استیون آدامز ؛ داستان یک درخت بخشنده

استیون آدامز ریباند

وقتی نوبت به تیم اوکلاهما سیتی می‌رسد همه به یاد پال جورج و راسل وستبروک می‌افتند ولی بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال به دنبال ترجمه‌ی مقاله‌ای رفته که از توانایی‌های استیون آدامز سخن می‌گوید. نویسنده‌ی این مقاله می‌خواهد ثابت کند موفقیت‌های پال جورج و وستبروک در لیگ بسکتبال NBA، تا حد زیادی مدیون از خود گذشتگی‌های استیون آدامز، بازیکنِ سنتر اوکلاهما است. این مقاله در تاریخ ۷ مارس ۲۰۱۹ در سایت خبری بسکتبال «دِرینگر» منتشر شد و حالا ترجمه‌ی فارسی آن برای نخستین بار در این سایت خبری بسکتبال تقدیم خوانندگان می‌شود.

در لیگ بسکتبال NBA، بین بازیکنان هیکلی و ریزجثه توافقی نانوشته وجود دارد. هیکلی‌ها باید به‌شکل هارد اسکرین (عکس پایین)، راه مدافع حریف را سد کنند یا با کمی فشار اضافی، باکس آوت کنند. درعوض، بازیکنان ریزجثه هم به آنان جایزه می‌دهند، یعنی بهشان پاس گل می‌دهند تا آمار گل‌هایشان بالا برود. یک شوت بلاک کرده‌ای و آمده‌ای توی حمله؟ پس توپ را بگیر رفیق گنده‌ی من.

استیون آدامز پال جورج

تا سال‌های سال، این قانون رابطه‌ی بین بازیکنان هیکلی و ریزجثه را هماهنگ می‌کرد. ولی بعد از مدتی نوبتِ «تک‌شاخ‌»ها شد، یعنی بازیکنان هیکلی‌ای که چون در کار با توپ مهارت داشتند این تعادل را به هم زدند. این انقلاب، افق‌های جدیدی به‌روی بسکتبال باز کرد و سیستم جایزه‌دادن از بین رفت.

اوکلاهما سیتی تاندر خوش‌شانس است که سنتر ماهر آن‌ها ۱۷ خواهر و برادر دارد و برای همین به تقسیم کردن و پخش کردن عادت دارد. استیون آدامز، درخت بخشنده‌ی لیگ بسکتبال NBA است و به همه‌ی هم‌تیمی‌ها چیزی برای دادن دارد و از کسی هم چیزی نمی‌گیرد.

از خود گذشتگی و افتادگیِ استیون آدامز کاملا به‌درد اوکلاهما سیتی می‌خورد: پال جورج بهترین بازیکن اوکلاهما سیتی است و راسل وستبروک هم رهبر بلامنازع تیم است و سعی دارد برای سومین فصل پیاپی، کل فصل را برای خود تبدیل به یک تریپل دبل بزرگ کند. تریپل دبل‌های راسل وستبروک جزو بزرگی از میراث اوست و عملکرد او باعث می‌شود در تیمی که الان پال جورج بهترین بازیکن آن است بازهم وستبروک حرف اول را بزند. ولی این تریپل دبل‌ها شاید بدون استیون آدامز به‌دست نمی‌آمدند.

برحسب NBA Wowy (with or without you) که در سایت خبری بسکتبال addmorefunds آمده است، در غیاب استیون آدامز، ریباندهای راسل وستبروک خیلی کم می‌شود:

وستبروک با آدامز: ۲۹.۵٪ ریباند دفاعی و ۱۶.۶٪ کل ریباندهای تیم؛

وستبروک بدون آدامز: ۲۴.۳ ریباند دفاعی و ۱۳.۹ کل ریباندهای تیم.

تفاوت ممکن است کوچک به‌نظر برسد ولی به گزارش سایت خبری بکستبال nba.com، استیون آدامز در لیگ امسال، در متوسط باکس آوت‌ها سوم است و در ریباند کردن از روی دست بازیکنان دیگر (deferred rebounding chances) مشترکا در جایگاه ششم است. در همین مدت، وستبروک هم در میان بازیکنانی که در هر بازی متوسط حداقل ۴ ریباند را ثبت کرده‌اند، به‌لحاظ ریباندهایی که یک بازیکن حریف هم نسبت به ریباند اقدام کرده، در رده‌ی یکی به آخر قرار دارد (۱۶.۷)، و این بدان‌معنا است که او برای اینکه امتیازگیری کند هیچ فشاری به خود نمی‌آورد.

دفعه‌ی بعد که یکی از حریفان اوکلاهما سیتی، یک پرتاب آزاد را از دست می‌هد دقت کنید و ببینید چه کسی ریباند می‌کند –اکثر اوقات راسل وستبروک است. تفاوت بین متوسط ۸ ریباند و متوسط ۱۰ ریباند در هر بازی، قیمت قرارداد بعدی هر بازیکن هیکلی را میلیون‌ها دلار جابه‌جا می‌کند، ولی برای استیون آدامز این چیزها مهم نیست و می‌گذارد وستبروک ریباند کند.

به گزارش سایت خبری بسکتبال basketball-reference.com، در کل تاریخ لیگ بسکتبال NBA، تاکنون ۱۴۱ بار شده که یک بازیکن در یک فصل، حداقل ۴ بار در در موقعیت حمله ریباند کرده باشد، ولی فقط استیون آدامز است که ریباندهای هجومی‌اش از ریباندهای دفاعی‌اش بیشتر است –درست مثل فصل قبل. دلیل چیست؟ بابت ریباند هجومی از کسی تشکر نمی‌کنند.

سوال این نیست که آیا آدامز دارد تعداد ریباندهای خود را فدای بهبود آمار ریباندهای پال جورج و راسل وستبروک می‌کند یا نه (آمار متوسط ریباندهای امسال او ۸.۱ است). همه می‌دانند که دارد خود را فدای آن دو نفر می‌کند. سوال اینست که او در چه زمینه‌های دیگری دارد فداکاری می‌کند.

استیون آدامز وستبروک

از خودگذشتگی‌های دیگر استیون آدامز

از تعداد لمس توپ شروع کنیم. لمس توپ ملاک ارزیابی بازیکنان بسکتبال توسط عامه‌ی مردم است. کلینت کاپلا در هر بازی ۶۰.۹ لمس توپ دارد. رودی گوبرت ۵۹.۵. ولی استیون آدامز که هم‌پست آنهاست و تعداد دقایق بازی‌اش هم مثل آن دو است فقط ۴۶.۸ لمس توپ دارد. دلیلش هم آن است که اوکلاهما سیتی، سومین تیم سرعتی لیگ بسکتبال NBA است و برای همین است که می‌شود دید گاهی اوقات آدامز از جریان بازی دور مانده است. حتی نوح وونله، فوروارد نیویورک نیکس هم بیشتر از آدامز لمس توپ دارد.

منظور آن نیست که در اوکلاهما سیتی کسی دارد کم‌کاری می‌کند. آدامز خوب بلاک می‌کند حتی برخی از هوک‌شوت‌هایی که دفاع کردنشان است را هم بلاک می‌کند، ولی اوکلاهما سیتی از پسِ دفاع در مقابل حملات سرعتی حریف و پاس‌های خلاقانه در منطقه‌ی اسلم‌دانک خوب بر نمی‌آید.

چند سایت خبری بسکتبال درباره‌ی تصمیم تابستان گذشته‌ی پال جورج مبنی بر ماندن در اوکلاهما سیتی و گذراندن دوران اوج خود در کنار راسل وستبروک زیاد نوشتند ولی کمتر کسی درباره‌ی نقش آدامز در این تصمیم حرف زد. ستارگان به این حقیقت اعتراف نمی‌کنند، ولی در اینکه به کدام تیم بروند یکی از مسایلی که خیلی برایشان مهم است آن است که آیا آنجا یک بازیکن اسکرین مثل آدامز وجود دارد یا نه.

جیمی باتلر، ستاره‌ی فیلادلفیا سونی‌سیکسرز فصل گذشته گفت: «آن مادربه‌خطا خیلی قوی است. جدی می‌گویم. برای اسکرین‌کردن، یک ضربه به من زد و فکر کردم دیگر وقت مردنم رسیده.»

استیون آدامز اوکلاهما سیتی

این اسکرین‌های قدرتمندانه، در این دو فصل باعث شده که پل جورج و راسل وستبروک خوش بدرخشند. آدامز به ستارگان اوکلاهما سیتی اجازه می‌دهد مثل یک ستاره بازی کنند –و این دو ستاره هم خوب می‌دانند چه شانسی آورده‌اند که استیون آدامز را کنار خود دارند، بخصوص در دفاع. جورج که حرف از MVP شدن او هم هست، در توپ‌ربایی نفر اول لیگ بسکتبال NBA است و وستبروک هم در جایگاه سوم قرار دارد. دفاع اوکلاهما سیتی غیر از استیون آدامز و حتی صرف‌نظر از آندره رابرتسون، بازیکنان نخبه‌ای دارد. آدامز در هر بازی به‌طور متوسط سعی می‌کند ۱۴.۵ شوت را دفاع کند (رتبه‌ی ۵ در لیگ بسکتبال NBA) ولی در هر بازی فقط مرتکب ۲.۵ خطا می‌شود. کارل آنتونی تاونز که از این نظر در رتبه‌ی ۴ لیگ است ۳.۸ خطا انجام می‌دهد.

آیا کسی هست که بهتر از آدامز از سبد دفاع کند؟ قطعا. ریباندکنندگان و امتیازآوران بهتری هم وجود دارند ولی آدامز خوب می‌داند چه ارزشی دارد. بهترین حرفی که بازیکنان لیگ زده‌اند مال استیون آدامز است («بله، کیک با نان فرق دارد. برای همین است که آمریکایی‌ها چاقند؟ آمریکایی‌ها چاقند چون کیک را با نان اشتباه می‌گیرند؟»)، او مثل یک اَبَر قهرمان است و به اینکه در پست خود یک ستاره است قانع است. اگر اراده می‌کرد بیش از اینها می‌توانست به‌دست آورد ولی در زمانه‌ای که بازیکنان هیکلیِ جوان هر روز بیشتر چیز به‌دست می‌آورند، دیدن کسی که عاشق بخشیدن است واقعا روح آدم را تازه می‌کند.

منبع: theringer.com

برای مطالعه‌ درباره‌ی ستارگان NBA، بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال را دنبال کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *