تفاوت های اصلی قوانین فیبا و ان بی ای

با اینکه بسکتبال توسط یک شخصیت کانادایی در آمریکا متولد شد اما قوانین بین المللی تفاوت های زیادی با ان بی ای دارد. یک تماشاچی و طرفدار معمولی اغلب از تفاوت های اصلی قوانین فیبا و ان بی ای بی خبر است. از این رو لیستی از مهم‌ترین تفاوت ها در اجرای بازی های تحت قوانین فیبا و ان بی ای را برای شما مهیا کرده ایم. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

تفاوت های اصلی قوانین فیبا و ان بی ای

هیئت داوران

با اینکه بسیاری افراد ان بی ای را به خاطر جایگاه ضعیف داوری مورد سرزنش قرار می دهند، این مسئله در رقابت های بین المللی متفاوت است و از دید ما جایگاه بدتری دارد. داوران فیبا معمولاً مسائلی از جمله اسکرین های متحرک و تماس های دست بسیار سخت می گیرند و روی تخلف های تراولینگ نیز دید بسیار محتاطانه تری دارند.

در فیبا گاهی اوقات برخوردهای ساده را نیز خطا می گیرند. از طرف دیگر در ان بی ای شاهد برخوردهای بسیار زیادی هستیم و تماس فیزیکی یکی از مهم‌ترین شاخصه های لیگ ان بی ای به شمار می رود.

خطاها

در رقابت های تحت نظر فیبا هر بازیکن پس از انجام 5 خطا از زمین اخراج می شود. این مسئله برای ان بی ای متفاوت است و تعداد خطاها باید به عدد 6 برسد. اگر یکی از کلیدی ترین بازیکنان شما از زمین اخراج شود، بدون شک همین یک خطا نیز برای شما حیاتی خواهد بود.

در هردوی این رقابت ها هنگامی که 5 خطای تیمی رخ دهد، 2 پرتاب آزاد به تیم حریف داده می شود. با این وجود تفاوت آنها در نحوه محاسبه خطاها است. تحت قوانین فیبا هردوی خطاهای شخصی و فنی به حساب خطای تیمی گذاشته می شود و خطاهای هجومی از این معادله حذف می شوند. در ان بی ای تنها خطاهای دفاعی و خطاهای ناشی از توپ سرگردان به عنوان خطای تیمی شمرده می شوند.

تایم آوت

در ان بی ای هنگامی که تیم شما دارای مالکیت توپ است، هردوی بازیکن و مربی در هر زمانی می توانند درخواست تایم آوت دهند. این مسئله در فیبا متفاوت است و تنها مربی قادر به درخواست تایم آوت، آن هم هنگام توقف بازی است.

برخی افراد بر این باورند که تایم آوت زیاد باعث از بین بردن هیجان بازی در ان بی ای می شود. در ان بی ای می توان 6 بار درخواست تایم آوت داد. 20 ثانیه تایم آوت نیز به ازای هر نیمه وجود دارد. وقت اضافه را هم به این معادله اضافه کنید. تایم آوت های تلویزیونی اجباری نیز جهت پخش آگهی بازرگانی توسط داور اعمال می شود.

از طرف دیگر فیبا تنها اجازه یک تایم آوت 60 ثانیه ای به ازای هر کوارتر را می دهد. البته در کوارتر چهارم تعداد تایم آوت ها به 2 می رسد.

قوانین سبد

میزان موفقیت تیم ملی آمریکا در رقابت های بین المللی رابطه مستقیمی با سبد و تفاوت قوانین آن در فیبا و ان بی ای دارد. طبق قوانین فیبا هنگامی که توپ با حلقه سبد برخورد کند، می توانید نسبت به انداختن توپ داخل تور (مهاجم) یا دور کردن آن از سبد (مدافع) اقدام کنید.

در قوانین ان بی ای تا زمانی که توپ بالاتر از سطح سبد باشد، نمی توانید در حرکت آن تغییر ایجاد کرده و آن را لمس کنید. البته به دلیل عادت کردن به بازی در ان بی ای، ممکن است برخی از بازیکنان این لیگ هنگام بازی تحت نظر فیبا عملکرد کندی در این خصوص داشته باشند. این وقفه کوتاه که ناشی از عادت به قوانین ان بی ای است، ممکن است نتیجه را به ضرر آن‌ها رقم بزند.

ابعاد زمین

زمین بسکتبال در زمین های بین المللی اندکی کوچک‌تر است. ابعاد زمین ان بی ای 28.6 متر در 15.2 متر است. این ابعاد در زمین های تحت نظارت فیبا 28 متر در 15 متر است. در زمین های بین المللی، خط پرتاب 3 امتیازی نیز به همین نسبت کوچک‌تر می شود. اندازه خط پرتاب 3 امتیازی در فیبا 6.75 متر و در ان بی ای 7.3 متر است.

ناحیه رنگی

ابعاد ناحیه رنگی در زمین های فیبا 3.6 متر در 6 متر است. این ابعاد در ان بی ای 4.87 متر در 4.87 متر (16*16 فوت) است. قانون تخلف 3 ثانیه در فیبا اجرا نمی شود. این مسئله باعث می شود که بازیکن بزرگ تیم مدافع نزدیک به سبد بازی کند و از رسیدن پاس حریف به این ناحیه جلوگیری به عمل آورد. ریباندهای تهاجمی هنگام پرتاب آزاد در فیبا به دلیل شکل ناحیه رنگی ساده تر خواهد بود.

زمان بازی

بازی های فیبا به شکل محسوسی از بازی های ان بی ای کوتاه تر است. هر کوارتر فیبا 10 دقیقه طول می کشد. در حالی که در ان بی ای زمان هر کوارتر 12 دقیقه است. شاید 2 دقیقه زمان زیادی به نظر نرسد اما در مجموع 8 دقیقه به بازی اضافه می شود و در بازی های رقابتی بسکتبال هر دقیقه حکم تغییر سرنوشت را دارد. بخصوص اگر تیم شما عقب باشد و نیاز به کامبک داشته باشید.

به همین دلیل در ان بی ای بسیاری اوقات به بازیکنان خوب استراحت داده می شود تا بتوانند تمام مدت بازی را در زمین باشند. از طرف دیگر تیم های بین المللی بهترین بازیکنان خود را بیشتر زمان بازی در زمین نگاه می دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *