تاریخچۀ بسکتبال: چه کسی، کی، کجا و چگونه آن را اختراع کرد؟

تاریخچۀ بسکتبال

بسکتبال… بازی حلقه ها… بازی سالن… همۀ ما امروز می دانیم که بسکتبال با دو تیم که هر کدام شامل 5 بازیکن است انجام می شود.

و بازیکنان با پرتاب توپ به داخل حلقه از یک ارتفاع بلند امتیاز می گیرند.

شکی نیست که این بازی رشد کرده و به یکی از محبوب ترین ها در آمریکا و دیگر بخش های جهان (با بیش از 300 میلیون بازیکن) شده است.

اما تا بحال از خودتان پرسیدید که چگونه آغاز شده است؟

اگر پرسیده اید، تمام حقایق را در اینجا آورده ایم. در ادامۀ مقاله دربارۀ تاریخچۀ بسکتبال که شامل مخترع بسکتبال، کی، کجا و چگونه این کار را انجام داده و دیگر اطلاعات، سخن گفته ایم.

چه کسی بسکتبال را اختراع کرده است؟

James Naismith با اختراع بازی حلقه ها (بسکتبال) اعتبار یافت.

پس از فارغ التحصیلی با مدرک الهیات از دانشکدۀ Presbyterian مونترال در 31 سالگی، عشق به ورزش را دنبال کرد و برای تحصیلات قیزیکی در دانشکدۀ Springfield ثبت نام کرد (در آن زمان به نام  مدرسه آموزشی YMCA معروف بود).

در آن دوره تحصیلات فیزیکی جدید و ناشناخته بود که توسط Luther Halsey Gulick تدریس می شد، کسی که امروز به عنوان پدر خلق مجدد و تحصیل فیزیکی در آمریکا مشهور است.

در زمستان سال 1891 به خاطر وضعیت آب و هوا، نتوانست تا کلاس های فوتبال و چوگان را در بیرون برگذار کند.

برای کمک جهت سوزاندن انرژی ای که آن ها با ماندن در کلاس ساخته بودند، تمام کلاس هایی به آن ها پیشنهاد شد که شامل ورزش های سبک، راهپیمایی، کار با دستگاه و غیره بود، که در مقایسه با فوتبال و چوگان برای دانش آموزان خسته کننده بود.

جلسه ای تشکیل شد تا راه حلی برای دانش آموزان بیابند. در انتها Gulick از Naismith خواست تا ظرف یک هفته، ورزشی جدید معرفی کند.

آن زمان بود که Naismith به تابستان 1981 برگشت، زمانی که Gulick آن ها را به چالش کشید تا یک بازی جالب و راحت را با استفاده از نور مصنوعی در زمستان آماده کند.

تاریخچۀ بسکتبال

Naismith خلاقیت به خرج داد و چیزی را آماده کرد که امروزه به آن بسکتبال می گوییم.

او از سرایدار مدرسه خواست تا 18 جعبه مربع شکل آماده کند تا به عنوان هدف از آن ها استفاده کند. سرایدار فقط 2 سبد هلو پیدا کرد و Naismith هر کدام را در ارتفاع 10 فوتی نصب کرد.

سپس برای هر هدف فردی را تعیین کرد تا توپ را از سبد در بیاورند و بازی را دوباره آغاز کنند. با این وجود ته سبدهای هلو چندین سال بعد سوراخ شد تا این امکان را فراهم کند که پس از کسب هر امتیاز توپ از ته سبد به زمین بیفتد.

سپس او 13 قانون بسکتبال را که توضیح می داد چگونه توپ به حرکت درآورده شود و چه حرکت هایی به عنوان خطا در نظر گرفته شوند. اولین تیم بسکتبال شکل گرفت و یک داور تعیین شد. او توپ را در وسط زمین بازی قرار داد و اولین بازی بسکتبال اجرا شد.

کی بازی بسکتبال اختراع شد؟

پس از آنکه بازی جدید در زمستان 1891 اختراع شد، تبدیل به یک موفقیت شد. آوازۀ این بازی به سرعت پس از چند هفته پیچیده شد و باقی YMCA ها شروع کردند به بازی کردن.

13 قانون بازی در مجلۀ دانشکده چاپ شد و به تمام YMCA ها در سرتاسر کشور با ایمیل فرستاده شد.

حقیقت این است که دانشکده به لحاظ بین المللی دارای دانش جویانی بود که اجرای خوبی داشتند بنابراین برای معرفی بازی جدید به دیگر کشورها دچار مشکل نشدند.

مدارس و دانشکده نیز بازی جدید را یاد گرفتند. و در سال 1905 بسکتبال به طور رسمی به عنوان بهترین ورزش زمستانی شناخته شد.

تاریخچۀ بسکتبال

بسکتبال کجا اختراع شد؟

ریشه و جایگاه دقیق بسکتبال کمی نامشخص است. این بخاطر شکست در ارتباط میان دانشکدۀ Springfield و YMCA بود که هر دو به طور مستقیم با اختراع بسکتبال در ارتباط بودند.

یکی از علت های نامشخص بودن این است که در تاریخچۀ بسکتبال موسسه هرگز تا سال 1954 به عنوان دانشکدۀ Springfield شناخته نشد. آنجا به نام «مدرسۀ کارگران مسیحی» معروف بود. آنجا سه بار با نام های زیر تغییر کرد:

مدرسۀ آموزشی YMCA، مدرسۀ آموزشی بین المللی YMCA،  دانشکدۀ بین المللی YMCA.

دانشکده Springfield که از سال 1885 تاسیس شد، خصوصی و مستقل باقی ماند. از این رو دانشکده از همکاری با YMCA برای یک مدت طولانی لدت برد.

یک امضاء در گوشۀ ساختمان که Naismith بسکتبال را اختراع کرده است به چشم می خورد، با این وجود تمام این ها نامشخص بود. این ساختمان در تقاطع خیابان های شرمن و استیت در Springfield در ماساچوست بود. امضاء شامل کلمات «Armory Hill Young Men’s Christian Association» بود و در عکس های قدیمی ساختمان نیز قابل دیدن بود.

تاریخ دانان این ساختمان را به  صاحبان Armory Hill YMCA نسبت داده اند و James Naismith را به عنوان یکی از کارمندان YMCA می شناسند.

اما در سال 2010 هنگامی که مدارک تاریخی دانشکده Springfield و YMCA پیدا شد، تفاوت هایی به وجود آمد. آن ها نشان می داد که اولین بازی بسکتبال در YMCA نبوده است بلکه در ساختمانی بوده که به مدرسه کارگران مسیحی تعلق داشته که امروز به آن دانشکدۀ Springfield  می گویند. Armory Hill YMCA جایی را برای فعالیت هایشان اجاره کرده بودند و احتمالا نشانۀ کوچکی برای مشتریان به جا گذاشته اند.

تا مدارک دیگری پیدا شود، حقیقت این است که بسکتبال در دانشکدۀ Springfield برای اولین بار انجام شد.

تاریخچۀ بسکتبال

اولین بازی در تاریخچۀ بسکتبال چگونه اجرا شد؟

اولین بازی در 21 دسامبر 1981 در Springfield در ماساچوست انجام شد.

سالنی که در آن بازی می کردند در مقایسه با سالن های امروزی بسیار کوچک بود. (اندازه آن سالن 35 × 50 و سالن های امروزی 35 × 94 است). مخترع بسکتبال 13 قانون برای بسکتبال روی بورد سالن نوشت و دو سبد هلو در دو انتهاء سالن نصب کرد.

سپس 18 دانش آموز کلاس را به دو تیم تقسیم بندی کرد. به عبارت دیکر هر بازیکن دارای 9 بازیکن، 3 فوروارد، 3 نفر در مرکز و 3 نفر در دفاع. سپس قوانین را به آن ها یاد داد.

بازیکنان تیم الف شامل:

 William R. Chase, Edwin P. Ruggles, Lyman Archibald, William H. Davis, Finlay G. MacDonald, Frank Mahan,T. Duncan Patton, Eugene S. Libby, and John J. Thompson.

بازیکنان تیم ب شامل:

Henry Gelan, George Day, Franklin Barnes, Benjamin S. French, Genzabaro Ishikawa, Raymond Kaighn, Ernest Hildner, Wilbert Carey, and George Weller.

یک داور نیز تعیین شد که تمام قوانین را می دانست، چیزهایی که با خطا، امتیاز و غیره مرتبط بود.

هنگامی که همه چیز مشخص شد دو نفر از هر سمت در مرکز جایی که Naismith توپ را قرار داد بازی را شروع کردند.

بازی با نتیجۀ 0 – 1 به نفع تیم الف به پایان رسید. تنها گل این بازی را از فاصلۀ 25 فوتی ویلیام آر چیس به ثمر رساند.

تاریخچۀ بسکتبال

حرف آخر

این تمام چیزی بود که شما از اختراع بسکتبال لازم بود بدانید. James Naismith  کسی بود که بسکتبال را اختراع کرد. این وظیفه را Gulick، پدر تحصیلات فیزیکی بر عهدۀ او گذاشت.

اولین بازی در 21 دسامبر 1981 در اسپرینگفیلد، ماساچوست انجام شد. شامل دو تیم که هر کدام 9 بازیکن داشتند.

اولین سالن از سالن های امروزی کوچک تر بود و برای حلقه ها از سبدهای هلو استفاده شد.

اولین بازی با نتیجۀ 0 – 1 با گل ویلیام آر چیس در تاریخچۀ بسکتبال ثبت شد.

بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *