شناخت نحوه صحیح دفاع در بسکتبال

ممکن است شما در طول بازی امتیاز اندکی به دست بیاورید اما حکم طلا را برای تیم خود داشته باشید. این حکم را می توانید با یک دفاع جانانه و بی نقص به دست آورید. هر بازیکنی می تواند دفاع در بسکتبال را فرابگیرد و نیازی نیست که یک نابغه باشید. کافی است تکنیک صحیح دفاع را آموخته و با تمرین و تکرار فراوان در این زمینه به تخصص برسید. در این مطلب 9 اصل کلیدی را برای دفاع کارآمد در بسکتبال با شما در میان می گذاریم. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

9 اصل کلیدی را برای دفاع در بسکتبال

1. نحوه صحیح ایستادن دفاع

دفاع در بسکتبال

ایستادن صحیح تنها مختص زمانی نیست که توپ را در اختیار دارید. این مسئله باید در دفاع نیز رعایت شود. ایستادن صحیح در دفاع باعث می شود که تکانه لازم را برای عکس العمل سریع و دویدن ناگهانی را داشته باشید.

زانوهای خود را خم کرده و به حالت اسکات بایستید. سعی کنید پاهای خود را اندکی بیشتر از عرض شانه های خود باز کنید. بدین ترتیب جدای از آمادگی برای حرکت های ناگهانی، تعادل شما نیز کاملاً حفظ می شود. پشت شما نباید کاملاً صاف باشد و باید مقداری خمیده باشد.

دستان شما باید به اطراف باز باشند و آماده هرگونه حرکت و بخصوص ربودن توپ از مهاجم باشند. چشمان شما همواره باید به سمت توپ، مهاجم و اطراف باشد. گستره دید شما نباید محدود باشد. این نحوه ایستادن مختص زمانی نیست که در حال دفاع از توپ هستید. در تمام اوقات باید به این نوع ایستادن عادت کنید.

2. همواره موقعیت خود را تطبیق دهید

اگر بازیکنان بزرگ و حرفه ای بسکتبال را هنگام دفاع مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که هیچ‌گاه در یک بخش زمین ثابت نمی مانند. آن‌ها همواره در حال تغییر منطقه بازی خود هستند. اگر می خواهید به یک مدافع درجه یک تبدیل شوید باید همراه با توپ در زمین حرکت کنید و همواره در بهترین موقعیت زمین قرار داشته باشید. البته تاکتیک تیم نیز در این مسئله دخیل است اما در مجموع مدافعین باید در زمین تحرک داشته باشند.

اگر موقعیت خود را در زمین تغییر ندهید، فضای باز بین مدافعین ایجاد می شود و مهاجم حریف به سادگی می تواند از این شکاف ایجاد شده استفاده کرده و به سمت سبد یورش ببرد. تحرک مدام یکی از کلیدی ترین نکات دفاع مستحکم است.

3. ارتباط برقرار کنید

ارتباط با هم تیمی ها هنگام دفاع در بسکتبال یکی از مهم‌ترین شاخصه های دفاع به هم پیوسته و منظم است. آنچه در زمین گفته می شود بسته به تیم و مربی آن دارد. هر تیم کدهای مخصوص به خود را دارد که برای ارتباط از آن‌ها استفاده می کنند. هدف تمامی این کدها این است که هم تیمی ها را از موقعیت خود، توپ و دیگر بازیکنان حریف باخبر کنید.

ممکن است هم تیمی های شما قادر به مشاهده شما یا بخشی از زمین نباشند. توسط ارتباط با هم می توانید این مشکل را به سادگی حل کنید. ارتباط ممکن است توسط صحبت کردن یا از طریق اشاره انجام شود. برای مثال می توان از طریق دست و چشم با هم تیمی های خود در ارتباط باشید. ارتباط با هم تیمی ها در مجموع می تواند احتمال برد شما را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

4. فشار را روی توپ حفظ کنید

فشار روی توپ و بازیکن صاحب توپ باعث گرفتن تمرکز مهاجم و عصبی کردن او می شود. همین مسئله احتمال ربودن از دست دادن توپ توسط آن‌ها و ربودن توپ توسط شما را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. هنگامی که فشار را روی بازیکن صاحب توپ افزایش دهید، معمولاً دست از دریبل کردن توپ می کشند و اقدام به پرتاب نیز نخواهند کرد. بیشتر اوقات اقدام به پاس می کنند و گاهی نیز توپ را از دست می دهند.

البته دقت کنید که فشار روی بازیکن صاحب توپ باید در تماس با هم تیمی های شما باشد. اگر آن‌ها دفاع کمکی را در دستور کار نداشته باشند و شما را پوشش ندهند، ممکن است مهاجم مستقیم شما را از پیش رو برداشته و پشت سر شما برای حمله به سبد آزاد باشد.

5. زاویه صحیح چشمان مدافع

برخلاف تصور بسیاری افراد، چشمان شما نباید به توپ یا چشمان بازیکن صاحب توپ باشد. چشمان شما همواره باید روی کمر و سینه مهاجم صاحب توپ باشد. دلیل آن نیز واضح است. هنگامی که به چشم یا توپ نگاه کنید، درصد گول خوردن شما به شکل قابل توجهی بالا می رود.

بازیکن صاحب توپ به سادگی می تواند با حرکت چشم یا حرکت ساده توپ شما را فریب دهید. این در حالی است که انجام حرکات فریب با کمر و سینه بسیار دشوار است. بازه حرکت و انعطاف در این نقاط بسیار پایین تر است. هنگامی که کمر یا سینه بازیکن صاحب توپ حرکت کند، به احتمال زیاد به همان سمت حرکت خواهد کرد. البته میزان عکس العمل شما نیز اندکی کاهش می یابد اما بدون شک ارزش آن را خواهد داشت.

6. میزان فاصله با حریف

این مسئله توسط بیشتر بازیکنان پرسیده می شود و اهمیت ویژه ای هم دارد. در بسکتبال پایه و دبیرستان، این فاصله باید به اندازه طول دستان شما باشد. هنگامی که دست خود را به سمت بازیکن حریف دراز کنید، نوک انگشتان شما باید حریف را لمس کند.

این فاصله برای ربودن توپ فاصله ایده آلی است. هنگامی که بازیکن حریف در حال دریبل توپ است می توانید از فرصت استفاده کرده و توپ را به نفع تیم خود بربایید. از طرفی میزان بیشتر از این فاصله باعث می شود که در صورت استارت ناگهانی مهاجم از او جا بمانید. اگر فاصله شما با او اندک باشد، میزان عکس العمل شما هنگام حرکت های ناگهانی حریف به حداقل می رسد.

در مراحل بالاتر و حرفه ای بسکتبال این فاصله ممکن است تغییر کند. موارد زیادی در تعیین فاصله شما با مهاجم دخیل است. استراتژی بازی، قدرت بدنی حریف، سرعت شما و حریف، اختلاف امتیاز و کوارتر بازی می تواند در تغییر این فاصله مؤثر باشد.

7. پرش همراه با توپ پس از پاس

هنگامی که از بازیکن صاحب توپ دفاع می کنید و او اقدام به پاس به هم تیمی خود می کند، همواره توصیه می شود که بلافاصله به سمتی که توپ در حرکت است پریده و در جهت توپ حرکت کنید. پرش و دویدن شما باید هنگام پرواز توپ و قبل از رسیدن توپ به مقصد انجام شود؛ که بلافاصله به سمتی که توپ در حرکت است پریده و در جهت توپ حرکت کنید. پرش و دویدن شما باید هنگام پرواز توپ و قبل از رسیدن توپ به مقصد انجام شود.

این مسئله 2 مزیت را برای تیم شما در بر دارد. اول اینکه بلافاصله و در یک پرش بلند، فاصله شما با توپ به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. دوم اینکه فضای خالی بین خود و بازیکن بعدی صاحب توپ را پر می کنید. بدین ترتیب امکان برش به سمت سبد از طرف او به حداقل می رسد.

دقت کنید که قدم های کوچک و دویدن آهسته در این مواقع کاربردی نخواهد بود. توسط یک پرش بلند بلافاصله این فضای خالی را پر کرده و توپ نزدیک تر خواهید شد.

8. روی تکنیک کلوزآوت خود کار کنید

کلوزآوت یک اقدام تدافعی در بسکتبال است. تصور کنید که هم تیمی شما در حال دفاع از بازیکن صاحب توپ است. شما نیز در حال دفاع در مرکز زمین هستید. بازیکن صاحب توپ اقدام به پاس می کند. بازیکنی که پاس را دریافت می کند، بدون مدافع است و فرصت پرتاب دارد. در این حالت نزدیک ترین مدافع به این بازیکن (فرض می کنیم شما) بلافاصله و هنگام پرواز توپ به سمت او می دود. دست های شما باید باز و بالا باشد. پس از اینکه به بازیکن رسیدید، باید در حالت استاندارد بسکتبال ایستاده باشید. پاهای شما باز و زانوهای شما خمیده باشد. از طرفی نیز با دستان باز خود از هرگونه احتمال پرتاب جلوگیری کنید.

کلوزآوت به معنی بستن فاصله بین دو نفر است. بستن فاصله بین شما (مدافع) و مهاجمی که به تازگی توپ را در اختیار گرفته است، در بسکتبال کلوزآوت گفته می شود. این فاصله باید در سریع ترین زمان ممکن بسته شود. در غیر این صورت بازیکن صاحب توپ می تواند پرتاب انجام داده یا به سمت سبد یورش ببرد.

روش صحیح کلوزآوت به این شکل است:

  • ابتدا 2/3 فاصله خود تا مهاجم را به سرعت و دویدن طی می کنید.
  • بلافاصله سرعت خود را کم می کنید و 1/3 باقیمانده را با قدم های کوتاه و آهسته طی می کنید. اگر از سرعت خود نکاهید، ممکن است با او برخورد کرده و مرتکب خطا شوید. همچنین ممکن است بازیکن حریف با یک جاخالی ساده شما را از پیش رو بردارد. چون سرعت شما زیاد است، توان توقف شما بسیار کاهش می یابد.
  • بلافاصله در 1/3 پایانی مسیر جایگاه خود را پیدا می کنید. در همین فاصله باید دستان شما بالا و باز باشد. بدین ترتیب از هرگونه اقدام به پرتاب حریف جلوگیری می کنید.

9. مثلث تدافعی را به خاطر بسپارید

یکی از مهم‌ترین اصول دفاع تیمی در بسکتبال، مثلث دفاعی است. این مثلث شامل شما، توپ و مهاجم حریف است. موقعیت شما باید بین توپ و مهاجمی باشد که مشغول دفاع از او هستید. بدین ترتیب هم مهاجم و هم توپ را در دید خود خواهید داشت.

یکی از دستان شما باید به سمت مهاجم و دست دیگر شما به سمت توپ باشد. بدین ترتیب هرگونه اقدام و حرکت مهاجم را تحت کنترل دارید. از طرف دیگر نیز هرگونه حرکت توپ و پاس دادن آن را با دست دیگر در کنترل خواهید داشت. احتمال قطع مسیر توپ با این روش بسیار بالا می رود. چشمان شما باید در مرکز این دو باشد و هردو را با گستره دید خود مشاهده کنید.

توسط مثلث دفاعی می توانید هم به توپ و هم به مهاجم مستقیم خود به اندازه کافی نزدیک باشید. از طرفی هم هردوی آن‌ها را کاملاً در دید خود داشته باشید.

صحبت نهایی

برخی از مهم‌ترین و اصولی ترین قواعد دفاع در بسکتبال را با شما در میان گذاشتیم. تصور کنید که تمام قواعد موجود در این مطلب و قواعد دیگری از جمله باکس آوت را فراگرفته اید. هر روز به صورت تئوری آن‌ها را مرور می کنید و حتی با هم تیمی های خود در میان می گذارید. تمام این‌ها در صورتی که به زمین منتقل نشود، بی اثر خواهد بود. هیچ بازیکنی نمی تواند با فراگیری اصول تئوری به یک مدافع حرفه ای تبدیل شود.

باید هر روز به تمرین و تکرار ادامه دهید. یک مدافع حرفه ای در زمین بسکتبال شکل می گیرد، نه در پشت کامپیوتر و در حال خواندن مقاله. سعی کنید هر روز یکی از این قواعد را به درستی تمرین کنید. سپس تک تک آن‌ها را به صورت عملی تمرین کنید.

دیدگاه های خود را نیز در خصوص این مقاله با ما در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *