۱۰ نکته برتر برای شروع بسکتبال

قبل از اینکه شروع کنید به بازی کردن، نگاهی به این چند نکته برتر برای تازه‌کار هایبسکتبال بیاندازید تا بتوانید در مسیر درست قدم بردارید.

تهیه لوازم برای شروع بازی بسکتبال

کفش مناسب برای شروع بسکتبال

عموماً احتیاج به چیز زیادی برای شروع بسکتبال ندارید اما تهیه یک جفت کفش مناسب اهمیت زیادی دارد زیرا کفش اشتباه و نامناسب می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شما شود. از آنجا که این ورزش شامل دویدن و پریدن های بسیار زیاد است، حفاظت خوب و ضربه‌گیری مناسب، حیاتی محسوب می شود. کفش های ساق‌بلند حفاظت بیشتری از قوزک پا به عمل می آورند ولی در زمان بازی کردن کمی سنگین‌تر هستند. کفش هایی با ساق متوسط انتخاب سبک‌تری هستند اما نکته منفی شان در این است که به خوبی کفش های ساق‌بلند، از قوزک پا محافظت نمی‌کنند. بر اساس پست و جایگاه‌تان در زمین و سطح رقابتی که قرار است در آن بازی کنید، تصمیم بگیرید که کدام نوع کفش نیاز شما را برآورده می‌سازد.

برای شروع بسکتبال ، خودتان را گرم کنید

گرم کردن در بسکتبال

توصیه می‌شود قبل از اینکه یک بازی بسکتبال را شروع کنید، خودتان را گرم کنید. گرم کردن احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد و همچنین شیوه موثری است برای افزایش توانایی شما در اجرای بازی. به این دلیل که بسکتبال ورزشی با ریتم و سرعت بالا می‌باشد، پس جهت آمادگی برای بازی پیش رو، گرم کردن کافی و مناسب یک امر حیاتی به شمار می‌رود. گرم کردن خوب و مناسب می‌بایست قبل از شروع بازی ضربان قلب شما را افزایش دهد و همچنین شامل بعضی از تمرین ها و مهارت ها نیز باشد.

روی فرم باشید

آمادگی جسمانی در بسکتبال

بسکتبال از نظر فیزیکی یک ورزش چالش برانگیز است بنابراین بهترین کار این است که از لحاظ بدنی، در بهترین شرایط و فرم ممکن باشید. هر چقدر بیشتر روی فرم باشید، استقامت بهتر و زمان عکس‌العمل سریعتری خواهید داشت. همچنین کمک خواهد کرد که از آسیب دیدگی به دور باشید. دویدن باعث برانگیخته شدن قابلیت های قلبی عروقی شما برای بسکتبال خواهد شد و ورزش هایی مانند یوگا، انعطاف و چالاکی شما را تشدید خواهد کرد.

تمرین ، تمرین و تمرین

تمرین بسکتبال

هیچ جایگزینی برای تمرین وجود ندارد. فقط با کار و تمرین اختصاصی سخت و فداکارانه بر روی مهارت های کلیدی مثل پاس دادن، دریبل کردن و شوت زدن است که یک بازیکن واقعاً می‌تواند امیدوار به بهبود و پیشرفت باشد. مخصوصا به عنوان یک تازه‌کار در این رشته ورزشی، تسلط پیدا کردن بر روی مهارت های اصولی و بنیادین بسکتبال، برای پیشرفت شما و همچنین لذت بردن از بازی، حیاتی و ضروری است.

با دست ضعیف‌تر خود ، دریبل بزنید

دریبل با هر دو دست در بسکتبال

حتما با دست ضعیف‌تر خود دریبل تمرین کنید،آنقدر که بتوانید به طور موثری با هر دوست توپ را کنترل و اداره کنید. به جای اینکه سرتان پایین باشد و به توپ نگاه کنید، همیشه سرتان را بالا بگیرید تا بتوانید متوجه اوضاع اطرافتان باشید، و فقط تا اندازه ای در دریبل زدن سرعت داشته باشید که بتوانید همزمان با حرکت کردن، همچنان کنترل توپ را در اختیار داشته باشید. به یاد داشته باشید تا زمانی بر روی دریبل زدن مسلط نشده‌اید، یعنی هنوز از اولین مراحل شروع بسکتبال جلو‌تر نرفته‌اید.

شوت زدن

شوت در بسکتبال

برای اینکه موثرتر شوت بزنید، هر روز از فاصله ها و زوایای مختلف شوت زدن را تمرین کنید. این مهم است که یاد بگیرید محدوده و برد شوت های شما در بسکتبال کجا و چقدر است. به یاد داشته باشید که همیشه حرکات خود را به صورت کامل و کنترل شده انجام دهید تا تکنیک خودتان را بدست آورید و در طول مدت شوت زدن، چشم تان را از حلقه برندارید.

پرش

پرش در بسکتبال

پرش یا پریدن در بسکتبال عمل مهمی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما نباید اینگونه باشد. برای بازیکنان بسکتبال، توانایی پرش بلند جهت جمع کردن ریباند (توپ های برگشتی)، بلوکه کردن شوت ها و شوت زدن کاملاً ضروری است. این مهارت می‌بایست با انجام تمرین پرش عمودی تقویت شود، که نه تنها باعث افزایش ارتفاع پرش تان می شود بلکه سطح کلی اجرای بازی بسکتبال شما را بهبود می‌بخشد.

دریبل زیادی ، ممنوع!

دریبل صحیح در بسکتبال

یکی از اشتباهات کلیدی که خیلی ها مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند هنگام دریبل زدن، باید هر چقدر می‌توانند توپ را محکم تر زمین بزنند. دریبل زدن می‌بایست با زانو های خم شده، پشت صاف و سر بالا انجام شود. دریبل را کمی بالاتر از زانو انجام دهید و یادتان باشد، بهتر است که توپ را آرام و ملایم به زمین بزنید و کنترل را در اختیار داشته باشید، تا اینکه آن را بیش از حد محکم به زمین بکوبید.

ابتدا تسلط بر بعضی مهارت ها، سپس مهارت های جدید

اسلم دانک

اعتماد به نفس با مسلط شدن بر چند مهارت و بعد از آن رفتن به سمت سایر مهارت ها، رشد می کند. بهتر است ابتدا توانایی شوت زدن از فاصله کم را کسب کنید و سپس به تدریج در طول زمان فاصله را افزایش دهید. به عنوان یک تازه‌کار، به جای اینکه در اولین جلسه تمرین سعی در اجرای اسلم دانک داشته باشید، بهتر است ابتدا بر مهارت های اولیه تسلط پیدا کنید (اسلم دانک یکی از تکنیک های پیشرفته و سخت بسکتبال حرفه ای برای وارد کردن توپ به داخل سبد است). در هنگام دریبل زدن، کنترل از سرعت مهمتر است و فقط با تمرین بهبود پیدا می‌کند.

یک مربی خوب پیدا کنید و سایر بازیکنان را زیر نظر بگیرید

مربی بسکتبال

اگر به این بازی واقعا علاقه پیدا کردید، پس احتمالا ارزش این را دارد که برای شروع بسکتبال و لذت بردن از آن به صورت جدی‌تر، در یک باشگاه عضو شوید، جایی که در آن مربیان می‌توانند شما را به مسیر درست هدایت کنند. تماشا کردن سایر بازیکنان، به خصوص حرفه‌ای ها، می‌تواند برای مهارت های دقیق‌تر و ظریف‌تر بازی مثل تاکتیک های حرکتی، تدافعی و تهاجمی آموزنده باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *