• صفحه خانگی
  • >
  • خبر
  • >
  • آموزش بسکتبال | ارتفاع حلقه بسکتبال در مسابقات NBA چقدر است؟

آموزش بسکتبال | ارتفاع حلقه بسکتبال در مسابقات NBA چقدر است؟

ارتفاع حلقه بسکتبال

یکی از مواردی که همانند سایر فاکتورها در بسکتبال، در بازی و سطوح مختلف با یکدیگر فرق دارد، ارتفاع حلقه بسکتبال است که در بازی‌های مختلف منطقه‌ای، با توجه به جنسیت، سنین متفاوت و غیره با یکدیگر متفاوت است. در این مطلب به بررسی ارتفاع حلقه بسکتبال در مسابقات NBA می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

ارتفاع و مشخصات تور و حلقه بسکتبال در حالت کلی:

ارتفاع تور بسکتبال از آغاز اختراع این ورزش همواره ثابت و برابر ۳/۵ متر بوده است. این ارتفاع در سال ۱۹۸۱ توسط فردی به نام جیمز ناسمیت که تقریبا ورزش بسکتبال را او ابداع کرد، تعیین شد و تا به امروز ارتفاع این تور دست نخورده باقی مانده است. تور بسکتبال باید از ۱۲ نقطه به حلقه متصل گردد. حلقه بسکتبال باید از جنس فولاد و به قطر ۴۵۰ الی ۴۵۹ میلی متر باشد. همچنین ضخامت حلقه بسکتبال باید ۱۶ الی ۲۰ میلی متر باشد. نقاط اتصال حلقه و تور بسکتبال نباید هیچ لبه تیزی داشته باشد و سوراخ‌های آن باید کوچکتر از ۸ میلی متر باشد تا انگشت بازیکنان در آن گیر نکند. این حلقه باید به تخته‌ پشتی متصل و محکم شود. فاصله حلقه تا تخته باید ۳۰ سانتی متر باشد. تخته‌ بسکتبال دارای ابعاد ۱/۸ در ۱/۲ متر است و قسمت پایین آن تا زمین ۲/۷۵ متر فاصله دارد. حلقه درست در مرکز تخته نصب می‌شود. ارتفاع تور بسکتبال برای بازی‌ها استاندارد سه و نیم متر است. همچنین تور بسکتبال باید از جنس نخ و به رنگ سفید باشد و این قانون اصولا در اکثریت زمین‌ها به همین صورت پابرجا مانده است.

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

ارتفاع حلقه بسکتبال

البته مشخص است که همه این موارد با توجه به جنیست (زن و مرد) ، سن ( کودک، نوجوان و بزرگسال) ، سطح های بازی و لیگ‌های مختلف و غیره متفاوت است و این موضوع فقط به حلقه و تور بازنمی‌گردد و در اکثریت فاکتورها با دیگری متفاوت است.

فاصله حلقه بسکتبال ان‌بی‌ای از زمین ۳ متر است. همان طور که گفته شد جیمز نایسمیت کسی بود که ابداع حلقه بسکتبال به او نسبت داده شده بود و میزان ارتفاع آن را ۳ متر در نظر گرفت. بعد از گذشت ۱۲۵ سال ارتفاع سبد از زمین همچنان ثابت باقی ماند.

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

ممکن است این تصور را داشته باشید که بعد از بحث و نتایج زیاد درباره ارتفاع سبد توپ از زمین به این نتیجه رسیده‌اند ولی فکرتان اشتباه است. زمانی که جیمز حلقه بسکتبال را برای اولین بار در زمین کالج اسپرینگفیلد نصب کرد، ارتفاع آن را اندازه‌گیری کردند و به عدد ۳ متر رسیدند. از آن به بعد این اندازه به عنوان اندازه استاندارد شناخته نشد اما در بازی بسکتبال استفاده از آن با این ارتفاع اشتباه نیست.

فاصله حلقه بسکتبال از زمین چقدر است؟

فاصله حلقه بسکتبال از زمین چقدر است؟

مطالب آموزشی دیگر سایت بسکتفا: 250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

اگر فکر می‌کنید که ارتفاع ۳ متری حلقه بسکتبال در ۱۲۵ سال اخیر عوض نشده است سخت در اشتباهید. در حالی که قد بازیکنان ان‌بی‌ای‌ به طور میانگین ۲ متر تخمین زده شده است، در این میان همیشه بازیکنانی که قد بلند داشته‌اند از بلندی خود سود برده‌اند. فاکتور قد به عنوان یک عامل منفعت رسان تبدیل شد به طوریکه قد بلندترین بازیکنان را تبدیل به گزینه‌ای همیشگی برای حضور در تیم‌های مختلف کرده بود.
همان‌طور که پابلو تره از مجله ورزشی Sports Illustrated شرح می‌دهد ،  بازیکن بسکتبالی که قد او ۲ مترو ۱۳ سانتی‌متر باشد شانسش برای حضور در ان‌بی‌ای صرفاً به خاطر فاکتور قد ۱۷% افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌بینید افزایش میانگین قدی بازیکنان فاکتوری منفی برای بازیکنان کوتاه‌تر به حساب می‌آید. بنابراین بازیکنان کوتاه‌تر باید برای رقابت با بلندترها به مهارت و اصولی بازی کردن در زمین تکیه کنند.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

مسابقه پرتاپ توپ و تغییر دوباره ارتفاع حلقه

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

مسابقه پرتاپ توپ و تغییر دوباره ارتفاع حلقه

تمام تلاش‌ها جهت تغییر ارتفاه حلقه بسکتبال ناموفق بود تا اینکه در سال ۲۰۰۸ مسابقه‌ای بین بازیکنان برجسته ان‌بی‌ای برای انداختن توپ به درون سبد برگزار شد. وایت هوارد با قد ۱ مترو ۸۶ سانتی‌متر موضوع تغییر ارتفاع حلقه بسکتبال از زمین را دوباره مطرح کرد و برای تغییر ارتفاع سبد توپ تا ۲ متر دیگر و رساندن آن تا ۳ مترو ۶۵ سانتی‌متر با مسئولین ان‌بی‌ای وارد چالش شد. دلیل این کار او پایان دادن به بحث و اد‌عاهایی بود که بازیکنان کوتاه قد دلیل موفقیت و پرتاب‌های خارق‌العاده هوارد را قد او می‌دانستند. متأسفانه مسئولین ان‌بی‌ای درخواست او را رد کردند و اعلام کردند که ارتفاع حلقه از زمین در مسابقه پرتاپ توپ همان ۳ متر باقی‌ می‌ماند. همان‌طور که انتظار می‌رفت هوارد برنده این مسابقه شد. در ادامه مسئولان ان‌بی‌ای پذیرفتند که اندازه این ارتفاع را در مسابقات پرتاپ توپ سمت حلقه تغییر دهند و ۳ متر و ۶۵ سانتی‌متر از زمین برسانند. در اثر تلاش‌های هوارد ارتفاع سبد از زمین در مسابقات پرتاپ توپ به سمت حلقه با دو دست تغییر و به ۳ مترو ۶۵ سانتی‌متر رسید.

انواع خطا در بسکتبال

آیا نشانه‌ای از تغییر ارتفاع سبد وجود دارد؟

در سال‌های گذشته ، بسیاری از بازیکنان و مربیان از کمپین افزایش ارتفاع حلقه خارج شدند. اکثر آنها خواهان کاهش این ارتفاع و رسیدن به ۳ متر و ۳۵ سانتی‌متر هستند در حالی که تعداد کمی از آنها ارتفاع ۳ متر و ۶۵ سانتی‌متر را خواهانند. علی‌رغم تلاش‌های بسیاری از افراد میزان ارتفاع سبد همچنان بی‌تغییر مانده است. تنها زمان و گذشت آن مشخص می‌کند که آیا این ارتفاع تغییر نمی‌کند و یا بالاتر خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: با انواع پاس در بسکتبال آشنا شوید

امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید
شما عزیزان می‌توانید برای یادگیری هرچه بیشتر بسکتبال، با دیگر مطالب سایت بسکتفا همراه باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *