آموزش بسکتبال | ۱۰ مورد از فواید ورزش بسکتبال

فواید ورزش بسکتبال

ورزش بسکتبال فواید بی شماری را دارد که هم از لحاظ روحیه فردی و هم روحیه گروهی و قرار گرفتن در یک اجتماع کمک شایانی را به شما خواهد کرد. در این مطلب بسکتفا و در راستای مطالب آموزشی بسکتبال، قصد داریم به ۱۰ مورد از فواید ورزش بسکتبال بپردازیم. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بدانید: آموزش بسکتبال | دو اشتباه رایج در سیستم دفاعی خطی بسته

فواید ورزش بسکتبال چه کمکی به پیشرفت یک فرد می‌کند؟

فواید بی‌شماری در ورزش بسکتبال وجود دارد که هر یک به نوبه خود می‌تواند نقش به سزایی در شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی شما چه در دنیای ورزش و چه در زندگی شخصی در اجتماع داشته باشد. در ادامه این مطلب بسکتفا و در راستای مطالب آموزش بسکتبال قصد داریم به فواید ورزش بسکتبال و مهمترین آنها به صورت خلاصه نگاهی داشته باشیم. در ادامه همراه ما باشید.

– ایجاد تعادل روانی و فراهم شدن زمینه های لازم برای رشد ذهنی

ورزشی همانند بسکتبال به دلیل تمرکز بالایی که طلب می‌کند باعث ایجاد تعادل روانی در ورزشکار می‌شود و زمینه‌های رشد ذهنی بدین وسیله برای شما فراهم می‌گردد. شما در طول یک بازی بسکتبال باید بر روی موارد زیادی تمرکز کنید که همین موضوع باعث افزایش میزان تمرکز شما خواهد شد و بدین وسیله تعادل روانی شما افزایش پیدا خواهد کرد و بستر مناسب برای رشد ذهنی فراهم خواهد شد. سلول‌های موجود در مغز به همه این موارد واکنش دارد که این موضوع قطعا تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.

– ترغیب افراد برای شركت در فعالیت‌های ورزشی

به دلیل این که بسکتبال جزو ورزش‌های گروهی به شمار می‌آید، باعث می‌شود تا علاقه افراد برای مشارکت در فعالیت‌های ورزشی چه به صورت گروهی و چه به صورت انفرادی افزایش پیدا کند. یک بازیکن در یک تیم باید نقش خود را به خوبی ایفا کند تا کل گروه بتواند به هدفی که مدنظر دارد برسد. به همین خاطر وظیفه ای که بر دوش یک نفر قرار دارد باعث می‌شود که افراد برای شرکت کردن در فعالیت‌های ورزشی ترغیب شوند و این موضوع باعث آمادگی بیشتری او چه از لحاظ فیزیکی و چه ذهنی خواهد شد.

آموزش بسکتبال | آشنایی با دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

فواید ورزش بسکتبال

– ایجاد شخصیت متعادل

ورزشی همانند بسکتبال به شکل گیری شخصیتی متعادل از لحاظ رفتاری کمک خواهد کرد چرا که این ورزش به بازیکن یاد می‌دهد که در همه موارد تعادل را رعایت کند و با استفاده از تعادل روحی فردی به تعالی یک تیم یا گروه کمک کند. به وضوح دیده می‌شود که شخصی که ثبات شخصیتی و روحی ندارد در ورزشی همانند بسکتبال موفق نمی‌شود چرا که این رشته گروهی است و بازیکنان باید برای یکدیگر بازی کنند تا به تعادل برسند. و البته برعکس هم دیده شده که شخصی که روحیه ای متعادل نداشته با شرکت در کلاس‌های آموزشی بسکتبال به ایجاد شخصیت متعادل خود کمک شایانی کرده است.

بیشتر بدانید: ارتقا آمادگی ذهنی در بسکتبال چه کمکی می‌کند؟

– افزایش روحیه تعاون و همكاری

همان طور که می‌دانید ورزش بسکتبال ورزشی گروهی است که لازمه موفقیت یک گروه همبستگی افراد حاضر در یک گروه و یا یک تیم است و هیچ بازیکنی حتی اگر بهترین بازیکن دنیا نیز باشد به صورت انفرادی موفق نخواهد بود. به همین خاطر بسکتبال ورزشی است که روحیه تعاون و همکاری را افزایش می‌دهد چرا که همه بازیکنان باید برای یک هدف خاص با یکدیگر مشارکت کنند وگرنه نتیجه لازم حاصل نمی‌شود به همین خاطر یکی از بارزترین صفات مثبت بسکتبال، پرورش روحیه همکاری در افراد است که چه در زندگی شخصی و چه ورزشی این ویژگی شخصیتی تقویت خواهد شد.

فواید ورزش بسکتبال

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

– تقویت اعتماد به نفس، تمركز و توجه

به دلیل ماهیت ورزش بسکتبال که هر فرد باید برای رشد و تعالی تیمی تلاش کند و نقش مهمی را در یک گروه برعهده می‌گیرد، بسکتبال باعث تقویت اعتماد به نفس، تمركز و توجه می‌شود چرا که مسئولیتی سنگین و البته جذابی را برعهده یک بازیکن می‌گذارد که از این طریق بازیکن با تکیه بر روحیه، استعداد و شخصیت خود قصد کمک به هم گروهی‌های خود را دارد و برای به نتیجه رسیدن نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد تا به هدف تیم دست پیدا کند. به همین خاطر تقویت اعتماد به نفس در بسکتبال حرف اول را می‌زند و شخصیتی متعادل را در فرد ایجاد می‌کند.

قوانین بسکتبال | اختیارات سرداور بسکتبال در قوانین فیبا

– تقویت استعدادها و خود شكوفایی

بسکتبال باعث می‌شود که یک بازیکن استعداد خود را به بهترین شکل ممکن در جهت رشد تیم و یک گروه شکوفا کند و به اصطلاح تمام تلاش خود را برای درخشش در یک تیم و موفقیت فردی انجام دهد. این کار باعث می‌شود که استعداد فرد به بهترین شکل شکوفا شود چرا که او می‌خواهد بهترین شکل از خود را به معرض نمایش بگذارد و به همین خاطر نهایت تلاش و استعداد خود را در زمین به کار می‌گیرد.

فواید ورزش بسکتبال

– كسب نشاط، شادی و طراوت

کار گروهی و در جهت موفقیت یک تیم تلاش کردن، باعث ایجاد شادی و نشاط در بین بازیکنان می‌شود چرا که همه برای یک هدف و به وسیله یکدیگر تلاش می‌کنند تا به موفقیت برسند و امتیازآوری کنند به همین خاطر این روحیه همبستگی تیمی شادی و نشاط را افزایش می‌دهد و روحیه مضاعفی در بین بازیکنان یک تیم تزریق می‌شود. به عبارتی انرژی مثبت و شادی هر بازیکن ضرب در هم می‌شود و این نشاط افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

– پرورش و تقویت توان رهبری اشخاص

به دلیل این در ورزش بسکتبال یک رهبر یا کاپیتان، گروه یا تیم را هدایت می‌کند و قصد دارد همه افراد گروه را در جهت رسیدن به هدف پیش ببرد، روحیه رهبری در بازیکنان افزایش پیدا می‌کند و پیدا کردن این روحیه باعث می‌شود تا هر یک از بازیکنان تمایل داشته باشند تا رهبری گروه را برعهده بگیرند و این موضوع باعث ارتقا سطح بازی خواهد شد.

– افزایش قدرت تصمیم گیری اشخاص به گونه درست و قضاوت منطقی

بسکتبال باعث می‌شود تا قدرت تصمیم گیری اشخاص افزایش پیدا کند چرا که هر فرد باتوجه به شرایط تیم و موقعیتی که در زمین دارد باید تصمیمات بزرگی را اتخاذ کند تا در جهت رشد تیمی حرکت کند. این قدرت تصمیم گیری باعث می‌شود که یک فرد بتواند باتوجه به همین موقعیت های مختلف قضاوت خود را تغییر داده و در جهت رشد گروه به کار ببرد.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

دفاع بهتری در بسکتبال

– پرورش شخص از نظر هوشی و افزایش ظرفیت های ذهنی

بسکتبال فقط یک ورزش فیزیکی نیست بلکه ذهن به صورت کامل با هدف تعالی در بسکتبال درگیر است. گرفتن تصمیمات مهم در موقعیت‌های مختلف، افزایش روحیه همکاری، افزایش اعتماد به نفس، افزایش قدرت تصمیم گیری و هرآنچه در بالا گفته شد، همه این موارد باعث پرورش هوش در شخص می‌شود که ظرفیت ذهن را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *