مارک گسول: همزمان در NBA و جام جهانی قهرمان شدم و بیش از اندازه خوشبختم

مارک گسول ، سنتر اسپانیا پس از کسب عنوان قهرمانی جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین بر روی ابرها قدم برمی‌دارد.

مصاحبه مارک گسول

این قهرمانی درست چند ماه بعد از آن اتفاق افتاد که او برای اولین بار با تورنتو رپترز قهرمان لیگ NBA شد. گسول در کنار لمار اودوم تنها بازیکنانی هستند که موفق شدند در یک سال قهرمانی NBA و جام جهانی را با هم تجربه کنند. اودوم این مهم را در سال ۲۰۱۰ انجام داد و حالا مارک گسول در سال ۲۰۱۹ به این رکورد دست پیدا کرده است. این بازیکن درشت‌هیکل ۳۴ ساله اولین کسی که به همه می‌گوید چگونه این اتفاق افتاد و مخصوصاً این‌که این قهرمانی در برابر آرژانتینی‌های جان‌سخت در فینال جام جهانی بدست آمد. مارک گسول می‌گوید:

برای مالکیت این جام در هر ثانیه جنگیدیم و مبارزه کردیم. فکر می‌کنم عالی جنگیدیم. آن‌ها هم عالی بودند اما عملکرد ما کمی بهتر بود. ما قادر بودیم تا چند پرتاب بیشتر انجام دهیم. قادر بودیم تا فشار آن‌ها را با پاسکاری خود از بین ببریم و بعد از همه این‌ها ما یک رهبری خوب داشتیم. ما بازی را کاملاً کنترل کردیم و پرتاب‌های آزاد خود را انجام دادیم.

جام نیسمیت سال ۲۰۱۹ دومین جام نیسمیت دوران حرفه‌ای است که مارک گسول بالای سر می‌برد چراکه او در سال ۲۰۰۶ و در کشور ژاپن نیز به تیم ملی اسپانیا کمک کرد تا عنوان قهرمانی جام جهانی ۲۰۰۶ را بدست آورد. این سنتر ۲ متر و ۱۵ سانتی آخرین بازیکن دعوت شده اسپانیا به جام جهانی ۲۰۰۶ بود و اگر فران وازکز مصدوم نمی‌شد و از ترکیب تیم کنار نمی‌رفت این دعوت از گسول صورت نمی‌گرفت. گسول ۱۳ سال پیش نتوانست دقایق زیادی در ترکیب تیم قهرمان بازی کند اما بازیکن مهمی برای اسپانیا بود و مخصوصاً در دیدار فینال مقابل یونان بازی خوبی به نمایش گذاشت. برادر مشهور او پائو گسول در دیدار نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین که به پیروزی ختم شد مصدوم شد و نتوانست در دیدار فینال به میدان برود. اما همه بازیکنان از جمله برادر کوچکترش مارک در غیاب او بازی قابل تحسینی ارائه دادند. مارک گسول برای دومین قهرمانی هر آنچه در چنته داشت در معرض نمایش گذاشت. گسول در این باره می‌گوید:

انرژی زیادی از من نمانده است. اما بله، وقتی می‌دانید مجبورید که همه‌ انرژی خود را برای تیم بگذارید این کار شدنی است. خیلی خوشبختم که باز هم در این موقعیت قرار گرفتم. نمی‌دانم از بیرون چگونه به نظر می‌رسد اما باور کنید که سریع اتفاق افتاد.

مارک گسول

چند ماه قبل در ماه ژوئن، درست بعد از قهرمانی تاریخی تورنتو رپتورز همه فکر می‌کردند او در تابستان بازی نمی‌کند و استراحت خواهد کرد. او در لیگ NBA بازی کرده بود که از ماه اکتبر ۲۰۱۸ کلید خورد. ممفیس گریزلیز او را در نیم‌فصل دوم به تورنتو رپتورز ترید کرد و او در مرحله پلی‌آف لیگ حاضر شد. مارک گسول هرگز نوسانی نداشت. او به تیم ملی ملحق شد و عملکردی ارائه داد که او را در جمع ۵ آل استار جام جهانی قرار داد. وی در مورد قهرمانی‌های خود می‌گوید:

قهرمانی لیگ NBA و قهرمانی جام جهانی در یک سال، من دیگر چه بگویم؟ اگر شما جای من بودید چه احساسی داشتید؟ من احساس خوشبختی بیش از اندازه‌ای دارم. نمی‌دانم به همراه تیم ملی اسپانیا چند مدال بدست آورده‌ام، فکر می‌کنم نهمین مدال ملی من باشد اما در همه مدال‌های من دنیایی معنی نهفته است. ۲ مدال جام جهانی، ۲ قهرمانی یوروبسکت، ۲ مدال نقره در المپیک، همه آن‌ها برای من پرمعنی هستند.

مارک خیلی زود به تورنتو بازخواهد گشت و قبل از این‌که تورنتو رپترز فصل جدید NBA را با هدف دفاع ازعنوان قهرمانی‌اش آغاز کند برای حضور در اردوی تمرینی این تیم آماده خواهد شد. با احتساب این فصل مارک گسول ۱۲ سال متوالی است که در بالاترین سطح حرفه‌ای بسکتبال در حال رقابت است اما او شکایتی از این موضوع ندارد و می‌گوید بازی برای این کشور (اسپانیا) مهم است. فرزندان او نیز به خوبی این مسئله را درک می‌کنند. گسول در این باره می‌گوید:

هر چقدر شما سرمایه‌گذاری کنید و هرچه قدر در تابستان از خودگذشتگی داشته باشید ارزشش را دارد. توپ فینال رقابت‌ها متعلق به بچه‌هایم است. من یک دختر و یک پسر دارم، پسرم دوست ذدارد بسکتبال بازی کند، دخترم هنوز علاقه‌ای به بازی بسکتبال ندارد اما اگر تصمیم به انجام آن بگیرد توپ آن را در اختیار خواهد داشت.

اگر فرزندان مارک توپ بسکتبال را در دست بگیرند و خانواده خود را نیز به این ورزش اضافه کند، جذاب خواهد بود. مارک گسول امسال با قهرمانی همزمان در NBA و المپیک حاکم بسکتبال سال ۲۰۱۹ به شمار می‌آید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *