چگونگی تأثیرگذاری بر داوران بسکتبال

آیا می‌خواهید بدانید دقیقا چگونه می‌شود داوران بسکتبال را راضی کرد که در همه موارد به نفع شما قضاوت کنند؟ ساده است. با پول به آنها رشوه بدهید.

راحت باشید. شوخی کردم. این فقط یک شوخی بود. ما هرگز این کار را انجام نمی‌دهیم.

حالا که رشوه دادن به داوران راه خوبی برای قضاوت کردن شان به نفع شما نیست، راه هایی هستند که به وسیله آنها می‌شود شانس افزایش سوت زدن به نفع تیم تان را افزایش دهید.

قابل درک است که بعضی ها با این مطلب موافق نباشد. این یک قضیه بحث برانگیز است. «تأثیر گذاشتن روی داوران و اداره کردن آنها» ، «تغییر نتایج بازی ها توسط داوران». اینها موضوعاتی هستند که به شدت حساس و بحث برانگیزند. در عین حال آنقدر اهمیت دارند که باید در موردشان صحبت کرد.

افرادی هستند که اعتقاد دارند داوران هیچ تأثیری بر روی نتیجه یک بازی بسکتبال ندارند.

این یک دروغ است. یک دروغ بسیار بزرگ.

چند تصمیم داوری می‌تواند نتیجه یک بازی بسکتبال را تعیین کند. داورها قبلاً روی نتایج بازی های زیادی تأثیر گذاشته‌اند و در آینده نیز روی نتیجه تعداد بسیار زیادی از بازی ها اثرگذار خواهند بود.

در این نوشته به بررسی ۹ استراتژی تأثیرگذاری بر داوران بسکتبال خواهیم پرداخت که اگر درست به کار گرفته شوند، باعث می شوند کمی از قضاوت ها در هر مسابقه به نفع تیم شما باشند.

۱. ایجاد اعتماد قبل از شروع بازی

تاثیرگذاری بر داوران بسکتبال با لبخند زدن

اولین کاری که لازم است انجام دهید، این است که بین خودتان و داورهایی که بازی را قضاوت می‌کنند، اعتماد ایجاد کنید. این عمل را باید قبل از شروع بازی آغاز کنید.

اگر در طول یک فصل یا یک تورنمنت چندین بار با یک گروه داوری مواجه شوید، برقراری یک تفاهم با آنها، می‌تواند باعث شود که چند سوت بیشتر به نفع شما دمیده شود. نه به این دلیل که بخواهند به نفع تیم شما تبعیض قائل شوند یا از تیم تان طرفداری کنند، بلکه به طور مثال با افزایش تفاهم با داوران، به جای بی‌اعتنایی و نادیده گرفتن شما در موقعیت های مختلف بازی، شانس خوبی خواهید داشت که به حرف ها و اعتراضات شما گوش دهند.

چگونه اعتماد سازی کنیم؟ این چند نکته توصیه می شود .

  • حتما پیش از شروع بازی، خودتان را به داوران معرفی کنید.
  • از آنها سؤال بپرسید: «مسابقات چطور است؟» ، «اوضاع و احوالتان خوب است؟» و مواردی مثل همین ها.
  • لبخند بزنید.

۲. برای تأثیرگذاری بر داوران ، نام آنها را یاد بگیرید

صحبت کردن دوستانه با داوران بسکتبال مفید است

مهم است که پیش از آغاز مسابقه، چند ثانیه زمان اضافه بگذارید و اسامی داوران را به خاطر بسپارید. بین دو جمله:

«داور! بی‌خیال، این کجا خطا بود؟» و «مایکل! بی‌خیال، این کجا خطا بود؟»

تفاوت بسیار بزرگی هست. اگر داوران را با اسم شان خطاب کنید، تمایل بیشتری به صحبت کردن با شما خواهند داشت.

۳. تصمیمات درست شان را تشویق کنید

تشویق تصمیم های درست داور

به داوران نشان دهید که شما تفاوت بین یک قضاوت خوب و یک قضاوت بد را متوجه می‌شوید. صرفنظر از اینکه آن تصمیم داور به نفع کدام تیم گرفته شده است.

معمولا مربیان تازه کار فقط زمانی سعی می‌کنند با داور ارتباط برقرار کنند که به یک تصمیم او اعتراض داشته باشند. در واقع فقط در هنگام مخالفت و موارد منفی با داور در ارتباط هستند.

اما مربیان باتجربه فقط روی موارد منفی و مخالف، تعامل نمی‌کنند. آنها تصمیمات صحیح داور را تشویق و تصدیق می‌کنند، خواه این تصمیمات به نفع تیم شان باشد، خواه به ضررشان.

شخصاً به خاطر نمی‌آورم که این کار را برای تمام تصمیمات داور انجام داده باشم. این روش را را زمانی استفاده می‌کنم که یک موقعیت تصمیم گیری ۵۰/۵۰ پیش بیاید و احتمالاً داور از بعضی از بازیکنان یا والدین کلمات منفی بشنود. بدون توجه به اینکه به نفع کدام تیم سوت زده است، اگر موقعیت ۵۰/۵۰ است و به نظر خودم داور صحیح تصمیم گرفته است، در صورتی که نزدیک به او باشم، قضاوتش را تشویق و تایید خواهم کرد.

۴. از آنها بخواهید به بخش های خاصی از بازی دقت کنند

جلب توجه داور به بخش های خاصی از بازی

بعضی از اوقات برای اینکه داوران کمی به نفع شما سوت بزنند فقط کافی ست به آنها هشدار دهید که از نظر شما باید به چه چیزی دقت کنند و چه چیزی را قضاوت کنند.

دفعات بی شماری پیش آمده که از یک داور تقاضا کرده ام «لطفا به … با دقت نگاه کن” و ناگهان چند سوت بعدی داور دقیقاً در همان مورد به نفع تیم من به صدا در آمده است.

برای مثال :

«هی مایکل! ممکنه لطفا مدت زمانی که بازیکن شماره ۴۱ در منطقه رنگی (منطقه محدود شده) حضور دارد را تحت نظر بگیرید؟»

«هی لری! ممکنه لطفا بازیکن شماره ۲۴ را نگاه کنی؟ هر بار موقع عبور بازیکنم، او را نگه می دارد.»

وقتی که زمینه یا پتانسیل یک تصمیم را به داوران یادآوری می‌کنید، آنها همواره به صورت ناخودآگاه در زمین بازی به دنبال آن می‌گردند.

۵. نحوه برخورد و عکس‌العمل را به بازیکنان آموزش دهید

عدم اجازه به بازیکنان برای برخورد خشونت آمیز با داوران بسکتبال

درست همانگونه که تمام شوت‌های یک بازیکن به گل تبدیل نمی‌شود و همه تعویض‌های یک مربی صحیح نیست، تمام تصمیمات یک داور نیز همیشه به صورت ۱۰۰% صحیح نمی‌باشد.

اگر می‌خواهید کمی به نفع شما قضاوت شود، باید بدانید که اعتراض و شکایت بازیکنان تان روی هر سوت اشتباه، و رنجیدن و ناراحت شدن داور از تیم شما، آخرین و بدترین چیزی ست که لازم دارید.

به بازیکنان تان یاد بدهید که به بازی شان ادامه دهند. شما به داور رسیدگی خواهید کرد.

اگر کسی این قانون را زیر پا گذاشت و به داور اعتراض و شکایت کرد، بلافاصله تعویضش کنید. اجازه ندهید بازیکنان باعث شوند که داور به ضرر تیم شما قضاوت کند.

۶. یک عوضی طعنه‌زن نباشید!

تمسخر و طعنه زدن به داور ممنوع است

همان قانونی که برای بازیکنان وجود دارد برای شما نیز برقرار است. به هیچ وجه مربی گستاخ و بی‌ادبی نباشید. چون تبدیل به یک الگوی بد برای بازیکنان می‌شود و داوران از شما و تیم‌تان متنفر خواهند شد.

همه مربیان، بازیکنان و داوران می‌دانند که راجع به چه چیزی حرف می زنم. نظرات طعنه‌آمیز، پوزخند‌زدن به تصمیم های داور و موارد مشابه. هر چیزی که شما به عنوان یک مربی می‌دانید که بدون اعلام جریمه فنی از سوی داور، می‌توانید از زیر آن قسر در‌ بروید.

بیشتر این کارها فقط شانس و منفعت تیم شما را در قضاوت از بین می‌برد و اگر ساده بگوییم، هیچ لزومی برای انجام دادن شان وجود ندارد.

۷. با داوران سازگار و منطبق شوید

سازگاری با داوران جوان که هنوز در حال آموزش هستند مهم است

یک حقیقت: همه داوران با هم تفاوت دارند. نحوه قضاوت آنها به موارد زیادی بستگی دارد. مثلاً اینکه چگونه آموزش دیده‌اند، اینکه یاد گرفته‌اند که به چه چیزهایی دقت کنند، اینکه به آنها یاد داده‌اند کجای زمین بایستند، اینکه طبق آموزش هایشان چه حرکتی خطا محسوب می‌شود و چه حرکتی خطا به شما نمی‌آید و غیره.

این موضوع، مخصوصاً در بسکتبال جوانان بیشتر مشهود است، جایی که داورها اکثراً جوان و هنوز تحت آموزش هستند. شما در این بازی‌ها با یک مقام رسمی بسکتبال دانشگاهی یا NBA روبرو نیستید که کتاب قوانین را مثل کف دستشان بشناسند.

باید سازگار شوید.

اگر یک رای یا تصمیم دو بار تکرار شود که هر دو بار با آن مخالف باشم، بعد از بار دوم فرض را بر این می‌گیرم که صرفاً یک تصمیم یا قضاوت اشتباه نبوده، و اولین کارم این خواهد بود که نظر داور را در مورد قانون مربوط به آن تصمیم، با این سؤال بپرسم: «بازیکن من چه کار متفاوتی باید انجام دهد؟»

نظر شفاف داور در مورد اینکه از دیدگاه او دقیقاً بازیکن شما چه اشتباهی مرتکب می‌شود را جویا شوید تا بتوانید بازیکن‌تان را بر اساس آن سازگار کنید.

ضمناً این کار به داوران بسکتبال اثبات می‌کند که شما دارید تمام تلاش خود را به کار می‌برید تا بر اساس قانون بازی کنید.

۸. همیشه بعد از بازی با داوران دست بدهید

دست دادن با داوران بسکتبال بعد از پایان بازی

وقتی که بازی تمام شد، چه برنده شدید و چه بازنده، همیشه با داوران دست بدهید. برای این کار دلایلی وجود دارد.

  • همیشه می‌بایست روحیه ورزش‌دوستی و جوانمردی را نشان دهید. فراموش نکنید که شما همیشه برای بازیکنان‌تان یک مثال و نمونه را شکل می‌دهید. به عنوان یک مربی، شما یک الگوی رفتاری هستید.
  • معلوم نیست که چه زمانی در بازی های بعدی دوباره با آن داور روبرو می‌شوید. قطعا نمی‌خواهید که داور با یک کینه و غرض قبلی بر علیه شما، به مسابقه بعدی تان وارد شود. با شرایط خوب زمین را ترک کنید، این کار باعث می‌شود بازی بعدی شما با شرایط خوب آغاز شود.

۹. با یک خطای تکنیکی اعتراض خود را به داوران بسکتبال اعلام کنید

اعتراض شدید به داور و دریافت خطای تکنیکی

خطای تکنیکی (فنی) یک اعتراض و ادعای جدی است به اینکه شما از شرایط اداره بازی توسط داور به شدت ناراضی هستید.

اگرچه من خودم تا الان از این شیوه استفاده نکرده‌ام، اما شنیده‌ام که بسیاری از مربیان برای اینکه واقعاً اعتراض و منظورشان را به داور تفهیم کنند، عمداً مرتکب خطای تکنیکی شده‌اند. بعد از اعلام خطای تکنیکی و تفهیم دقیق اشتباهاتی که رخ داده است، وضعیت بازی برگشته و قضاوت به نفع آنها آغاز شده است.

و در مقابل همه اینها، تیم حریف تنها صاحب دو پرتاب آزاد می‌شود. شاید در اواخر یک مسابقه پایاپای و نزدیک، این دو پرتاب آزاد خیلی چشمگیر و اثرگذار به نظر برسد، اما زمانی که در قیاس با یک مسابقه کامل با تمامی شوت های هدر‌رفته و تصمیمات ۵۰/۵۰ آن را بسنجید، دو پرتاب آزاد اهمیت زیادی نخواهد داشت.

من به مربیان هشدار می‌دهم که قبل از بکار بردن این روش، سن و سال بازیکنان‌شان را در نظر داشته باشند. با فریاد کشیدن بر سر داوران، در واقع به بازیکنان تان اعلام می‌کنید «زمانی اوضاع طبق خواسته شما پیش نمی‌رود، می‌توانید طغیان کنید.»

من اگر مربی بازیکنانی با حداقل سن کمتر از ۱۶ سال باشم، شخصاً از این روش استفاده نخواهم کرد. و اگر هم بالاتر از ۱۶ سال باشند، بهتر است که بازی بسیار بسیار مهمی باشد.

حرف آخر در مورد قاضی زمین بسکتبال

داوری بسکتبال کار آسانی نیست

بررسی تمام شد. ۹ راهکار متفاوت جهت تأثیرگذاری بر داوران تا سوت های بیشتری به نفع تیم شما بزنند.

همه ما باید درک کنیم که قضاوت و داوری کار فوق‌العاده سختی است. وقتی که دو تیم فقط ۵ امتیاز با هم فاصله دارند، تصمیماتی که داوران بسکتبال می‌گیرند عامل مهمی در تعیین برنده بازی خواهد بود.

همه مربیان باید به این موضوع عادت کنند، درک کنند که بعضی اوقات در طرف مثبت تصمیمات داور قرار خواهند گرفت و گاهی در طرف منفی این تصمیمات، و با شناخت راهکارهای متفاوت تا جایی که می‌توانند خود را در سمت تصمیمات مثبت داور قرار دهند.

آیا شما راهکارهای دیگری برای تأثیرگذاری بر داوران می‌شناسید؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *