کفش لبران 15 – جدید ترین طراحی شرکت نایک در سال 2019

در یک دهۀ آینده، بسیاری از ما پز می دهیم که ما در زمانی زندگی کردیم که شاهد عظمت لبرون جیمز باشیم. شاهد پیوستن او به تیم میامی هیت (Miami heat) و سپس رفتن به تیم کلولند(Cleveland)  و شکستن «طلسم کلولند» بودیم، و اکنون شاهد درخشیدن وی در تیم لس آنجلس لیکرز هستیم. او یک افسانۀ زنده و نامش سرمایه است. هیچ تعجبی ندارد که شکت نایک کفش های زیادی با نام کفش لبران تولید کرده است.

در این مطلب به بررسی یکی از این کفش ها می پردازیم: کفش لبران 15

آیا پانزدهمین کفش لبران به اندازۀ کافی خوب است یا نه؟

در کل لبران 15 با کیفیت، راحت و شیک به نظر می رسد. به عبارت دیگر ارزش قیمتش را دارد. اگر از پس هزینۀ خرید آن بر بیاید قطعاً کفش لبران 15 کفشی است که از آن لذت خواهید برد.

ویژگی ها و مزیت ها

رویۀ ساخته شده از فناوری بتل نیت  (Battleknit)

بررسی لبران 15 را با آزمایش کردن رویۀ کفش، مواد استفاده شده در آن و احساسی که هنگام پوشیدنش دارید، شروع می کنیم.

نوآوری هایی که امروزه در صنعت کفش ورزشی اتفاق می افتد ، گیج کننده است. کمپانی های کفش مانند نایک از تمام فرصت ها استفاده می کند تا کفش هایی بسازد که مشکلات پیش آمده برای ورزشکاران را در طول بازی برطرف کند و در حال نزدیک شدن به ساخت کفش مناسب ورزشی هستند. برای مثال فناوری Flynit استفاد شده در کفش های نایک.

فناوری فلای نیت با استفاده از الیاف مقاوم که در بخش های خاصی از رویۀ کفش استفاده می شوند، باعث سبکتر، مستحکم تر، محافظت بهتر و تنفس بالای کفش می شوند. مواد تشکیل دهندۀ فلای نیت از رشته های سبک اما محکم الیاف هستند که رویۀ یکپارچۀ کفش را میبافند. این رویه مانند یک جوراب سفت از پای شما محافظت میکند و به آن استقامت می دهد.

الگوهای بافت رویۀ کفش در قسمت های مختلف آن متفاوت است. برای مثال، در قسمت هایی از پا که محافظت از آن مهم است این گره ها بسیار سفت تر و نزدیک به هم هستند و در بخش های دیگر که پا نیاز به تنفس دارد شل تر و با فاصله تر هستند. نایک این الگو ها را بر مبنای دهه ها مطالعه و تحقیق ساخته است.

برای کفش لبران 15 طراحان بتل نیت را ساختند، تکرار جدیدی از فلای نیت. این طراحی مخصوص لبران جیمز بود. هدف از این طراحی تامین قدرت و کنترل بیشتر بود. و همچنین میخواستند طراحی فلای نیت دست نخورده باقی بماند: تناسب بالا و اصراف کمتر.

بتل نیت با این منظور طراحی شد که لبران جیمز را قفل کند، از پاهایش محافظت کند، و اجازۀ حرکت آزادانه در زمین را به او بدهد. این جملۀ لبران الهام بخش طراحان بود: «من را به زمین بدوزید تا بتوانم پرواز کنم»

کفش لبران 15

بالشتک هوا در کفش لبران 15

نایک یک تکنولوژی مبتکرانۀ دیگری هم دارد، بالشتک هوا که در قسمت میانی کفش قرار می گیرد و تاثیر فشار وارده را هنگامی که بازیکن می دود یا می پرد جذب می کند. این تکنولوژی شامل یک بالشتک منعطف اما محکم است که درونش با هوا پر شده است. هدف از این تکنولوژی حفظ ساختار کفش همراه با ایجاد انعطاف در آن است.

در کفش لبان 15، تیم طراحی با ترکیب air max و zoom یک بالشتک جدید برای این مدل ساخته اند که باعث احساس سبکی بازیکن و جذب بیشتر فشار می شود. به دلیل انرژی بازگشتی زیاد این بالشتک و پاسخ سریع آن بازیکن می تواند با نهایت سرعت خود بدود.

زمانی که بعد ازیک پرش بازیکن به زمین برمی گردد کش لبران انرژی را جذب می کند و آن را به تمام پا بر میگرداند و بازیکن می تواند با تمام سرعت و بلافاصله آمادۀ دویدن شود.

تناسب

تناسب دو وجه دارد: سایز مناسب، و فیت پا بودن. اولی مربوط به عرض پا می شود. از آنجایی که این مدل برای لبران جیمز طراحی شده است قسمت پنجۀ پا بزرگ تر است. اگر پای شما معمولی یا باریک است، بهتر است که نیم سایز کوچک تر بخرید. و اگر شما پای پهن دارید همان سایز درست را بخرید. مسلماً ار میخواهید از درستی سایز مطمئن باشید می توانید کفش ها را تست کنید. وجه دوم کفش ها فیت بودن آن ها است. لبران 15 ساختار نیم بوت دارد که در آن از تکنولوژی فلای وایر (Flywire) استفاده شده است تا از محکم بودن روی پا اطمینان حاصل شود. فلای وایر نخی که از پلاستیک درست شده است، اختراع مخصوص نایک است، این شرکت در رویۀ کفش برای وزن کمتر و محافظت بیشتر از آن استفاده می کند. با پوشیدن این کفش چنان در پای شما مینشیند که هنگام راه رفتن اصلا احساس شل بودن کفش را نخواهید داشت.

وزن

کفی کفش لبران 15

اگر نگران وزن هستید، ضخامت و دوخت های اضافه شده به رویه توسط بتل نیت لبران 15 را سنگین نمی کند. با تشکر از سبکی طراحی دوخت فلای نیت اصلی این مدل اصلاً سنگین نیست. علاوه بر این ، قسمت بالای کفش به عنوان یک قطعه کامل از مواد طراحی شده است. این بدان معنی است که بخش بزرگی از لبران 15 از مواد سبک وزن  بتل نیت به جای پلاستیک ضخیم  و سنگین یا مواد مصنوعی که معمولاً در قسمت بالایی کفش های بسکتبال مشاهده می کنید تشکیل شده است. به علاوه بالشتک های هوا که در کفی هستند باعث سبک تر شدن کفش می شوند زیرا به جای این که این قسمت ها از پلاستیک پر شود از هوا پر شده است.

به نسبت مدل های قبل لبران، سبکی این مدل جدید یک مزیت محسوب می شود. این سبکی باعث می شود که راحت تر در زمین حرکت کنید، سریع تر بدوید و بلندتر بپرید.

اصطکاک

این مدل الگوی منحصر ب فردی از تکرار لوزی ها دارد. هر لوزی چندین دندانه دارد که هنگام دویدن به زمین میچسبند. این دندانه ها باعث می شوند که دویدن سریع و توقف های ناگهانی در زمین آسان تر بشوند. اصطکاک این مدل بی نظیر است. لیز خوردن یا پیچ خوردن پا هنگام بازی با این مدل کاملاً غیر ممکن است.

زیبایی

این بررسی بدون پرداختن به ظاهر لبران 15 ناقص است. این طراحی بی نهایت زیبا است. قطعاً می توانید آن را خارج از بازی هم بپوشید. اگر با یک شلوار جین و کت خوب ست کنید، بسیار زیبا می شود. زیبایی کفش به عملکرد آن و طراحی بی نظیرش می افزاید.

الگوی دوخت و استفاده از بتل نیت در رویه چشم ها را به خود خیره می کند. با پاشنه و کفی مینیمال و ساده اما در عین حال زیبا. خیلی خوب است که تیم طراحی از پاشنه های پهن و بزرگ استفاده نکرده اند زیرا هم باعث می شد کفش سنگین شود و هم خیلی بزرگ دیده شود.

حلقه ها از چرم مصنوعی هستند با امضا و لوگو محصولات لبران جیمز. در واقع لوگو و امضا با سبک مینیمالیستی کفش به شدت هم خوانی دارد.

سوالات متداول

کفش لبران 15

1. آیا سایز ها حقیقی هستند؟

به سایز پای شما بستگی دارد. آن ها مخصوص پاهای لبران جیمز طراحی شده اند. اگر پاهای باریکی دارید نیم سایز کوچکتر بخرید.

2. می توان این کفش ها را در زمین خاکی هم پوشید؟

بله. آن ها از اصطکاک خوبی برخوردارند. به خوبی به زمین میچسبند حتی در زمین های خاکی. البته با توجه به قیمت آن بهتر است مواظب عمر آن باشید و در سالن از آن ها استفاده کنید.

3. مقاومت کفش لبران 15 چطور است؟

جواب دو بخشی است. از یک طرف، ثبات خطی بسیار عالی است. از سوی دیگر، ثبات جانبی کمی متراکم است. اگر بازیکنی هستید که سبک بازی خطی دارد، این مسئله نباید مشکلی ایجاد کند.

4. آیا بالشتک های هوا مفید هستند؟

قطعاً د مقایسه با دیگر مدل های لبران از بالشتک های هوای بسیار خوبی برخوردار است. یافتن چنین بالشتکی هر جایی به غیر از کفش های لبران 15 مشکل می شود. اگر دوست دارید کفش به زمین بچسبد این ها کمی فاصله دارند.

حرف آخر

یکی از بهترین مواردی که در مورد این کفش ها وجود دارد راحتی شما از Zoom Air است. بالشتک کاملاً شگفت انگیز است.  نه تنها راحت ، بلکه فنری هم است. تنها چیزی که از آن راضی نیستم، عدم ثبات جانبی است.

این مدل بسیار گران است، اما آیا ارزش این همه پول را دارد؟ بعد از تست کردن این مدل و تحقیق در مورد آن ها باید بگوییم که بله ارزش دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *