دانستنی | تغذیه بازیکنان بسکتبال چگونه است؟

تغذیه بازیکنان بسکتبال

یکی از سوالاتی که افراد تازه‌کار در بسکتبال به وفور از مربیان خود سوال می‌پرسند تغذیه مناسب است که اهمیت زیادی در آمادگی جسمانی آنها در طول یک مسابقه بسکتبال دارد. در این مطلب بسکتفا خواهیم دید که تغذیه بازیکنان بسکتبال باید چگونه باشد تا آنها را در اوج آمادگی نگاه دارد.

ورود به سایت بتکارت

در بسکتفا بخوانید: قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

تغذیه بازیکنان بسکتبال در حالت کلی

تغذیه بازیکنان بسکتبال در حالت کلی به دو حالت کلی اطلاق می‌شود. مصرف چربی، مواد غذایی پرچرب و سنگین، انواع فست فودها حدالامکان به کمترین میزان مصرف در طول شبانه روز و ترجیحا در طول هفته برسد و از سوی دیگر مصرف کربوهیدرات‌ها، سبزیجات، انواع میوه، مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین و ازین قبیل به شدت توصیه می‌شود که حداقل یک تا دو وعده غذایی در این مواد خلاصه شود. به دلیل این که بازیکنان بسکتبال در طول یک مسابقه باید فعالیت زیادی را انجام دهند، بدن آنها باید از ماهیچه‌های فراوانی تشکیل شده باشد که در دراز مدت آنها را در زمین به وسیله سوخت و سازی که دارد، همراهی کند. در صورتی که چربی در بدن یک بازیکن بسکتبال زیاد باشد، این چربی عضلات و ماهیچه‌ها را سنگین و به نوعی درگیر می‌کند و اجازه فعالیت کمی را به بدن می‌دهد.

آموزش بسکتبال | آشنایی با دفاع منطقه‌ای در بسکتبال

تغذیه بازیکنان بسکتبال

پیش از مسابقه بسکتبال

توصیه شده که پیش از مسابقه بسکتبال حداقل یک تا دو ساعت با وعده کامل غذایی فاصله داشته باشد و ترجیحا وعده غذایی انرژی زا و سبک قبل از مسابقه مصرف شود. این بدین معنی است که یک بازیکن وعده ای را میل کند که در عین حال که سیر می‌شود، سبک باشد، چرب نباشد و به خصوص ماده‌ای که بازیکن را دچار تشنگی می‌کند مصرف نکند و از سوی دیگر مواد غذایی که سرشار از فیبر و کربوهیدرات هستند مصرف شود. مثلا خوردن سبزیجات پخته به همراه چند قاشق برنج کم روغن، یا تکه‌ای فیله مرغ پخته به همراه مخلفات سبک توصیه می‌شود چرا که اکثریت نیازهای بدن در این مواد غذایی یافت می‌شود.

پس از مسابقه بسکتبال

پس از مسابقه بسکتبال نیز به یکباره نباید به سراغ مواد غذایی با حجم بالا و سنگین رفت چرا که شما باید مدتی را به بدن استراحت دهید که به پس از سوخت و ساز شدیدی که در طول مسابقه داشته، به حالت عادی خود بازگردد. مصرف مواد غذایی سنگین یا وعده غذایی کامل پس از مسابقه باعث آسیب به عضلات و بافت‌های بدن و جذب انرژی بیشتری که منجر به چربی می‌شود خواهد شد و از این رو پیشنهاد می‌شود که پس از مسابقه تا حدود یک تا دو ساعت آب و انواع آبمیوه، میوه جاتی همانند موز، هویج، کلم بروکلی، توت فرنگی، گلابی، انگور، انبه و غیره … ترجیحا مصرف شود تا بدن به حالت نرمال خود بازگردد.

قوانین بسکتبال | اختیارات سرداور بسکتبال در قوانین فیبا

تغذیه بازیکنان بسکتبال

در طول مسابقه بسکتبال

در طول مسابقه بسکتبال همانطور که شاید مشاهده کرده باشید، اصولا آب به میزان کافی و آبمیوه‌های مخصوص رقیق شده با آب به بازیکنان توصیه می‌شود و گاهی اوقات نیز برخی بازیکنان در زمان استراحت تکه‌ای موز در صورت ضعف میل می‌کنند که البته مصرف خوراکی‌های این چنینی حتما باید با مشورت پزشک تیم باشد.

در طول تمرینات و کلاس‌های آموزشی

در طول تمرینات و یا کلاس‌های آموزشی نیز توصیه شده که آب به میزان کافی و یا آبمیوه‌های مخصوص رقیق شده با آب مصرف گردد تا بافت‌های بدن علاوه بر سوخت و ساز، بتواند آب کافی را تامین کند.

اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال را در بسکتفا بخوانید
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *