ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال – قسمت اول

اگر سری به پارک یا باشگاه خود بزنید و تمرین بازیکنان را مشاهده کنید، بخش عمده آن‌ها روی حمله تمرکز کرده اند. در حالی که کمتر کسی است که وقت کامل روی بهبود سیستم دفاعی و ترفندهای آن بگذارد در حالی که باید برای دفاع بهتر در بسکتبال تلاش کرد. بدون شک جذابیت کارهای تهاجمی بیشتر از دفاع در بسکتبال است. هنگامی که بازیکنان روی تور پرتاب 3 امتیازی انجام می دهند یا کار را با یک اسلم دانک تمام می کنند، تمام جمعیت هیجان زده می شوند اما دفاع است که تأثیر بیشتری در نتیجه بازی به لحاظ فردی و تیمی دارد. در این مطلب جامع که در 3 بخش برای شما آماده کرده ایم، به ترفندهایی اصولی و مهم جهت بهبود دفاع تیم شما خواهیم پرداخت.

ابتدا در قسمت اول به مواردی اساسی که شخص شما باید در زمین بسکتبال رعایت کنید، اشاره می کنیم. در قسمت های بعدی نیز ادامه این مقاله و در ادامه به نحوه جایگیری در دفاع تیمی و نحوه شناسایی مهاجمین حریف می پردازیم. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال

1. اجبار حریف به انجام پرتاب دشوار

یکی از اهداف اصلی شما هنگام دفاع باید این باشد که تیم حریف را به سمتی سوق دهید که اقدام به پرتاب های دشوار و غیرممکن کنند. البته گاهی اوقات دفاع شما عالی است و حریف بالأخره پرتاب خود را به گل تبدیل می کند. گاهی اوقات نیز دفاع در سطح بسیار ضعیفی است و تیم حریف توانایی پرتاب موفق را ندارد. به همین دلیل باید دفاع شما به شکلی باشد که بیشتر پرتاب های حریف شما به شکلی دشوار به ثمر برسد.

2. هدف گذاری برای تبدیل شدن به یک دفاع بزرگ

تبدیل شدن به یک دفاع بزرگ بدون هدف گذاری و ممارست در این مسیر امکان پذیر نیست. تمرین و سختی زیادی برای تبدیل شدن به یک دفاع عالی نیاز است. بیشتر مدافعان سعی می کنند ساده ترین مهاجم را برای دفاع انتخاب کنند تا کار آسوده ای در مقابل آن داشته باشند.

همه ما می دانیم که بیشتر فریادهای تماشاچیان هنگام حمله تیم است. تنها طرفداران و دنبال کنندگان واقعی بسکتبال هستند که اهمیت دفاع صحیح و باکیفیت را درک می کنند. بنابراین تصور خود را بر تبدیل شدن به یک دفاع فوق العاده تنظیم کنید.

3. از بهترین مهاجم حریف دفاع کنید

بدون شک برای تبدیل شدن به بهترین مدافع بسکتبال باید در مقابل بهترین مهاجمان ایستاد. هنگام تمرین، بازی های انتخابی، بازی های عادی و تمامی رقابت ها طعمه خود را از بین بهترین های تیم حریف انتخاب کنید. اگر مقابل مهاجمانی که از شما قوی تر، بزرگتر و ماهرتر هستند بازی کنید، شک نکنید که هر بار از دفعه پیش بهتر خواهید شد.

این مسئله را هنگام تمرین نیز رعایت کنید. سعی کنید از بهترین مهاجم تیم خود دفاع کنید. هیچ‌گاه طعمه های ساده را برای خود انتخاب نکنید. بسکتبال برای کسانی ساخته شده که به دنبال ایجاد لحظات دشوار و درگیر شدن در آن هستند. فراموش نکنید که شما برای آینده و تبدیل شدن به بهترین مدافع سطح خود در حال تلاش هستید. آنچه مقابل شماست فقط سکوی پرتابی برای آینده بهتر است.

4. حفظ تعادل در تمامی اوقات

تعادل یکی از مواردی است که مربیان همواره بر اهمیت آن تأکید دارند اما از طرف بازیکنان کم اهمیت شمرده می شوند. دقت کنید که تعادل در دفاع حرف اول را می زند. تعادل باعث می شود که بلافاصله به حرکات تیم حریف واکنش نشان دهید.

هنگامی که روی تعادل نباشید، تبدیل شدن به یک مدافع عالی غیرممکن خواهد شد. حرکاتی از جمله پاس و پرتاب فِیک که مهاجمین برای فریب مدافع انجام می دهند به منظور از تعادل خارج کردن آن‌ها است. هنگامی که مدافع تعادل خود را از دست داد، کار مهاجم مثل آب خوردن می شود.

5. حالت دفاعی خود را همیشه حفظ کنید

برخی بازیکنان تنها هنگامی به حالت دفاعی می روند که توپ روبروی آن‌ها باشد و در حال دفاع از توپ باشند. در حالی که حالت دفاعی باید برای تمام مدت زمانی که توپ در اختیار تیم حریف است، پیاده شود. باید بدون اینکه توپ در مقابل شما باشد، حالت دفاعی خود را در زمین حفظ کنید.

حفظ حالت دفاعی به شما این اجازه را می دهد که در زمان لازم بلافاصله عکس العمل نشان داده و سرعت عمل شما را بسیار بالا می برد. بسکتبال بازی سانتی‌مترها و لحظات است. اگر شما حالت دفاعی خود را حفظ نکنید، ممکن است تیم حریف در کسری از ثانیه از ناحیه شما اقدام به حمله کند.

اگر ایستادن در حالت دفاعی برای شما دشوار است، تمرین (نشستن پشت به دیوار) را امتحان کنید. این تمرین باعث تقویت عضلات پشت شما می شود و حالت دفاعی را برای شما ساده تر می کند.

6. جسم و ذهن خود را مهیای دفاع عالی کنید

منظور ما روتین قبل از هر بازی شما است. سعی کنید که ذهن خود را بهترین حالت خود نگه دارید. نحوه تغذیه، روال منظم خواب، مطالعه سبک بازی تیم مقابل، سطح آب دریافتی و مواردی از این دست را تحت کنترل داشته باشید.

اگر قبل از شروع بازی روی این موارد تمرکز نداشته باشید، هنگام بازی نیز نمی توانید به بالاترین سطح پتانسیل خود برسید. باید آماده سازی قبل بازی را جدی تر بگیرید. مانند بازیکنانی نباشید که قبل از بازی به شوخی کردن و بازی های احمقانه مشغول می شوند. تمرکز خود را روی بازی بعدی و حریف خود بگذارید و خود را در شرایط بازی قرار دهید.

7. اجازه امتیازگیری انتقالی را به تیم حریف ندهید

پس از اینکه هم تیمی شما اقدام به پرتاب کرد، بلافاصله باید به حالت دفاعی خود برگردید. در این صورت بلافاصله می توانید مهیای ضد حمله حریف شوید، بازیکن مقابل خود را شناسایی کرده و در موقعیت خود قرار گیرید. بدترین حالت ممکن این است که در حالت انتقالی به سرعت به زمین خودتان برنگردید و هنگام پرتاب حریف نیز در ریباند شرکت نکنید. دفاع بهتر در بسکتبال یکی از مهم ترین کلید های پیروزی است.

اولین کسی باشید که به زمین خود برمی‌گردید و جای‌گیری می کنید. بازی بسکتبال همواره در حال حرکت است. هیچ لحظه ای از بازی را مشاهده نمی کنید که بازیکنان بدون حرکت باشند. البته لحظات تایم آوت جدا هستند.

8. تلاش چندباره به خرج دهید

بیشتر بازیکنان قدرتمند چندین بار هنگام دفاع تلاش می کنند. برخی مدافعان به محض اینکه مهاجم حریف از آن‌ها عبور می کند، تسلیم شده و به نتیجه حمله مهاجم به سبد خیره می شوند. شما باید تمام تلاش خود را جهت به دست آوردن موقعیت و گرفتن توپ از حریف انجام دهید.

ممکن است پرتاب حریف به گل تبدیل نشود و نیاز باشد شما چندین بار به هوا پرش کنید تا توپ را به دست بیاورید. حتی هنگامی که در دفاع مستقیم شکست خورده و مهاجم از شما رد می شود نباید ناامید شوید. می توانید به دنبال مهاجم دویده و به دنبال فرصتی برای تماس با توپ و درآوردن آن از چنگ حریف باشید.

داک ریورز (Doc Rivers)، مربی تیم بوستون سلتیکس (Boston Celtics) در این باره می گوید:

من هنگامی بازیکنان خود را تعویض می کنم که میران تلاش آن‌ها را در زمین کافی نبینم. تعویض های من بر اساس پرتاب های موفق و غیرموفق آن‌ها نیست.

9. همواره با هم تیمی های خود صحبت کنید

اگر همواره در حال صحبت با هم تیمی های خود نباشید، نمی توانید به یک مدافع عالی تبدیل شوید. دل هریس (Del Harris)، مربی سابق بسکتبال و مدیر ارشد کنونی تیم تگزاس لجندز (Texas Legends) در این باره می گوید:

هیچ گاه یک مدافع بی نظیر ساکت نداشته ایم.

شما همواره باید با هم تیمی های خود در خصوص آنچه در زمین در جریان است صحبت کنید و حرف های آن‌ها را نیز گوش دهید. تمرکز مدافعان روی منطقه دفاعی خود است و آنچه نمی بینند را باید با گوش های خود از شما بشنوند. اگر تمامی مدافعان از این قانون پیروی کنند، میزان اشتباه تیم به حداقل می رسد و کار دفاعی بهتری در بسکتبال انجام خواهید داد

صحبت ها و کلیدواژه های هر تیم متفاوت از دیگری است. باید با مربی و هم تیمی های خود جهت تنظیم این کلیدواژه ها هماهنگ شوید و روی اجرا و فریاد زدن آن‌ها هنگام بازی تمرین کنید.

10. همواره به هم تیمی های خود گوش دهید

تنها صحبت کردن نیست که در هنگام دفاع اهمیت دارد. گوش دادن دقیق نیز به هم تیمی ها به همان اندازه در دفاع مهم و حیاتی است. داشتن هم تیمی هایی که ارزش صحبت کردن هنگام دفاع را می دانند، بلافاصله روی کیفیت بازی شما تأثیر خواهد گذاشت.

شما نیز وظیفه خود را در این باره انجام دهید و به صورت مرتب با هم تیمی های خود در خصوص اهمیت ارتباط هنگام دفاع صحبت کنید.

برای مثال هنگامی که در حال دفاع مستقیم از مهاجم صاحب توپ هستید، به خوبی به عباراتی مانند اسکرین گوش کنید تا بتوانید از اسکرین توسط حریف جلوگیری کرده و به موقع نقشه آن‌ها را خنثی کنید.

11. همیشه نمی توان دفاع کرد

این مورد شاید مقداری عجیب و متفاوت از نکات دیگر باشد اما یک مدافع همیشه نمی تواند از دریبل های عرضی در امان باشد. چنین بازیکنی یا وجود خارجی ندارد یا اینکه در حال دفاع کردن نیست و مسئولیت خود را به درستی انجام نمی دهد. گاهی اوقات دریبل های ناجوری از مهاجمین دریافت می کنید و باید بلافاصله به خود بیایید.

به عنوان یک مدافع باید فرابگیرید که مسائل این چنینی همواره در زمین اتفاق می افتد. همواره دفاع خود را نزدیک به حریف انجام داده و فشار را از روی او برندارید. هنگامی که از شما عبور کرد، سعی کنید او را دنبال کرده و او را رها نکنید. ممکن است چندین بار پشت سر هم از شما رد شده و امتیاز بگیرند. نباید این مسئله به لحاظ روحی شما را به هم بریزد. خود را جمع و جور کرده و روی ادامه بازی تمرکز کنید.

12. از محدوده خطا دور بمانید

خارج شدن و دور ماندن از بروز خطا یکی از نکات کلیدی تبدیل شدن به یک مدافع درجه یک است. از طرفی اگر همواره روی نیمکت ذخیره ها باشید هم نمی توانید به مدافع عالی تبدیل شوید. دور ماندن از محدوده خطا روی دو مورد خلاصه می شود:

دانش دفاعی شما: به مرور که تجربه شما بالا می رود، یاد خواهید گرفت که چه هنگامی باید نسبت به ربودن یا انحراف توپ اقدام کنید.

ثبات دفاعی: هنگامی که دانش شما به حدی رسید که توپ های مناسب و غیر مناسب را جهت ربودن تشخیص دادید، اکنون باید تنها روی همان توپ ها تمرکز کنید و از توپ های با ریسک بالا خودداری کنید.

همچنین دقت کنید، اگر شما یکی از بازیکنان کلیدی تیم هستید، بهتر است به حریف اجازه دهید تا پرتاب خود را انجام دهد تا با خطای خود باعث نشستن روی نیمکت برای ادامه بازی شوید. چاک دلی (Chuck Daly)، مربی و بازیکن سابق بسکتبال بر این باور است که:

هنگامی که بازیکن شما در نیمه اول دومین خطای خود را مرتکب می شود، باید از بازی خارج شده و تا نیمه دوم به بازی برنگردد. دفاع کردن بدون خطا هنری است که مدافع باید به آن تسلط پیدا کند تا بتواند به یک مدافع بی نقص تبدیل شود.

13. از زمان روی نیمکت خود استفاده کنید

هنگامی که تعویض شده و روی نیمکت می روید، زمان خود را تلف نکنید. بهترین زمان برای مطالعه و خواندن سبک بازی حریف در همین زمان است. فکر کردن به یک اشتباه کوچک در زمین و تبدیل کردن آن به بزرگ‌ترین مسئله ذهنی هیچ دردی از شما و تیمتان دوا نخواهد کرد. به جای آن بهتر است روی تیم حریف مطالعه کرده و نحوه بازی آن‌ها را آنالیز کنید. برای مثال می توانید روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • گرایش های بازیکنی که مسئول دفاع از او هستید، کدام است؟
  • نقاط قوت آن‌ها کجاست؟
  • نقاط ضعف آن‌ها کدام است؟
  • بهترین پرتاب کننده تیم آن‌ها کیست؟
  • نحوه چیدمان بازیکن آن‌ها چگونه است؟

14. از هر توپ از دست رفته استفاده کنید

آنچه مربی ها به عنوان توپ 50-50 می شناسند، توپی است که از دست مهاجم خارج شده و امکان به دست آوردن آن برای هر دو تیم یکسان است. وظیفه مدافع این است که توپ 50-50 را به توپ 80-20 تبدیل کند. بدین معنا که اگر توپی بدین ترتیب در زمین پیدا شد، این شما هستید که 8 بار از 10 بار آن را مالک خواهید شد.

مدافعان باید همواره در حالت دفاعی باشند و آماده ربودن هرگونه توپ معلق در زمین باشند. همین توپ های از دست رفته است که در انتهای بازی برنده زمین را تعیین خواهند کرد. موقعیت را از دست ندهید و منتظر هم تیمی های خود برای به دست آوردن این نوع توپ ها نباشید.

15. استفاده از بدن به عنوان یک مزیت را فرابگیرید

بسکتبال یک بازی با تماس فیزیکی بالا است. اگر می خواهید به عنوان یک دفاع عالی شناخته شوید، باید نحوه استفاده از بدن خود را یاد بگیرید. اگر مهاجم حریف اجازه حضور در هر نقطه از زمین شما را داشته باشد، شما وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهید.

از دست ها و نیم تنه پایین خود جهت دور نگه داشتن مهاجم از محلی که قصد دریافت توپ را دارد، استفاده کنید. پست پایین و بیرون قوس 3 امتیازی دو ناحیه مهم از این نظر هستند. با سینه خود آن‌ها را از این ناحیه دور کنید و دست های خود را به نشانه عدم هل دادن نشان دهید تا خطای شما گرفته نشود.

مدافعان به مرور و با کسب تجربه، تماس های فیزیکی قدرتمند که خطا محسوب نمی شوند را خواهند شناخت.

16. از گرفتن خطای شارژ استقبال کنید

یکی از بازی های غیر خودخواهانه مدافعین این است که بدن خود را روی خط قرار داده و خطای شارژ حریف را بگیرند. گرفتن خطای شارژ از حریف باعث تغییر فضای بازی می شود. این بازیکن از این لحظه به بعد در اطراف شما با دقت و وسواس بیشتری بازی خواهد کرد.

هنگامی که بازیکن حریف در حال دریبل به طرف شما می آید، موقعیت خود را حفظ کنید. به محض تماس او با شما خود را به عقب بیندازید. دقت کنید که اگر موقعیت خود را حفظ کرده و روی زمین نیفتید، در بیشتر موارد داور خطای شارژ نخواهد گرفت. البته این مسئله یک نوع مهارت است و باید با دقت زیادی انجام شود تا داور خطای تمارض شما را نگیرد.

در قسمت بعدی نیز روی موارد متعددی از بازی دفاعی و دفاع بهتر در بسکتبال صحبت خواهیم کرد. برای مثال دفاع تیمی، مهاجمین حریف و نحوه جایگیری در سیستم های دفاعی تیم خود از جمله مواردی است که در قسمت های بعدی با شما در میان خواهیم گذاشت. فراموش نکنید که تک تک موارد ذکر شده در این مقاله می تواند به افزایش دانش دفاعی شما کمک کند. هیچ‌گاه فراموش نکنید که آموختن حتی یک نکته جدید هم می تواند روی کیفیت کلی شما تأثیرگذار باشد. این مقاله را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید. همچنین دیدگاه‌های خود را در خصوص موارد ذکر شده در این قسمت را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. قسمت های دوم و سوم این مقاله را از دست ندهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *