بسکتبال NBA؛ لاری مارکانن، سلاح تهاجمیِ شیکاگو بولز

لاری مارکانن شیکاگو بولز

با یکی دیگر از مقاله‌های تحلیلی در سایت خبری بسکتبال بسکتفا در خدمت شما هستیم. در این مقاله سعی داریم نقش مهم شوت‌زن‌ها در بسکتبال را عنوان کنیم و در موردی کاملاً اختصاصی، مطالعه‌ای بر روی بازی لاری مارکانن، ستاره‌ی جوان شیکاگو بولز داشته باشیم. تا پایان متن با بسکتفا همراه باشید.

شوت کردن مهم‌ترین مهارت در بسکتبال است. وقتی که در مورد شوت‌زن‌های نخبه صحبت می‌کنیم، فرم پرتاب‌های آنها را برای تعیین اینکه چه کسی بهتر است (استیل شوت‌زنی)، مقایسه نمی‌کنیم. گارد آنها شاید مقداری متفاوت با بقیه باشد اما به قدری در ضربات‌شان استاد هستند که این موضوع بی‌اهمیت می‌شود. ما آنها را با گل شدن یا نشدن شوت‌های‌شان قضاوت می‌کنیم. اما برخی بازیکنان جوان، چگونه فرم شوت خود را باید حفظ ‌کنند یا اینکه استعدادیابان لیگ چگونه باید آنها را کشف کنند. حتی چطور از آنها باید استفاده کرد؟

تمایز مهمی برای بازیکنان شوت‌زن با سایرین وجود دارد. این سبک بازیکنان صرفاً اسکورینگ‌اند و معمولاً در بُعدهای دیگر بسکتبال دچار ضعف هستند.چه در دفاع، چه در بازی‌سازی و هر مورد دیگری در بسکتبال. اما با تمام این ضعف‌ها، باز هم بسکتبال NBA نیازمند شوت‌زن‌های نخبه است. به عنوان مثال درک نویتزکی، یاد گرفت که به خوبی دفاع کند و هوشمندانه پاس دهد اما اگر فقط ۳۰ یا ۳۵ درصد شوت‌هایش را وارد سبد می‌کرد جایی برای او در NBA وجود نداشت. (با وجود عملکرد خوب در دفاع و بازی تیمی) در واقعیت، نویتزکی ۴۷ درصد شوت‌هایش را به ثمر می‌نشاند و ۲۱ فصل در لیگ بسکتبال NBA بازی کرد.

درک نویتزکی

خُب، حالا چگونه می‌توان فهمید که یک شوت‌زن ماهر در هنگام مواجهه با مدافعان در NBA، عملکردی مناسب از خود ارائه می‌دهد یا خیر؟ علاوه بر این بازی در مقابل مدافعان حاضر در NBA باعث ایجاد خستگی زیادی می‌شود و خط سه امتیازی نیز در NBA از استاندارد جهانی دورتر است. همه این موارد باعث سخت‌تر شدن پرتاب‌های سه امتیازی می‌شود. پاسخ این است که کسی نمی‌داند! دراگون بندر در سال ۲۰۱۶ به عنوان درفت چهارم و به عنوان یک بازیکن شوت‌زن انتخاب شد. از زمانی که او وارد بسکتبال NBA شده است، ۳۸ درصد شوت‌هایش وارد سبد کرده است. پس قطعاً بندر، درک نویتزکی نیست.

تمام چیزی که می‌توان گفت این است که چنین درفت‌هایی قاعدتاً تمام آنها درک نویتزکی، استفن کری یا بردلی بیل نخواهند بود (بازیکنانی که استعداد ذاتی شوت‌زنی دارند) تضمینی وجود ندارد، شاید آنها به امثال دراگون بندر، جیمی فردت یا بن مکلمور تبدیل شوند. اسامی لیست دوم بسیار طولانی‌تر از لیست اول است!

شیکاگو بولز و لاری مارکانن

شیکاگو بولز در سال ۲۰۱۷ بر خلاف خواسته‌ی هوادارانش جیمی باتلر را به فروش رساند. بازیکنی که در بُعد دفاعی بسیار توانا بود و قدرت تاثیرگذاری بسیاری روی بازی تیمش داشت. او در ازای لاری مارکانن ترید شد. بازیکنی که به تازگی توسط مینسوتا تیمبرولوز درفت شده بود و شوت‌زنی نخبه به شمار می‌رفت. تریدی که اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسید چون باتلر ستاره‌ای بزرگ بود. اما با گذشت ۱ سال و علی‌رغم اینکه باتلر با مینسوتا به پلی‌آف رسید، اکنون مشخص شد که کار مدیران شیکاگو بولز درست بوده است.

تشخیص اینکه مارکانن در آینده به چه بازیکنی تبدیل می‌شود بسیار سخت است اما قدرت بالای شوت‌زنی او موضوعی است که به خوبی با زبان کنونی بسکتبال NBA هم‌خوانی دارد. علاوه بر این، قد ۷ فوتی او می‌تواند برای شیکاگو بولز ارزش بالایی داشته باشد: یک سلاح بزرگ تهاجمی

لاری مارکانن شکاگو بولز

بازیکنان قد بلند زیادی وجود دارند که قادر به شوت‌زنی از پشت خط پرتاب سه امتیازی هستند. البته بازیکنان زیادی مثل مارکانن نیز وجود دارند که به خوبی می‌توانند طرح و برنامه‌ریزی درستی برای شوت‌زنی از پشت خط پرتاب سه امتیازی داشته باشند. شلیک‌های سه امتیازی بازیکنان بلند قامت و بزرگ جسه باید با سرعت خوبی همراه شود. هم برای رسیدن به محوطه‌ی مورد نظر و هم برای شوت‌زدن. آنها نباید سنگین وزن باشند چون نمی‌توانند به سرعت پامپ فیک (حرکتی برای فریب مدافع) دهند و به سمت سبد حمله ور شوند.

مارکانن در فصل اول حضور خود در NBA، زمانی که روکی سال اولی بود، ۱۴۴ پرتاب سه امتیازی موفق به ثبت رساند. فضا باز است، توپ را بالا می‌آورد، آماده‌ی شوت زدن است!

او هنوز گزینه‌ی مناسبی است، اگر اقدام به حمله کند، امتیاز به دست می‌آورد. لاری مارکانن به تازگی از عمل جراحی آرنج ریکاوری کرده است و در فصل ۱۹-۲۰۱۸، در سن ۲۱ سالگی به صورت میانگین در هر بازی ۱۸ امتیاز کسب می‌کند. این مسئله چیز کوچکی نیست.

به عنوان یک بازیکن سال اولی، او تعادل خود را به دست آورد و وضعیتش را عوض کرد. ضعف‌های خود را کاهش داد تا وقتی زمانی بازی کردن به او می‌رسد، از آن استفاده کند. البته او هنوز ضعف‎‌هایی دارد (لاری در دفاع عملکرد خوبی ندارد و به هم تیمی‌هایش در فاز دفاعی کمک نمی‌کند) اما دیگر در بازی گم نمی‌شود و با قد بلندش، به خوبی می‌داند چه اندازه توانایی ریباند توپ را دارد.

زمانی که مشخص شود یک بازیکن در بسکتبال NBA، شوت‌زنی نخبه است، در برخی موارد می‌توان المان‌های زیادی به بازی آنها اضافه کرد. حتی بعضی از آنها می‌توانند به اسطوره‌ی لیگ NBA تبدیل شوند. قد بلند نویتزکی در کنار مهارت بالای او در بسکتبال و توانایی خروج از کوچک‌ترین نقاط او را اسطوره کرد. عملاً او قد بلند خود را در زمان‌های مهم از یاد می‌برد و به بازیکن پست پایین‌تری تبدیل می‌شود. بازی‌سازی و بال هندلینگ فوق‌العاده‌ی کری به این معنا است که او نیاز به تکیه‌ی بیش از حد به قدرت شوت‌زنی‌اش ندارد. ری آلن سبک تکراری خود را بارها تکرار کرد، به همین علت او وارد تالار مشاهیر لیگ شد.

شاید اصلاً لاری مارکانن در حد بازیکنانی که بالاتر اسم‌شان را بردیم نشود اما شیکاگو بولز تا سال ۲۰۲۲ (قرارداد با شیکاگو به علاوه قرارداد سال روکی)‌ برای او زمان خریده است تا ضعف‌های خودش را به نقاط قدرت تبدیل کند. آیا زک لوین می‌تواند با بازی‌گردانی خوبش هم‌تیمی و زوجی مناسب برای مارکانن باشد؟ او و وندل کارتر جونیور می‌توانند ترکیب خوبی را با هم تشکیل دهند و با مهارت‌های بالای‌شان نقاظ ضعف هم را بپوشانند؟

مقایسه با نویتزکی برای هیچکس عادلانه نیست اما چیزی که باعث وجه اشتراک لاری مارکانن با اسطوره‌ی آلمانی می‌شود این است که او با قد ۷ قوتی خود می‌تواند شوت بزند. این حقیقتی کتمان ناپذیر است. چیزی است که آنتونی تالیور توانش را دارد! مارکانن احتمالاً در بازی اسب (یک روش تمرینی) تمام پوینت‌گاردهای لیگ را شکست دهد. او فقط ۱ فصل در آریزونا بازی کرد اما شاید بهترین شوت‌زن ۷ فوتی تاریخ NCAA است. اگر معتقدیم که کوین دورانت قدش ۶.۹ فوت است، پس از بازنشستگیِ درک نویتزکی به نظر لاری مارکانن بهترین شوت‌زن ۷ فوتی لیگ NBA است. یک نفر عنوان بهترین شوت‌زن بلند قامت NBA را ۲۰ سال است در اختیار دارد و با آن موفقیت‌های زیادی را به دست آورده است. شاید زمان تغییر فرا رسیده باشد. مارکانن می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

با یکی دیگر از مقاله‌های تحلیلی در سایت خبری بسکتفا همراه شما بودیم. مطلبی که به صورت اختصاصی مربوط به ستاره‌ی جوان شیکاگو بولز، لاری مارکانن بود. اخبار بسکتبال، آموزش‌های بسکتبال، تاریخچه و هر چیزی بخواهید در بسکتفا مهیا شده است. از شما می‌خواهیم با دیدن مقاله‌های جذاب بسکتفا، سطح خود در بسکتبال روز دنیا را ارتقا دهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *