چرا تورنتو رپتورز یک موفقیت برای ان بی ای ، کانادا و آمریکا به حساب می آید

ان بی ای

داستان های محلی می گویند که اگر شما حرف های اول اسامی خود را در تارهای عنکبوت ببینید طالع خوبی برای آینده شما چیده شده است. شاید ان بی ای هم حروف اول خود را در حلقه تار دیده چرا که قهرمانی تورنتو رپتورز در پنج شنبه شب می توانست آینده ای روشن تر را برای بسکتبال حرفه ای پیشگویی کند. در کمترین حالت آن می توانست باعث گسترش تیم های ان بی ای و اضافه کردن کشورهای دیگر از جنوب و دیگر مناطق به آن شود که در نهایت منجر به تحول این لیگ و تبدیل شدن آن به مسابقات بین المللی شود.

ان بی ای

طبق گفته بورگ، مقاومت بیهوده است. نسیم تغییرات در حال وزیدن است. علاوه بر تیم California’s Golden State Warriors که تیم مورد علاقه شهر است، تیم ویزیتورز کانادا نیز دیگر تیمی بود که مردم به حضور آن در فینال ها علاقه نشان می دادند. طبق یک نظر سنجی که به تازگی انجام شده است، اکثر آمریکایی ها به جز مردم ایالات کالیفورنیا، نوادا، و هاوایی رپتورز را تشویق می کردند. این قضیه ذره ای منافات با تیم Warriors ندارد چرا که آن ها می توانند قربانی انتظارات بالا از خود باشند در حالی که مردم تورنتو رو ترجیح می دادند. وقتی بحث ورزش می شود، به نظر می رسد که آمریکایی ها التهاب بیگانه هراسی و ملی گرایی که در حال حاضر در مرکز کاخ سفید جریان دارد را با خود به همراه ندارند.

اگر چنین روحیه مهمان نوازی به گسترش خود ادامه دهد، احتمال دارد که تغییراتی را فراتر از ورزش شاهد باشیم که به مواضع فرهنگی و دیپلماتیک نیز کشیده شود. در سال 1996، توماس فریدمن اقتصاددان تئوری طاق های طلایی را ارائه داد که میگفت هیچ دو کشوری با حق امتیاز مک دونالد نیابد با هم به جنگ بروند چرا که کشورهایی از طبقه متوسط که به اندازه کافی برای داشتن مک دونالد بزرگ هستند به سطحی از امکانات رسیده اند که جنگ ریسک بالا و غیرقابل جایگزینی برای آن ها دارد. البته که این قانون چند کشور را شامل نمی شد، اما یک ایده آل مشابه در اینجا اجرا می شود: کشورهایی که حق امتیاز ان بی ای را دارند احتمال زیادی دارد که آگاهی فرهنگی مشابهی نیز داشته باشند و این می تواند به منجر به این شود که ما بدون ترس از تفاوت ها به تشابهات خود فکر کنیم.

ورزش همیشه برای یک برنامه اجتماعی روشنگری نقش تریلر را بازی کرده است. ابتهاج محمد در المپیک 2016 یک مدال نقره برد و تبدیل به اولین زنی شد که با حجاب به عنوان نماینده آمریکا در صحنه حاضر شد. دیپلماسی پینگ پونگی معروف در اوایل دهه 1970 که در آن آمریکا و چین بازیکنان پینگ پونگ را با هم تبادل کردند، این مزیت را به همراه دارد که تنش بین کشورها را از بین ببرد و بازدید رئیس جمهور ریچارد نیکسون از چین را میسر بسازد. ده ها ورزشکار حرفه ای که در برابر بی عدالتی اجتماعی در امریکا ایستادند، بدون توجه به هزینه هایی که مجبور به پرداخت می شدند، به ما نشان می دهد که ما ورزشکاران متعددی داریم که می توانند سفیرهای بین المللی باشند.

ان بی ای

ما در حال حاضر سفیرهایی از دیگر ملت ها در ان بی ای داریم. فصل 2018-19 میزبان 108 بازیکن بین المللی از 42 کشور مختلف بود که 24.5 درصد از کل بازیکنان لیگ را شامل می شد. هر کدام از 30 تیم حاضر در لیگ حداقل یک بازیکن بین المللی داشت. هجوم این بازیکنان خاص از کشور های دیگر باعث شده است که سطح مسابقات بالاتر رود و داوطلبان آمریکایی را مجبور کرده است که سطح بازی خود را ارتقا دهند. هیچ حق از پیش تعیین شده ای در ان بی ای وجود ندارد و شایسته سالاری محض در آن اجرا می شود. ارزش شما تنها بر اساس توانایی شما اندازه گیری می شود. و اگر ما تعداد رقبا را بالا ببریم، کل بازی نیز بهبود پیدا می کند. این حقیقت از مشاهده لیست تیم رپتور نیز بدست می آید که در آن سرج ایباکا( کونگو و اسپانیا)، پاسکال سیاکام (کامرون)، مارک گزول (اسپانیا)، و اوجی آنونوبی ( متولد لندن ولی اصلیتی نیجریه ای) در آن حضور دارند. یکی از کمک مربی ها نیز در جمهوری دموکرات کونگو به دنیا آمده است. مدیر تیم، ماسای اوجیری در انگلیس به دنیا آمده و در نیجریه بزرگ شده است. نیک نرس، سرمربی تیم، دوران مربیگری خود را در اروپا گذرانده است.

موانع موجود در سر راه ان بی ای

یکی از موانعی که جلو رشد محبوبیت این بازی را می گیرد این است که تمام کشور ها خط فکری مشترکی برای آموزش اساس بسکتبال به جوانان ندارند. آمریکایی ها به محض راه افتادن موقعیت های مختلفی برای بازی کردن دارند. برای برخی کشور ها نقطه تناقض دار اینجاست که یک ورزش باید به اندازه ای محبوب باشد که بتوان برای توسعه در سطح کودکان منابع دریافت کند، اما بدون پرورش کودکان با آن مهارت ها نمی تواند به چنین محبوبیتی برسد. ان بی ای ماموریت فوری برای توسعه جنبه بین المللی لیگ از طریق برنامه های آینده داری داشته است. از سال 2001، آن ها کمپ های بسکتبالی را در 27 کشور در 6 قاره مختلف ایجاد کرده اند. در فوریه، اعلام شد که آن ها یک لیگ 12 تیمی آفریقایی را بنا نهاده اند که در سال 2020 شروع به کار می کند. من در کمپ بسکتبال بدون مرز آفریا در سال 2018 شرکت کردم و به صورت دسته اول اشتیاق به این بازی را مشاهده کردم.

ان بی ای

نزدیکتر به خانه، چه کسی فکر می کرد که کانادایی ها فینال ان بی ای را به جام استنلی هاکی ترجیح بدهند؟ با این حال یک نظر سنجی که در هفته پیروزی رپتورز در برابر واریورز نشان داد که 45 درصد از مردان کاناادایی با سن بین 18 تا 35 سال دیدن فینال ان بی ای را به جام استنلی ترجیح داده اند. زنان در همین بازه سنی نیز با درصد 35 به 32 بازی ان بی ای را ترجیح دادند. مردان و زنان کانادایی بالای 55 سال جام استنلی را ترجیح دادند. تفاوت علاقه به نسبت می تواند یک تغییر در نسل جوان تر را نشان دهد که در کشورهایی که ورزش های دیگر ورزش اصلی به حساب می آیند به سمت بسکتبال کشیده شده اند.

در مارس 1939، اولین دوره مسابقات جهانی بسکتبال حرفه ای در شیکاگو برگزار شد. شرکت در این مسابقات تنها از طریق دعوتنامه بود و توسط یک ناشر ورزشی در شیکاگو طراحی شده بود. در آن زمان تنها 20 تیم حرفه ای وجود داشت که همه خود را قهرمان جهان می نامیدند. این مسابقات می توانست به نزاع آن ها خاتمه دهد. البته مسابقات جهانی نبود چرا که فقط شامل تیم های آمریکایی می شد. اما از سوی دیگر می توانست قهرمانی جهان باشد چرا که در بین همه تیم های تمام سفید پوست دو تیم تمام سیاه پوست به نام های Harlem Globetrotters (از شیکاگو و نه هارلم) و New York Renaissance (هارلم) که صاحب سیاه پوست هم داشت، وجود داشتند. این دو تیم، علی رقم تمام موفقیت هایشیان، با چنان تبعیض نژادی در طی تورهایشان روبرو شدند که انگار از کشور دیگری آمده اند. فقط برای اینکه مطمئن شوند فینال بین دو تیم سیاه پوست نباشد، آن ها در یک کفه حذفی قرار گرفتند. به تدریج New York Renaissance به فینال رسید و قهرمان شد تا نیاز به بازیکنان سیاه پوست را برای بهبود سطح بازی ها به شکل واضحی نشان دهند.

ان بی ای

همین روحیه شمول گرایی می تواند انرژی بیشتری به بازی های بسکتبال وارد کند. در حال حاضر فاصله ان بی ای جهانی را غیر عملی می کند، اما مطمئنا مکزیکو سیتی و مانتری در دسترس هستند. ان بی ای در حال حاضر در حال آزمایش یک لیگ جی در مکزیکو سیتی می باشد. این توسعه ها علاوه بر اینکه هیجان بازی ها را بیشتر می کند با فرهنگ منفی ای که جدیدا در آمریکا و فراتر از آن درباره دیگر کشور ها به وجود آمده است مقابله می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *