بزرگترین ستارگان بسکتبال تمام دوران ها – نگاهی به ۱۰ بازیکن برتر تاریخ NBA

جام-قهرمانی-NBA

بزرگترین ستارگان بسکتبال در تاریخ NBA چه کسانی هستند؟ این یکی از تکراری ترین و در عین حال جذاب ترین سوالات در حوزه بسکتبال است. مسابقات NBA یک تاریخ غنی دارد که حدود ۷۰ سال قدمت داشته و پر از سازمان ها و بازیکنان پرافتخار و عنوان دار است. در این مدت طولانی هر کدام از ما با طلوع و غروب بعضی از این بزرگان در زمین بسکتبال، هم عصر بوده و سهم لذت خودمان را از بازی آنها دریافت کرده ایم، اما کدام بازیکنان در تاریخ این بازی، بالاتر از بقیه ایستاده اند؟ برای قضاوت در این باره، به معیار ها و شاخص های مختلفی همچون آمار، موفقیت تیمی و افتخارات شخصی، نگاه خواهیم کرد.

آیا فوق ستاره های امروزی مثل کوبی برایانت (Kobe Bryant) و لبران جیمز (LeBron James) در لیست بزرگترین ستارگان بسکتبال تاریخ جای می‌گیرند؟ اجازه دهید به لیست ۱۰ بازیکن برتر تاریخ NBA نگاهی کنیم تا پاسخ این پرسش را پیدا کنیم.

۱۰ – حکیم اُلاجوان (Hakeem Olajuwon)

حکیم الاجوان

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۵٫۹

میانگین ریباند در هر بازی ۱۱٫۲

میانگین بلاک در هر بازی ۳٫۳

افتخارات :

۲ بار قهرمانی در NBA

۲ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۱ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

حکیم اُلاجوان ، که بیشتر اوقات از او به عنوان ماهر ترین سِنتِر تاریخ بازی ها یاد می‌کنند، تسلط و چیرگی اش درون زمین، شبیه یک اثر هنری زیبا بود. او با حرکت معروف لرزش رویا (Dream Shake) که مختص خودش بود، بسیار از مدافعان را تخریب کرد. سبک بازی او آنقدر مشهور است که فوق ستاره هایی مثل کوبی برایانت ، لبران جیمز و دوایت هاوارد برای بهبود سطح بازی شان زیر نظر او تعلیم دیدند.

جدا از مهارت های هجومی، اُلاجوان یکی از بزرگترین مدافعان بسکتبال بوده است که امتیاز ۳٫۳ بلاک در هر بازی، تا حدودی گواه بر این ادعا ست.

او که لقب رویا (The Dream) را با خود حمل می‌کرد، تیم نه چندان با استعداد هیوستون راکِتس (Houston Rockets) را برای دو بار قهرمانی پشت سر هم هدایت کرد، دو بار فاتح عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال و یک بار هم با ارزش ترین بازیکن فصل شد. او تنها بازیکن تاریخ NBA است که سه جایزه با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال و با ارزش ترین بازیکن فصل و بهترین مدافع سال را همزمان در یک فصل (۱۹۹۴) کسب کرده است.

۹ – شَکیل اُنیل (Shaquille O’Neal)

شَکیل اُنیل

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۴٫۳

میانگین ریباند در هر بازی ۱۱٫۶

میانگین بلاک در هر بازی ۲٫۱

افتخارات :

۴ بار قهرمانی در NBA

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۱ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

شَکیل اُنیل مسلط ترین بازیکن نسل خودش بود، و شاید مسلط ترین بازیکن تمام ادوار. آن گونه که او با قدرت بی رحمانه اش مدافعان را به جنون می‌کشید، تقریبا غیر منصفانه بود.

شَک بعد از سال ۲۰۰۰ تیم لس آنجلس لیکرز را به سمت سه قهرمانی پیاپی در NBA هدایت کرد و در این مسیر خودش نیز سه بار به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال انتخاب شد. او که در سال ۲۰۰۰ عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل را کسب کرده بود، در طول دوران بازی اش ۱۴ بار برای تیم منتخب NBA برگزیده شد.

۸ – تیم دانکن (Tim Duncan)

تیم دانکن

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۱٫۹

میانگین ریباند در هر بازی ۱۲٫۰

میانگین بلاک در هر بازی ۲٫۴

افتخارات :

۴ بار قهرمانی در NBA

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۲ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

تیم دانکن الگوی ثبات است. اگر آمارهای او را در طول سالها بررسی کنید، به تغییرات زیادی برخورد نخواهید کرد.

او که به اصل بزرگ (The Big Fundamental) معروف بود، تیم سن آنتونیو اسپِرز را به سوی چهار قهرمانی NBA هدایت کرد و خودش هم سه بار به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال دست پیدا کرد. رکورد فوق العاده مسابقات فینال او، با باختن به تیم میامی هیت در یک سری بازی هفت مسابقه ای، لکه دار شد، اما باز هم کسب چهار قهرمانی از پنج تا چندان هم بد نیست. دانکن ۱۴ بار حضور در تیم منتخب NBA و تیم منتخب دفاعی را در افتخاراتش ثبت کرده است. او تا آخر دوران بازی اش افت محسوسی را نشان نداد و همواره در اوج بود.

۷ – ویلت چَمبِرلِین (Wilt Chamberlain)

ویلت-چمبرلین

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۲٫۵

میانگین ریباند در هر بازی ۲۴٫۵

میانگین پاس گل در هر بازی ۴٫۲

افتخارات :

۲ بار قهرمانی در NBA

۱ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۴ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

تنها دلیلی که باعث شد بگوییم که شَکیل اُنیل شاید مسلط ترین بازیکن تمام ادوار باشد، ویلت چَمبِرلِین است. چیرگی و تسلط او به شدت مشهور و غیر قابل انکار است، و هرچه زمان می‌گذرد، او بیشتر و بیشتر به یک پیکره اسطوره ای شبیه می‌شود. او در مسابقات عادی فصل  ۶۲-۱۹۶۱ میانگین ۵۰٫۴ امتیاز و ریباند ۲۵٫۷ را کسب کرد. کاملا غیر عادی و غیر واقعی.

در واقع اگر لیست بزرگترین ستارگان بسکتبال را با هر سلیقه، معیار، و دیدگاهی بخواهید تهیه کنید، ویلت پای ثابت تمام این گونه لیست ها ست.

اگر او پس از پایان مسابقات عادی فصل، کمی بهتر عمل می‌کرد، می‌توانست به رتبه ۱ نزدیکتر شود. برای بازیکنی که میانگین های ۲۲ و ۲۵ را کسب کرده، دیوانگی ست که انتظار بیشتری داشته باشیم، اما وقتی که مسلط ترین باشید، انتظارها از شما بالاتر می‌رود.

۶ – لَری بِرد (Larry Bird)

لری-برد

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۳٫۸

میانگین ریباند در هر بازی ۱۰٫۳

میانگین پاس گل در هر بازی ۶٫۵

افتخارات :

۳ بار قهرمانی در NBA

۲ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

چند سال قبل دِرِک رُز (Derrick Rose) در مصاحبه با نشریه رَپلِر اسپرت، ارزیابی درخور و مناسبی را در مورد لَری بِرد ارئه کرد. بِرد هرگز قویترین و ورزشکار ترین بازیکن میدان نبود، ولی همیشه ماهر و مسلط بود. هر چقدر در زمینه توان ورزشی کمبود داشت، آن را با هوش بسکتبالی، رقابت حریصانه و مهارت های فوق العاده مانند شوت های پرشی مرگبار، جبران می‌کرد.

او با هدایت بوستون سِلتیکس به سه قهرمانی، توانست سه عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل و دو عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال را کسب کند. لَریِ افسانه ای ۱۰ بار عضویت در تیم منتخب NBA و ۳ بار عنوان مدافع منتخب را در مدت ۱۳ سال بازی به ویترین افتخاراتش اضافه کرده است.

۵ – لبران جیمز (LeBron James)

لبران-جیمز

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۸٫۹

میانگین ریباند در هر بازی ۸٫۹

میانگین پاس گل در هر بازی ۷٫۱

افتخارات :

۳ بار قهرمانی در NBA

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۴ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

لبران جیمز تحت فشار انتظارات غیر قابل تصوری وارد لیگ شده است. انتظاراتی که نمی‌تواند از آن به سلامت عبور کند. آیا این طور است؟

خیر. او که در حال حاظر ستاره لس آنجلس لِیکِرز است قبلا در تیم های کلیولند کاوالیِرز (Cleveland Cavaliers) را یک بار و تیم میامی هیت را دو بار به نشان قهرمانی رسانده است. با وجود اینکه هنوز بازنشسته نشده، اما تا همین حالا هم یکی بزرگترین بازیکنان کل تاریخ است. آمار و افتخارات او گویای همه چیز است. شاه جیمز به یک بازیکن کامل تبدیل شده است که تا کنون ۱۵ بار عضویت در تیم منتخب NBA و ۶ بار عنوان مدافع منتخب را از آن خود کرده است.

بازیکنان بعدی در لیست ستارگان NBA نباید احساس راحتی کنند چون لبران در حال حرکت به سمت جایگاه آنان است. او در بین بزرگترین ستارگان بسکتبال تنها کسی است که فعلا دوران بازی اش تمام نشده و هنوز در حال بازی کردن است.

۴ – کریم عبدالجبار (Kareem Abdul-Jabbar)

کریم-عبدالجبار

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۲۴٫۳

میانگین ریباند در هر بازی ۱۰٫۵

میانگین بلاک در هر بازی ۲٫۴

افتخارات :

۶ بار قهرمانی در NBA

۲ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۶ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

در مورد معیار ثبات در کیفیت بازی، کریم عبدالجبار از دانکن هم بهتر است. توانایی او برای حفظ میانگین های فوق العاده در طول ۲۰ فصل رقابت در لیگ، شاهدی بر بزرگ بودن این بازیکن است.

لیستی از بزرگترین افتخارات کریم شامل این موارد است: نفر اول کسب امتیاز در کل تاریخ NBA ، بیشترین انتخاب (۶ بار) به عنوان ارزشمند ترین بازیکن فصل، افتخار ۱۵ بار حضور در تیم منتخب NBA ، انتخاب به عنوان دفاع منتخب برای ۱۱ بار ، و ۱۹ بار حضور در تیم منتخب آل-استار

۳ – مَجیک جانسون (Magic Johnson)

مجیک-جانسون

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۱۹٫۵

میانگین ریباند در هر بازی ۷٫۷

میانگین پاس گل در هر بازی ۱۲٫۳

افتخارات :

۵ بار قهرمانی در NBA

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۳ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

مجیک جانسون دوران بازی اش را عالی شروع کرد و هرگز به عقب باز نگشت. او به عنوان یک تازه کار، اولین جایزه ارزشمند ترین بازیکن مسابقات فینال خودش را زمانی دریافت کرد، که در بازی ششم فینال NBA در سال ۱۹۸۰ با تعویض به جای کریم عبدالجبارِ مصدوم، ناگهان مشهور شد. بازی های فینال برای مجیک و نمایش های لس آنجلس لِیکِرز تبدیل به خانه دوم شده بود، چون در دوران درخشان حضور او، آنها ۹ بار پای ثابت فینال بودند.

این گارد ۶ فوت و ۹ اینچی (حدود ۲٫۰۶ متری) از اندام بزرگ و تنومند خودش استفاده می‌کرد تا مدافعان را با دقت تمام خُرد کند. آمار ۱۲٫۳ پاس گل او در تاریخ بازی های حذفی رتبه اول را دارد. در ۱۴ سال حضور حرفه ای اش، توانست ۱۰ بار عنوان بازیکن منتخب NBA را کسب کند.

۲ – بیل راسِل (Bill Russell)

بیل-راسل

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۱۶٫۲

میانگین ریباند در هر بازی ۲۴٫۹

میانگین پاس گل در هر بازی ۴٫۷

افتخارات :

۱۱ بار قهرمانی در NBA

۵ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

او که بزرگترین دفاع در تاریخ بازی های NBA است، تیم بوستون سِلتیکس را در رکورد ۱۱ قهرمانی این تیم رهبری کرد.

بیل راسِل مورد جالبی به حساب می‌آید، از آنجایی که آمار هجومی او چندان شما را شگفت زده نمی‌کند، اما تاثیر بازی اش روی نتیجه مسابقات تیم، بسیار فراتر از آمار شخصی او ست. راسل از لحاظ دفاعی، در یک چشم به هم زدن، بازی در سلطه خودش قرار می‌داد. هرچند که در بین بزرگترین ستارگان بسکتبال ، او یکی از کسانی ست که تعدادی از رکورد ها و آمار هایش ثبت یا محسوب نشده اند، اما هنوز هم آمار میانگین های او دست نیافتنی هستند، و اگر آن زمان در دوران او، بلاک کردن و ارزشمند ترین بازیکن مسابقات فینال شدن، شمارش می‌شد و به آن جایزه تعلق می‌گرفت، راسل الان انبوهی از جوایز و مدال ها را در کلکسیون خود داشت.

راسل بزرگترین برنده در تمامی ورزش ها ست. تعداد ۱۱ قهرمانی او احتمالا، امن ترین و دست نیافتنی ترین رکورد در بازی های NBA است.

۱ – مایکل جُردن (Michael Jordan) – صدرنشین همیشگی

مایکل جردن- نفر اول لیست بزرگترین ستارگان بسکتبال

آمار کل بازی های حذفی یا پلی‌آف :

میانگین امتیاز در هر بازی ۳۳٫۴

میانگین ریباند در هر بازی ۶٫۴

میانگین پاس گل در هر بازی ۵٫۷

افتخارات :

۶ بار قهرمانی در NBA

۶ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن مسابقات فینال

۵ بار انتخاب به عنوان با ارزش ترین بازیکن فصل

مایکل جردن به اعتقاد بسیاری، در میان بزرگترین ستارگان بسکتبال ، بزرگترین است و دلایلش هم کاملا مشخص است.

اِم جِی (MJ) به هر چیزی که در این بازی ممکن بود، دست یافته و انبوهی از آمار و جوایز را با خود حمل می‌کند. در بزرگترین صحنه این بازی، یعنی مسابقات فینال NBA ، جردن از ۶ سری مسابقه ممکن، هر ۶ تا را برده، و همچنین در دوره حضورش، جایزه ارزشمند ترین بازیکن مسابقات فینال را جارو کرده است.

افسانه شیکاگو بولز (Chicago Bulls) هر دو سمت توپ را تسخیر کرده بود، هم دفاع هم حمله، و ۱۱ بار عنوان بازیکن منتخب NBA ، به علاوه ۹ بار عنوان دفاع منتخب و ۱۰ بار عنوان بهترین گلزن را به خودش اختصاص داد.

برای اثبات مایکل جردن به عنوان بزرگترینِ تمام ادوار، مدارک بسیاری وجود دارد، هرچند که بزرگترین شاهکار تمام افتخارات او حتی قبل از اولین قهرمانی اش در NBA به دست آمد. در فصل ۱۹۸۸ توانست عناوین ارزشمند ترین بازیکن فصل، بهترین مدافع سال، و بهترین گلزن NBA را همزمان کسب کند. آمار دیوانه کننده فصل ۸۸ او این است: میانگین ۳۵ امتیاز روی ۵۵٪ شوت صحیح، میانگین ۵٫۵ ریباند، میانگین ۵٫۹ پاس گل، میانگین ۳٫۲ توپ ربایی، میانگین ۱٫۶ بلاک.

بله، مایکل جردن فعلا بزرگترین است.

و یک توضیح تکمیلی در مورد لیست بزرگترین ستارگان بسکتبال:

لبران جیمز هنوز بازنشسته نشده است و در اوج بازی میکند

رتبه لبران جیمز در این لیست موقتی محسوب می‌شود. از آنجایی او هنوز در حال بازی در لیگ است و بازنشسته نشده، ممکن است آمار و افتخارات او تغییر کند. از یک طرف چون بیشتر بازیکنان در اواخر دوران حرفه ای شان از نظر میانگین امتیاز، میانگین پاس گل، میانگین ریباند و … معمولا دچار افت می‌شوند، به احتمال فراوان، آمار لبران جیمز هم طبق پیش بینی کارشناسان دچار افت خواهد شد، هرچند بعید است این افت بسیار فاحش باشد. از طرف دیگر، احتمال اینکه لبران تا قبل از بازنشستگی بتواند مقام ها و افتخارات بیشتری کسب کند و رکورد های بالاتری را از آن خود کند، نیز وجود دارد. حضور لبران در کنار این ۹ ستاره انکار ناپذیر است، اما باید صبر کرد و دید که در پایان دوران حرفه ای اش، رتبه او چقدر در این لیست ۱۰ نفره دست خوش تغییر می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *