قوانین بسکتبال | مدت زمان بازی بسکتبال چقدر طول می کشد؟

مدت زمان بسکتبال

یکی از مسائلی که علاقه مندان به دنیای بسکتبال باید از آن مطلع باشند، مدت زمان بازی است که در ورزش بسکتبال زمان بازی در سطوح مختلف با یکدیگر فرق دارد. مثلا زمان بازی بسکتبال برای دانشکده، دبیرستان، NBA، NCAA و حتی برای بازیکنان حرفه ای متفاوت است. در این مطلب سایت بسکتفا به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ورود به سایت بتکارت

در ورزش بسکتبال زمان بندی مسابقات در سطوح مختلف با یکدیگر متفاوت است و همانند فوتبال نیست که مثلا 90 دقیقه ثابت را دارا باشد. در بسکتبال زمان بندی با توجه به سطح بازی و حرفه‌ای بودن آن، جنسیت، سن بازیکنان و غیره متغیر است.
به عنوان مثال در لیگ حرفه‌ای آمریکا موسوم به NBA مدت زمان بازی به ۴ کوارتر ۱۲ دقیقه ای تقسیم می شود و تقریبا از تمامی سطوح بسکتبال بیشتر است ولی این زمان در دانشکده بسکتبال دو نیمه ۲۰ دقیقه ای است و به همین صورت با توجه به قوانینی که فدراسیون جهانی بسکتبال وضع کرده زمان بازی تغییر خواهد کرد.

در ادامه این مطلب به زمان بندی کلی مسابقات بسکتبال و همچنین در سطوح مختلف نگاهی می‌اندازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با خطاهای ویژه در بسکتبال و جریمه‌های آن

مدت زمان بازی بسکتبال

زمان‌بندی یک بازی بسکتبال در حالت کلی:

مدت‌زمان بازی بستگی به لیگ و سطوح مورد نظر و همچنین سن بازیکنان دارد. ولی به ‌طور معمول از قرار زیر است:

  • دو نیمه – بازی‌هایی که در دو نیمه برگزار می شوند عموما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر نیمه طول می‌کشند.
  • چهار ربع – بازی‌هایی که از چهار ربع تشکیل‌شده‌اند عموما بین ۸ تا ۱۲ دقیقه برای هر ربع طول می‌کشند.
  • زمان هر نیمه بازی بین ۳ تا ۱۵ دقیقه متغیر است. این زمان‌ها بستگی به سطح تیم‌ها و همچنین سن بازیکنان دارد. زمان‌های محدودتر مخصوص بازیکنان جوان است و زمان‌های طولانی‌تر برای بازیکنان حرفه‌ای در نظر گرفته می شوند.
  • در صورت خروج توپ از زمین، زمان در یک دقیقه پایانی نیمه اول و ۲ دقیقه پایانی نیمه دوم متوقف می شود.
  • زمان در طول تمامی وقفه‌ها نگه‌داشته می شود.

زمان اضافی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

  • در صورتی که بازی‌ها با نتیجه مساوی به پایان رسید، زمان اضافی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای برای بازی در نظر گرفته می شود.
  • پس ‌از این زمان، در صورتی که هنوز نتیجه بازی مساوی باشد، تیم‌ها مجدداً و در وقت اضافی دیگر به رقابت می‌پردازند.
  • این روند تا زمانی که برنده بازی مشخص شود، ادامه پیدا می کند. هر تیم می‌تواند از یک وقفه در طول وقت اضافه استفاده کند.
  • زمان خطاها در وقت اضافه بازی در نظر گرفته می شود.

مدت زمان بسکتبال

در ادامه نگاهی به مدت زمان بازی در سطوح مختلف می‌اندازیم:

مدت زمان بازی بسکتبال در NBA

اصولا در حالت استاندارد مدت زمان مسابقات NBA در مجموع کلی چهل و هشت دقیقه طول می کشد. این نوع مسابقه معمولا به ۴ کوارتر ۱۲ دقیقه ای تقسیم می شود. اگر گره ای در حین بازی اتفاق بیفتد این مدت افزایش می یابد.

در بسکتبال اگر چنین اتفاقی بیفتد بازی تا زمانی که برنده مشخص شود ادامه می یابد. مدت اضافه تا ۵ دقیقه طول می کشد. همچنین نیمه، خطا، پایان وقت قانونی و توپ خارج شده از زمین باعث می شود که بازی بیشتر از آنچه که باید ادامه یابد. هر نیمه ۱۵ دقیقه طول می کشد.

این یک ۵ دقیقه اضافی در پایان است. یک بازی NBA به طور معمول ۲ تا ۵.۲ ساعت طول می کشد. یعنی صرف نظر از ۴ کوارتر ۱۲ دقیقه ای در بازی وقفه‌های ایجاد می‌شود که باعث می‌شود زمان این مسابقه تا این حد ادامه پیدا کند. وقفه‌های ناشی از خطاها، وقت‌های استراحت بین بازی، وقت‌های استراحت نیمه، خطاهای بازیکنان، مصدومیت‌های آنان، زدن پرتاب‌های آزاد و غیره ….
همه این موارد و موارد دیگر در کنار 48 دقیقه اصلی بازی قرار می‌گیرند تا در حدود ۲ تا ۵.۲ ساعت به زمان بازی اضافه گردد چرا که در بسکتبال زمان مفید محاسبه می‌شود و تمامی وقفه‌های بازی از قبیل مسائلی که گفته شد، جزو زمان اصلی بازی محسوب نمی‌گردد.

مدت زمان بازی بسکتبال

طول مدت میانگین بازی بسکتبال در دانشکده

موسسات آموزشی پیشرفته نیز بسکتبال بازی می کنند و قوانین در این موسسات با سایر مکان‌های دیگر نیز متفاوت است. به عبارتی در هر ورزشی تقریبا همین تغییر زمانی یا قوانین وجود دارد و افراد با توجه به موقعیت، این فاکتورها را تغییر می‌دهند.

برخلاف تمام مسابقات که از چهار کوارتر استفاده می کنند، بسکتبال های دانشکده دارای دو نیمه ۲۰ دقیقه ای هستند. مانند اتحادیه ملی بسکتبال، نصف دورۀ زمانی  ۱۵ دقیقه است. کل بازۀ زمانی ۵ دقیقه طول می کشد.

بسکتبال های دانشکده ای تلویزیونی ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه طول می کشد و همان طور که در مورد بالا نیز توضیح داده شد، به دلیل وقفه‌هایی که در بازی اتفاق می‌افتد زمان مسابقه ادامه پیدا می‌کند و از حد طبیعی خود فراتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

مدت زمان بازی بسکتبال در NCAA

در حالت کلی مدت زمان بازی بسکتبال در دو نیمۀ ۲۰ دقیقه ای است که در مجموع 40 دقیقه می‌شود ولی همانطور که در موارد بالا گفته شد، زمان‌ها و اتفاقات دیگر به مجموع این دقایق خواهد افزود.

بد نیست بدانید اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی اساس بسکتبال دانشکده است و این مدت بازی بسیار طولانی در نظر گرفته شده است. چندین زمان بندی دیگر نیز وجود دارد که تقریبا نیم ساعت است ولی همانطور که گفتیم در سطوح و قوانین مختلف متفاوت است. مثلا در NCAA اصولا طول مدت پرتاب برای مردان و زنان به ترتیب ۳۵ و ۳۰ ثانیه است.

نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

زمان بازی بسکتبال

250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن؛ برای خواندن این مطلب کلیک کنید

زمان بازی بسکتبال در مدرسه

بسکتبال یکی از رایج ترین بازی ها در مدارس است که در مجموع کلی و وقت قانونی آن حدود ۳۲ دقیقه طول می کشد که به دلیل حواشی بازی، بسکتبال در مدرسه تقریبا یک ساعت و نیم است. این زمان اضافه شامل خطاها، استراحت و توقف است که ممکن است افزایش یابد.

درست شبیه NBA، مدارس از چهار کوارتر استفاده می کنند ولی این کوارتر ها کوتاه تر هستند و هر کوارتر ۸ دقیقه طول می کشد. این یک نیمۀ ده دقیقه ای بین کوارتر دوم و سوم است.

زمان اضافه در مدارس اگر اتفاقی بین تیم ها بیفتد چهار دقیقه است.

وظیفه یک مربی برای آموزش ذهنی کودکان چیست؟ برای خواندن این مطلب کلیک کنید

یک کوارتر چقدر طول می کشد؟

بسکتبال در چند مرحله انجام می شود که به این مرحله ها کوارتر می گویند. زمان کوارترها بسته به سطح بازی متغیر است. همچنین ورزش های گوناگون دارای زمان های متفاوتی هستند، بنابراین وابسته به سطح رقابت است.

فدراسیون بین المللی بسکتبال در حالت کلی برای یک کوارتر  ۱۰ دقیقه در نظر گرفته است. ولی مثلا در مسابقات NCAA به دو نیمۀ ۲۰ دقیقه ای تقسیم شده است و به علاوه در مدارس هر کوارتر ۸ دقیقه است.

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

زمان بازی بسکتبال

مسابقات بسکتبال حرفه ای

یک بسکتبال حرفه ای بستگی به رییس انجمن دارد. NBA چهل و هشت دقیقه و FIBA  چهل دقیقه طول می کشد. بازه زمانی کلی هر بازی بیشتر از ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه است. این مدت شامل خطاها، زمان بندی ها و استراحت ها می باشد.

NBA دارای تعداد زیادی زمان بندی است، بر خلاف FIBA و بازی های المپیک. در NBA چهار زمان بندی است. علاوه بر این، فینال مسابقات بیشتر از حد معمول است. حدود ۳ ساعت.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

نتیجه گیری

باید بدانید که بسکتبال دارای سطوح مختلفی با زمان بندی های گوناگون است. بنابراین باید دربارۀ مدت و زمان آن بدانید.

یک بازی بسکتبال با یک مشکل بین تیم ها پایان نمی یابد. باید یک برنده وجود داشته باشد. برای این که این ها را بدانید، باید در بازی نیز خوب باشید. با این وجود در این مقاله زمان کلی برای هر بخش را با جزئیات به شما معرفی کردیم.

بنابراین نگاه کنید و ببینید که کدام تیم ارزش دارد تا مسابقه شان را تماشا کنید.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *