بسکتبال NBA؛ سن آنتونیو اسپرز در مقابل پرتاب‌های ۳ امتیازی!

گرگ پاپویچ

با یکی دیگر از مقاله‌های تخصصی بسکتبال در سایت خبری بسکتفا خدمت شما هستیم. در این مقاله سبک بازی سن آنتونیو اسپرز و گرگ پاپویچ را بررسی می‌کنیم. روشی که با تغییر لیگ هنوز مورد استفاده‌ی اسپرز است. تا اتنها با ما همراه باشید.

در دنیای ورزش نقل قول‌هایی وجود دارد. مثل صحبت‌های جالبی که گرگ پاپویچ می‌کند. به تازگی در آستانه‌ی دیدار سن آنتونیو اسپرز با دنور ناگتسِ صدرنشین، سؤالی در مورد نیکولا یوکیچ، سنتر دنور از گرگ پاپویچ در مورد ایجاد انقلاب در بازی سنترهای روز دنیا و یوکیچ شد که با پاسخ جالب توجه پاپ همراه شد. پاسخی که در حقیقت اظهار نظری سیاسی نبود اما با کلمات قابل توجهی همراه شد. پاپ در مصاحبه با جف مک دونالد، خبرنگار سن آنتونیو اکسپرس نیوز گفت:

وقتی به انقلاب فکر می‌کنم، به افرادی مانند چگوارا و ولادیمیر ایلیچ لنین می‌رسم. به یوکیچ فکر نمی‌کنم بنابراین به نظر سوال شما اغراق‌آمیز بود. اما او هم یک بازیکن است

بخش دوم صحبت پاپ با بی‌توجهی خاصی عنوان شد.

اما این جمله درباره‌ی شخصِ یوکیچ نیست، در مورد پاپویچ هم نیست، قطعاً سیاسی هم نیست. فقط دید باشگاه اسپرز درباره‌ی انقلاب ایجاد شده در لیگ NBA است. هم‌چنین بیانِ صحبتی در مورد سبک بازی سه امتیازی است، روشی که به صورت زنجیره‌وار در حال تکرار در بازی تیم‌های لیگ است.

سبک دیپ بال (بازی سه امتیازی و پشت خط پرتاب موسوم به بازی پیرامونی) با سرعت تمام در حال رواج یافتن در NBA است. چون تیم‌ها به اعتبار و ارزش این سبک پی‌ برده‌اند و به نظر می‌رسد همه‌ی آنها می‌خواهند مثل گلدن استیت وریرز و هیوستون راکتس شوند. البته جنگجویان گلدن استیت در فصل ۱۹-۲۰۱۸ در پرتاب‌های سه امتیازی مثل قبل خوب نیستند اما موفقیت‌های آنها در سال‌های اخیر سبک بسکتبال را تغییر داده است. از سویی دیگر به موضوع نگاه می‎‌کنیم.

سن آنتونیو اسپرز

البته که آنها با این رویکرد (سبک دیپ بال) بازیکن خریداری نمی‌کنند. اسپرز از این سبک زمانی استفاده می‌کند که فرصت مهیا است. در حالی که آنها ۳ امتیازی زن‌های خوبی دارند،‌ اما تیم پاپویچ از تمام نقاط زمین برای شوت‌زنی استفاده می‌کند. اسپرز از لحاظ تعداد اقدام به پرتاب سه امتیازی آخرین تیم لیگ است اما در صدر لیست به ثمر رسیدن پرتاب‌های سه امتیازی قرار دارد! چیزی نزدیک به ۴۰ درصد. علاوه بر این سن آنتونیو اسپرز در تعداد اقدام شوت‌های منطقه‌ای در NBA جلوتر از سایرین قرار دارد، چیزی که یکی از اصول هفت‌گانه‌ی مرگبار در بسکتبال امروز است! طبق آمار رسمی سایت NBA، سن آنتونیو در فصل ۱۸-۲۰۱۷، تعداد ۹۴۳ اقدام منطقه‌ای داشته است، این در حالی است که هیوستون راکتس در همین آمار ۱۶۰ مورد را به ثبت رسانده است که کمترین تعداد در کلِ لیگ است.

سن آنتونیو اسپرز گرگ پاپویچ کوای لنارد

اما با این آمار هنوز هر دوی این تیم‌ها در کنفرانس مشکل غرب در بین تیم‌های برتر هستند. هیوستون در سید چهارم و سن آنتونیو در رتبه‌ی هشتم قرار دارد.

اما اسپرز به سبکی که دیگران از آن استفاده می‌کنند، جایگاهش را به دست نیاورده است. آنها هنوز از لحاظ ریت امتیاز گیری و درصد به ثمر رساندن شوت‌ها، جزو بهترین تیم‌های لیگ هستند. این در حالی است که چهارمین تیم دفاعی لیگ نیز هستند! و آنها این کار را اغلب با بازیکنانی انجام می‌دهند که در سطح متوسطی قرار دارند و ستاره‌های بزرگ به حساب نمی‌آیند.

برایان فوربس، دریک وایت، دیویس برتانس، جیکوب پولتل. همه‌ی این بازیکنان وقتی نقش مهمی پیدا کردند که سن آنتونیو اسپرز، بهترین بازیکن خود، کوای لنارد را در تابستان ۲۰۱۸ از دست داد. هم‌چنین آنها دژانته ماری را به علت مصدومیت سنگین در ابتدای فصل از دست دادند، به علاوه لانی واکر، بالاترین پیک درفت اسپرز پس از تیم دانکن (کوای لنارد در سال ۲۰۱۵ توسط ایندیانا پیسرز درفت شد نه اسپرز) را نیز در آغاز از دست دادند. واکر اکنون به تمرینات بازگشته است و باید منتظر نمایش او باشیم. البته شاید پاپویچ اکنون با جمله‌ای که با این بازیکنان در حال ایجاد انقلاب در تیمش است، مورد تمسخر قرار بگیرد!

با همه‌ی این‌ صحبت‌ها، دو بازیکن بزرگ تیمِ او یعنی لامارکوس آلدریج و دمار دروزن، هر دو شوت‌زن هستند و تخصص‌شان در پرتاب‌های منطقه‌ای است. از حق نگذریم که آنها توان بالایی در حمله به سمت سبد هم دارند. اما از دید بسکتبالی، سن آنتونیو اسپرز سبکی بازی می‌کند که در دنیای توپ و سبدِ روز دنیا از مد افتاده است. سبکی قدیمی که به خاطرات خواب شب‌های بسکتبالی‌ها تبدیل شده است! آنها در داخل محوطه بازی می‌کنند و در تعداد ثبت ترن‌اور (لو دادن توپ) پس از شارلوت هورنتس، تیم دوم لیگ هستند. هم‌چنین در سرعت تیمی برای انتخاب بهترین گزینه‌ی شوت‌زنی مقداری کند به نظر می‌آیند. با همه‌ی این بحث‌ها، اسپرز هنوز با سبک خود بسکتبال بازی می‌کند.

سن آنتونیو اسپرز

مهم‌ترین مشخصه‌ی آماری که در این مقاله در موردش صحبت می‌کنیم، میزان به ثمر نشستن شوت‌های آنها است. جایی که می‌بینیم بهترین تیم لیگ هستند! به خاطر داشته باشید که این آمار میانگینی کامل از پرتاب‌های منطقه‌ای، سه امتیازی و پنالتی است. باید گفت که اسپرزی‌ها ۶۰ درصد شوت‌های‌شان به سمت سبد را گل می‌کنند. با این دانسته که آنها به ندرت در یک بازی بیش از ۲۴ اقدام سه امتیازی به ثبت می‌رسانند.

بسکتبال در دهه‌ی گذشته به طور چشم‌گیری تغییر کرده است و اسپرز هموارع در صدر این این تغییرات بوده است. با اینکه پرتاب‎‌گرهای سه امتیازی در بسکتبال نسبت به سال‌های گذشته زیاد شده‌اند اما هنوز سن آنتونیو به روش خود ادامه می‌دهد. (بسکتبالی نوین طبق قواعد قدیم بسکتبالی) به نظر نمی‌رسد اسپرز جلوی این سبک سر تعظیم فرود آورد ولی آنها هنوز می‌توانند شوت کنند. فوربس، برتانس، پتی میلز و مارکو بلینلی همگی شوت‌زنان خوبی هستند. هم‌چنین رودی گِی که ۴۱ درصد ۳ امتیازی‌هایش را گل می‌کند. چیزی اجباری نیست.

هیچ‌کس سن آنتونیو اسپرز را یکی از کاندیداهای قهرمانی نمی‌داند، آنها فقط برای رسیدن به پلی‌آف تلاش می‌کنند. اما اسپرز یکی از زیباترین روش‌ها در NBA را بازی می‌کند و برابر سبک مدرن، موسوم به دیپ بال ایستاده‌ است. علی‌رغم آنچه که آمار به ما می‌گویند، بسکتبال را اگر درست بازی کنید، هنوز هم می‌توان از داخل قوس امتیاز آورد و پیروز شد.

شاید آنها در ورزش انقلابی ایجاد نکنند، پاپ مثل چگوارا رهبری علیه کاپیتالیسم نیست اما آنها فعلاً از جریان جدید بسکتبال فاصله دارند. آهسته می‌روند اما قطعاً با تلاش زیادشان در سبک پرتاب‌های منطقه‌ای زمانی باز خواهند گشت.

با یکی دیگر از مقاله‌های تحلیلی در سایت خبری بسکتفا همراه شما بودیم. اخبار بسکتبال، آموزش‌های بسکتبال، تاریخچه و هر چیزی بخواهید در بسکتفا مهیا شده است. از شما می‌خواهیم با دیدن مقاله‌های جذاب بسکتفا، سطح خود در بسکتبال روز دنیا را ارتقا دهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *