به مناسبت تولد بلیک گریفین ؛ ستاره‌ای در دنیای بزرگان

بلیک گریفین

با یکی دیگر از مقاله‌های اختصاصی در سایت خبری بسکتبال بسکتفا در خدمت شما هستیم. این مقاله به مناسبت تولد بلیک گریفین، ستاره‌ی تیم بسکتبال دیترویت پیستونز نوشته شده است. تا انتها با بسکتفا همراه باشید.

پسرکِ جوانِ سفیدپوست که صورتش پر از کک بود، با پدرش وارد سالنی شد. پدرش چه کسی بود؟ نامش تامی بود. بله تامی. بازیکن بسکتبال بود. بازیکن بزرگی نبود. پسرکِ کوچک رؤیاهایی در سر داشت. نام پسرک بلیک بود. بلیک پدرش را می‌دید. غصه می‌خورد. این حق پدر من نیست. این چیزی بود که بلیک مدام تکرار می‌کرد. بلیک چه کسی بود؟ قطعا ویلیام بلیک نبود. ویلیام بلیک یک نقاش بزرگ بود. برد بلیک؟ نه این نام وید ویلیامز در فیلم فرار از زندان است. بلیک ادواردز؟ امکان ندارد. ادواردز در سینما بود نه ورزش. نام آن پسر جوان، بلیک گریفین بود. بلیک دست به تلاش کردن زد.

بلیک گریفین

شروع زندگی؛ بلیک به جهان آمد

بلیک گریفین در ۱۶ مارچ ۱۹۸۹ در اوکلاهاما به دنیا آمد. پدر او آفروهائیتی بود. تقریباً آمریکایی آفریقایی بود. بلیک و برادرش از همان ابتدا همراه با پدرشان به سالن بسکتبال می‌رفتند. بلیک با توپ بسکتبال بزرگ شد.، بزرگ و بزرگ‌تر شد. به دبیرستان رفت. در سال ۲۰۰۳ در مدرسه‌ای به اسم اوکلاهاما کریستین زیر نظر پدرش به صورت حرفه‌ای بسکتبال را آغاز کرد. گریفین دو فصل در لیگ مدارس بازی کرد. قهرمان شد، به سادگی! رؤیا از همین جا آغاز شد. رؤیایی که او را در آخر یک ستاره کرد. زود است در این خصوص صحبت کنیم.

۲۰۰۷ شد. دوران دبیرستان به پایان رسید. وقت تغییر مقطع فرا رسید. خانه‌ی او و خانواده‌اش هنوز در اوکلاهاما بود. پسرک برای خود جوانی بلندقامت شده بود. کالج اوکلاهاما انتخاب او با همراهی خانواده به ویژه پدرش بود. پدرش سرمربی‌اش بود و از استعداد بلیک خبر داشت. اوکلاهاما در آن زمان تیمی در بسکتبال NBA نداشت اما محل خوبی برای رشد بازیکنان جوان بود. به ویژه بازیکنانِ‌ جوانِ سفیدپوست. بلیک از همان نوع بازیکن‌ها بود. گفتیم قبل از این، پدرش از استعداد او آگاهی داشت.

به کالج اوکلاهاما پیوست. او بی‌نظیر بود. تیتر رسانه‌های محلی شد. بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال اوکلاهاما؟ از او بهتر داریم؟ درفت NBA؟ راند اول؟ چه زمانی؟ پیک اول؟ همه‌ی این‌ها سؤالاتی بودند که بلیک خود پاسخ آنها را می‌دانست اما رسانه‌ها و مردم اوکلاهاما چیزی نمی‌دانستند. در سال اول کالج،‌ گریفین به صورت میانگین در هر بازی ۱۴.۱ امتیاز و ۹.۱ ریباند را به ثبت رساند و ۲۳ پیروزی به همراه ۱۲ شکست، رکورد او و تیمش بود. بی‌نظیر بود. نام او بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. نه تنها در اوکلاهاما، بلکه در سرتاسر ایالات متحده‌ی آمریکا. شهرت یافت. صبوری او را به این نقطه رسانده بود. هنوز باید صبوری می‌کرد. مصدوم شد! برابر تیم کانزاس در ۵ دقیقه‌ی ابتدایی از ناحیه‌ی زانو مصدوم شد. ۲ ماه از میادین دور ماند. مصدومیتی سنگین اما این پایان کار او نبود. بازگشت، اما دوباره مصدوم شد. دوباره برگشت. پر قدرت‌تر از قبل. در سال ۲۰۰۸ در آستانه‌ی ورود به NBA و لاتاری پیک‌ها قرار داشت اما تصمیم گرفت به بازی در کالج برای اثبات خود ادامه دهد. عملکردی بی‌نظیر! او با اوکلاهامایِ خود قهرمان مسابقات NCAA شد. رؤیا از این نقطه شروع شد.

بلیک گریفین

لس آنجلس کلیپرز: رؤیای بزرگ بلیک گریفین جوان آغاز شد

بلیک گریفین در سال ۲۰۰۹، در مراسم درفت در انتخاب اول به لس آنجلس کلیپرز پیوست. بوم. او در انتخاب اول به تیمی در لس آنجلس رفت. لیکرز نه، کلیپرز. رؤیای بلیک عوض شد. اوکلاهاما نه، کلیپرز تیمی بود که همواره در NBA پایین‌تر از لیکرز دیده می‌شد. بلیک می‌خواست، کلیپرز زیر سایه‌ی تیم دیگر لس آنجلس نباشد. در لیگ تابستانی شروع به درخشش کرد و عنوان با ارزش‌ترین بازیکن رقابت‌ها را به دست آورد. روی یک اسلم دانک که او شهرت زیادی در آن داشت، مچ پای چپش پیچ خورد. باز هم رؤیایش سرنگون شد. فصل ۱۰-۲۰۰۹ به همین سادگی از دست رفت. یک روز پیش از آغاز فصل، باشگاه لس آنجلس کلیپرز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که گریفین فصل را از دست داد.

تیتر رسانه‌ها این مسئله شد. آیا گریفین هم مثل بسیاری از بازیکنان دیگر، در ابتدای کار دوران بازی‌اش تمام می‌شود؟ رنج می‌برد، اما خوب می‌دانست که اهداف بالایی دارد.

همین‌گونه شد. اهدافش مهم‌ترین مسائل در زندگی‌اش بودند. فصل ۱۱-۲۰۱۰ آغاز شد. درخشش بلیک همه را شگفت‌زده کرد. در شروع کار، در اولین بازیِ خود در بسکتبال NBA، او موفق به کسب ۲۰ امتیاز و ۱۴ ریباند برابر پورتلند تریل بلیزرز و لامارکوس آلدریج بزرگ شد!

درخشش ادامه یافت. در ۲۷ بازیِ‌ پیاپی دبل دبل کرد. در ژانویه ۲۰۱۱ برابر نیویورک نیکس ۴۴ امتیاز کسب کرد. سپس برابر پیسرز ۴۷ امتیاز آورد و به اولین بازیکن پس از آلن آیورسن تبدیل شد که در یک فصل NBA در سال اول خود در لیگ، دو مرتبه موفق به کسب بیش از ۴۰ امتیاز می‌شود. خیلی زود، تیتر رسانه‌ها عوض شد. روکی فصل؟ بله، او به عنوان بهترین بازیکن سال اولی در فصل ۱۱-۲۰۱۰ انتخاب شد. رؤیا در حال تبدیل به واقعیت بود. حضور بلیک در کنار دی آندره جردن یکی از عجیب‌ترین زوج‌های تاریخ لیگ در زیر سبد کلیپرز را تشکیل داده بود. هر دو بازیکنانی بلندقامت و بزرگ‌جسه‌ در پست‌های پاور فوروارد و سنتر بودند. اسلم‌دانک‌های آنها در تاریخ بی‌سابقه بود. آنها به شدت با هم هماهنگ بودند. این پایان کار نبود.

در میانه‌ی فصل، مسابقات آل استار برگزار شد و زیبایی دانک‌های بلیک باعث شد تا او به مسابقات اسلم دانک کانتست در آل استار ۲۰۱۱ دعوت شود. اسلم دانک‌های بی‌نظیر او در آن سال در خاطر همه وجود دارد. او قهرمان مسابقات اسلم دانک کانتست شد. هیچ‌کس بهتر از او در لیگ دانک نمی‌زد. در اوج، بالاتر از هر کسِ دیگر.

بلیک گریفین

سی پی ۳ آمد؛ تشکیل بیگ ۳ در کلیپرز؟ واقعاً عجیب است

کریس پال، فوق‌ستاره‌ی NBA در اقدامی بزرگ تصمیم به حضور در لس آنجلس کلیپرز گرفت. کلیپرز به یک سوپرتیم تبدیل شد. بیگ ۳ پال، جردن و بلیک! این ۳ نفر در سالیان سال بازی‌های خاطره‌انگیزی برای کلیپرز و هواداران این تیم به نمایش گذاشتند. رؤیای قدرت‌مندتر شدن کلیپرز نسبت به لیکرز محقق شد!

لیکرز در افت فرو رفت و کلیپرز در اوج! آرزوی بلیک محقق شد. پس از سال‌های سال، در فصل ۱۲-۲۰۱۱ لس آنجلس کلیپرز به پلی‌آف رسید. چیزی که آنها سالیان سال در پی آن بودند، با حضور گریفین محقق شد. آرزوها بیشتر از این بود و آنها موفق به حضور در راند دوم بازی‌ها شدند اما به دست سن آنتونیو اسپرز از گردونه‌ی مسابقات کنار رفتند.

دو سال بعد! کلیپرز تغییر کرد. داک ریورزِ بزرگ آمد. بازیکن و اسطوره‌ی کلیپرز به این تیم در قامت سرمربی بازگشت و رؤیا وسعت بیشتری پیدا کرد. ریورز تغییراتی عمده در لس آنجلس کلیپرز ایجاد کرد و سبک بازی بلیک را تغییر داد. سبک بازی گریفین قدرتی و بازی در منطقه‌ی پینت بود اما داک ریورز به او توصیه‌ای کرد:

برای ادامه‌ی راهت، باید سبک بازی‌ات را عوض کنی.

بلیک گریفین

سبک بازی عوض شد؛ بلیک یک شوتر است! نه یک اسلم دانک زن تاریخی!

داک درست می‌گفت. روش بازی در مسابقات NBA به اروپا نزدیک شده بود و بازیکنانی که قدرت شوت‌زنی پایینی داشتند به طور خودکار توسط تیم‌ها بازخرید می‌شدند. در تابستانی شلوغ بلیک دست به تمرین کردن زد.

باورتان می‌شود؟ او ۳ امتیازی می‌زد! تأثیر داک ریورز روی سبک بازی بلیک گریفین بدون شک بسیار بالا بود. این بازیکن بارها از اهمیت حضور ریورزِ بزرگ در کلیپرز سخن گفت. فصل بالاتر از لیکرز به پایان رسید اما دروان طلایی گلدن استیت وریرز آغاز شد. این آغاز، پایانی بر رؤیای گریفین در کلیپرز بود.

از تغییر مالک در کلیپرز گرفته تا درگیری گریفین با هواداران و عوامل باشگاه! ۵ سال از ۲۰۱۳ گذشته بود! سایه‌ی گلدن استیت وریرز روی لیگ افکنده شده بود. دیگر توانی برای کلیپرز و گریفین برای رویارویی با وریرز نمانده بود. گریفین خود به این موضوع بارها اشاره کرد. او از ضعف تیم خود در برابر وریرز عاجز بود.

دیترویت پیستونز؛ رؤیایی که با آرزوهای گریفین هم‌خوانی نداشت

در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸، بلیک گریفین با توبایس هریس ترید شد و به دیترویت پیستونز پیوست. باز هم یک زوج بزرگ در زیر سبدِ یک تیم در NBA تشکیل شد. زوجِ آندره درامند و بلیک گریفین، این بار در دیترویت پیستونز و کنفرانس شرق!

دیترویتِ ضعیف توسط گریفین قدرت‌مند شد. آنها به پلی‌آف رسیدند. دیترویت نیز در میان بزرگان قرار گرفت اما باز هم قدرت لبران جیمز در کنفرانس شرق، بالاتر از هر چیزی بود. قهرمانی شاید در دیترویت برای گریفین رؤیایی نشدنی باشد، اما بلیکِ‌ قصه‌ی ما، کارهای بزرگ را دوست دارد. انتخاب بعدی گریفین می‌تواند تغییراتی در لیگ ایجاد کند، شاید قهرمان هم عوض شد!

بلیک گریفین

کارنامه‌ی افتخارات و عناوین

۶ مرتبه حضور در آل استار NBA

۳ مرتبه حضور در تیم دومِ برترین‌های فصل NBA

۱ مرتبه حضور در تیم سوم برترین‌های فصل NBA

سال ۲۰۱۱، بهترین بازیکن سال اولی

سال ۲۰۱۱، قهرمان مسابقات اسلم دانک زنی

سخن پایانی، اما بلیک هنوز آروزهایی دارد

قبل از این گفتیم، تولد بلیک است. او ۳۰ ساله شده است. قهرمانی در بسکتبال NBA آرزوی هر بازیکنی است. آرزوی گریفین هم است. شاید سال‌ها بعد که شما این مقاله را بخوانید،‌ بلیک بازنشسته شده باشد. اما آیا مهم است که به لیست بالا، عنوان قهرمانی در بسکتبال NBA اضافه شده است؟ نمی‌گوییم مهم نیست اما برای بلیک، شاید اگر این افتخار هم به دست نیاید، مشکلی نباشد. بلیک یاد گرفت سخت تلاش کند. او نمی‌خواست مثل پدرش در بسکتبال روزِ جهان گم‌نام باقی بماند. در شرایطی سخت تصمیم به تمرین کردن گرفت. زندگیِ خود را تشکیل داد. فرزند دار شد. پسری که مثل او به پدرش افتخار می‌کند. افتخاری که او برای پدرش می‌خواست اما اکنون این افتخار توسط خود بلیک برای خانواده‌ی گریفین کسب شد. افتخار نه‌، بهتر است بگوییم احترام. از بحث اصلی خارج نشویم. تلاش، بلیک مجبور شد سبک خود را تغییر دهد. مجبور شد شهرِ مورد علاقه‌ی خود را ترک کند. شهری که تیم کالج آن به احترامش شماره‌ی ۲۳ خود را بازنشسته کرد. شاید روزی برای آروزهایش او به اوکلاهاما باز گردد. آرزوی مردمان آن سرزمین دیدن بلیک در لباس اوکلاهاما سیتی تاندر است. بازیکنی از جنسِ خود آنها. یادمان رفت بگوییم، اوکلاهاما دیگر در NBA تیم دارد. تیمی پر قدرت که رؤیای آنها قهرمانی است. با بلیک می‌شود اما فعلاً او از تیم شهرش دور است.

با یکی دیگر از مقاله‌های اختصاصی در وب‌سایت بسکتفا در خدمت شما بودیم. این اولین مقاله از نوع مقالات بیوگرافی به مناسب تولد ستاره‌ها بود. به زودی به بازیکنان مهم دیگری خواهیم پرداخت. هر روز با ما همراه باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *