۲۳ شرط همتیمی خوب در بازی بسکتبال

یک همتیمی خوب بودن در بازی بسکتبال بسیار مهم‌تر از یک بازیکن خوب بودن است. شما هیچ‌وقت نمی‌توانید مربیگری یک بازیکن حرفه‌ای را که در یک تیم سطح بالا بازی می‌کند برعهده داشته باشید. تعداد بازیکنان حرفه‌ای در بازی بسکتبال که مربیگری آنها را بر عهده داشته‌اید به مراتب کمتر از مربیگری بازیکنان جدید و تازه‌کار است. هر بازیکنی که تازه شروع به کار کرده است، پیشرفت می‌کند، شغلی در تیم بدست می‌آورد و به عنوان عضوی از تیم بسکتبال شروع به فعالیت می‌کند. حال ما چگونه می‌توانیم که بازیکنان را از طریق آموزش آنها برای یک همتیمی خوب بودن برای بقیه روزهای زندگیشان آماده کنیم. بسیاری از نکاتی که افراد در طول این مسیر می‌آموزند به زندگی آنها در آینده کمک می‌کند. درواقع تمام ۲۳ موردی که در این مقاله آورده شده است نکات دقیقی است که یک فرد را به یک همتیمی مناسب تبدیل می‌کند. ممکن است بازیکنان شما به اهمیت آنها پی نبرند اما روزی به این موضوع پی می‌برند و از شما قدردانی می‌کنند. باهم به بررسی ۲۳ مورد زیرمی‌پردازیم:

ویژگی‌های یک همتیمی خوب در بازی بسکتبال

ویژگی‌های یک همتیمی خوب در بازی بسکتبال

۱-یک همتیمی خوب رابطه خوبی با همتیمی‌های خود برقرار می‌کند

این مسئله برای موفق شدن بسیار مهم و اساسی است. موفقیت تنها به معنی برد و پیروزی نیست(البته که شامل این مورد هم می‌شود) ولی لذت بردن اعضای تیم در بازی بسکتبال در طول یک فصل مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود. برای برقرار شدن یک رابطه عمیق و صمیمی بین اعضا لازم است که اعضای تیم همدیگر را بیشتر از سایر افرادی که تنها چند هفته با بازیکنان زمین آشنا شده‌اند، بشناسند. بازیکنان باید بفهمند که همتیمی آنها در خارج از زمین چه شخصیتی دارد چراکه این شناخت با عمق و اعتماد همراه می‌شود. این نزدیکی‌ها با شناخت خانواده‌های یکدیگر، علایق و سلیقه‌های آنها، تیم بسکتبال مورد علاقه آنها در ان‌بی‌ای و بازیکن محبوبشان و … بدست می‌آید. این مسئولیت هر بازیکن است که تا این اطلاعات را بدست آورد و با بقیه افراد درمیان بگذارد. در ادامه اعضای تیم درمی‌یابند که ارتباط آنها در خارج از محدوده زمین بسکتبال باعث قوی‌تر شدن ارتباط تیمی می‌شود.

۲- یک همتیمی خوب ارتباط سایر همتیمی‌ها را قوی‌تر می‌کند

یک بازیکن بااخلاق سعی در بهبود روابط بازیکنان باهم می‌کند این مسئله‌ای است که بسیاری از افراد به آن توجه نمی‌کنند. این به معنای آن نیست که که اگر بازیکنی این کار را انجام نداد همتیمی بدی است. شاید یک بازیکن خجالتی باشد و یا یار و همتیمی دارند که با آن صمیمی شده‌اند و یا اهمیت ساخت روابط واقعی را درک نکرده‌اند. یک بازیکن و همتیمی عالی بیشترین تلاش خود را برای برقراری بهترین ارتباط بین همتیمی‌های خود انجام می‌دهد. در زیر چند مثال را باهم بررسی می‌کنیم:
• دعوت همدیگر به استخر
• برنامه‌ریزی برای باربیکیو و یا شام
• هماهنگ کردن با همتیمی‌ها برای تمرینات اضافه
• دعوت کردن یار تیمی به سینما
بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد تبدیل شدن تیم به چند دسته و یا گروه‌های کوچک‌تر برای بیرون رفتن است. سعی کنید تمام بازیکنان در برنامه‌ها شرکت کنند و در کمک کردن به آنها تلاش کنید.

۳-یک همتیمی خوب هر نقشی را در تیم ایفا می‌کند

یک همتیمی خوب هر نقشی را در تیم ایفا می‌کند

یک بازیکن خوب مایل است که در هر نقشی بازی کند تا به همتیمی‌های خود برای موفقیت آنها تلاش کند. بازیکنانی که این فداکاری را در تیم انجام می‌دهند اهداف خود را به نفع منافع تیم و همتیمی‌های خود قربانی می‌کنند:«ما قبل از من»
زمانی که نقش شما در تیم تعریف می‌شود، ترجیح می‌دهم تا نقش آنها را به دو دسته تقسیم کنم تا برای ایفای نقش گیج نشوند

۱-دقایقی که در هر کوارتر بازی می‌کنید

نداشتن مخالفت با کم شدن دقایق بازی در زمین رفتاری است که برای هر بازیکن بسکتبالی ضروری است. اگر در حال پیشرفت در سطوح مختلف بسکتبال هستید باید این انتظار را داشته باشید که زمان‌هایی را هم روی نیمکت سپری کنید. بازیکنانی که در تیم‌های دبیرستانی بازی می‌کنند و ۳۰ امتیاز و ۱۰ ریباند را در بازی برای تیم بدست می‌آورند معمولاً با ورود به کالج ممکن است ۲ دقیقه از بازی را روی نیمکت تماشا کنند. همین اتفاق زمانی که بازیکنان در ان‌بی‌ای وارد می‌شوند روی می‌دهد. دسته‌ای از بازیکنان هستند که سوپراستار تیم بسکتبال کالج خود هستند و برای بدست آوردن جایگاهی مناسب و بالا دست به نبرد می‌زنند که به سرعت هم فراموش می‌شوند. یک همتیمی یا بازیکن حرفه‌ای آماده پذیرفت نقش جدید خود بدون از دست دادن اشتیاق خود می‌شود. اگر فکر می‌کنید که شما شایسته آن هستید تا دقایق بیشتری را در زمین بازی کنید و یا بهتر از همتیمی خود در زمین عمل می‌کنید و باید مدت بیشتری را در زمین حضور یابید، بهتر است در این شرایط به تصمیمات مربی احترام بگذارید و ۱۰۰% تلاش خود را در ایفای نقش خود انجام دهید .

۲-نقش شما در زمین بسکتبال

نقش دیگر شما در زمین این است که بازیکن چه نقشی در زمین داشته باشد و در طول بازی روی چه مسئله‌ای تمرکز کند.
بسیاری از بازیکنان هستند که در دوران دبیرستان نقش مهم و حیاتی در تیم ایفا می‌کنند اما زمانی که وارد کالج می‌شوند تیم آنها نیازی به نقش امتیاز آور آنها در زمین ندارد. ممکن است آنها مدافع بسیار خوبی باشند و باید جلوی بهترین بازیکن حریف را بگیرند. مهم‌ترین چیزی که بازیکنان باید به یاد داشته باشند این است که نقش آنها در زمین بازی تغییر می‌کند و با این تغییر نقش باید سازگار باشند. چاک دالی می‌گوید:«بازیکنان باید نقشی را که مربی به آنها می‌دهد بپذیرند و با سیستم شما همکاری داشته باشند» در ادامه گرگ پاپویچ اضافه می‌کند:«ما به بازیکنانی اعتقاد داریم که نقش خود را در تیم خوب اجرا می‌کنند و به اهداف تیمی بیشتر از اهداف فردی اهمیت می‌دهند»

۴-یک همتیمی خوب بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد

هر بازیکنی باید درنظر داشته باشد که هر تلاشی که در طول تمرینات و یا بازی انجام می‌دهد باید کاملاً تحت کنترل خود باشد.اگر حتی ۵ دقیقه در زمین بازی می‌کنید باید تمام تلاش خود را انجام دهید.تیم شما ۳۰ امتیاز در کوارتر چهارم عقب است؟ بیشترین تلاش خود را برای آن انجام دهید.۸ صبح یکشنبه تمرین می‌کنید؟ تمام سعی خود را در این تمرین انجام دهید. هیچ بهانه‌ای برای تلاش نکردن نباید داشته باشید در غیر این صورت مربی و همتیمی‌های خود را ناامید می‌کنید. هر بازیکنی ممکن است شب بازی بدی را داشته باشد ولی هیچ بازیکنی نباید شب کم تلاشی را بگذراندو سعی و تلاشه همیشه یک اولویت انتخاب است. مایکل جردن می‌گوید:«بعضی اوقات،اوضاع آن طور که می‌خواهید در زمین پیش نمی‌رود، ولی تلاش شما باید در هر بار بازی ادامه پیدا کند.» روی ویلیامز هم در این‌باره می‌گوید:«من می‌توانم بدن هر عاملی زندگی کنم ولی بدون تلاش نمی‌توانم. اگر می‌خواهید بازی کنید، باید قول ۱۰۰% را برای بازی به من بدهید.»

۵-یک همتیمی خوب برای بهبود اوضاع تیم خود تلاش می‌کند

یک همتیمی خوب برای بهبود اوضاع تیم خود تلاش می‌کند

همان‌طور که اکثر مربیان می‌گویند یک بازیکن خوب لازم نیست سخت‌ترین تلاش خود را برای تیم خود انجام دهد، بلکه یک بازیکن خوب کسی است که تمایل به کار سخت برای تیم خارج از تمرین در زمین داشته باشد. وقتی که یک بازی تیمی را انجام می‌دهید، درواقع برای بهبود شرایط فردی خود هم تلاش می‌کنید. اگر به عنوان یک بازیکن بسکتبال برای ارتقا سطح خود تلاش نکنید، همتیمی‌ها و کادر مربیگری خود را از انجام ندادن بهترین خود و برآورده کردن انتظارات آنها ناامید می‌کنید. تلاش برای بهبود سطحتان در بازی بسکتبال باعث ارتقا کیفیت نقشتان در تیم و سهیم شدن در موفقیت تیمتان می‌شود. زمانی‌که همتیمی‌های شما تلاش شما را برای تیم می‌بینند، آنها هم سعی می‌کنند که هیمن کار را انجام دهند.

۶- یک همتیمی عالی همیشه به عنوان مثال مطرح می‌شود

یک بازیکن خوب همیشه به وسیله حرف‌هایش مطرح نمی‌شود بلکه عمل اوست که مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر همتیمی خوبی نباشید نمی‌توانید از بقیه بازیکنان انتظار همتیمی خوب بودن را داشته باشید. در زیر به چند نمونه که یک بازیکن را مثال زدنی می‌کند اشاره می‌کنیم:
• اولین نفری باشد که در باشگاه حضور پیدا می‌کند و آخرین نفری که آنجا را ترک می‌کند.
• تلاش ۱۰۰% خود را انجام دهد
• گوش دادن به مربی زمانی که حرف می‌زند
• آماده‌سازی ذهنی قبل از بازی و تمرین
• سروقت بودن
• داشتن انرژی و رفتار مثبت
• پشت داورها حرف نمی‌زند
• شیرجه زدن در زمین برای جمع‌آوری توپ از دست رفته
• آماده برای پذیرش مسئولیت
• نداشتن مشکل با نیمکت نشینی
• تشویق سایر همتیمی‌ها

۷-یک همتیمی خوب کاملاً قبل از تمرین و بازی آماده است

باید به عنوان یک بازیکن و همتیمی خوب این اطمینان را داشته باشید که آمادگی لازم را قبل از بازی و یا تمرین دارید. با این کار سایر همتیمی‌هایتان و کادر مربیگری از آمادگی شما در ایفای نقش مطمئن خواهند بود.در زیر چند راه برای اطمینان پیدا کردن از آمادگی خود ارائه شده است:
• قبل از شروع بازی یا تمرین از گرم بودن بدن خود اطمینان حاصل کنید
• برای شناخت حریف خود وقت بگذارید و گزارشات مربوط به آنها را مطالعه کنید
• قبل از بازی‌ها مایعات و غذاهای مناسب مصرف کنید
• روش بازی حریف را مثل کف دست بشناسید و درباره تمام حرکات و عملکرد تیم مقابل در زمین آگاهی داشته باشید.
•  اهمیت انجام کارهای روتین قبل از بازی را بدانید چراکه باعث آمادگی ذهنی شما می‌شود
درک فیشر می‌گوید:«اینکه به عنوان اولین فرد در تمرینات حاضر شوید و آخرین نفری باشید که زمین را ترک کند جزو آماده‌سازی روزانه است.بازی و روش بازی را مطالعه کنید و وقت برای شوت اضافه سمت سبد قرار دهید.از بدن خود محافظت کنید.»
بابی نایت در این مبحث می‌گوید:«من به شانس اعتقادی ندارم بلکه به آمتدگی معتقدم» همچنین تام بودآ در ادامه می‌افزاید:« ما متوجه می‌شویم که در فرایند برد چه اتفاقاتی می‌افتد و می‌فهمیم که بازی در آخر با برد یا باخت همراه می‌شود. تمام نتیجه به آمادگی افراد و بازیکنان بستگی دارد.»

۸-یک همتیمی خوب نقاط قوت و ضعف تیم را می‌شناسد

یک همتیمی خوب نقاط قوت و ضعف تیم را می‌شناسد

توانایی ارزیابی کردن تیم و شناخت نقاط قوت و ضعف بسیار مهم هستند. به زبان ساده؛ باید بدانید که در چه مواردی خوب هستید و چه چیزی را باید بهبود ببخشید. زمانی که این موارد را تعیین کردید وقت آن است روی چیزی که مهارت دارید در بازی تمرکز کنید. شما هیچ وقت نمی‌توانید یک بازیکن و همتیمی خوبی باشید آن هم زمانی که در طول بازی شوت ۳ امتیازی پرتاپ کنید ولی یک پرتاپ کننده ضعیف باشید. برای مثال دنیس ردمن که یکی از بهترین ریباندرهای دنیاست، بازیکنی بود که فهمید شوت او از خارج زمین به اندازه کافی قوی نیست و به تیمش کمکی نمی‌کند. بنابراین تمرکز و قدرت خود را روی چیزی که در آن تبحر داشت پیاده کرد. با انجام دادن کارهایی که در آنها قوی عمل می‌کنید و وقت تلف نکردن در مواردی که در انجام آنها ضعیف هستید می‌توانید تیمتاتن را در بهترین شرایط ممکن قرار دهید. پل وستهال در این باره می‌گوید:«کلید موفقیت این است که از قدرت خود استفاده کنید و نقاط ضعف خود را پنهان کنید». استیو نش هم می‌افزاید:« من نقاط قوت و ضعف همتیمی‌های خود را می‌شناسم و تصمیمیات خود را در بازی بر این اساس اتخاذ می‌کنم»

۹- یک همتیمی خوب رفتار و انرژی مثبت دارد

یک همیار خوب در تیم بدون توجه به شرایط تقریباً همیشه مثبت است و همیشه انرژی و اشتیاق بسیار بالایی دارد. هیچ چیزی زیان‌آورتر از منفی بافی در تیم نیست. هر بازیکنی بهتر است بداند که اگر انرژی منفی داشته باشد، این نوع انرژی را در کل تیم پخش می‌کند. بنابراین باید در تمام زمینه‌ها از منفی بودن اجتناب کند. ولی اگر این مسئله اتفاق افتاد بهتر است هرچ سریع‌تر برای رفع آن اقدام کند. برعکس، تمام افراد می‌دانند که همیاری مثبت آنها در تیم باعث تأثییر روی تمام بازیکنان می‌شود. حتی اگر آنها حس خارق‌العاده‌ای در طول روز نداشته باشند، زمانی که وارد باشگاه می‌شوند با مواجه شدن با انرژی مثبت حس بد آن روز را پشت سر می‌گذارند وخود می‌توانند به عنوان منبع خوبی از انرژی مثبت در زمین عمل کنند.یک بازیکن خوب ،زمانی که شدت یک تمرین کم است هرگز از تلاش خود برای بالا بردن شدت و ایجاد محیطی سرگرم کننده و رقابتی دریغ نمی‌کنند. زمانی که یک تیم ۳۰ امتیاز در بازی عقب است و یا ۸ صبح در جلسه تمرین حاضر می‌شود، یک بازیکن و همتیمی خوب مثبت می‌ماند و از فرصت‌هایی که برای بازی در تیم نصیب او می‌شود استقبال می‌کند. مایک زیزسکی می‌گوید:« من به دنبال بازیکنانی هستم که همتیمی‌های خود را بهتر کند و انرژی آنها را بالا ببرد و این کار را با هیجان و پیگیری انجام دهد». جان وودن در ادامه چنین می‌گوید:« بازیکنان باید نسبت به هیجان و روحیه بازیکنان دیگر مانند هیجان و انرژی خود متعهد باشند»

۱۰-یک بازیکن خوب همیشه حرکات بدنی مثبتی نشان می‌دهد

زبان بدن مقوله‌ای است که برای اکثر بازیکنان اهمیت خاص خود را دارد. چند بار این اتفاق افتاده است که بازیکنی را دیده‌اید که چشمان خود را روی مربی یا همتیمی و یا مقام رسمی بازی نگه می‌دارد و زمانی که از او ایراد می‌گیرند این جمله را می‌گوید:«اما من چیزی نگفتم». این مسئله اکثر مواقع اتفاق می‌افتد. بنابراین توجه کنید که زبان بدن بسیار مهم است. یک بازیکن احساسات واقعی خود را با زبان بدن بیشتر از زمانی که حرف می‌زند نشان می‌دهد.به چند مثال زیر که نشانه منفی در زمین ایجاد می‌کنند توجه کنید:
• چرخاندن چشم
• تکان دادن دست در هوا زمانی که همتیمی شما اشتباهی را انجام داده است
• زمزمه کردن اصوات
• آه شیدن و به زمین نگاه کردن بعد از اشتباه همتیمی
مثال‌های بعدی زبان بدن مثبت است:
• دست زدن برای همتیمی
• تأیید کردن همتیمی با زدن کف دست خود به کف دست همیار
• بلند شدن از روی نیمکت بعد از دیدن یک بازی خوب
• تایید همتیمی با انگشت شصت بعد از دریافت پاسی خوب

۱۱- یک همتیمی عالی حس شوخ طبعی دارد و سرگرم کننده است

 یک همتیمی عالی حس شوخ طبعی دارد و سرگرم کننده است

هیچ ارتباطی ندارد که شما در چه سطحی از بسکتبال بازی می‌کنید، داشتن حس شوخ‌طبعی از ملزومات یک بازیکن خوب بودن است. حتی گرگ پاپویچ،به مدت ۲ دهه به عنوان یکی از برجسته‌ترین مربیان بسکتبال بر شوخ‌طبع بودن و سرگرم کننده بودن باریکنان تأکید داشته است. او می‌گوید:«داشتن شوخ طبعی و حس طنز برای من بسیار مهم است، چراکه به این اعتقاد دارم که اگر افراد نتوانند از موقعیت‌های سرگرم کننده استفاده کنند و یا دیگران را بخندانند، هم برای خودشان و هم اعضای دیگر گروه اوقات سختی را رقم می‌زنند.». برای یک بازیکن و همیار خوب بودن، باید بتوانید محیط تیم را گرم و شاد نگه دارید تا بازیکنان در همه حالت‌ها از این محیط لذت ببرند. باید توانایی ساختن جوک را بعد از به هدر دادن توپ برای رفتن به سبد و یا از دست دادن موقعیت منحصر به فرد داشته باشید. اگر از بازی بسکتبال لذت نبرید نمی‌توانید از این بازی بهره خاصی ببرید.

۱۲-یک همتیمی خوب باید به تعهدی که به تیم و خودشان می‌دهند، پایبند بمانند

وقتی عضو یک تیم می‌شوید، باید بدانید که تعهدات شما به تیم شامل چه مواردی می‌شود:
• باید متعهد شوید که تمرینات را انجام می‌دهید
• تعهد به انجام بازی‌ها داشته باشید
• تعهد انجام تمرینات خارج از تیم
• متعهد به دیدن فیلم‌های بازیها
• تعهد داشتن برای به خاطر سپردن دستورالعمل‎‌ها
• متعهد بودن برای انجام کارهای داوطلبان به نفع تیم
یک بازیکن خوب نسبت به وظایف خود متعهد می‌ماند و باید جوری رفتار کند تا روی عمل او حساب باز کنند.دیگران را متعهد کردن کار راحتی نیست. یک فرد با ذهن و عمل قوی در تیم می‌تواند تا سایر بازیکنان را نسبت به اهداف و وظایف تیم مسئول نگه دارد. او باید محترمانه وظایف بازیکنان را به یادشان بیاورد. اما اولین قدم برای این کار این است که خود را فردی بانظم و با مسئولیت نشان دهید و تا زمانی که تعهد خود را به اثبات نرسانده‌اید به فکر درست کردن بقیه افراد نباشید. لنی ویکینز می‌گوید:«مهمترین نکته‌ای که در یک بازیکن وجود دارد حس تعهد او به امور است. شما باید نسبت به وظیفه‌ای که قبول کرده‌اید باارده عمل کنید چراکه محول کردن وظایف به دیگران کار ساده‌ای است»
برد استیونز:«اگر فرد متعهدی نیستید، هرگز پیشرفت نخواهید کرد»
جو دومارس:« در تیم‌های خوب، مربیان بازیکنان را مسئول و متعهد نگه می‌دارند ولی در تیم‌های عالی این بازیکنان هستند که بازیکنان دیگر را مسئول و متعهد می‌کنند.

۱۳- یک همتیمی خوب می‌داند که چگونه تعریف و تنبیه را انتقال دهد

قانونی است که تمام بازیکنان باید آن را به خاطر داشته باشند:
انتقاد از بازیکنان باید به صورت شخصی انجام شود ولی تشویق آنها به صورت عمومی. انتقاد از بازیکنان به صورت شخصی توسط بازیکنان پیشکسوت تیم انجام می‌شود و این مسئله مخصوص بسکتبال نوجوان تیست و فقط به دسته بزرگسالان اختصاص دارد. وقتی که می‌بینید یکی از بازیکنان شما برخورد منفی با بازیکن دیگر انجام داده است، بهتر است به جای فریاد زدن بر سر او و انتقاد از او در برابر سایر بازیکنان به صورت شخصی از او انتقاد کنید. مسلماً در این حالت بازیکن از شما به خاطر مطرح کردن مسئله به دور از دیگران از شما تشکر می‌کند. زمانی که می‌خواهید همتیمی خود را تشویق کنید، یک همتیمی خوب این کار را در عموم و جلو دیگر بازیکنان انجام می‌دهد. وقتی که یک بازیکن پاس خوبی بدهد و یا بازی بسیار خوبی در زمین انجام دهد، برای تشویق و تمجید از او در برابر بازیکنان دیگر تعلل نکنید. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس بازیکن، بالا بردن میزان صمیمت در رابطه با شما می‌شود.
دان میر می‌گوید:«تشویق و تعریف را فریاد بزنید و انتقاد را زمزمه کنید.»
نرمن شیدل:«زمانی یک گروه تیم می‌شود که هر عضوی از تیم به توانایی‌ها و نقش مثبت خود در تیم ایمان داشته باشد و بداند که نسبت به قابلیت‌های دیگران درخور ستایش است»
جان وودن:«نمی‌توانید اجازه دهید که تشویق و یا انتقاد درون شما نفوذ کند، ضعف این است که در بدست آوردن هریک از آنها گرفتار شوید»

۱۴-یک همتیمی خوب فیدبک و نظرات سایرین را پذیرا می‌شود

یک همتیمی خوب فیدبک و نظرات سایرین را پذیرا می‌شود

شما به عنوان یک همیار خوب باید نظرات سایر بازیکنان را با آغوشی باز پذیزا شوید. دادن فیدبک و یا دریافت آ« بستگی به نقش شما در تیم دارد. ممکن است زمانی که در دبییرستان بازی می‌کنید خودتان یک فیدبک و خط دهنده باشید اما زمانی که وارد کالج می‌شوید این امر برعکس شود و این شما باشید که نظرات و فیدبک سایرین را دریافت می‌کنید. یک بازیکن عالی باید نسبت به فیدبک‌هایی که دریافت می‌کند منعطف باشد. زمانی که بازیکنان دیگر درباره شما حرف می‌زنند حالت تدافعی به خود نگیرید.به حرف و گفته آنها دقت کنید. حتی اگر نظر شما مخالف ایده و نظر آنها باشد، واکنش منفی نشان ندهید چراکه با ریسک خراب شدن روابط بینتان روبه‌رو می‌شوید. همیشه شنونده باشید.

۱۵- یک هم تیمی عالی هنگام تلاش ، از دیگران پشتیبانی می کند

برای اینکه یک همتیمی بزرگ باشید باید واقعاً به اعضای دیگر تیم خود اهمیت دهید. اگر حس می‌کنید که همتیمی شما از لحاظ روحی دارای مشکل است ، بهتر است به آنها توجه کنید و با آنها صحبت کنید و مشکلات آنها را جویا شوید. بهتر است این کار در خفا و به دور از حضور بازیکنان دیگر انجام شود. حتی اگر آنها به شما بگویند که حال خوبی دارند ، از شما به خاطر جویای حالشان شدن تشکر می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که رابطه بین شما و آنها عمق پیدا کند. اگر به شما بگویند که دارای مشکلی هستند به حرف‌هایشان خوب گوش کنید و بفهمید که چه چیزی در ذهن آنها می‌گذرد و تا جایی که می‌توانید به صورت کلامی آنها را حمایت کنید.

۱۶- یک همتیمی خوب برای باخت بهانه نمی‌آورد و یا کسی را مقصر نمی‌داند

چند بار شنیده‌اید که یک بازیکن برای باخت بهانه می‌آورد؟ بهانه‌هایی مانند:
«زمین لغزنده بود»
«داور خطا را نگرفت»
«جیمی بهتر بود که آن بازیکن را آزاد کند»
«سم بهتر بود که یک پرتاپ آزاد انجام می‌داد»
یک همتیمی خوب هیچگاه از بهانه‌ها برای دلیل باخت استفاده نمی‌کند. آنها می‌دانند که بازی بسکتبال یک نبرد طولانی است و پر از خطاهایی است که روی نتیجه بازی اثر می‌گذارد. هیچ‌گاه یک محیط منفی را برای خوتان و همتیمی‌هایتان که باعث خراب شدن روابط می‌شود ایجاد نکنید.

۱۷- یک همتیمی عالی، قابل اعتماد ، صادق و امین است

یک همتیمی عالی، قابل اعتماد ، صادق و امین است

بیایید بر روی هریک از این صفت‌ها تک تک تمرکز کنیم:
۱-قابل اعتماد بودن
یک بازیکن و هم‌یار تیم همیشه قابل اعتماد است. اگر بگویند که می‌خواهند کاری انجام دهند، می‌توانید این اطمینان را داشته باشید که حتماً انجام می‌دهند. اگر بگویند که ۳۰ دقیقه زودتر در تمرین حاضر می‌شوند، حتماً این کار را انجام می‌دهند.
۲-صداقت
هیچ چیزی برای بازیکنان جز شنیدن حرف درست و راست‌گویی اهمیت ندارد. یک بازیکن خوب باید همیشه صداقت داشته باشد. اگر اشتباهی انجام داده‌اید مسئولیت آنرا به عهده بگیرید.
۳-امین بودن
اگر قابل اعتماد هستید و صداقت دارید، بازیکنان و کادر مربیگری تیم به شما اعتماد می‌کنند. همتیمی‌های شما باید به شما ۱۰۰% اعتماد داشته باشند.
فیل جکسون می‌گوید:«تیم‌های خوب زمانی به بهترین تیم تبدیل می‌شوند که اعضای آن به هم اعتماد کامل داشته باشند و حافظ منافع تیم باشند.»
تیم دانکن:«ما مغرور نیستیم و به هم اعتماد داریم»
باب هاگینز:« اعتماد و باور بازیکنان به همدیگر موضوع ساده‌ای است ولی همین مسئله تیم را تبدیل به یک تیم عالی می‌کند»

۱۸-یک همتیمی خوب به بازی و درگیر شدن تمام بازیکنان در تیم و امکانات تیم احترام می‌گذارد

زمانی که اکثر بازیکنان به احترام فکر می‌کنند، تنها باید به احترام به مربی و افراد درون زمین فکر کنند.
اما زمانی که مسئله تبدیل شدن به یک بازیکن بسکتبال است، تنها احترام به مربی مطرح نیست بلکه موارد دیگری هم هستند که باید به آنها احترام گذاشت:
• بازیکنان باید به مربی احترام بگذارند
• بازیکنان باید به سایر همتیمی‌های خود احترام بگذارند
• باید به حریف احترام بگذارند
• باید به حمایت‌کنندگان تیم احترام بگذارند
• باید به مقامات تیم احترام بگذارند
• باید به امکاناتی که تیم با آنها بازی می‌کند احترام بگذارند
• باید به بازی احترام بگذارند
بدون احترام نمی‌توانید یک همتیمی خوب باشید.

۱۹-یک همتیمی خوب وضعیت فیزیکی تیم را در حد خوب نگه می‌دارد

یک همتیمی خوب وضعیت فیزیکی تیم را در حد خوب نگه می‌دارد

اگر تلاش خود را برای ماندن در وضعیت فیزیکی مناسب انجام ندهید، بازیکنان دیگر را هم دچار افت فیزیکی و بدنی می‌کنید. این به این مفهوم نیست که حتماً باید توانایی شرکت در دو ماراتون را داشته باشید، بلکه به این معناست که وقتی که در زمین بازی می‌کنید بدن شما باید بتواند آن قدرن لازم را در بازی پیاده کند.
در اینجا به چند مورد برای روی فرم نگه داشتن بدن اشاره می‌کنیم:
• از محصولات هر فصل استفاده کنید
• در روز مسابقه از یک غذای مقوی برای تأمین مواد مورد نیاز روز بازی استفاده کنید
• آب کافی قبل از بازی بنوشید
• خواب کافی داشته باشید
• با رفتن به باشگاه بدن را قوی نگه دارید
• تمرینات مربوط به قلب را در طول هفته محدود کنید
بازیکنان باید توجه کنند که تمامی موارد بالا باید در کنترل ۱۰۰% آنها باشد

۲۰-یک همتیمی خوب سایرین را تشویق می‌کند

یک همتیمی عالی ، می‌تواند یک جریان ثابت برای تشویق و حمایت از هم تیمیهای خود بوجود بیاورد. تشویق کردن افراد در طول تمرینات و بازی‌ها باعث افزایش جدیت بازیکنان در تمرین می‌شود و ارتباط بین آنها را عمیق‌تر می‌کند. به بازیکنان اجازه دهید تا این برداشت را داشته باشند که تلاش‌های سخت آنها دیده می‌شود. یک همتیمی خوب باید همیاران خود را تشویق کند. به آنها برای بازی خوب تبریک بگوید و برای نبرد بهتر در زمین تشویق کند. و بهترین مورد چیست؟ زمانی که یک بازیکن را تشویق می‌کنید و با صدای بلند این کار را انجام دهید بقیه بازیکنان هم در پیروی از شما این کار را انجام می‌دهند.

۲۱- یک هم تیمی عالی به بازیکنان بی‌تجربه یا جدید کمک بیشتری می‌کند

بازیکنانی که که بیشترین تشویق و کمک را نیاز دارند ، اغلب بازیکنان جدید یا بی‌تجربه هستند. یک بازیکن عالی توجه و تشویق خاصی به این بازیکنان خواهد کرد تا احساس راحتی بیشتری نسبت به تیم داشته باشند. باهم به چند راه زیر توجه می‌کنیم:
• با بازیکن جدید قبل از تمرین یا بازی ببیرون بروید
• خارج از زمینه بسکتبال با آنها مراوده داشته باشید
• هنگام تمرینات به آنها کمک کنید
• بیشتر تشویقشان کنید
در این شریاط اعتماد به نفس این بازیکنان در صورت دریافت توجه بازیکنان قدیمی و پیشکسوت بسیار افزایش پیدا می‌کند.

۲۲-یک همتیمی خوب زمانی که روی نیمکت می‌نشیند همچنان مثبت می‌ماند

یک همتیمی خوب زمانی که روی نیمکت می‌نشیند همچنان مثبت می‌ماند

یکی از جاهایی که می‌توانید به خوب بودن همتیمی خود پی ببرید رفتار او روی نیمکت است. خود را کنار کشیدن و اعتراض به بازی ندادن او به قدر کافی و نگاه‌های سرد به ادامه روند بازی از نشانه‌های یک بازیکن معترض است. اگر حتی از ته قلب هم این اطمینان را داشته‌اید که سزاوار ماندن بیشتر در زمین بوده‌اید و از کم بازی کردن خود در زمین رنجیده‌اید، همچنان باید مثبت روی نیمکت بنشینید.
هیچ استثنایی در این باره وجود ندارد. بازیکنان بزرگ می‌دانند که چه مقدار انرژی بازیکنانی که روی نیمکت نشسته‌اند در روند و هیجان بازی تأثییر می‌گذارد. در زیر به چند نمونه از رفتارهای مثبتی که بازیکنان مثبت روی نیمکت انجام می‌دهند اشاره می‌کنیم:
• کاملاً هشیار روی نیمکت نشسته‌اند و در بازی دخیل می‌شوند
• توجه به نقشه‌هایی که حریف در زمین پیاده می‌کند
-پی بردن به تصمیمات تیم حریف و اطلاع دادن به بازیکنان دیگر
-تشویق بازیکنان زمین
-توجه به بازیکنانی که قرار است در زمین از آنها دفاع شود
-پیدا کردن نقاط ضعف حریف و اطلاع دادن به بازیکنان ضعیف برای استفاده از فرصت‌ها
ریک ماجروس در این‌باره می‌گوید:« شما می‌توانید چیزهای زیادی از نحوه تمرین بازیکن جدید و نشستن او روی نیمکت متوجه شوید»
تام کرین:«بازیکنانی که روی نیمکت نشسته‌اند می‌توانند با انرژی مثبت خود تاثیر بیشتری نسبت به بازیکنان زمین در روند بازی بگذارند»
۲۳-یک بازیکن خوب به اهمیت خوب بودن برای تیم کاملاً پی برده است
آخرین مورد این بحث، دانستن این موضوع و درک آن توسط خود بازیکن است.
-برقراری دوستی‌های عمیق
-فصل برای هر کس لذت‌بخش می‌شود
-محیط خوبی برای هواداران بسکتبال جهت ابراز علاقه به این بازی فراهم می‌شود
-به‌وجود آمدن خاطرات خوب و شیرین جهت یاذآوری
-شانس بیشتر تیم برای موفقیت
درواقع یک بازیکن خوب پیامد منفی بودن در تیم را هم می‌داند:
-تیم انسجام گروهی کمی پیدا می‌کند
-فصل بازی‌ها هیجان خود را از دست می‌دهد
-نکات کمتری را در خلال بازی‌ها یاد می‌گیرند
-به یاد آوردن خاطرات مربوط به بازی‌ها آزاردهندهه می‌شود
-تیم شانس موفقیت کمتری پیدا می‌کند
نکات پایانی
بازیکنان باید بدانند که برای یک همتیمی خوب بودن لازم نیست بهترین بازیک باشند. حتماً لازم نیست که تمامی این ۲۳ مورد را داشته باشید تا یک همتیمی خوب باشید. به طور خلاصه:
همتیمی خوب کسی است که:
۱- رابطه خوبی با همتیمی‌های خود برقرار می‌کند
۲- ارتباط سایر همتیمی‌ها را قوی‌تر می‌کند
۳- هر نقشی را در تیم ایفا می‌کند
۴- بیشترین تلاش خود را انجام می‌دهد
۵- برای بهبود اوضاع تیم خود تلاش می‌کند
۶- همیشه به عنوان مثال مطرح می‌شود
۷- قبل از تمرین و بازی آماده است
۸- نقاط قوت و ضعف تیم را می‌شناسد
۹- رفتار و انرژی مثبت دارد
۱۰- همیشه حرکات بدنی مثبتی نشان می‌دهد
۱۱- حس شوخ طبعی دارد و سرگرم کننده است
۱۲- به تعهدی که به تیم و خودشان می‌دهند، پایبند می‌مانند
۱۳- می‌داند که چگونه تعریف و تنبیه را انتقال دهد
۱۴- فیدبک و نظرات سایرین را پذیرا می‌شود
۱۵- هنگام تلاش ، از دیگران پشتیبانی می کند
۱۶- برای باخت بهانه نمی‌آورد و یا کسی را مقصر نمی‌داند
۱۷- قابل اعتماد ، صادق و امین است
۱۸- به بازی و درگیر شدن تمام بازیکنان در تیم و امکانات تیم احترام می‌گذارد
۱۹- وضعیت فیزیکی تیم را در حد خوب نگه می‌دارد
۲۰- سایرین را تشویق می‌کند
۲۱- به بازیکنان بی‌تجربه یا جدید کمک بیشتری می‌کند
۲۲- زمانی که روی نیمکت می‌نشیند همچنان مثبت می‌ماند
۲۳- به اهمیت خوب بودن برای تیم کاملاً پی برده است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *