زندگی نامۀ یاو مینگ (Yao Ming)

تولد: 12 سپتامبر 1980

ملیت: چینی

زادگاه: شانگهای چین

شهرت: بسکتبالیست

قد: 229 سانتی متر

همسر: یه لی (از 2007)

یاو مینگ بازیکن بسکتبال بازنشسته چینی است که در انجمن بسکتبال چین CBA و اتحادیه ملی بسکتبال NBA بازی کرده است. این بازیکن 229 سانتی متری تنها بازیکن غیر آمریکایی است که در NBA All-Star بازی کرده است. کمیسر NBA، دیوید استرن، مینگ را ترکیبی فوق العاده از استعداد، فداکاری، آرزوهای بشردوستانه و حس شوخ طبعی توصیف کرده است. او به تیم All-NBA معرفی شد. در المپیک 2000 تابستانی برای چین بازی کرد. همچنین تیم ملی کشورش را به سه مدال طلای پیاپی قهرمانی آسیا در FIBA ​​هدایت کرد. وی در بازی های المپیک تابستانی 2008 بازی کرد و اولین گل بازی را مقابل ایالات متحده به ثمر رساند. به مدت شش سال پیاپی، از نظر درآمد و محبوبیت در صدر فهرست افراد مشهور چینی Forbes قرار داشت. در سال 2011، وی به دلیل یکسری از مصدومیت ها از بسکتبال حرفه ای بازنشسته شد.

کودکی و جوانی یاو مینگ

  • یائو مینگ در 12 سپتامبر 1980 در شانگهای چین به دنیا آمد. پدرش برای تیم محلی شانگهای بسکتبال بازی می کرد. مادرش، در دهه 1970 برای تیم ملی چین بازی می کرد.
  • او از بدو تولد بسیار بزرگ بود و وزنش ده پوند بود. در کودکی به سرعت رشد کرد، و والدینش در تهیه غذای کافی برای تأمین اشتهای روز افزون وی مشکل داشتند. هنگامی که 9 سال داشت، بسیار قد بلند بود، در همان سن بسکتبال را شروع کرد. در آن زمان، او مورد توجه مقامات محلی ورزش را جلب کرد.

تفاوت قد یاو مینگ با مردان معمولی چینی

  • در ابتدا او به بسکتبال یا ورزش دیگری علاقه ای نداشت. دوست داشت کتاب هایی راجع به تاریخ نظامی بخواند و جزئیات مربوط به نبردهای باستانی چین را می دانست.
  • هنگامی که در کلاس نهم بود، بیش از 180 سانت قد داشت. در همان سال، با تیم جوانان شانگهای قراردادی منعقد کرد و وقتی 17 ساله شد، بازیکن تیم ستارگان شانگهای شد.

دوران حرفه ای

  • یاو مینگ به مدت چهار سال در تیم نوجوانان شانگهای بسکتبال چین CBA بازی کرد. سپس، به تیم ارشد کوسه ها پیوست و در هر فصل 10 بازی و 8 ریباند در هر بازی به ثمر رساند. در سومین فصل خود، کوسه ها را به فینال CBA رساند، اما به بیلی راکتز باختند.
  • در سال بعد، کوسه ها اولین قهرمانی خود در CBA را کسب کردند. وی در جریان پلی آف در سال پایانی خود با کوسه ها، در هر بازی 38.9 امتیاز و 20.2 ریباند به ثمر رساند و در یک بازی 21 شوت در فینال به ثبت رساند.
  • وی تصمیم گرفت به پیش نویس NBA سال 2002 وارد شود. گروهی از مشاوران با نام «تیم یاو» تشکیل شدند که مذاکره کنند. CBA در ابتدا تردید داشت تا یاو در ایالات متحده بازی کند. تنها در صبح پیش نویس NBA بود که CBA به او اجازه بازی در ایالات متحده را داد، و به عنوان اولین بازیکن بین المللی انتخاب کرد که بدون حضور در بسکتبال کالج های آمریکا انتخاب شود. وی توسط هیوستون راکت انتخاب شد.
  • یاو مینگ در مسابقات جهانی فیفا در سال 2002 برای چین بازی کرد. اولین بازی خود در NBA را در برابر ایندیانا پراسر انجام داد، اما امتیاز کسب نکرد. اولین امتیاز NBA خود را مقابل دنور ناگتس به ثمر رساند. وی در هفت بازی اول خود در 14 دقیقه، 4 امتیاز به ثمر رساند.
  • یاو انتخاب شد تا غرب را بیش از O’Neal شروع کند، و او را به عنوان اولین تازه کار برای شروع بازی All-Star از زمان گرانت هیل در سال 1995 انتخاب کرد. او فصل تازه کار خود را با کسب 13.5 امتیاز و 8.2 ریباند در هر بازی به پایان رساند.
  • در سال 2004، در یک پیروزی سه بر صفر برابر آتلانتا هاکس، 41 امتیاز و 7 پاس گل داشت. در بازی NBA All-Star 2004، فصل را با 17.5 امتیاز و 9.0 ریباند در هر بازی به پایان رساند.
  • در سال 2005 بازی NBA All-Star ، یائو رکوردی را که مایکل جردن داشت، با 2،558،278 رای شکست. راکت ها در 51 بازی برنده شدند و مقام پنجم را در غرب کسب کردند. در مرحله بعد، در دالاس، راکتز دو بازی اول را بدست آورد و او در بازی دوم 13 از 14 شوت را انجام داد؛ این بهترین عملکرد در تاریخ Rockets بود.
  • با وجود از دست رفتن 21 بازی به دلیل جراحی، او دوباره بیشترین آرا را برای شروع بازی NBA All-Star 2006 داشت. در پنجمین فصل خود، میانگین بازی های حرفه ای را 25 امتیاز در هر بازی به دست آورد.
  • در نوامبر 2007، او برای اولین بار در برابر یی جیانلیان بازیکن Milwaukee Bucks بازی کرد و راکت ها 104-88 برنده شدند. در بازی NBA All-Star 2008 ، Rockets موفق به کسب 12 بازی شد. در بازی های المپیک تابستانی سال 2008 در پکن، برنده شدند.
  • در ژوئیه 2011، وی به دلیل مصدومیت های مکرر از بسکتبال بازنشسته شد. او در تالار مشاهیر بسکتبال نایسمیت نامزد شد، اما از آنجا که احساس کرد خیلی زود است، درخواست وی برای تأخیر در نظر گرفته شد. تالار مشاهیر سرانجام در سپتامبر 2016 به او اعطا شد. همچنین پیراهن شماره 11 او نیز بازنشسته شد.

مینگ در کنار همسرش

جوایز و دستاوردهای یاو مینگ

  • در سال 2002، یائو مینگ قهرمان مسابقات جهانی FIBA ​​شد. در مسابقات قهرمانی آسیا در سال های 2001، 2003 و 2005 با تیم چین برنده مدال طلا شد. او همچنین هشت بار اعتبار NBA All-Star را کسب کرد. در سال 2016، او افتخار نهایی را کسب کرد: به سالن مشاهیر بسکتبال یادبود نئسیسیت راه یافت.

زندگی شخصی

  • در طول دوران فعالیتش، بخش عمده ای از درآمد مینگ ناشی از معاملات اسپانسری بود، زیرا وی برای شرکت های بزرگی مانند نایک، ریبوک، کوکاکولا و پپسی تبلیغات کرد. وی در سال 2003 به دلیل استفاده از تصویرش بر روی بطری ها هنگام حمایت از تیم ملی، از Coca-Cola شکایت کرده بود. او برنده این پرونده شد.
  • در سال 2004، او زندگی نامه خود را با عنوان «یاو: یک زندگی در دو جهان» نوشت. در همان سال، یک فیلم مستند «سال یائو» ساخته شد، که به سال تازه کارش در NBA می پردازد. در سال 2005، بروک لمر، نویسنده پیشین «نیوزویک» کتاب «فعالیت های یائو مینگ» منتشر کرد.
  • او در بسیاری از امور خیریه شرکت کرده است – یک بار حراجی ترتیب داده و 965،000 دلار برای کودکان محروم در چین جمع آوری کرد. وی پس از وقوع زلزله سیچوان در سال 2008، 2 میلیون دلار برای کارهای امدادی اهدا کرد و بنیادی را برای بازسازی مدارس تخریب شده در زمین لرزه ایجاد کرد.
  • یاو، با بسکتبالیست یه لی در 6 آگوست 2007 ازدواج کرد. دختر آن ها در 21 مه 2010 به دنیا آمد.
  • وی در سال 2009، شانگهای کوسه را خریداری کرد که به دلیل بحران مالی نتوانست در CBA بازی کند.
  • سال 2011 به کالج اقتصاد و مدیریت آنتای دانشگاه شانگهای جیو تانگ پیوست و در حال گذراندن یک برنامه درجه متناسب با سخنرانی های یک به یک است.
  • سال 2012، او مستندی را در مورد کرگدن های سفید فیلمبرداری کرد. او همچنین به عنوان سفیر برای حفظ فیل ها فعالیت می کند.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *