کولانجلو: ناکامی تیم ملی بسکتبال آمریکا در جام جهانی تا المپیک آزارم می‌دهد

تیم ملی بسکتبال آمریکا در جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۹ چین با قرار گرفتن در رده هفتم، به بدترین شکل ممکن به کار خود پایان داد. پس از جام جهانی ۲۰۰۶ این نخستین ‌بار است که یک تیم آمریکا که از بازیکنان شاغل در لیگ NBA تشکیل شده است در جام جهانی با شکست روبه‌رو می‌شود.

مصاحبه تیم ملی بسکتبال آمریکا

آن شکست از حافظه جری کولانجلو، مدیر باسابقه بسکتبال در آمریکا پاک نشده است. کولانجلو از سال ۲۰۰۵ در برنامه‌های مدیریتی تیم‌ ملی بسکتبال آمریکا مشارکت داشته است. وی در مصاحبه‌ای با کریس منیکس، خبرنگار وبسایت SI گفته که قصد دارد تیم ملی آمریکا را مجددا در عرصه بین‌المللی به مسیر موفقیت بازگرداند. کولانجلو در صحبت‌های ابتدایی خود گفته است:

در چند وقت اخیر، تیم ملی بسکتبال آمریکا با ناکامی روبه‌رو نشده بود. این شکست در جام جهانی تا مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو مرا آزار خواهد داد.

کولانجلو تابستان سال بعد به دوران ۱۴ ساله ریاست خود در فدراسیون بسکتبال آمریکا پایان خواهد داد. تیم ملی آمریکا در این مدت در سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ طلای المپیک را کسب کرد. علاوه بر آن، تیم ملی آمریکا در سال ۲۰۱۰ مقام قهرمانی مسابقات جام جهانی بسکتبال را به‌دست آورد (اولین قهرمانی آمریکا در آن مسابقات از سال ۱۹۹۴) و در سال ۲۰۱۴ نیز این عنوان را تکرار کرد. کولانجلو، علیرغم پایان ناامیدکننده امسال تیم آمریکا، قصد نداشت بین این تیم و تیم سال ۲۰۰۲ در جام جهانی که آن هم عملکرد بدی داشت مقایسه‌ای انجام دهد. این مدیر ۷۹ ساله در این رابطه گفت:

شما نمی‌توانید این دو سال را با هم مقایسه کنید. مثل مقایسه سیب و پرتقال است.

به ‌نظر می‌رسد کولانجلو با آن دسته از ابرستاره‌های NBA که تصمیم گرفتند تیم ملی کشورشان را در جام جهانی ۲۰۱۹ چین همراهی نکنند به مشکل برخورده است. در میان بازیکنان بزرگی که از حضور در ترکیب تیم ملی بسکتبال آمریکا برای مسابقات جهانی انصراف دادند نام‌هایی همچون آنتونی دیویس، جیمز هاردن، دیمین لیلارد، سی‌جی مک‌کالم، بردلی بیل و دمار دروزن هم به چشم می‌خورند.

تیم ملی بسکتبال آمریکا

کولانجلو در این رابطه به سایت SI گفت:

ناامیدی که من اکنون حس می‌کنم از افرادی نیست که گفتند بازی نخواهند کرد، بلکه از آنهایی ناامیدم که گفتند در جام جهانی حاضر خواهند شد، اما سپس عقب‌نشینی کردند.

آنتونی دیویس، دیمین لیلارد و جیمز هاردن در آخرین روزها از حضور در ترکیب آمریکا انصراف دادند اما به گفته کولانجلو، این امر باعث نخواهد شد، این افراد در آینده به ترکیب تیم ملی بسکتبال آمریکا برای مسابقات المپیک ۲۰۲۰ دعوت نشوند:

ما با هرکدام از این موارد به‌صورت فردی برخورد خواهیم کرد. بسیار مهم است که برای المپیک، قوی‌ترین تیم ممکن را در اختیار داشته باشیم.

تیم ملی آمریکا از نظر عملکرد هجومی در هرکدام از پنج تورنمنت بین‌المللی بزرگ اخیر، رده نخست را در اختیار داشت. اما در شش بازی اول خود در جام جهانی ۲۰۱۹ بسکتبال، از نظر هجومی در رده نهم قرار داشت. آمریکایی‌ها به‌جز بازی برابر لهستان در روز شنبه که از ۲۵ تلاش برای سه امتیازی، ۱۲ تا را وارد سبد کردند در دیگر دیدارهای خود تنها ۳۳.۳ درصد از شوت‌های سه امتیازی خود را وارد سبد نمودند. این درصد در لیگ NBA عدد ۳۵.۵ است. این نکته را هم درنظر داشته باشید که فاصله نیم ‌دایره سه امتیازی تا سبد در مسابقات فیبا کمتر از لیگ NBA است. با وجود آن‌که تیم آمریکا از نظر دفاعی یک از بهترین تیم‌های حاضر در جام جهانی بود، نتوانست در برابر ترنزیشن‌های حریفان عملکرد خوبی ارائه کند. در هر پنج تورنمنت بین‌المللی بزرگ از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ که آمریکا در آنها به قهرمانی رسید، تیم آمریکا از نظر مالکیت یا اول بود یا دوم. گرگ پوپوویچ، مربی تیم ملی بسکتبال آمریکا نیز در این رابطه گفت:

اگر شما در بازی‌های خود به پیروزی نرسید، بعضی شروع می‌کنند که تقصیرها را گردن‌ دیگری بیندازند. قرار نیست کسی مقصر شناخته شود. برخی قصد دارند طوری ما را خجالت‌زده کنند که انگار ما باید به این خاطر شرمنده باشیم که مدال طلا را نبرده‌ایم. این رفتار، مسخره بچه‌گانه و مغرورانه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *