معرفی‌ تیم‌های بسکتبال NBA ؛ لس آنجلس لیکرز، شکوهِ به تمام معنا

با یکی دیگر از مقاله‌های اختصاصی در سایت خبری بسکتبال بسکتفا در خدمت شما هستیم. در این نوشته به بررسی معرفی، تاریخچه، عناوین و افتخارات و هر چیزی در مورد تیم بسکتبال لس آنجلس لیکرز است، پرداخته‌ایم. این مقاله، اولین سری از نوع معرفی‌نامه‌ها در سایت بسکتفا است. ما بسکتبال NBA را به شما معرفی می‌کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

خان اول: لس آنجلس

لس آنجلس بزرگ‌ترین شهرِ ایالت کالیفورنیا در در غرب آمریکای شمالی است. LA دومین شهر پر جمعیت آمریکا پس از نیویورک است و در سرتاسر دنیا شهری مشهور به شمار می‌رود. جمعیتی ۱۸ میلیونی در لس آنجلس ساکن است و این نشان از اهمیت بالای این شهر ساحلی در کرانه‌های مدیترانه دارد. شهر فرشتگان، لقب لس آنجلسی‌ها است و اکثر شهرت آنها به خاطر هالیوود است. منطقه‌ی شمال غربیِ دومین شهر آمریکا بزرگ‌ترین منبع تولید فیلم است اما در کنار این موضوع، لس آنجلس در بُعد ورزشی نیز، شهری فعال است. تیم‌ لس آنجلس گلکسی در فوتبال، لس آنجلس رمز در لیگ NFL و لس آنجلس داجرز در میجر لیگ بیسبال، از مهم‌ترین تیم‌های این شهر ساحلی هستند. اما در بسکتبال، ۲ تیم در LA وجود دارد. لس آنجلس کلیپرز تیم دوم شهر است که بعدها به بررسی آن می‌پردازیم اما پر طرفدارترین تیم شهر لس آنجلس و مشهورترین آن، لس آنجلس لیکرز است.

لس آنجلس بسکتبال NBA

و بعد: لیکرز

در سال ۱۹۶۰، امتیاز یک تیم بسکتبال به لس آنجلس داده شد. در انتقالاتی قانونی، تیم مینسوتا لیکرز از مینیاپلیس به لس آنجلس لیکرز فرستاده شد. این آغاز ماجرای پر شورترین تیم غربیِ تاریخ بسکتبال NBA است. پیش از انتقال به LA، لیکرز ۵ قهرمانیِ تاریخی در بسکتبال آمریکا را داشت اما نقطه عطف تاریخ این تیم بزرگ، از سال ۱۹۶۰ رقم خورد. لیکرز در مرکز دیدها قرار گرفت.

لس آنجلس لیکرز در تقسیم‌بندی‌های اتحادیه‌ی رسمی بسکتبال NBA، اکنون تیمی در منطقه‌ی پاسیفیک در کنفرانس غرب است. لیکرز همسایگانی چون لس آنجلس کلیپرز، گلدن استیت وریرز، فینیکس سانز و ساکرامنتو کینگز در دیویژن خود دارد که هر ساله بیشترین جدال خود را با این تیم‌ها دارد اما رقیب اصلی لس آنجلس لیکرز، هیچ‌کدام از این تیم‌ها نیست. بوستون سلتیکس بزرگ‌ترین رقیب لیکرز است. در سال ۱۹۵۹، مینسوتا لیکرز قهرمان NBA شد، پس از انتقال لیکرز به لس آنجلس، همگی در انتظار قهرمانی آنها بودند ولی یک رقیب بزرگ، سد محکمی برابر زردپوشان بود. بله، بوستون سلتیکس! لیکرز در طول این سال‌ها ۶ بار به فینال بسکتبال NBA رسید اما در تمام آنها مغلوب بوستون سلتیکس شد. این آغازی برای رقابتی تاریخی بود. رقابتی که همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان به حساب می‌آید. شکست‌های لیکرز برابر بوستون ادامه یافت تا اینکه با رهبری ویلت چمبرلین، در سال ۱۹۷۲ لیکرز اولین قهرمانی خود تحت عنوان نماینده‌ی کالیفرنیا را به دست آورد. این رویداد، تاریخ را تغییر داد. تاریخی که بسکتفا شما را به خواندن آن دعوت می‌کند. تاریخ از استیپلس سنتر (staples center) آغاز می‌شود.

معبد لس آنجلس لیکرز؟ استیپلس سنترِ بزرگ

قبل از ساخته اجازه‌ی حضور در مجموعه‌ی ورزشی استیپلس سنتر که متعلق به تیم‌های این شهر است، لس آنجلس لیکرز در سالن مموریال آرنا در جنوب لیکرز مسابقاتش را برگزار می‌کرد. هواداران اصیل لیکرز خاطرات فراوانی از این ورزشگاه دارند و قهرمانی‌های زیادی را در این ورزشگاه زیبا به دست آورده‌اند اما در سال ۱۹۹۹، ورزشگاه اصلی لیکرز استیپلس سنتر شد.

استیپلس سنتر یک مجموعه ورزشی بزرگ در خیابان فیگوئرای شهر لس آنجلس است. مجموعه‌ای که ورزش‌های مختلف و سالن‌های مختلفی دارد. مورد مد نظر ما، سالن بسکتبال این ورزشگاه است. مالک کنونی این سالن، گروه آنشاتز (Anschutz) است. جالب است که لس آنجلس لیکرزِ بزرگ مالکیتی بر این زمین خود ندارد و البته، مثل سایر تیم‌ها، یکی از بزرگ‌ترین اسپانسرهای آنها وظیفه‌ی تأمین محل بازی آنها را بر عهده دارد.

استیپلس سنتر

استیپلس سنتر ورزشگاهی ۲۱۰۰۰ نفری است که یکی از بهترین سالن‌های بسکتبال در ایالات متحده‌ی آمریکا به شمار می‌رود. در مورد استیپلس سنتر و اطلاعات بیشتر آن می‌توانید اینجا کلیک کنید.

تاریخ، افتخارات و عناوین؛ شکوه به تمام معنا اینجا است!

همان‌گونه که پیش از این گفتیم، لیکرز یک برند بزرگ در بسکتبال NBA است. آنها پس از بوستون سلتیکس، دومین تیم پر افتخار تاریخ لیگ هستند. کسب ۱۶ قهرمانی توسط این تیم نشان از بزرگ‌ بودن این تیم دارد. آخرین قهرمانی زردپوشان در سال ۲۰۱۰ کسب شد و از آن زمان تاکنون، لیکرز روزهای خوشی را پشت سر نگذاشته است.

لیکرز پر افتخارترین تیم کنفرانس غرب است. هم به لحاظ کسب تعداد قهرمانی در لیگ NBA، هم از نظر تعداد قهرمانی‌هایش در منطقه‌ی غرب آمریکا. لس آنجلس لیکرز با کسب ۳۱ عنوان قهرمانی در کنفرانس غرب، پر افتخارترین تیم این خطه‌ی بزرگ ایالات متحده به شمار می‌رود فاصله‌ی آنها با تیم دوم، بسیار زیاد است. گلدن استیت وریرز دومین تیم پس از لیکرز، با فقط ۷ قهرمانی در کنفرانس است.

در دیویژن و قهرمانی‌های منطقه‌ای در پاسیفیک، ۲۳ قهرمانی تیم لس آنجلس لیکرز دارد که باز هم بیشترین آمار در میان ۵ تیم پاسیفیک است. تیم‌هایی که بالاتر نام‌های آنها را آوردیم.

لس آنجلس لیکرز

مربی، مالک، بزرگان؛‌ داکتر جِی، پادشاهِ اساطیر

اولین مالک لس آنجلس لیکرز در سال ۱۹۶۰، رابرت شورت بود. کسی که لیکرز را از مینسوتا به لس آنجلس آورد و تاریخ این باشگاه را دچار تحولی عظیم کرد. البته شورت از سال ۱۹۵۷ مالکیت لیکرز را داشت ولی تحت عنوان مینسوتا لیکرز. در همان سال ۱۹۶۰، جنرال منیجر و مدیر ورزشی باشگاه، شخصی به اسم لوییز ماس بود. اولین سرمربی تاریخ لس آنجلس لیکرز هم فرد چاوس است.

اما بزرگانی که در لس آنجلس لیکرز به عنوان مدیر کار کرده‌اند، اسامی بالا نیستند. جرالد هاتن باس یکی از بزرگ‌ترین مالکان لیکرز بود که در سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۳ مالکیت این تیم را بر عهده داشت و اگر مدیریت صحیح او نبود، اکنون لیکرزی به این بزرگی در بسکتبال NBA وجود نداشت. هاتن که در میان هواداران لس آنجلس لیکرز مشهور به دکتر جی بود، در طول این مدیریت ۳۴ ساله‌ی خود برای لیکرز  ۱۰ عنوان قهرمانی گرفت و بدون شک بزرگ‌ترین مالک این باشگاه است. پس از باس، مالکیت لیکرز به خانواده‌ی او واگذار شد، موردی که هنوز شاهد آن هستیم.

داکتر جی مجیک جانسون

از دیگر چهره‌های شاخص در بعد مدیریتی، به جری وست می‌توان اشاره کرد. بازیکن تاریخی لس آنجلس که در سال‌های زیادی از عمرش مدیر ورزشی باشگاه و سرمربی بود. وست به مدت ۱۲ سال مدیر ورزشی لیکرز بود و در ۳ فصل، هدایت تیم زرد و بنفش پوس لس آنجلس لیکرز را بر عهده داشت.

پت رایلی در کنار فیل جکسون و اکنون مجیک جانسون، دیگر چهره‌های تاریخی باشگاه لیکرز هستند.

خارج از دید؛‌ لباس، لوگو و اسم! لیکرز از کجا آمده است؟

در این بخش جذاب که نام آن را خارج از دید گذاشته‌ایم، به بررسی مسائلی حاشیه‌ای در معرفی باشگاه لس آنجلس لیکرز می‌پردازیم.

در ا‌ولین قدم، به نام این باشگاه می‌پردازیم. لیکرز از معنای دریا و رودخانه می‌آید. مینسوتا در ایالت متحده آمریکا مشهور به ایالت ۱۰۰۰۰ دریاچه است. از همان زمان این نام لیک به لیکرز تغییر کرد و هم‌چنان با این نام، تیم اول لس آنجلس شناخته می‌شود.

لس آنجلس لیکرز

هنوز دلیل واضحی برای لوگوی کنونی لیکرز وجود ندارد. در سال ۱۹۶۰، زمانی که تیم به لس آنجلس منتقل شد، توپ بسکتبالی که در مرکز آن نام لیکرز نوشته شده بود، طراحی و از آن استفاده شد. یکی از قدیمی‌ترین لوگوهای تاریخ بسکتبال NBA همین لوگوی لس آنجلس لیکرز است. قطعا افراد بسیار زیادی هستند که آشنایی زیادی با بسکتبال ندارند اما این لوگو و رنگ زرد ویژه‌ی آن، باعث شناخته شدن آن می‌شود.

در بحث جذاب لباس و جرزی لیکرز، رنگ ثابتی همواره وجود داشته است. زرد و بنفش. این دو رنگ همیشه اصلی‌ترین بخش‌های رنگی لباس‌های لیکرز بوده‌اند و هم‌چنان با گذشت سال‌ها، این دو رنگ زیبا بیس اصلی لباس‌های لس آنجلس لیکرز هستند.

لس آنجلس لیکرز

پر طرفدارترین تیم بسکتبال جهان؛‌ ریشه‌دار، مثل تیمِ زردپوش LA

در بخش هواداران، به نظر هیچ تیمی روی دست لس آنجلس لیکرز دیده نمی‌شود. سال‌ها میان لیکرز و نیویورک نیس، رقابتی بر سر بهترین برند بسکتبالی بوده است، موضوعی که اصولا با موفقیت نیکس همراه بوده است اما در بخش هواداران در سرتاسر دنیا، لیکرز از بقیه سر است. در بعد هواداری نیز رقابت تنگاتنگی میان بوستون سلتیکس و لس آنجلس لیکرز وجود دارد، ولی لیکرز هوادار بیشتری دارد. طبق آمار شبکه‌های اجتماعی نیز بالاتر از سایر تیم‌های NBA قرار دارد. این نقطه‌ای بزرگ در تاریخ لیکرز است، آنها همواره تیمی بزرگ بوده‌اند و هواداران زیادی در طول تاریخ دارند.

در بخش طرفداران خاص، باز هم لیکرز به نظر دارای بیشترین هواداران مشهور است. لئوناردو دی کپریو، وانسا هادگنس، جک نیکلسون، چارلیز درون، تام کروز، درو بریمور، سلنا گومز، دیوید بکام، کریستیانا آگوئیلرا، آدام سندلر، جاستین بیبر، جاستین تیمبرلیک و استیون اسپیلبرگ، تنها تعداد انگشت شماری از هواداران مشهور لیکرز هستند!

جک نیکلسون

ستاره‌های تمام‌نشدنی لس آنجلس لیکرز را بشناسید

در این مقوله، به موردی می‌رسیم که در بسکتبال NBA شهرت خاصی دارد. تیم‌های بزرگ در تاریخچه‌ی لیگ دارای بازیکنان بسیار و اسطوره‌های فراوانی هستند که لس آنجلس لیکرز در این خصوص، یکی از بزرگ‌ترین‌ها است. بازیکنانی که در تاریخ لیگ بزرگ بوده‌اند و وارد تالار مشاهر لیگ نیز شده‌اند.

بسیاری از هواداران بسکتبال معتقدند که بر خلاف سایر ورزش‌ها، برخی بازیکنان حتی از تیم‌های خود بزرگ‌تر هستند. نام‌های زیادی در تاریخ غنیِ لیکرز دیده می‌شود که در زیر به بررسی ۴ بازیکن برتر آنها می‌پردازیم:

در بهترین بازیکن تاریخ لیکرز، نظرات زیادی وجود دارد. کوبی برایانت یا مجیک جانسون؟ واقعاً انتخابی سخت است! از مجیک جانسون شروع می‌کنیم.

مجیک جانسون، تاریخ تو را می‌خواند

مجیک جانسون اسطوره‌ی بزرگ لیکرز و مدیر ورزشی کنونی این باشگاه است که ۱۳ فصل بازی کرد و ۵ عنوان قهرمانی با این تیم به دست آورد. مجیک ۳ بار به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن لیگ انتخاب شده است و ۱۲ حضور در آل استار، کریر او را با شکوه‌تر از قبل می‌کند. بدون شک هواداران لیکرز و بوستون، رویارویی‌های مجیک جانسون و لری برد را کاملاً به خاطر دارند. دیدارهای جنجالی که سر انجامی شیرین برای هر دو تیم داشت.

کوبی برایانت، ۲۴ و ۸ دوست داشتنی

دیگر بازیکن بزرگ باشگاه، کوبی برایانت است. شماره ۲۴ و ۸، لباس‌هایی هستند که او در لیکرز بر تن داشت و با او بازنشسته شد. کوبی ۲۰ فصل با لیکرز بود، در آن بسکتبال آموخت، بسکتبال بازی کرد، بزرگ شد، ستاره شد و بازنشسته شد. کوبی ۵ حلقه‌ی قهرمانی با لس آنجلس لیکرز دارد و رویارویی‌های او با پال پیرس و بوستون سلتیکس در دو دهه‌ی اخیر، شیرینی بسکتبال را به خاطر هواداران این تیم می‌آورد.

گفتنی است، کوبی برایانت با کسب ۳۳۶۴۳ امتیاز، بهترین امتیاز آور تاریخ باشگاه لس آنجلس لیکرز است.

کریم عبدالجبار، بلند، بلندتر از هر کس در LA و بسکتبال NBA

کریم عبدالجبار، فوق‌ستاره‌ی پست سنتر لس آنجلس لیکرز در بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ دهه‌ی میلادی است. کسب ۶ قهرمانی با لیکرز، ۶ بار عنوان MVP و با ارزش‌ترین بازیکن لیگ و ۱۹ بار حضور در آل استار، فقط اندکی از افتخارات کریمِ بزرگ است. کریم ۱۴ فصل در لیکرز بود و یکی از بهترین‌های تاریخ لیگ به حساب می‌آید.

شکیل اونیل، بزرگ، بزرگ و باز هم، بزرگ!

شکیل اونیل، فوق‌ستاره‌ای در بسکتبال است که هیچ‌کس او را از یاد نمی‌برد. اگر بسکتبالی هم نباشد، اونیل را می‌شناسید. شَک در تیم‌های زیادی بازی کرده است اما ۸ فصل زندگی او در لس آنجلس و لیکرز سپری شده است. کسب ۴ عنوان قهرمانی، ۱۵ حضور در آل استار و ۱ بار عنوان با ارزش‌ترین بازیکن لیگ، تنها گوشه‌ای از افتخارات مرد بزرگ LA است.

لیکرز اسطوره‌های زیادی دارد. جری وست، ویلت چمبرلین، الگین بیلور، جیمز وورثی، جرج میکان، بایرون اسکات، مایکل کوپر و لبران جیمز، دیگر بازیکنان بزرگ تاریخ لس آنجلس لیکرز هستند. (در خصوص لبران جیمز، در مطلب راجع به میامی هیت و کلیولند کاوالیرز به تشریح حضور او خواهیم پرداخت)

شماره‌هایی به احترام بازیکنان بزرگ بازنشسته شدند

به احترام ستارگانی که در بالا نام آنها را ذکر کردیم، باشگاه لیکرز در طول تاریخ شماره‌های لباس آنها را بازنشسته کرده است. ۱۱ لباس بازنشسته شده است که در زیر به آنها پرداخته شده است:

شماره‌های ۸ و ۲۴، کوبی برایانت

شماره ۱۳، ویلت چمبرلین

شماره ۲۲، الگین بیلور

شماره ۲۵، گِیل گودریچ

شماره ۳۲، مجیک جانسون

شماره ۳۳، کریم عبدالجبار

شماره ۳۴، شکیل اونیل

شماره ۴۲، جیمز وورثی

شماره ۴۴، جری وست

شماره ۵۲، جمال وایلکس

بسکتفا و بسکتبال NBA

با مقاله‌ی جذابِ دیگر در سایت خبری بسکتفا همراه شما بودیم. این اولین مقاله‌ی ما در بخش بیوگرافی و معرفی باشگاه‌ها بود. اخبار بسکتبال، آموزش‌های بسکتبال، تاریخچه و هر چیزی بخواهید در بسکتفا مهیا شده است. از شما می‌خواهیم با دیدن مقاله‌های جذاب بسکتفا، سطح خود در بسکتبال روز دنیا را ارتقا دهید. هم‌چنین به زودی معرفی‌نامه‌ی تیم‌های دیگر به زودی در بسکتفا منتشر خواهد شد. روزانه بسکتفا را دنبال کنید، مقاله‌های شگفت‌انگیزی در انتظار شما هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *