مارک گسول ، امید اسپانیا برای کسب عنوان قهرمانی جام جهانی بسکتبال

مارک گسول ۳۴ ساله است و این بدان معنا است که استراحت در پیش‌فصل را دوست دارد.

مارک گسول امید اسپانیا در جام جهانی است

او این فرصت را غیرمعمول می‌داند اما آن را ارزشمند می‌شمارد. بعد از اینکه مارک گسول به تورنتو رپترز کمک کرد تا در ماه ژوئن قهرمان لیگ NBA شود، حالا تیم ملی اسپانیا را رهبری می‌کند تا در ماه سپتامبر عنوان قهرمانی را برای این تیم به ارمغان بیاورد. و اگرچه این سنتر کهنه‌کار ترجیحاً باید قبل از آغاز فصل جدید لیگ NBA استراحت بکند اما مارک گسول نمی‌تواند این شانس را از دست بدهد.

مارک گسول در این باره می‌گوید:

تیم خاصی داریم. همیشه با پوشیدن این لباس ملی، خاص می‌شوید و من نمی‌توانم آن‌ها را همینطور رها کنم. این ندای قلب من بود و هنوز هم هست.

گسول عضو تیم اسپانیا در سال ۲۰۰۶ بود که قهرمان جام جهانی شد. اسپانیا در فینال سال ۲۰۰۶ توانست یونانی را شکست دهد که ایالات متحده آمریکا را در نیمه نهایی مغلوب کرده بود. مارک گسول به اسپانیا کمک کرد تا مدال‌های نقره المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ را بدست آورد و هر دو بار نیز آن‌ها به آمریکا باختند. او مسن‌ترین بازیکن لیگ NBA است که در جام جهانی حضور دارد و در ترکیب اسپانیا به میدان خواهد رفت. از ۱۲ بازیکنی که سرجیو اسکاریولو، سرمربی تیم ملی اسپانیا انتخاب کرده، ۸ تن از آنان تولد ۳۰ سالگی خود را جشن گرفته‌اند. اما پر واضح است که گسول حتی در حضور رابیو ریکی، بازیکن فنیکس سانز و سرجیو لوی، بازیکن رئال مادرید، همچنان کاپیتان تیم خواهد بود.

اسکاریولو در این باره می‌گوید:

شاید این بهترین فرصت برا ما باشد، یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها و مهم‌ترین آن‌ها. ما به شخصی نیاز داریم تا با بچه‌ها باشد و در لحظات دشوار توپ را به او بسپارید، نه لزوماً برای پرتاب بلکه برای انجام یک بازی بهتر و این بازی بهتر می‌تواند شانس انجام پرتاب برای هم‌تیمی‌ها، پرتاب از جانب خود آن بازیکن، فول گرفتن و یک پرتاب‎کنده آزاد عالی بودن باشد. گسول واقعاً برای ما مهم است و بقیه بازیکنان نیز به او بی‌نهایت احترام می‌گذارند.

حتی قبل از اینکه تورنتو رپترز در ۶ بازی برنده نهایی مقابل گلدن استیت باشد و عنوان قهرمانی لیگ NBA را بدست بیاورد این احترام وجود داشت. در میان بازیکنانی که خارج از آمریکا متولد شدند، مارک یکی از ۷ بازیکنی است که توانسته بیشتر از ۱۱۰۰۰ امتیاز، ۶۰۰۰ ریباند و ۲۷۰۰ اسیست را در سطح لیگ NBA بدست آورد. در این لیست همچنین برادر وی پائو گسول نیز حضور دارد که اگر فصل قبل مصدوم نمی‌شد در این جام جهانی برای اسپانیا بازی می‌کرد و وقتی تورنتو رپترز او را در ماه فوریه ۲۰۱۹ معاوضه کرد، اوضاع برای او متفاوت شد.

مارک گسول

نیک نرس، سرمربی تورنتو رپورز که هدایت تیم کانادا در جام جهانی را بر عهده دارد گفت:

ما با پاسکاری بازی را شروع کردیم و اسیست‌های ما رفته رفته بیشتر شد و تبدیل به تیم شماره ۱ لیگ در پرتاب‌های ۳ امتیازی شدیم چون پاس‌های فوق‌العاده و یکپارچه در تیم ما رد و بدل می‌شد و فعل خواستن را صرف کردیم.

حالا اسپانیا نیز به همین منوال می‌تواند عنوان قهرمانی را بدست آورد. ایالات متحده آمریکا در دو جام جهانی قبلی قهرمان شد و هنوز هیچ تیمی نتوانسته این رکورد را بزند. آن‌ها سخت به دنبال این است که سومین عنوان قهرمانی خود را بدست آورند. باخت اسپانیا به آمریکا با اختلاف ۹ امتیاز در بازی تدارکاتی آناهیم کالیفرنیا در همین ماه در شرایطی رقم خورد که هیچ یک از دو تیم در فرم اصلی جام جهانی خود نبودند. اسپانیا با مصائب کمتری در گروه خود روبروست. آن‌ها با ایران، تونس و جمهوری دومینیکن روبرو هستند. دو تیم برتر گروه به مرحله بعدی صعود می‌کنند. سه بازی اول حکم آماده‌سازی را برای گسول و هم‌تیمی‌هایش دارد و آن‌ها آماده بازی با تیم‌های بزرگتر در راند دوم مسابقات خواهند شد.

مارک گسول در این باره می‌گوید:

گذشته تیم‌ها مربوط به همان گذشته می‌شود. مهم این است که همگروه‌های ما اکنون چه بازیکنانی دارند و استعداد و کیفیت آن‌ها به چه صورت است.

مارک در این تابستان کمترین فرصت را برای استراحت دارد. تورنتو رپترز قهرمان NBA شد و این بازیکن فقط چند روز توانست استراحت کند و پس از آن برای تمرینات آماده‌سازی جام جهانی در اردوی اسپانیا حاضر شد. اسپانیا یک هفته در آمریکا ماند تا بازی تدارکاتی با این تیم برگزار کند. پس از آن به کشور اسپانیا بازگشت تا برای دیدارهای جام جهانی آماده شود. وی می‌گوید همه این‌ها ارزش خود را دارد و می‌افزاید:

لحظه لحظه آن برایم محترم است، هر تمرین، هر سفر و هر ناهاری که با یکدیگر می‌خوریم. می‌دانم که این لحظات چقدر خاص هستند. مسلماً منطقی نیست اما اینکه تا ماه ژوئن همینطور در مسابقات حضور داشته باشم برایم کاملاً ارزشمند است. هر چه می‌خواهد بشود، ۱۰ سال بعد از امروز، وقتی در کنار سواحل اسپانیا نشسته‌ام نمی‌توانم حس امروز را دوباره تکرار کنم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *