نکات کاربردی برای ریباند کردن حرفه ای در بسکتبال

نکاتی اساسی و مهم برای تبدیل شدن به یک ریباندر حرفه ای در بسکتبال

1. نیاز

طرز فکر

اولین ویژگی یک ریباندر خوب داشتن طرز فکر درست است. نباید این حرکت را غریزی انجام داد باید کاملاً خودآگاهانه باشد. باید در هر نوبت که توپ شوت شده بالا می رود نهایت توان را گذاشت.

تلاش

همیشه اندازه مهم نیست بلکه میزان تلاش بازیکن برای گرفتن توپ مهم است. اگر بازیکن مایل باشد کارهای خود را زود انجام دهد و تمام راه را به پایان برساند، بدون توجه به سایز خود، فرصتی بزرگ برای گرفتن توپ دارد.

2. تکنیک

ریباند دفاعی

در کنار تلاش و خواست یکی دیگر از عوامل مهم در ریباندکردن، تکنیک است. هرچه یک بازیکن تکنیک های بهتری داشته باشد، ریباندر بهتری خواهد شد.

ساعد: اولین واکنش بازیکن بعد از بالا رفتن شوت باید پیدا کردن بازیکن مهاجم با ساعد باشد. اگر بازیکن بخواهد مستقیماً از باکس خارج شود اجازۀ وانمود کردن به حریف را می دهد و حریف به راحتی او را دور می زند. اگر ساعد بازیکن در کنار قفسۀ سینۀ حریف باشد می تواند در تمامی حالات جای او را تشخیص بدهد.

ریباند در بسکتبال

لگن/ باسن: بسیار مهم است که مدافع اجازه ندهد بعد از برقراری ارتباط ساعد با حریف، وی این ارتباط را قطع کند پس باید همزمان حریف را با باسن به عقب هل دهد و او را به منطقۀ سانتر برساند. اگر موقعیت مدافع خوب باشد ممکن است مهاجم تلاش کند تا او را به زیر سبد ببرد و زاویۀ ریباند کردنش را از چنگش دربیاورد.

دست ها باز: باید هنگام خروج از باکس دست ها بالا باشند، تصویر سازی این صحنه به این صورت است که « شصت ها کنار گوش» باشند. این حرکت در چند مورد کوچک کمک بزرگی می کند. باعث می شود گذشتن از مدافع سخت تر باشد زیرا در پهن ترین حالت ممکن بدن خود است، از گرفتن و برخورد کردن مدافع با مهاجم جلوگیری می کند – که ممکن که منجر به خطا شود، و همچنین باعث می شود واکنش مدافع نسبت به توپ هنگامی که از حلقه جدا می شود سریع تر باشد.

ریباند مهاجم

بسته به موقعیت بازیکن وی باید تصمیم بگیرد چه نوع حرکتی انجام بدهد.

نزدیک به سبد: اگر بازیکن نزدیک به سبد باشد و مدافع هم داخل محوطه باشد باید آن ها را به زیر سبد برد تا زاویۀ مناسب برای گرفتن توپ نداشته باشند. هنگامی که مدافعان را به زیر سبد هدایت می کنند باید مواظب باشند تا دست هایشان از هم باز نباشد. در عوض باید از پاها برای مجبور کردن آن ها استفاده کنند.

دور از سبد: اگر بازیکنی از سبد دور باشد و مدافع هم در جایگاه خوبی باشد باید با استفاده از حرکت رو به جلو یا چرخشی استفاده کند تا آن ها را پشت سر بگذارد. نکتۀ کلیدی این حرکت این است که اجازه ندهد مدافع اولین حرکت را انجام دهد. بهتر است وانمود کند که به یک سمت مشخصی می رود سپس مسیر را تغییر دهد تا مدافع گول بخورد.

در موقعبت مناسب: اگر هنگام بالا رفتن یک شوت بازیکنی در موقعیت باشد باید مانند باکس اوت دفاعی عمل کند.

ریباند کردن

3. اولین نفر

موقعیت یابی توپ: بازیکنی که قادر است توپ را سریع  پیدا کند برتری دارد و می تواند اولین حرکت را انجام دهد. بنابراین مهم است که بتواند به محض خارج شدن توپ از محدودۀ حلقه به سرعت آن را پیدا کنید.

گرفتن توپ: اگر بازیکن هنگام جدا شدن توپ از حلقۀ سبد خارج از مستطیل باشد نیاز نیست صبر کند تا توپ به او برسد می تواند از موقعیت خود خارج شود و توپ را بگیرد.

درصد ها: بسته به نوع پرتاب درصد جهش توپ از حلقه متفاوت خواهد بود، طولانی، کوتاه، محکم یا آرام.

پرتاب هایی که از طرفین یا کرنر باشند درصد جهش توپ بیشتر می شود.

درصد بالا یعنی ریباندطولانی تر.

4. خارج از منطقه

دریافت

باید آمادگی دریافت توپ خارج از محدوده را هم داشته باشند. ریباند دقیقاً در نطه ای که بازیکن ایستاده است فرود نمی آید. باید به دنبال آن دوید.

بالاترین نقطه

نباید صبر کرد تا توپ به ما برسد باید به سمت آن شیرجه رفت و ارتفاع مناسب آن را دریافت کرد. هرچه تأمل قبل از دریافت توپ بیشتر باشد، شانس دیگر بازیکن ها برای گرفتن آن بیشتر می شود.

نکته ها

گاهی ممکن است توپ به حدی دور شود که رسیدن به آن غیرممکن باشد. بهترین تصمیم دریافت توپ از یک هم تیمی است.

دفاع – شاید همیشه نتوان توپ را کنترل کرد پس بهتر است آن را به هم تیمی داد تا او توپ را کنترل کند.

حمله – اگر نتوان توپ ا کنترل کرد بهتر است آن را به یک شوت زن پاس داد. بهترین موقعیت برای پرتاب 3 امتیازی.

5. تمام کردن بازی

دو دست

باید هنگام ریباند کردن حتماً از دو دست استفاده کرد. هم باعث کنترل بهتر می شود و هم به رقیب اجازۀ دزدیدن توپ را نمی دهد.

گاهی ممکن است شرایط طوری باشد که فقط با یک دست ریباندکرد در این ضورت باید تلاش کرد که هر چه سریع تر از دست دیگر هم کمک گرفت.

ریباند کردن در بسکتبال

چانه به توپ

دفاع – رسیدن به سبد عالی است اما هدف اصلی کامل کردن حرکت با رساندن توپ به موقعیت مطمئن است. اگر سانتر بخواهد یباند کند باید به محض در اختیار گرفتن تخته به فکر رساندن توپ به خارج از محوطه باشد.

حمله – اگر ریباند حمله ای اتفاق بیافتد باید توپ را بالا نگه داشت و اجازه نداد مدافعان به آن برسند.

جمع بندی

ریباندکردن حرکتی نیست که فریبنده به نظر برسد، و شاید آنقدر که باید مورد توجه اکثر هواداران قرار نگرفته باشد، اما کاملاً ارتباط مستقیمی با برنده شدن در بازی های بسکتبال دارد. کنترل تخته، استراتژی های دفاعی را به پایان می رساند و در پایان شانس دوباره برای حمله و گرفتن امتیاز خلق می کند.

داشتن بازیکنی که به عنوان یک مهاجم بزرگ ریباند می کند می تواند به طور مستقیم روی یک بازی یا حتی یک فصل کامل تأثیر بگذارد. با وجود اینکه ریباندز بودن اتفاق شق القمری نیست، این تکنیک عالی در هر شوت بالا رونده و اجرا می شود. این کنترل شیشه را کنترل می کند و تن را برای کل تیم تنظیم می کند.

مهاجمان بزرگ مسری هستند. آنها نه تنها کار خود را برای رسیدن به موفقیت انجام می دهند بلکه به سایر هم تیمی ها الهام می دهند که بر روی شیشه رقابت کنند. بازیکنان تیم می بینند که چقدر بازیکن روی شیشه کار می کند و قبل از این که آن را بدانید ، شما یک تیم کامل از بازیکنان دارید که به بازی برگشت و تسلط بر شیشه در هر بازی افتخار می کنند. این نوع بازی به برنده تبدیل می شود.

اگر می خواهید یک ریباندر بزرگ باشید ، باید مایل باشید که کار را انجام دهید. زمان لازم است تا بتوانید تکنیک عالی ریباند کردن را بیاموزید، بتوانید توپ را به سرعت پیدا کرده و بازی را تمام کنید. این به معنای سپری کردن زمان در باشگاه مخصوصاً برای تمرین. با تبدیل شدن به بهترین ریباندر به ارزش خود و تیم بیافزایید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *