آموزش بسکتبال | برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال

پرتاب‌ توپ در بسکتبال

یکی از مهمترین کارهایی که یک بازیکن بسکتبال باید در آن ماهر باشد، پرتاب توپ در بسکتبال است. او باید در نقاط مختلف زمین و با توجه به شرایط مختلف بتواند تمرین مناسبی را برای گل شدن توپ به سمت سبد انجام دهد چرا که در بسکتبال، ثانیه‌ها تعیین کننده هستند و در هر لحظه می‌تواند با یک پرتاب نتیجه بازی تغییر پیدا کند.

ورود به سایت بتکارت

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

در ادامه این موضوع که برای شما بیان کردیم، قصد داریم به برخی نکات مهم پرتاب توپ در بسکتبال بپردازیم تا بدین وسیله بتوانید مهارت خود در پرتاب توپ را افزایش دهید. در ادامه مطلب همراه سایت بسکتفا باشید.

آموزش بسکتبال | نشانه‌های ابتلا به سندروم سستی در تمرینات

پرتاب‌ توپ در بسکتبال

تمرین در دستور کار شما قرار داشته باشید

هیچ چیز به اندازه تمرین کردن نمی‌تواند پرتاب های شما را منجر به امتیاز کند. درست است که پرتاب یک توپ در بسکتبال به صدها چیز در طول یک بازی وابسته است ولی بهترین و قطعی ترین راه پرتابی که منجر به امتیاز شود، تمرین کردن است. شما با تمرین کردن های مکرر می‌توانید به همان نسبت تجربه خود را در موقعیت‌های مختلف افزایش دهید و قرار گیری شما در موقعیت‌های مختلف به تجرب پرتابی شما کمک خواهد کرد. البته ترفندهایی در این بین وجود دارد که شما مثلا با محاسبه ریاضی توپ و سبد، فاصله از بازیکنان، جایگاه های مختلف زمین و غیره… نیز می‌توانید پرتاب‌های خود را ارتقا ببخشید ولی این موضوعات نیز به وسیله تمرین‌های صحیح، اصولی و زیرنظر مربی مجرب به دست خواهد آمد. به همین خاطر در وهله اول برای رسیدن به موفقیت در پرتاب توپ، تمرین کردن را در دستور کار خود قرار دهید.

در سایت بسکتفا بخوانید: یادگیری ورزش بسکتبال برای مبتدیان به زبان ساده

نقطه عطف منجر به امتیاز: توپ گیری در جای صحیح

پرتاب‌ توپ در بسکتبال

قرار گرفتن در موقعیتی که باعث امتیاز گرفتن می شود یعنی شروع و پایان حرکت تان برای گرفتن توپ. هر عملی که مورد نیاز است انجام دهید، شما نیاز دارید تا در موقعیت امتیاز گیری توپ را بدست آورید. بازیکنان باید به لحاظ ذهنی خودشان را در موقعیت فرض کنند تا این که واقعا این عمل را در موقعیت امتیاز گیری انجام دهند، نه صرفا اینکه توپ را بگیرند. با گرفتن توپ در منطقه امتیاز گیری فورا دفاع را به خطر بیندازید. او باید حالا به آنچه که انجام داده اید واکنش نشان دهد. اگر پیشرفته باشید، او همیشه از شما عقب می ماند.

۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

زمان بعدی که توپ را دریافت می کنید به پرتاب کردن فکر کنید. اگر دفاع تان نسبت به پرتاب تان حساسیتی نشان نمی دهد رو به جلو گام خواهد برداشت تا شما را متوقف کند. هرچه جلوتر آمد، به حمل کردن توپ بر روی زمین فکر کنید و روی یک خط مستقیم به سمت سبد حرکت کنید.

تاثیر هر حرکت در بسکتبال با امکان امتیاز گیری شروع و پایان می یابد. اگر در موقعیتی نیستید که امتیاز بگیرید یا ذهنیت قوی بودن در آن لحظه را ندارید، هیچ حرکت تهاجمانه ای باعث رسیدن به آن چه که می خواهید نمی شود.

بیشتر بخوانید: نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

پرتاب‌های الکی را فراموش نکنید

پرتاب‌ توپ در بسکتبال

پرتاب فیک پرتابی است که دریافت نشده است. هر چیزی درست مثل یک پرتاب است، توپ در اختیار شما برای پرتاب است، حالت بدن تان برای پرتاب مناسب است و شما با سبد مواجه هستید. فقط نمی توانید پرتابش کنید. پرتاب های فیک در هنگام حمله های فردی بسیار موثر است. یکی از ابعاد حمله های موثر کنترل مدافعین است. تحت فشار قرار دادن مدافعین و این که آن ها را وادار به واکنش کنید. در ذهنیت شما در رابطه با پرتاب، پرتاب های فیک فرصت خوبی است تا به مهاجمان تان واکنش نشان دهید. این دلیل دیگری است که چرا هر زمان که توپ را دریافت می کنید باید در موقعیت پرتاب قرار بگیرید.

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

این نباید با تمارض کردن اشتباه گرفته شود و هدف از این گفته تکرار مکرر تمارض های فیک و مصنوعی نیست. شما نباید همیشه در ذهن داشته باشید که بخواهید به صورت دائم مدافعان را فریب دهید؛ مگر اینکه تمارض تان درست شبیه به پرتاب تان باشد، در فرم و ریتم. اما مهم تر از همه، تمارض کردن شما را از موقعیت خوب پرتاب جدا می سازد. همان طور که شما توپ و بدن تان را به سمت تمارض حرکت می دهید بخش هایی را به پرتاب تان اضافه می کنید که ممکن است آسیب برساند. همچنین شما را مجبور می کند تا زمان بیشتری صرف کنید. این چیزها تاثیر منفی ای بر کیفیت تلاش تان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

خطوط سریع و صحیح را بیابید

پرتاب‌ توپ در بسکتبال

کوتاه ترین فاصله میان دو نقطه یک خط مستقیم است. اگر بتوانید پا جلویی تان را مستقیم به سمت سبد قرار دهید، بازیکن تان سریع تر عمل می کند و در نتیجه حرکت پای او سریع تر و پیشرفته تر خواهد شد. هرچه بیشتر از خط مستقیم منحرف شود، مدافع راحت تر سد راه می شود. اگر شمال و جنوب خط مستقیمی به سبد ایجاد کنند، آنگاه به این نتیجه می رسید که هر زمان حرکت از شرق به غرب اتفاق افتاد، باید تا جای ممکن به سرعت از شمال به جنوب حرکت کنید. این یک مفهوم بسیار واضح در فوتبال است. زمانی که فرد گودال / مقصد را پیدا کند شانه هایش را برگردانده و به سمت زمین حرکت می کند. به عبارت دیگر، اگر حرکت در عمق داشته باشید، به جلو حلقه با سرعت قابل توجهی بر می گردید. در بسکتبال به بازیکنان بیاموزید که با پاهایشان دفاع می کنند و با دریبل موثر می توانند از دفاع جدا شوند.

مطالب مرتبط آموزشی سایت بسکتفا:

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *