قوانین بسکتبال | انواع خطا در بسکتبال

قوانین مختلفی برای خطا در ورزش بسکتبال وجود دارد که همانند ورزش‌های دیگر برای تخلف بازیکنان، جریمه مربوطه درنظر گرفته می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع خطا در بسکتبال آشنا کنیم.

ورود به سایت بتکارت

خطای طرفین :

به خطایی گفته می‌شود که دو بازیکن از دو تیم به صورت همزمان و به صورت همزمان بر روی هم انجام می‌دهند و در این صورت داور خطا را اعلام می‌کند و پس از بررسی مجدد صحنه به نفع یک تیم سوت خواهد زد.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

خطای خارج از عرف:

به این خطا اصولا خطای غیر ورزشی نیز گویند که بازیکن حریف با توپ و یا بدون توپ فرقی ندارد، بی دلیل و به نوعی خارج از جریان بازی ( خطایی که روی توپ ربایی و یا موقعیت تاثیر نداشته باشد) روی بازیکن تیم مقابل خطا می‌کند و باعث توقف و یا مصدومیت او می‌شود. در صورتی مشاهده چنین حرکاتی داور دو ضربه آزاد به نفع تیم مقابل به اضافه مالکیت توپ از وسط زمین را به تیم مقابل می‌دهد.

انواع خطا در بسکتبال

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

خطای منجر به اخراج :

پیرو مورد بالا اگر شدت این خطا و یا میزان آسیب آن، خارج از حد معمول و به دور از روحیه ورزشکاری تشخیص داده شود، بازیکن توسط داور از زمین مسابقه اخراج می‌شود و دو ضربه آزاد به نفع تیم مقابل به اضافه مالکیت توپ از وسط زمین را به تیم مقابل می‌دهد.

خطای فنی :

خطای فنی به خطایی گفته می‌شود که دو بازیکن به نوعی با هم برخورد ندارند ولی حرکاتشان خطا تشخیص داده می‌شود که جریمه آن یك پرتاب آزاد با مالكیت توپ از وسط زمین است. همچنین این خطا برای بازیكن ذخیره دو پرتاب آزاد با مالكیت توپ و خطای فنی برای مربی و همراه تیم دو پرتاب آزاد و مالكیت توپ در نظر گرفته شده است.

وظیفه یک مربی برای آموزش ذهنی کودکان چیست؟ برای خواندن این مطلب کلیک کنید

خطای تیمی :

علاوه بر خطاهای شخصی که در طول جریان مسابقه پیش می‌آید، خطای تیمی نیز وجود دارد و هنگامی خطای تیمی گرفته می‌شود که در هر ده دقیقه، تیمی كه خطاهای انجام شده آن بیش از 4 خطا باشد، خطای تیمی اعلام می‌گردد و جریمه آن دو پرتاب آزاد توسط بازیكنی است که خطای چهارم به نظر داور بر روی او گرفته شده است.

انواع خطا در بسکتبال

پنج خطا :

قانون پنج خطا به این صورت است که اگر یک بازیکن در یکی از ده دقیقه‌های بازی، پنج خطا انجام دهد باید پس از اعلام داور از زمین خارج شود و تا 30 ثانیه حق ورود به زمین را ندارد. در این 30 ثانیه یک بازیکن تعویضی موقتا به جای او به زمین خواهد آمد.

با انواع پرتاب در بسکتبال آشنا شوید

خطای تماس با توپ بالای سطح حلقه :

خطای تماس با توپ بالای سطح حلقه هنگامی رخ می‌دهد که در جریان یک حمله تیمی، بازيكن مدافع و مهاجم ، توپي را كه براي شوت رها شده و در حال پيمودن قوس نزولي است و كاملا بالاي استوانه حلقه قرار دارد نبايد لمس كنند يا بزنند ، همچنين زماني كه توپ به تخته برخورد مي كند و در بالاي سطح حلقه است ، مجاز به لمس توپ نيستند. اگر هر گونه تماسی با توپ در این میان صورت بگیرد، حداقل جریمه یا خطایی که درنظر گرفته می‌شود اعلام کردن گل است.

خطای نيمه زمین خودی:

هنگامی که یک بازیکن از زمین خودی توپ را گرفته و به سمت دروازه حریف در حال حرکت است، نباید بازگشتی را به زمین خودی داشته باشد و حتما باید رو به جلو حرکت کند. او فقط تا نیمه زمین حریف می‌تواند به عقب بیاید و در صورتی که در زمین خودی پا بگذارد، خطا اعلام می‌شود.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

قانون ۳ ثانیه

این قانون به بازیکنان اجازه نمی‌دهد که هنگامی درون زمین حریف و در منطقه ذوزنقه هستند و بازی نیز برقرار باشد، هر کدامشان بیشتر از ۳ ثانیه توپ را در دستان خود نگه دارند و باید با پاس‌های متوالی زمان سه ثانیه خود را رعایت کنند وگرنه با سوت داور مواجه خواهند شد.

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

انواع خطا در بسکتبال

قانون ۵ ثانیه

به جز قانون ۳ ثانیه که در منطقه ذوزنقه یک تیم باید رعایت شود، در حالت کلی و در دیگر جاهای زمین نگه داشتن توپ در دستان هر بازیکنی بیش از ۵ ثانیه ممنوع و خطا محسوب می‌شود.

قانون ۸ ثانیه

هنگامی که یک تیم قصد حمله دارد مدت زمانی که تمامی بازیکنان این اختیار را دارند که در نیمه زمین خودی، توپ را به گردش دربیاورند تا به زمین حریف حمله کنند ۸ ثانیه است. یعنی هر پاس کاری در زمین خودی تا رسیدن به نیمه زمین حریف باید در ۸ ثانیه انجام شود و راس ۸ ثانیه توپ از خط وسط زمین رد شود در غیر این صورت داور خطا اعلام کرده و توپ در اختیار بازیکنان تیم رو به رو قرار خواهد گرفت.

یک مربی چگونه می‌تواند استعداد یک کودک را شکوفا کند؟

قانون ۲۴ ثانیه

در مجموع کلی که یک تیم می‌تواند از زمین خودی تا زمین حریف برنامه یک حمله و به ثمر رساندن گل را با رعایت تمامی ثانیه‌ها، یک توپ را نزد خود نگه دارد در مجموع ۲۴ ثانیه است؛ همچنین نکته بسیار مهمی که در این جا وجود دارد در زدن شوت، توپ بايد حتما به حلقه بخورد تا ۲۴ ثانيه صفر شود و دوباره یک تیم بتواند این تعداد ثانیه توپ را در دستان خود نگه دارد و پایه ریزی حمله دیگری را بکند. اگر توپ به تخته بخورد ۲۴ ثانيه ادامه مي‌يابد و اگر توپ توسط تيم مقابل اوت شود باز هم ۲۴ ثانيه ادامه مي يابد. ۲۴ ثانيه موقعي صفر مي‌شود كه اولا خطا صورت بگيرد و در حالت دوم بازيكن تيم مقابل با پا توپ را به اوت بياندازد. اگر دستگاه ۲۴ ثانيه بوق بزند و توپ از دست بازيكن رها شده و در هوا باشد، اگر گل شود گل قبول مي‌شود. اگر در هوا با دست بازيكني لمس شود و گل شود گل مردود مي‌باشد و همه این محاسبات توسط تیم داوری اعلام خواهد شد. پس سعی کنید قوانین زمانی بازی بسکتبال که بسیار حائز اهمیت است را بدانید.

بیشتر بخوانید: با انواع پاس در بسکتبال آشنا شوید

انواع خطا در بسکتبال

خطای شخصی دیگری نیز که مشخص است خطا اعلام می‌گردد می‌تواند شامل:

۱- بلاك كردن
۲- شارژ كردن
۳- دفاع از پشت سر
۴- تماس با دست
۵ – نگه داشتن زیاد توپ
۶- استفاده غیرقانونی از دست‌ها
۷- هل دادن و غیره

باشد. که در صورت مشاهده هرکدام از آنها بازی متوقف و داور جریمه مربوطه را درنظر خواهد گرفت.

مطالب آموزشی دیگر سایت بسکتفا: 250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *