• صفحه خانگی
  • >
  • مقالات
  • >
  • بهترین بازیکنان بسکتبال ؛ کمبا واکر و داستان تبدیل شدنش به فوق ستاره NBA

بهترین بازیکنان بسکتبال ؛ کمبا واکر و داستان تبدیل شدنش به فوق ستاره NBA

بهترین بازیکنان بسکتبال: کمبا واکر

امروز در این مقاله ارزشمند که توسط هاوارد مگدال از نیویورک تایمز به رشته تحریر درآمده است، قصد داریم به یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال، یعنی کمبا واکر و راهی که او را به فوق ستاره بسکتبال NBA تبدیل کرد، بپردازیم. با بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال در ایران، همراه باشید.

همکاری میان کمبا واکر و جیمز بورگو، در حین صرف شام در شارلوت آغاز شد. زمانی که بورگو به تازگی هدایت هورنتس را پذیرفته بود و کمبای ۲۸ ساله، پوینت گارد با ارزش تیم، آخرین سال از قراردادش را سپری می‌کرد. بورگو در مورد آن ملاقات می‌گوید «ما بار اول فقط نشستیم و صحبت کردیم. موضوع مورد بحث ما بسکتبال بود. اول در مورد زندگی حرف زدیم، گرچه هدف من هم همین بود؛ می‎خواستم او را بهتر بشناسم. واقعا می‌خواستم با او کار کنم. صمیمی‌تر شوم و ببینم احساساتش چیست، در طی سال‌های اخیر چه احساساتی تجربه کرده است چون واقعا احساس ناامیدیِ درون او را می‌توانستم ببینم.»

این ناامیدی را می‌توان از آمار برد و باخت های تیم واکر فهمید زیرا به این نکته اهمیت زیادی قائل است. کمبا در سال ۲۰۱۱ به عنوان نهمین انتخاب در درفت، به تیم شارلوت هورنتس پیوست و با اینکه او در این تیم به بازیکن بزرگ و برجسته تبدیل شد، در کل هفت فصل حضورش در شارلوت، تنها دو فصلش موفق بود. هورنتس که می‌خواست تیمی قدرتمند و قوی با محوریت کمبا واکر بسازد با تصمیم مایکل جردن، مالک باشگاه شارلوت، تصمیم گرفت به بازیکنی که به اعتقاد خودش رگه‌هایی از جردن را در خودش دارد، پیشنهاد تمدید قرارداد چهار ساله به ارزش ۴۸ میلیون دلار ارائه دهد تا هم این ستاره را با نبوغ خود در تیم نگه دارد و هم چشم امیدی به همکاری او با سرمربی خوش فکر تیم برای آینده‌ی بهتر داشته باشد.

بهترین بازیکنان بسکتبال

این سرمایه گذاری جواب هم داد و سطح بازی واکر چند مرتبه ارتقا پیدا کرد و به جایی رسید که او را از بهترین بازیکنان بسکتبال و NBA دانستند و حقیقتا هم چنین است. او حتی در نقاطی که چندان به پست وی ربط ندارد، درخشان ظاهر می‌شود و البته علاوه بر بازیکن بزرگ، انسان فروتنی هم است. او معتقد است نباید لقب سوپراستار به وی داده شود. «مطمئن نیستم. وقتی می‌گویید فوق ستاره، ذهن من به کوین دورانت، لبران جیمز و استفن کری و نام‌هایی از این قبیل می‌رود. مطمئن نیستم که نام من در حدی باشد که در کنار آن‌ها قرار گیرد.»

آمار گواهی می‌دهند کمبا واکر یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال است

با این حال عملکرد او، خلاف گفته‌هایش را ثابت می‌کند. کمبا واکر یک فوق ستاره است. بهتر است نگاهی به آمار بیندازیم. واکر از لحاظ ارزیابی کلی میزان هجومی بودن یک بازیکن، در رتبه سوم قرار گرفته و جالب است بدانید رتبه چهار متعلق به لبران و پنجم متعلق به دورانت است. در ضمن کمبا آمار شوت‌های موفق سه امتیازی خود را هم ارتقا داده و اکنون در داخل قوس، تاثیرگذاری بیشتری هم از خودش نشان می‌دهد و با میانگین امتیازی ۵۱ درصد، در بهترین دوران حرفه‌ای خود قرار دارد.

شاید بزرگترین نشانه برای اثبات فوق ستاره و یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال بودن، نمایش ۱۷ نوامبر او برابر فیلادلفیا است. او عملکردی نزدیک به کسب ۶۰ امتیاز به نمایش گذاشت که واقعا حیرت انگیز بود و از طرف سیکسرز بعد از بازی، اشاره شد که چاره‌ای برای توقف واکر نداشتند. کمبا نه تنها خودش می‌درخشد، بلکه به هم تیمی‌هایش را برجسته‌تر نشان می‌دهد. توپ وقتی در دستان اوست، تیم کمتر دچار اشتباه می‌شود و حملات با هدف بهتری به نتیجه می‌رسند.

بهترین بازیکنان بسکتبال

کودی زلر، هم تیمی قدیمی و سنتر هورنتس کمبا باور دارد «او به قدری با توپ توجهات را به خودش جلب می‌کند که اکثر تیم‌ها او را دبل تیم می‌کنند تا حداقل اینگونه راهی برای توقفش پیدا کنند.» زلر فصل گذشته میانگین پاس منجر به امتیازش ۷.۴ بود اما امسال با درخشش بیشتر کمبا این عدد به ۱۲ رسیده است. «کمبا به هیچ وجه خودخواه نیست. بسیاری اوقات شده که در میان مدافعان گرفتار شده و توپ را به من پاس داده تا من برای یار بعدی موقعیت سازی کنم.»

کمبا واکر به عنوان یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد. حتی برنامه تمرینی‌اش را هم عوض نکرده ولی سرعت او افزایش یافته است. حملات موثر هورنتس از رتبه ۱۲ در فصل گذشته به ۷ ارتقا یافته است و این بدین معنی است آن‌ها از موقعیت‌های خود استفاده بهتری می‌کنند. حتی در فاز دفاعی، واکر کمرنگ حضور پررنگ‌تری پیدا کرده است. او در حرکت دفاعی پیک و رول بسیار بهتر شده و عبور از وی به چالشی سخت بدل شده است. او در پیک و رول سعی می‌کند در برابر حمل کننده توپ، دفاع بهتری انجام دهد و از این بابت هم در رنک بسکتبال NBA، پیشرفت داشته است.

بورگو معتقد است: «تمام این‌ها به لطف و زحمت کمبا بوده است. ما دفاع را به ثبات رساندیم و این کار تیمی بوده است. با این حال من باید از کمبا تشکر ویژه کنم. تلاش او در پیک و رول، واقعا به خوبی سایرین است. او در مقابل بهترین پوینت گاردها دفاع می‌کند و در برابر اسکرین‌هایی که برابرش انجام می‌پذیرد، می‌جنگد.» کمبا واکر حتی از زمان اولین سال حضورش در بسکتبال NBA، از لحاظ ریباند توپ در زیر سبد به بازیکن بهتری تبدیل شده است که اکثرا هم ریباندهای حیاتی و مهمی هستند. برای مثال در جریان پیروزی تیم برابر میلواکی باکس در فصل جاری (۱۹-۲۰۱۸) این کمبا بود که توانست با ریباند توپ، مالکیت را از میلواکی بگیرد و باعث امتیازگیری و پیروزی تیمش شود. کمبا واکر فقط ۱۸۵ سانتی متر بلندی قامت دارد اما به گفته بورگو، حضورش در تیم برای کارهای دفاعی، لازم است.

بهترین بازیکنان بسکتبال

زلر در ادامه صحبت‌هایش در مورد یکی از کمبا واکر، افزوده است «همیشه ایمان داریم که کمبا قرار است عالی بازی کند. او یکی از بهترین بازیکنان بسکتبال است. می‌دانیم او به کمک ما خواهد آمد. چه شوت، چه توپ‌ربایی و چه ریباند، او حتما در یک کاری دخیل خواهد بود. این برای ما محرز است.» با این حال یک سوال بزرگ پیش‌رو است که هم کمبا و هم هورنتس باید جوابی برایش پیدا کنند. جوابی که برای آینده کمبا بسیار حائز اهمیت است: «آیا تیم را می‌توان دوباره بر محور واکر ساخت؟» یا سوال بهتر چنین است: «آیا هورنتس می‌تواند تیمی بسازد که در شان کمبا واکر باشد یا او باید گزینه رفتن به یک تیم دیگر به عنوان بازیکن آزاد را بررسی کند؟» بورگو که باور دارد هنوز بهترین کمبا واکر را هم ندیده‌ایم. «از نظر من کمبا دائم در حال پیشرفت است و جای برای بهتر شدن بسیار دارد. او از مسیرش منحرف نمی‌شود و دائم به پیشرفت فکر می‌کند. او در اوج قرار دارد و قابلیت بهترین شدن را می‌توان در وی دید. واقعا از اینکه کمبا، پوینت گاردِ تیم من است، خوشحالم. به نظرم باشگاه، بازیکنان و کل مجموعه از جمله خودم، به او اعتقاد داریم.»

به نظر می‌رسد واکر هم عاشق هورنتس است، جایی که از اولین سال حضورش، در آنجا رشد یافته و پیشرفت کرده است. با تمام این شرایط، کمبا باید یک تصمیم مهم اتخاذ کند. آیا شارلوت خواهد توانست یک تیم قدرتمند بسازد؟ خود کمبا که چنین اعتقادی دارد. «فکر کنم بله. ما به چند نفر دیگر احتیاج خواهیم داشت و البته باید ببینیم آن نفرات هم چه تصمیمی خواهند گرفت.»

از اینکه تا انتهای یادداشت جذاب «کمبا واکر و داستان تبدیل شدنش به فوق ستاره NBA» با بسکتفا همراه بودید، متشکریم. منتظر مطالب بعدی از بهترین سایت خبری بسکتبال باشید.

منبع: nytimes

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *