قوانین جهانی بسکتبال سه نفره (3×3)

بسکتبال سه نفره

قوانین رسمی فدراسون جهانی بسکتبال در همۀ شرایط صادق است و فقط به نوع خاصی از بازی بسکتبال مربوط نمی شود. قوانین زیر مخصوص بازی سه در سه است.

قوانین رسمی بسکتبال سه نفره

قانون اول: توپ و زمین

در بسکتبال سه نفره (دو تیم سه نفره) تنها یک سبد و نیمی از اندازه استاندارد یک زمین بازی بسکتبال استفاده می شود. اندازه رسمی زمینی که مسابقات در آن انجام می شود معمولاً حدود 15 متر طول و 11 متر عرض دارد. همچنین خط کشی های معمول زمین های کامل که شامل خط پرتاب آزاد در فاصله 5.8 متری، قوس سه امتیازی در فاصلۀ 6.75 متری و نیم دایرۀ منتطقۀ ممنوعۀ زیر سبد می شود در این شکل از بازی رعایت می شود. به طور کلی نیمی از زمین اصلی بسکتبال در این شکل از بازی مورد استفاده قرار می گیرد. توپی که در مسابقات رسمی زیر نظر فدراسیون جهانی استفاده می شود سایز 6 است.

نکته: در سطح مبتدی، بسکتبال سه نفره را می توان در هرجایی بازی کرد. اگر قصد به خط کشی داشتید، باید اندازه ها را به نسبت زمینی که در اختیار دارید تغییر و وفق دهید.

قانون 2: تیم ها

هر تیم در این شکل از بسکتبال دارای 3 بازیکن اصلی و یک بازیکن ذخیره است.

قانون 3: داوران بازی

این بازی ها شامل 1 یا 2 داور و زمان/امتیاز نگهدار می شود.

قانون 4: شروع بازی

4.1. هر دو تیم باید قبل از بازی خود را گرم کنند.

4.2. با پرتاب سکه مشخص می شود که کدام تیم صاحب اولین مالکیت توپ است. به این صورت که هر تیمی برندۀ پرتاب سکه شد، می تواند انتخاب کند که آیا می خواهد آغاز کننده بازی باشد و یا می خواد اگر بازی به وقت اضافی انجامید، آغاز کنندۀ بازی باشد.

4.3. بازی باید بادو تیم و با 3 بازیکن در زمین آغاز شود.

نکته: در نظر داشته باشد که قوانین 4.3 و 6.4 تنها مختص بسکتبال 3 نفره است و در انواع دیگر این بازی صدق نمی کند.

مسابقات رسمی فدراسیون بسکتبال شامل بازی های المپیک، جام جهانی بسکتبال سه نفره، جام های منطقه ای، تور جهانی بسکتبال سه نفره و بسکتبال آل استار سه در سه می شود.

بسکتبال سه نفره

قانون 5: امتیازگیری

5.1. هر پرتاب موفق از داخل قوس سه امتیازی تنها 1 امتیاز دریافت می کند.

5.2. پرتاب های خارج از قوس سه امتیازی، فقط 2 امتیاز دارند.

5.3. هر پرتاب آزاد شامل 1 امتیاز می شود.

قانون 6: زمان بازی و تیم برنده

6.1. روال معمول زمان هر بخش از بازی به شرح زیر است: بازی در یک دورۀ 10 دقیقه ای مفید برگذار می شود. تایمر در زمان پرتاب های آزاد و خروج توپ از زمین متوقف می شود. به محض این که توپ به جریان افتاد، تایمر دوباره به حرکت در خواهد آمد. (اگر مالکیت توپ تغییر کند در زمانی که بازی توسط تیم مقابل به جریان بیافتد زمان نیز شروع به حرکت خواهد کرد.)

6.2. اولین تیمی که در زمان وقت معمول بازی  21 امتیاز و یا بیشتر را به دست آورد برندۀ بازی خواهد بود. این قانون فقط در وقت معمول بازی قابل اجراست. (وقت اضافه شامل این قانون نیست.)

6.3. اگر بازی در وقت معمول با نتیجۀ مساوی خاتمه یافت، دو تیم در وقت اضافه دوباره بازی خواهند کرد. فاصلۀ میان پایان وقت معمول و آغاز وقت اضافی تنها یک دقیقه است. اولین تیمی که دو امتیاز در وقت اضافی دریافت کند برنده است.

6.4. اگر تیمی در زمان تعیین شده با سه بازیکن آماده برای بازی در زمین حاظر نباشد، بازنده محسوب خواهد شد. در چنین مواقع ای بازی با نتیجه W-0 به پایان خواهد رسید. (حرف W به معنی پیروزی است(.

6.5. اگر تیمی پیش از پایان زمان بازی زمین را ترک کند و یا تمام بازیکنانش مصدوم یا رد صلاحیت شوند، آن تیم بازنده شناخته خواهد شد. در چنین زمان هایی تیم برنده اجازه دارد که به انتخاب خود امتیازهای کسب کرده خود را نگه دارد و یا فقط پیروز بازی شود (W-0). در هر دو صورت، امتیازهای تیم بازنده به 0 تغییر خواهد کرد.

6.6. اگر تیمی صلاحیت بازی کردن را نداشته باشد، بازنده اعلام می شود.

نکته: اگر تایمر مخصوص بازی در دسترس نبود (امکان توقف زمان بازی وجود نداشت) زمان بازی به صلاحدید برگذارکنندگان تغییر خواهد کرد. فدراسیون جهانی بسکتبال پیشنهاد می کند که بر حسب تعداد امتیازات مقرر، همان مقدار زمان تعیین شود. (10 دقیقه و 10 امتیاز، 15 دقیقه و 15 امتیاز، 21 دقیقه و 21 امتیاز)

بسکتبال سه نفره

قانون 7: بازی تأخیری

7.1. انجام بازی تأخیری و غیر فعال (عدم اقدام به کسب امتیاز) تخلف محسوب می شود.

7.2. اگر زمین دارای تایمر پرتاب است، هر تیم باید در 12 ثانیه اقدام به پرتاب توپ کند. به محض این که توپ در دستان بازیکن مهاجم قرار بگیرد تایمر به حرکت در خواهد آمد.(بعد از هر تغییر مالکیت و یا اقدام به پرتاب توپ موفق در زیر سبد)

نکته: اگر زمین بازی مجهز به تایمر پرتاب نبود و یک تیم به اندازۀ کافی برای کسب امتیاز تلاش نمی کرد داور می تواند با شمردن 5 ثانیۀ آخر به آن ها هشدار دهد.

قانون 8: تعویض ها

بعد از هر توپ بی حاصل و قبل از اقدام به آغاز بازی هر تیم می تواند بازیکنانش را تعویض کند. بازیکن جایگزین بعد از خروج هم تیمی اش می تواند با ایجاد یک رابطۀ فیزیکی (دست دادن و از این دست) وارد زمین شود. تعویض تنها از خط مخالف سبد (خط وسط زمین اصلی بسکتبال) امکان پذیر است و نیازی به تایید داور و یا تابلو اعلانات نیست.

قانون 9: وقت استراحت

هر تیم اجازۀ گرفتن یک وقت استراحت 30 ثانیه ای را داراست. بازیکن می تواند در زمان توپ های بی حاصل (خروج توپ از زمین و یا خطا و از این دست) اقدام به گرفتن وقت استراحت کند.

قانون 10: پروسۀ اعتراض

اگر تیمی احساس کند که منافعش توسط تصمیم داور و یا هر اتفاق دیگر دز زمین تحت تأثیر منفی قرار گرفته می تواند طبق مراحل زیر اعتراض خود را اعلام کند:

  1.  بازیکن تیم باید قبل از این که داور برگۀ امتیازات را امضاء اقدام به امضاء کردن آن کند.
  2.  طی 30 دقیقه زمان، آن ها باید توضیحات کتبی خود مبنی بر اتفاق رخ داده را به همراه 200 دلار پول به مدیر ورزشی تقدیم کنند. اگر اعتراض مورد قبول واقع شد، مبلغ دریافتی به تیم بازپس داده خواهد شد.
  3. از محتواهای ویدئویی تنها برای تشخیص صحت زمان آخرین پرتاب بازی و یا مقدار امتیاز (1 یا 2) پرتاب آخر استفاده می شود.

بسکتبال سه نفره

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *