال چه کمکی می‌کند؟

بیشتر امتیازات حریف به چه شکلی کسب می شود؟

جدای از پرتاب های 3 امتیازی و 2 امتیازی، بیشتر بازیکنان نقاط خاصی از زمین را برای کسب امتیاز انتخاب می کنند و به اصطلاح نقاط موردعلاقه خود را دارند. به عنوان یک مدافع نمونه باید نحوه امتیازگیری حریف خود را شناسایی کنید. آیا بیشتر امتیازهای آن‌ها توسط فرار از طریق اسکرین و پرتاب های میانه صورت می گیرد؟ آیا تخصص آن‌ها در پست پایین است؟

ضرب‌المثل قدیمی «دوست خود را نزدیک نگه دارید، دشمن خود را نزدیک تر» مصداق بارز این مسئله در بسکتبال است. شناخت شما از حریف مقابل باید از تیم خودتان بیشتر باشد. البته شاید این مسئله امکان پذیر نباشد اما باید تمام سعی خود را در شناسایی تاکتیک های حریف خود به کار بگیرید.

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

دفاع بهتری در بسکتبال

دریبل عمده آن‌ها با دست راست یا چپ است؟

آگاهی از اینکه مهاجم تیم حریف بیشتر با دست راست خود دریبل می کند یا با دست چپ، یکی از مهم‌ترین شاخصه های شناخت تیم مقابل و دفاع در مقابل آن‌ها است. نحوه به‌کارگیری این دانش هنگام بازی ممکن است ارتباط عمیقی با قواعد و تاکتیک تیم شما داشته باشد. با این وجود، این مسئله در نحوه دفاع شخصی شما تأثیر بسزایی خواهد داشت.

بیشتری بازیکنان مهاجم تمایل به نفوذ توسط دست راست خود را دارند. از این رو می توانید هجوم و حرکت آن‌ها از سمت راست را تحت کنترل داشته و آن‌ها را مجوز به نفوذ از ناحیه مقابل کنید. بدین ترتیب آن‌ها یا مجبور به نفوذ از ناحیه موردعلاقه خود شده و اقدام به خطا روی شما می کنند، یا اینکه سعی در دور زدن شما می کنند که زمان کافی برای تغییر موقعیت را به شما خواهد داد.

بیشتر بدانید: ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

نقطه ضعف حریف خود را بشناسید

به همان اندازه که شناسایی نقاط قوت حریف اهمیت دارد، آگاهی از نقاط ضعف آن‌ها نیز حیاتی است. اگر از نقاط ضعف حریف آگاهی داشته باشید، آن‌ها را مجبور به انجام تاکتیک یا کاری می کنید که در آن ضعف دارند. این مسئله را می توانید از طریق مشاهده ویدیوی بازی حریف، مشاهده بازی واقعی یا هنگام بازی مقابل آن‌ها و به مرور شناسایی کنید.

هر بازیکنی نقطه ضعف خاص خود را دارد و باید آن را شناسایی کرد. برای مثال عبارت «هَک اِ شَک» (Hack a Shaq) هنگامی رایج شد که دان نلسون (Don Nelson) در سال 1999 روی شکیل اونیل (Shaquille O’Neal) به صورت عمدی خطا کرد. اونیل در طول دوران بازی خود تنها 52 درصد از پرتاب آزادهای خود را به گل تبدیل کرده است. «هَک» نام دیگر خطا در بسکتبال است. «شَک» نیز شکل عامیانه شکیل است. اگر بازیکنی که در حال پرتاب توپ است، توانایی پرتاب آزاد پایینی داشته باشد، به صورت عمدی روی او خطا انجام می شود تا بلکه پرتاب آزاد خود را به گل تبدیل نکند.

دفاع بهتری در بسکتبال

پاسخ تیم حریف به فشار دفاع چیست؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که مهاجمین را از یکدیگر جدا می کند، نحوه مقابله آن‌ها با فشار تیم مقابل است. برخی مهاجمین به صورت میانگین هر بازی 25 امتیاز کسب می کنند. هنگامی که فشار زیادی روی آن‌ها قرار می دهید، این امتیازگیری به طرز فوق‌العاده‌ای کاهش می یابد. این‌ها مهاجمانی هستند که توان مقابله با فشار حداکثری مدافعین طراز اول را ندارند.

این بازیکنان تحت فشار شروع به داد زدن سر هم تیمی های خود کرده و از سراسر زمین شروع به پرتاب های بدون هدف می کنند تا بتوانند به میانگین امتیازگیری خود دست یابند. البته مهاجمین بی نقصی نیز وجود دارند که با وجود فشار زیاد از طرف مدافع، آرامش خود را حفظ کرده و بازی خود را طبق روال معمول ادامه می دهند. از همین رو باید مهاجم خود را شناسایی کنید و استراتژی منطبق با آن را به کار بگیرید.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

دفاع بهتری در بسکتبال

توان ریباند حریف را شناسایی کنید

مهاجمین زیادی وجود دارند که فرار به داخل و ریباند تهاجمی را به شکل فوق‌العاده‌ای انجام می دهند. در این حالت یا اقدام به پرتاب زیر تور می کنند یا پاس به بیرون می دهند و موقعیت پرتاب را برای هم تیمی خود فراهم می کنند. پرتاب های ناشی از ریباند تهاجمی معمولاً پرتاب های فوق العاده ای هستند.

به عنوان مدافع باید گرایش مهاجم مقابل خود را شناسایی کنید. آیا پس از هر پرتاب، جهت ریباند توپ به ناحیه رنگی برش می زند یا اینکه بلافاصله جهت دفاع به زمین خودی برمی گردد. اگر آن‌ها مهاجمین با توان ریباند بالا هستند، باید پس از هر پرتاب تماس فیزیکی کافی با آن‌ها برقرار کنید تا از عدم ریباند توسط آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

سیستم هجومی حریف را بشناسید

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که هر مدافع درجه یک باید از خود بپرسد این است که «سیستم هجومی تیم مقابل به چه شکلی است؟» هنگامی که به پاسخ این سؤال رسیدید، قدم بعدی شما این است که مناسب ترین شکل برای دفاع بهتر در مقابل آن را پیاده کنید.

نحوه پایه ریزی حمله آن‌ها چگونه است؟ دنباله پاس موردعلاقه آن‌ها به چه ترتیبی انجام می شود؟ بیشتر پرتاب های آن‌ها از چه ناحیه ای صورت می گیرد؟ پاسخ به سؤالاتی از این قبیل می تواند دست بالا را به شما داده و شناسایی سیستم هجومی حریف را برای شما ساده تر کند.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

دفاع بهتری در بسکتبال

متداول ترین سِت پلِی حریف را شناسایی کنید

سِت پلی (Set Play) به یک روند منظم و تکراری بازی گفته می شود که به بهترین موقعیت پرتاب ختم می شود. بر خلاف سیستم های مختلف که دارای حرکت های متعدد هستند، سِت پلی ها یک روند تکراری را دنبال می کنند. برخی تیم ها هستند که حمله ندارند و به طور کامل به ست پلی متکی هستند. حال برای داشتن بهترین دفاع در بسکتبال نیاز است که این ست پلی ها را به صورت کامل بشناسیم.

بسکتبال نوجوانان و دبیرستان نیز اغلب بر پایه 2 الی 3 ست پلی استوار است. از این رو می توان به سادگی آن را دریافت و راه مقابله با آن را پیدا کرد. بهترین زمان برای دریافتن نحوه بازی تیم مقابل، قبل از بازی است. ویدیوی بازی آن‌ها را نگاه کرده و ست پلی های آن‌ها را شناسایی کنید. نحوه حمله آن‌ها را نفر به نفر زیر نظر داشته باشید و روال بازی آن‌ها را دریابید. اگر موقعیت مشاهده ویدیو را قبل بازی نداشتید، جای نگرانی نیست. به سادگی و پس از گذشت چند دقیقه از بازی می توانید این مسئله را بفهمید. با دقت تیم حریف را تحت کنترل داشته باشید و به صورت تیمی همه چیز را آنالیز کنید.

بیشتر بخوانید:

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *