آموزش بسکتبال | نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

  • توسط تیم محتوای بسکتفا
  • 30/09/2020
  • مقالات
  • 0
قوانین ورزش بسکتبال

در راستای مطالب آموزشی سایت بسکتفا، آموزش بسکتبال در این مطلب به قوانین ورزش بسکتبال نگاهی می‌اندازیم.

ورود به سایت بتکارت

توجه داشته باشید که قوانین بازی با توجه به لیگ برگزاری، سطح بازی‌ها و محل برگزاری مسابقات متفاوت است. هدف اصلی این مقاله معرفی قوانین اصلی مسابقات است. با این‌ حال بهتر است هرجایی که هستید، قوانین محلی خود را نیز بررسی نمایید.

مقدمه‌ای بر قوانین ورزش بسکتبال

بازی بسکتبال در میان دو تیم پنج نفر برگزار می شود. به تیم‌ها اجازه داده می شود تا حداکثر نام ۱۲ فرد را برای بازی اعلام نمایند. پنج تن از این بازیکنان در زمین‌بازی حضور دارند و هفت تن دیگر بر روی نیمکت می‌نشینند.

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

هدف بازی:

هدف این بازی انداختن توپ به درون سبد تیم حریف و جلوگیری از تیم مقابل برای کسب امتیاز است. بازی با پرتاب توپ در وسط میدان شروع می شود. بازیکنان در این بازی رو به سبد تیم حریف می‌ایستند و آماده رقابت می شوند. پس از کسب امتیاز توسط رقیب، بازیکنان موظف هستند تا بازی را از پشت خط آغاز کنند. بازیکنان فقط از طریق پاس و یا دریبل می‌توانند توپ را به زمین رقیب منتقل کنند. برنده بازی تیمی است که توانسته است بیشترین توپ را به سبد تیم حریف بیاندازد.

قوانین ورزش بسکتبال

با انواع پرتاب در بسکتبال آشنا شوید

تجهیزات و زمین مورد نیاز

زمین این بازی به صورت مستطیل و در ابعاد مختلفی است. عموما طول زمین بسکتبال در حدود ۹۴ پا و عرض آن ۵۰ پا در نظر گرفته می شود. عموما سبدها بر روی تخته‌ای در انتهای زمین رقیب قرار دارد و در حدود ۱۰ پا از سطح زمین بلندتر است. ضربات آزاد در حدود ۱۵ پا با سبد فاصله‌دارند. فاصله ضربات سه امتیازی با توجه به سطح و نوع مسابقات متغیر است. ولی به صورت کلی مشابه با اعداد زیر است:

  • مسابقات دبیرستانی ۱۹ پا، ۹ اینچ
  • مسابقات NCAA ۲۰ پا و یا ۹ اینچ
  • مسابقات NBA بیست‌وسه پا و یا نه اینچ

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

برای پرتاب ضربات سه امتیازی از خطی نیم‌دایره که در فاصله ۴ پایی سبد قرار دارد استفاده می شود. نمی‌توان بازیکنان فعال در این ناحیه را تحت‌فشار قرارداد. هر حلقه از دایره‌ای کامل و با قطر ۱۸ اینچ تشکیل‌شده است. توپ‌های بازی بسکتبال در سایزهای مختلفی ساخته می شود. هدف از این سایزها بازی ساده‌تر برای سنین مختلف است.

  • سایز توپ جوانان = سایز ۵ = با ابعاد ۲۷.۵ اینچ
  • سایز توپ بانوان = سایز ۶ = ۲۸.۵ اینچ
  • سایز توپ مردان = سایز ۷ = ۲۹.۵ اینچ

نکاتی مهم برای تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای در بسکتبال؛
برای خواندن این مطلب کلیک کنید

زمان‌بندی

مدت‌زمان بازی بستگی به لیگ و همچنین سن بازیکنان دارد. ولی به‌طورمعمول از قرار زیر است.

  • دونیمه – بازی‌هایی که در دونیمه برگزار می شوند عموما ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در هر نیمه طول می‌کشند.
  • چهار ربع – بازی‌هایی که از چهار ربع تشکیل‌شده‌اند عموما بین ۸ تا ۱۲ دقیقه برای هر ربع طول می‌کشند.
  • زمان هر نیمه بازی بین ۳ تا ۱۵ دقیقه متغیر است. این زمان‌ها بستگی به سطح تیم‌ها و همچنین سن بازیکنان دارد. زمان‌های محدودتر مخصوص بازیکنان جوان است و زمان‌های طولانی‌تر برای بازیکنان حرفه‌ای در نظر گرفته می شوند.
  • در صورت خروج توپ از زمین، زمان در یک دقیقه پایانی نیمه اول و ۲ دقیقه پایانی نیمه دوم متوقف می شود.
  • زمان در طول تمامی وقفه‌ها نگه‌داشته می شود.

قوانین ورزش بسکتبال

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

زمان اضافی

در صورتی که بازی‌ها با نتیجه مساوی به پایان رسید، زمان اضافی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای برای بازی در نظر گرفته می شود.

پس ‌از این زمان، در صورتی که هنوز نتیجه بازی مساوی باشد، تیم‌ها مجدداً و در وقت اضافی دیگر به رقابت می‌پردازند. این روند تا زمانی که برنده بازی مشخص شود، ادامه پیدا می کند. هر تیم می‌تواند از یک وقفه در طول وقت اضافه استفاده کند. زمان خطاها در وقت اضافه بازی در نظر گرفته می شود.

یک مربی چگونه می‌تواند استعداد یک کودک را شکوفا کند؟

قوانین امتیازدهی

  • هر ضربه آزاد یک امتیاز دارد.
  • هر ضربه در زمین دو امتیاز دارد.
  • هر ضربه از پشت خط سه امتیازی، سه امتیاز دارد. در صورتی که پای بازیکن بر روی خط سه امتیازی باشد، در صورت گل شدن ۲ امتیاز در نظر گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: با انواع پاس در بسکتبال آشنا شوید

تعویض

در صورتی که یک بازیکن از روی نیمکت به‌جای بازیکن دیگری در میدان قرار گیرد، تعویض انجام می شود. با استفاده از این شیوه مدت‌زمان کافی در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد تا بتوانند استراحت کنند و انرژی خود را مجدداً به دست آورند. علاوه بر این زمان کافی برای گوش دادن به سخنان مربی نیز به بازیکنان داده می شود. به مربیان اجازه تعویض به‌دفعات دلخواه در طول بازی داده می شود.

مربیان می‌توانند در طول زمانی که بازی متوقف ‌شده است، بازیکنان خود را روانه بازی کنند.
روند تعویض بازیکن با درخواست تعویض و درج آن بر روی برد امتیازات شروع می‌شود و سپس باید منتظر موقعیت مناسبی برای تعویض باشید. به دنبال آن داور اجازه ورود بازیکنان را به زمین اعلام می کند. بازیکن نباید بدون اجازه داور وارد زمین شود، در غیر این صورت تیم شما مرتکب خطای فنی خواهد شد. فدراسیون بسکتبال بر روی انتخاب مدت‌زمان مناسب برای تمامی سنین تأکید می کند.

وظیفه یک مربی برای آموزش ذهنی کودکان چیست؟ برای خواندن این مطلب کلیک کنید

وقت استراحت

زمان استراحت به زمانی گفته می شود که مربیان می‌تواند نکاتی را به بازیکنان گوشزد کنند و بازیکنان نیز می‌توانند استراحت نماید و آب مورد نیاز بدن خود را نیز تأمین کنند. به هر تیم اجازه درخواست ۲ دقیقه برای استراحت در هر نیمه داده می شود. امکان انتقال وقت استراحت از یک‌نیمه به نیمه دیگر وجود ندارد.

۱ دقیقه برای هر زمان استراحت در نظر گرفته‌شده است. هر تیم می‌تواند در هر نیمه دو بار درخواست زمان استراحت نماید. مربیان می‌توانند در طول زمان استراحت بازیکنان خود را تعویض کنند.

مطالب آموزشی دیگر سایت بسکتفا: 250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

برای خواندن ادامه این موضوع، در مطالب بعدی سایت بسکتفا همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *