آموزش بسکتبال | پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

پرتاب توپ در بسکتبال

یکی از مسائلی که در بسکتبال برای کسب امتیاز اهمیت دارد، پرتاب توپ است. اگر شما بهترین روش‌ها را در زمین به کار بگیرید ولی نتوانید پرتاب‌های آخر خود را منجر به گل کنید، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در این مطلب سایت بسکتفا و در راستای مطالب آموزش بسکتبال پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال را برای شما بازگو خواهیم کرد.

ورود به سایت بتکارت

پرتاب توپ خود به دو دسته تقسیم می‌شود: یادگیری پرتاب توپ به صورت صحیح و یادگیری پرتاب توپ به صورت دقیق که قطعا این دو با یکدیگر تفاوت دارند.
این که فقط شما یاد بگیرید که توپ را چگونه پرتاب کنید کفایت نمی‌کند و باید در راستای پرتاب های بادقت نهایت تلاش خود را به کار گیرید تا در کار تیمی، پرتاب های شما بتواند منجر به کسب امتیاز شود.

بیشتر بخوانید: چرا کار گروهی در یک تیم بسکتبال اهمیت دارد؟

پرتاب توپ در بسکتبال

پرتاب توپ

پس از این که روی مکانیک پرتاب توپ به صورت عادی کار کردید و اصول پایه پرتاب را یاد گرفتید، نوبت به میزان دقت پرتاب می رسد. ممکن است شما تمام اصول مکانیک پرتاب را بدانید اما پرتاب های شما به ثمر نرسند. در اینجا است که دقت پرتاب به کمک شما می آید تا بتوانید توپ های ارسالی را تبدیل به گل کنید. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می‌توانید دقت خود را برای پرتاپ توپ در بسکتبال بالا ببرید.

1. پرتاب از تمام نقاط زمین

پس از اینکه مکانیک پرتاب را به درستی فراگرفتید، سعی کنید از تمام نقاط زمین به سمت سبد پرتاب کنید. سعی کنید از یک دوست یا هم تیمی کمک بخواهید تا ریباندهای توپ را دریافت کرده و بلافاصله به شما پاس دهد. حداقل از 7 ناحیه زمین به سمت سبد پرتاب کنید اما بر اساس توانایی ها، نیازها و نقاط ضعف خود می توانید این نقاط را افزایش دهید.

قبل از اینکه از یک ناحیه به ناحیه دیگر بروید، حتماً باید پرتاب خود را به ثمر برسانید. این کار را در سریع ترین زمان ممکن و کمترین تعداد ممکن پرتاب انجام دهید. هم فاصله خود را تغییر دهید و هم زاویه خود را تطبیق دهید. اگر در یک نقطه بخصوص از زمین توانایی بیشتری دارید، سعی کنید در هنگام مسابقه نیز بیشتر از این ناحیه اقدام به پرتاب کنید. این مسئله بخصوص برای پرتاب 3 امتیازی به چشم می آید.

پرتاب توپ در بسکتبال

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

2. تکرار مداوم پرتاب آزاد

پرتاب آزاد را آن‌قدر تمرین کنید تا زمانی که بتوانید در خواب خود آن را انجام دهید. هنگام پرتاب آزاد هیچ بازیکنی از حریف مقابل شما وجود ندارد و بخش اعظم آن مربوط به مکانیک پرتاب می شود. ببینید چند پرتاب آزاد را می توانید پشت سر هم به گل تبدیل کنید.

سعی کنید هنگامی که بدن شما سرد است و هنگامی که کاملاً بدن گرم و آماده دارید، پرتاب آزاد را تمرین کنید. در صورتی که بتوانید هنگام نفس نفس زدن و فشار فیزیکی بالا پرتاب های آزاد خود را به گل تبدیل کنید، احتمال موفقیت شما در زمین بازی نیز بسیار بالا خواهد بود.

3. تمرین تکنیک های نزدیک سبد

سعی کنید تکنیک های پرتاب نظیر «محو شدن»، پرتاب هوک و دیگر تکنیک های نزدیک سبد را هنگامی که از سمت دفاع تحت فشار هستید، تمرین کنید. در صورتی که تمام اصول مکانیک پرتاب از تمام فواصل زمین تمرین کرده باشید و هنوز هم نتوانید در زمین بازی پرتاب های خود را به ثمر برسانید، جای تعجب دارد. یکی از اصلی ترین دلایل آن وجود مدافع است. مدافع مقابل دیدگان شما را سد می کند، شما را تحت فشار گذاشته و سعی در گرفتن توپ از شما دارد. به همین دلیل است که پرتاب های شما به ثمر نمی رسند.

پرتاب توپ در بسکتبال

در اینجا است که تکنیک های بخصوص مانند محو شدن و پرتاب هوک (پرتاب منحنی) به کمک شما می آیند و مدافع را از پیش روی شما برمی دارند.

 

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

4. گزینه های بهتر پرتاب

هنگامی که موقعیت پرتاب برای شما پیش می آید، معمولاً دوری از وسوسه پرتاب کار ساده ای نیست. تمام افراد می خواهند شانس خود را امتحان کرده و توانایی های پرتاب خود را به نمایش بگذارند. در همین موقع است که یک موقعیت پرتاب بهتر برای هم تیمی شما به وجود آمده است. در صورتی که بتوانید از خود گذشتگی کرده و هم تیمی خود را صاحب توپ کنید، به یک بازیکن حرفه ای تبدیل می شوید. به عبارتی، موقعیت 90 درصد پرتاب را فدای موقعیت 100 درصد پرتاب کنید.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

پرتاب توپ در بسکتبال

5. خود را در موقعیت‌های متفاوت زمین قرار دهید و تمرین کنید

شما به صورت انفرادی نیز می‌توانید سطح کیفی پرتاب های خود را بالا ببرید. شما می‌توانید به وسیله توپ در جای جای زمین حرکت کنید و خود را در موقعیت‌های مختلف قرار دهید و از آن جا توپ را پرتاب کنید. این کار علاوه بر این که دقت پرتاب شما را به وسیله تمرین و کسب تجربه بالا می‌برد، باعث می‌شود که در جاهای مختلف زمین بتوانید حساب شده عمل کنید و هنگامی که در یک بازی رسمی خود را در موقعیت های مختلف زمین و جاهای غیرتخصصی شما دیدید، تجربه پرتاب توپ را برای کسب امتیاز داشته باشید و ستاره زمین و تیم خود لقب گیرید.

مطالب مرتبط آموزشی که می‌توانید در سایت بسکتفا بخوانید: 

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *