نیکولا یوکیچ می‌تواند ارزشمند‌ترین بازیکن لیگ بسکتبال NBA باشد

نیکولا یوکیچ لیگ بسکتبال NBA

وقتی مجری یک شبکه ورزشی یا نویسنده‌ی یک سایت بسکتبال یا یک طرفدار معمولی بسکتبال در شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر می‌خواهد در مورد بسکتبالیست موردنظر خود برای دریافت جایزه‌ی MVP (ارزشمندترین بازیکن) در لیگ بسکتبال NBA بحث کند، معمولاً اسامی موجود در این بحث به یانیس آنته توکومپو، جیمز هاردن، کوای لنارد و استفن کری خلاصه می‌شود. اما به‌نظر تامی بیر، تحلیل‌گر بسکتبال سایت «فوربز» یک بازیکن سنتر در تیم بسکتبال دنور ناگتس هست که به‌اندازه‌ی این چهار بازیکن یا حتی بیشتر از آن‌ها برای تیم خود ارزشمند است. بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال، ترجمه‌ی اختصاصی مقاله‌ای را برای شما آماده کرده است که تامی بیر در آن از دلایل لزوم وارد کردن نیکولا یوکیچ به بحث‌های مربوط به جایزه‌ی MVP امسال می‌گوید. امیدواریم از مطالعه‌ی آن لذت ببرید.

نیکولا یوکیچ نه‌تنها در بحث‌های مربوط به ارزشمندترین بازیکن لیگ بسکتبال NBA نادیده گرفته شده، بلکه در رأی‌گیری بازی آل‌استار سال ۲۰۱۹ هم ششمین بازیکن منتخب در نیمه‌ی تهاجمی زمین شد و پس از لوکا دانچیچ از تیم بسکتبال دالاس ماوریکس و قبل از استیون آدامز از اوکلاهما سیتی تاندر قرار گرفت.

این درست است که بازی نیکولا یوکیچ از دید یک تماشاگر غیرحرفه‌ای بسکتبال زیبا به‌نظر نمی‌رسد. به‌علاوه او لقب خفنی مثل پنجه (کوای لنارد)، یونانی عجیب‌وغریب (یانیس آنته توکومپو) یا آقای ریش ندارد. و باتوجه به هیکل معمولی و رفتار آرام و بی‌حاشیه‌ای که او دارد، ممکن است با یک همسایه‌ی ساده و خوش‌برخورد یا یک معلم علوم اجتماعی خیلی بلندقد در مدرسه‌ی محل اشتباه گرفته شود.

نیکولا یوکیچ

اما اشتباه نکنید، نیکولا یوکیچ در زمین بسکتبال مهلک است و امسال هم یکی از ثمربخش‌ترین فصل‌های خود در لیگ بسکتبال NBA را سپری کرده است.

گرچه نمایش بی‌نظیر یوکیچ در سطح ملی آنقدر که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته، اما طرفداران تیم بسکتبال او در شهر مایل-های (لقب دنور) به‌خوبی آگاه هستند که او هرشب دارد در زمین بازی بزرگی می‌کند. او در بازی اخیر دنور ناگتس مقابل پورتلند تریل بلیزرز در اواخر کوارتر چهارم شاهکار خود را تمام کرد و امتیازهای منجر به پیروزی تیم خود را کسب کرد و طرفداران هم او را غرق شعار «ام-وی-پی!‌ ام-وی-پی!» کردند. او که با پرتاب‌های آزاد دقیق خود پیروزی دیگری را برای دنور ناگتس کسب کرد و در آن بازی روی‌هم‌رفته ۴۰ امتیاز گرفت (۱۵ پرتاب موفق از ۲۳ اقدام به پرتاب)، ۱۰ ریباند انجام داد و ۸ پاس گل داد.

شگفتی‌سازی نیکولا یوکیچ و تیمش در لیگ بسکتبال NBA

موقعی که فصل ۱۹-۲۰۱۸ تازه داشت شروع می‌شد، خیلی از ناظران پیش‌بینی می‌کردند که دنور ناگتس در کنفرانس سخت غرب حتی برای رسیدن به مرحله‌ی پلی‌آف هم شانس زیادی نداشته باشد. اما این تیم بسکتبال با کسب رکورد ۲۷-۵۳ دارد فصل جاری را در جایگاه دوم کنفرانس خود به پایان می‌رساند.

به‌علاوه، تا قبل از فصل جاری، هیچ بازیکنی در تاریخ لیگ بسکتبال NBA نتوانسته بود به‌طور متوسط در هربازی حداقل ۱۹ امتیاز، ۱۰ ریباند، ۷ پاس گل و ۱ توپ‌ربایی از خود به‌ثبت برساند و درعین‌حال دقت پرتاب‌های خود را هم بالاتر از ۵۰٪ نگه دارد. نیکولا یوکیچ در فصل جاری به‌طور متوسط در هربازی ۲۰.۲ امتیاز گرفته، ۱۰.۸ ریباند انجام داده، ۷.۴ پاس گل داده و ۱.۳ توپ ربوده و در تمام این مدت دقت پرتاب‌های او ۵۱.۳٪ بوده است.

برای فهم بهتر این آمار و ارقام به این نکته توجه کنید: یوکیچ در این فصل از راسل وستبروک و جیمی باتلر بیشتر امتیاز گرفته، از استیون آدامز و مارک گسال بیشتر ریباند انجام داده، از دیمین لیلارد و کایری اروینگ بیشتر پاس گل داده و از یانیس آنته توکومپو و ویکتور اولادیپو بیشتر توپ‌ربایی انجام داده است.

نیکولا یوکیچ بهترین سایت بسکتبال

این هم یک‌سری داده‌ی آماری دیگر که سطح بی‌نظیر بازی یوکیچ در فصل ۱۹-۲۰۱۸ را نشان می‌دهد:

  • او دارد به ویلت چمبرلین (یکی از پررکوردترین بازیکنان تاریخ بسکتبال NBA) می‌رسد و دومین بازیکن پست سنتر در تاریخ لیگ می‌شود که به‌طور متوسط در هربازی بیشتر از ۷ پاس گل داده است.
  • طبق داده‌های سایت بسکتبال NBA.com یوکیچ با این پاس‌هایی که می‌دهد در هربازی میانگین ۱۷.۳ امتیاز را برای هم‌تیمی‌های خود جور می‌کند که این او را جلوتر از لبران جیمز (۱۶.۸) و استفن کری (۱۳.۷) قرار می‌دهد.
  • مثبت/منفی خالص او (تأثیر حضور و غیاب بازیکن بر عملکرد هجومی و دفاعی تیم) ۱۸۵+ و بالاترین رکورد در تیم بسکتبال دنور ناگتس است، تیمی که دومین رکورد برتر کنفرانس غرب را دارد. اینکه با وجود غیبت‌های طولانی پاول میلسپ، ویل بارتون و گری هریس، دنور همچنان توانسته در جایگاه دوم کنفرانس غرب باشد، بازی بی‌نظیر ارزشمندترین بازیکن آن‌ها را گواهی می‌دهد.
  • این نیز قابل‌ذکر است که دنور یکی از بهترین رکوردها (۱۸-۲۳) را مقابل تیم‌هایی دارد که نسبت برد به باخت آن‌ها بالاتر از ۵۰٪ است.
  • زمانی که یوکیچ در زمین است،‌ دنور از هر ۱۰۰ مالکیت توپ ۱۱۲.۹ امتیاز کسب می‌کند، ولی زمانی که او روی نیمکت است، هر ۱۰۰ مالکیت توپ دنور، منجر به کسب ۱۰۴.۹ امتیاز می‌شود. به عبارت دیگر، آن‌ها عملاً با نیکولا جزو ۵ تیم برتر و بدون نیکولا جزو ۵ تیم ضعیف لیگ هستند.
  • او در این فصل ۱۲ بار تریپل-دابل کرده که تقریباً دوبرابر مجموع تریپل-دابل‌های تمام سنترهای دیگر لیگ است.
  • او در کل دوران فعالیت حرفه‌ای خود روی‌هم‌رفته ۲۸ تریپل-دابل انجام داده و در این زمینه از کریم عبدالجبار (۱۹ تریپل-دابل) هم پیشی گرفته است. تنها سنتر تاریخ بسکتبال NBA با تریپل-دابل‌های بیشتر از او، ویلت چمبرلین است.
  • به‌علاوه، طبق داده‌های سایت بسکتبال Basketball-Reference، فقط سه بازیکن دیگر در تاریخ بسکتبال NBA توانسته‌اند در ۲۷۰ بازی اول دوران حرفه‌ای خود بیش از ۲۰ تریپل-دابل به‌ثبت برسانند: اسکار رابرتسون، مجیک جانسون و گرنت هیل.

نیکولا یوکیچ تیم بسکتبال دنور ناگتس

بله، حالا زمان خوبی است که به این مسئله اشاره کنیم که او تنها ۲۳ سال سن دارد. فکر کردن به اینکه این بازیکن درشت‌اندام صربستانی تازه دارد به دوران اوج خود نزدیک می‌شود، ترسناک است.

طی ۱۰ بازی اخیر دنور ناگتس که منجر به ۵ پیروزی و ۵ باخت شده، یوکیچ میانگین ۱۹.۷ امتیاز، ۱۲.۲ ریباند، ۵.۸ پاس گل و ۵۴.۳٪ دقت پرتاب را از خود به‌ثبت رسانده که با نگاه کردن به این ارقام کسی متوجه نمی‌شود که تیم او در این مدت عملکرد متوسطی داشته است.

اگر نیکولا یوکیچ به این نمایش عالی خود ادامه دهد، دیر یا زود باقی کشور هم متوجه خواهند شد و راز پنهان دنور ناگتس کشف خواهد شد.

از اینکه با مطالعه‌ی این مطلب همراه بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال بودید، متشکریم. با دنبال کردن مطالب سایت بسکتبال ما از سیر تا پیاز بسکتبال سر درآورید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *