ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال – قسمت سوم

در قسمت های اول و دوم این مقاله با ترفندهای مرتبط با هر بازیکن آشنا شدیم. سپس ترفندهای دفاع بهتر در بسکتبال را در ارتباط با هم تیمی ها و مهاجمین آموختیم. در این قسمت نیز ادامه 2 قسمت دیگر را پی خواهیم گرفت و ترفندهای دفاع مقابل مهاجم با توپ و بدون توپ را تشریح می کنیم.

بسته به اینکه مهاجم مقابل شما توپ را در اختیار دارد یا خیر، روش دفاع شما باید متفاوت باشد. هنگامی که مهاجم مقابل شما توپ را در اختیار داشته باشد، ترفندهای کاملاً متفاوتی را باید در پیش بگیرید. فراموش نکنید تا زمانی که توپ در مالکیت تیم شما قرار نگرفته باشد، دفاع تیمی شما ادامه خواهد داشت. ادامه این مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

ترفندهایی برای دفاع بهتر در بسکتبال

34. فشار مداوم را روی توپ حفظ کنید

با اینکه هدف اصلی مدافعین، مهار بازیکنان است اما این هدف نباید با فاصله 2 متری از بازیکن صاحب توپ انجام شود. این مسئله باعث دادن فضای پرتاب به مهاجمین می شود. بازیکنان باید با نحوه مهار مهاجمین در حالی که فشار لازم را روی آن‌ها قرار داده اند، آشنایی داشته باشند. هدف از فشار روی مهاجم دارای توپ این است که موقعیت ناخوشایندی برای او ایجاد کنید تا بالأخره به از دست دادن توپ منجر شود.

هنگامی که فشار زیادی روی بازیکن دارای توپ قرار می دهید، هیچ علاقه ای به دریبل ندارند چراکه ترس از دست دادن توپ درون آن‌ها رشد می کند. اقدام به پرتاب آن‌ها نیز با درصد بالای خطا انجام می شود و در بیشتر مواقع تصمیم به پاس دادن توپ به هم تیمی های خود می گیرند.

در صورتی که هم تیمی های شما پوشش مناسبی روی شما داشته باشند، می توانید فشار زیادی روی بازیکن روی توپ بگذارید. در این صورت حتی اگر مهاجم شما را در دریبل جا بگذارد، هم تیمی های شما موفق به پوشش خواهند بود.

35. پایین‌تر از سطح مهاجم خود بایستید

هنگامی که مقابل مهاجمی دفاع می کنید که توپ را در اختیار دارد، بدن شما همواره باید در ارتفاع پایین‌تر از او قرار بگیرد. برای مثال اگر قد شما یکسان باشد، در حالت دفاع از توپ باید چشمان شما در حدود شانه او قرار گیرد. قرار گرفتن در سطح پایین‌تر باعث می شود که تعادل بهتری داشته باشید و توان حرکت های ناگهانی را در صورت دریبل های انفجاری حریف داشته باشید. هرچه سریع تر بتوانید واکنش نشان دهید، بهتر خواهد بود.

36. برای توپ خیز برندارید

یکی از اولین ترفندهای این مقاله که در قسمت اول بحث شد، لزوم تعادل مدافع بود. داشتن تعادل یکی از مهم‌ترین شاخصه های یک مدافع بسکتبال است. هنگامی که برای توپ خیز برمی دارید، تعادل خود را از دست داده و پشت سر گذاشتن شما توسط مهاجم بسیار ساده تر خواهد شد. پس برای دفاع بهتر در بسکتبال نیاز است که صبر کافی را نیز داشته باشید.

هنگامی که توپ نزدیک شما می آید و در دسترس شما قرار می گیرد، به سادگی اقدام به ضربه زدن با نوک انگشتان خود کنید. هیچ‌گاه برای قاپیدن توپ خیز برندارید، مگر اینکه بیش از 75 درصد از ربودن توپ اطمینان داشته باشید. به یاد داشته باشید که هنگام دفاع از بازیکن دارای توپ، مهم‌ترین اولویت شما مهار او است و نباید این مسئله را فراموش کنید.

37. فاصله خود را به اندازه یک دست حفظ کنید

یکی از پرتکرارترین سؤالات بازیکنان تازه کار این است که تا چه حدی باید به حریف صاحب توپ خود نزدیک باشند. به صورت میانگین این فاصله باید در حدود یک دست باشد. بدین منظور که اگر دست های خود را به سمت حریف خود دراز کنید، نوک انگشتان شما بدن او را لمس کند.

هنگامی که بازیکنان به سطوح بالا و پیشرفته تر بسکتبال می رسند، بسته به توانایی و گرایش بازیکن مقابل شما این فاصله نیز تغییر می کند. این فاصله برای نوجوانان و بازیکنان دبیرستان در حد طول یک دست است.

فاصله یک دست بسیار معقول و مناسب است چراکه مدافع به راحتی قادر به ربودن توپ با نوک انگشتان خود است. از طرفی اگر مهاجم اقدام به دریبل و هجوم به سمت سبد کند، فاصله شما به حدی است که فرصت عکس‌العمل را مقابل او خواهید داشت.

38. سینه یا کمر مهاجم را تحت نظر بگیرید

این تاکتیک بلافاصله روی توان دفاعی شما تأثیرگذار خواهد بود. هنگامی که بازیکنان در ابتدای یادگیری بسکتبال هستند، به آن‌ها گفته می شود که در دفاع از مهاجم دارای توپ همواره به توپ یا چشمان حریف خود خیره شوند. مشکل این راهکار این است که مهاجم به سادکی می تواند توسط توپ یا چشمان خود شما را فریب داده و با حرکات فِیک شما را از تعادل خارج کند.

میان تنه مهاجم شامل کمر یا سینه او بهترین نقاطی است که می توانید هنگام دفاع مقابل مهاجم دارای توپ روی آن تمرکز داشته باشید. حرکات فیک و اقدام به فریب در این ناحیه ها بسیار دشوار است. البته در نظر داشته باشید که سرعت عکس‌العمل شما نیز با تحت نظر داشتن این نواحی مقداری پایین می آید و باید با عکس‌العمل سریع خود آن را جبران کنید.

39. دستان خود را مرتب مشغول نگه دارید

هنگامی که از مهاجم صاحب توپ دفاع می کنید، باید توسط یکی از دستان خود همواره مسیر توپ را دنبال کرده و آن را تحت نظر داشته باشید. این کار باعث می شود که در صورت پاس دادن مهاجم به هم تیمی خود در داخل، با همین دست خود مسیر توپ را بسته و پاس را منحرف کنید. همین مسئله از تمایل حریف برای پاس دادن می کاهد.

دست دیگر شما نیز باید در زیر توپ قرار گیرد تا در موقعیت خود بتوانید آن را با انگشتان خود از دست مهاجم بربایید. با پایین نگه داشتن دستان خود در کنارتان هیچ مزیت دفاعی نسبت به توپ و حریف نخواهید داشت. کاری که بسیاری از مدافعین انجام می دهند.

40. به سمت بالا به توپ ضربه بزنید

بسیاری بازیکنان هنگام اقدام برای ربودن توپ به سمت پایین و از بالای توپ به آن ضربه می زنند. مشکل این کار این است که اغلب اوقات داور خطا اعلام می کند. ربودن توپ با این روش حالت خشونت آمیزی دارد و بیشتر اوقات با تماس فیزیکی دست‌ها همراه خواهد بود.

بهترین راهکار برای ربودن توپ این است که از سمت پایین به توپ ضربه بزنید. بدین منظور که یکی از دست‌های خود را در موقعیت پایین‌تر از توپ قرار دهید و کف دستان خود را به سمت بالا بگیرید. در موقعیت مناسب اقدام به ضربه زدن از زیر به توپ کنید. از آنجایی که بدن مدافع در ارتفاع پایین‌تر از مهاجم قرار دارد، این کار منطقی تر نیز خواهد بود.

41. تداخل در پرتاب با بستن دید مهاجم

پریدن هم‌زمان با مهاجم و اقدام به انحراف یا سد توپ گاهی اوقات می تواند ایده خوبی باشد. با این وجود، به دو دلیل ممکن است بهترین راهکار ممکن نباشد:

اول اینکه ممکن است روی مهاجم خطا انجام دهید. مسدود کردن یک پرتاب از بیرون ناحیه رنگی بدون خطاکار بسیار دشواری است. نحوه حرکت دستان بیشتر مهاجمین به گونه ای است که با دست های شما تداخل ایجاد کرده و به خطا منجر می شود.

دوم اینکه ممکن است مهاجم قصد فریب شما را با یک پرتاب فِیک داشته باشد. اگر اقدام به پرش روی یک پرتاب فیک کنید، کار به پایان می رسد. معمولاً مهاجم به سادگی می تواند به سمت سبد رفته و اقدام به پرتاب ساده یا پاس به هم تیمی کند.

بهترین راهکار برای دفاع از پرتاب حریف، بالا بردن دستان خود در هوا و مسدود کردن دید او نسبت به سبد است. یک پرتاب از دست رفته به اندازه یک پرتاب دفاع شده برای تیم شما ارزش خواهد داشت. حتی گاهی اوقات بهتر نیز هستند؛ چراکه پرتاب های اشتباه معمولاً در ناحیه رنگی فرود می آیند و ریباند آن‌ها توسط مدافعین خودی کار ساده تری است. بدین ترتیب قادر خواهید بود که روی زمین مانده و برای حرکت های بعدی آماده باشید.

42. همواره پس از پاس به سمت توپ حرکت کنید

یکی از استراتژی های عمده خارج از قوس 3 امتیازی این است که بازیکن روبروی شما توپ را به یکی از بال های کناری پاس می دهد و سپس خودش بلافاصله به سمت سبد برش می زند. چنین بازی هایی معمولاً به پرتاب زیر تور خالی منجر خواهد شد. به عنوان یک مدافع طراز اول نباید هرگز اجازه چنین کاری را بدهید.

برای دفاع بهتر در بسکتبال لازم است، به محض اینکه توپ توسط مهاجم به هم تیمی پاس داده شد، باید در مسیر پرواز توپ به سمت آن حرکت کنید.

43. بازیکن کناری مدافع روی توپ

بازیکنی که در حال دفاع از مهاجم صاحب توپ است، یک مدافع در نزدیک خود دارد. این مدافع را به اصطلاح «یک پاس فاصله» (One-Pass Away) می نامند. این مدافع باید بداند که چه هنگام به مدافع روی توپ کمک کند و چه هنگامی کمک کردن را رد کند. دو سیستم دفاعی متداول یکی دفاع نفر به نفر (کمک) و یکی دیگر دفاع خط بسته (رد) است.

اگر پاس را رد می کنید، باید همواره یک پا و یک دست خود را روی خط پاس نگه دارید. سینه شما باید به سمت حریف باشد. باید توپ را نیز از بالای شانه نزدیک به توپ خود تحت نظر داشته باشید.

44. نحوه صحیح کلوزآوت را بیاموزید

کلوزآوت یک اقدام تدافعی محسوب می شود. هنگامی که یکی از بازیکنان حریف توپ را با پاس در اختیار می گیرد، مدافع بدون توپ بلافاصله باید به سمت او رفته و مانع از پرتاب یا حرکت او به سمت تور شود. این اقدام دفاعی و بستن فضای خالی بین شما و مهاجم را کلوزآوت می نامند. کلوزآوت را می توان یکی از دشوارترین مهارت های دفاعی دانست.

بهترین راهکار کلوزآوت بدین ترتیب است:

  • به محض اینکه بازیکن صاحب توپ حریف اقدام به پاس به هم تیمی خود کرد، مدافع مسئول مهاجمی که در حال دریافت توپ است باید به سمت او رفته و فاصله را کم کند.
  • فاصله بین خود و مهاجم را به 3 قسمت تقسیم کنید. دو سوم اول آن را به سرعت و گام های سریع به سمت او بدوید.
  • یک سوم پایانی را نیز با گام های کوچک از سرعت خود بکاهید. در قسمت پایانی باید به صورت هم‌زمان دست ها و موقعیت خود را نیز برای دفاع کامل مستقر کنید.
  • استقرار شما شامل یک دست در هوا برای محافظت از توپ و یک دست در زیر توپ برای امکان تماس با توپ و خم کردن زانو ها است.

45. هیچ‌گاه گوشه زمین را رها نکنید

گوشه زمین که پرتاب های 3 امتیازی از آنجا انجام می شود، یکی از مهم‌ترین نقاط زمین است که هیچ‌گاه نباید آزاد گذاشته شود. این اشتباه زمانی رخ می دهد که مهاجم از ناحیه بال به سمت سبد برش می زند و مدافعین یک بازیکن حریف را در گوشه زمین محافظت می کنند.

در این حالت، مدافعی که مسئول مهار مهاجم گوشه زمین است، موقعیت خود را رها کرده تا جهت کنترل مهاجم نفوذ کرده به تیم خود کمک کند. بدین ترتیب تیم حریف به سادگی او را صاحب توپ می کند تا پرتاب خود را بدون مزاحم انجام دهد.

46. همواره توپ و حریف را تحت نظر داشته باشید

هنگامی که از مهاجم صاحب توپ دفاع نمی کنید، باید همواره توپ و مهاجم را در دیدرس داشته باشید و در مثلث دفاعی قرار گیرید. مثلث دفاعی شامل شما، توپ و مهاجم صاحب توپ است. باید همواره توسط دید محیطی خود آن‌ها را تحت نظر داشته باشید. یک دست شما باید به سمت توپ باشد؛ دست دیگر شما به سمت مهاجم مستقیمتان باشد و میدان دید شما گستره ای از هردو را شامل شود.

47. همواره موقعیت خود را تطبیق دهید

یک مدافع طراز اول هیچ‌گاه در جای خود ثابت نمی ماند. همواره و در تمام وقت، موقعیت خود را تغییر می دهد. هرجایی که بسکتبال یا مهاجم شما حرکت کرد، شما نیز باید با او در حرکت باشید تا همواره در بهترین موقعیت قرار گیرید.

همیشه در موقعیت دفاعی (زانوهای خم و دستان باز) باشید تا بتوانید بلافاصله تغییر مکان دهید. از مثلث دفاعی نیز جهت در دیدرس داشتن توپ و حریف استفاده کنید. اگر موقعیت خود را تغییر ندهید، بازیکن حریف بلافاصله موقعیت پرتاب یا برش به سمت سبد را پیدا خواهد کرد.

اگر تغییر موقعیت شما به نفوذ یا پرتاب از ناحیه شما منجر نشود، فضای دفاعی را باز و آشفته می کند. همین مسئله هم تیمی های شما را در دردسر انداخته و باعث نفوذ یا پرتاب از ناحیه آن‌ها می شود.

تبدیل شدن به یک مدافع عالی در بسکتبال کاری است که از دست هر کسی بر نمی آید. تمرین و تجربه بسیار زیادی می طلبد. باید دانش شما همواره به روز باشد و با ورود مهاجمین جدید به عرصه بسکتبال، خود را با آن‌ها وفق دهید.

از آنجایی که کمتر کسی روی تبدیل شدن به یک مدافع طراز اول تمرکز دارد، اگر شما بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید خود را در دنیای بسکتبال به راحتی مطرح کنید. اعمال ترفندهای نامبرده در این مقاله بلافاصله شما را به سطحی بالاتر از آنچه در حال حاضر هستید، تبدیل خواهد کرد.

در اینجا به پایان بخش سوم و آخر این مقاله رسیدیم. دیدگاه های خود را در خصوص ترفندهای ذکر شده در این مقاله با ما به اشتراک بگذارید. اگر ترفند جالب توجه دیگری نیز سراغ دارید که در این مقاله به آن اشاره نشده است، در عنوان کردن آن با ما و دیگر دوستان خود در بخش نظرات درنگ نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *