چگونه برنامه تمرینات بسکتبال جوانان را تهیه کنیم؟

«بازیکنان برنده بازی‌ها هستند.مربیان برنده تمرین‌ها»
تمرینات بسکتبال جوانان بهترین فرصت تأثیرگذاری روی مهارت بسکتبالی بازیکنان برای مربیان فراهم می‌آورند. با این حال شاهد تمریناتی هستم که کارایی خاصی برای بالا بردن سطح بازیکنان ندارند . نیمی از مربیان در تلاش طراحی تمرین بعدی بعد از تمام شدن یک تمرین هستند. تمام مربیان باید بیشتر وقت خود را صرف تشویق و دادن فیدبک به بازیکنان کنند نه اینکه به طراحی تمرین بعدی بپردازند. چگونه مربیان می‌توانند این موضوع را مدیریت و تمرین‌ها را کارامد‌تر کنند؟ ما برنامه تمرینات بسکتبال جوانان ساخته‌ایم. در این برنامه به چند نکته از هزاران نقل قول مربیان بزرگ اشاره می‌کنیم که به اهمیت داشتن برنامه تمرینی اشاره می‌کنند:
بابی نایت:« من همیشه از شب قبل تمرینات بسکتبال جوانان خود را طراحی می‌کردم و چند ساعت قبل از تمرین تغییرات لازم را در آن اعمال می‌کردم»
جان وودن:« تقریباً تا جایی که باید یک تمرین را اداره می‌کردم روی برنامه ریزی و هدایت آن وقت صرف می‌کردم. برای هرتمرین در همان روز برنامه ریزی می‌کردم»
داشتن یک برنامه قبل از تمرین بسیار مهم است. اجازه دهید تا ساختاری که باید از آن در تمرین‌های خود استفاده کنید به شما نشان دهم.

ساختار تمرینیBFC

ساختار تمرینیBFC

در تمرینات بسکتبال جوانان برای مربیان ، یک تمرین معمولی را به ۵ بخش تقسیم می‌کنیم:
۱-گرم کردن بدن
۲-کارهای مهارتی
۳-استراتژی تیمی
۴-بازی‌های کوچک
۵-سرد کردن
ابتدا راجع به هر بخش با جزییات توضیح می‌دهیم و سپس توضیح می‌دهیم که برای هر بخش چه مقدار زمان لازم است.
گرم کردن بدن
متاسفانه این بخش از تمرینات توسط بسیاری از مربیان جوان بسکتبال انجام نمی‌شود. آنها فقط به مدت ۲ دقیقه تیم را گرم می‌کنند و سریع به سراغ قسمت بعدی می‌روند. وقتی به بسکتبال جوانان نگاه می‌کنم به سرعت متوجه می‌شوم که ، بهترین بازیکنان تیم تعادلی خارق‌العاده دارند و به سرعت به هماهنگی و تغییر سرعت و مسیر در بازیم می‌رسند. چیزی که برای بازیکنان مشکل ساز می‌شود این است که به دلیل ندیدن آموزش قادر به کنترل مناسب بدن و نیروی خود نیستند. کمک به بازیکنان برای رسیدن سریع به بنیه بدنی مناسب بسیار مهم است. با داشتن پایه و اساس محکم بدنی یاد گرفتن مهارت‌های جدید بسکتبال همزمان با پیشرفت بازی‌کنان میسر می‌شود. این بخش از تمرین به بازیکنان شما کمک بیشتری نسبت به فراگرفتن مهارت‌های بسکتبالی می‌کند چراکه مانع از آسیب دیدن آنها می‌شود و به بازیکنان در تمام ورزش‌ها و قسمت‌های مختلف زندگی کمک می‌کند . همان‌طور که می‌دانین جوانان در سنین پایین نباید فقط محدود به بازی بسکتبال شوند. در اینجا چند نمون از حرکات لازم برای گرم کردن بازی کنان را باهم می‌بینیم:
-راه رفتن
-دویدن با سرعت بالا
-پدال پشت پا
-سرخورن و کشش
-تغییر جهت
-تغییر سرعت
-پرش
-فرود آمدن
-انجام حرکات لانژ
-پرش در جهت‌های مختلف

آموزش مهارت در تمرینات بسکتبال جوانان

آموزش مهارت در تمرینات بسکتبال جوانان

تمرکز بر روی مهارت‌های فردی باید قسمت بزرگ تمرینات بسکتبال را در بر بگیرد. این تمرینات باید برای بازیکنان شما جالب و سرگرم کننده باشد و در عین حال مهارت آنها را افزایش دهد که شامل انجام درست حرکات همراه با تمریناتی که به آنها می‌آموزد کی از این مهارت‌ها در بازی استفاده کنند.
تمریناتی که به آنها درباره زمان استفاده کردن از تاکتیک‌ها را آموزش می‌دهد مشترکاً بین تمام مربیان توجه نمی‌شوند. در زمینه شوت زدن هم گفته‌ای ارزشمند از جف ون گاندی وجود دارد:«همان طور که گرفتن تصمیم برای شوت کردن مهم است به کار بردن تکنیک هم در آن اهمیت دارد». این قانون برای تمام تکنیک‌ها صادق است. ما باید بازیکنانی را در پست قرار دهیم که قدرت تصمیم‌گیری و یاد گرفتن از تجربیات را داشته باشند. باهم به نظر شخصی من درباره تمرینات نگاهی می‌اندازیم:
بسیاری از مربیان تمرینات برش به صورت V را برای دادن فضا به بازیکنان بیرون قوس ۳ امتیازی انجام می‌دهند و به آنها آموزش می‌دهند که برش بزنند ،انجام حرکات پا در نزدیکی مدافع و در نهایت گرفتن توپ از او. آنها حتی به بازیکنان خود نحوه گرفتن توپ از حریف و حمله و حتی دریبل ۲ به ۱ و شوت پرشی را هم آموزش می‌دهند. سپس بازیکنان وارد بازی واقعی می‌شوند و با اینکه این تکنیک‌ها را می‌دانند ولی نمی‌توانند به درستی از آنها استفاده کنند.چرا؟ چون یاد نگرفته‌اند که کی از آنها در بازی‌ها استفاده کنند و تجربه کافی در زمینه مواجه شدن با دفاع حریف و انجام تکنیک برش از پشت زمانی که توپ را دریافت می‌کنند ندارند. منظور من این است که علاوه بر داشتن تمریناتی برای آموزش مهارت‌ها لازم است تمریناتی هم داشته باشیم که از طریق آنها بازیکنان بتوانند تجربه کسب کنند و نکاتی را که یاد گرفته‌اند را عملی به کار ببرند. پیشنهاد من استفاده از تمرین ۵۰/۵۰ است.
-مثال:دریبل زدن:۵ دقیقه تمرین کنترل توپ و سپس انجام یک بازی با هدف انجام دریبل.
-مثال:شوت زدن: ۵ دقیقه تمرین شوت و سپس انتخاب همبازی برای تمرین نزدیک شدن به هم با بازیکنی که سعی در دفاع هم‌تیمی خود دارد و بازیکن دیگر باید تصمیم بگیرد که در این وضعیت توپ را شوت بزند یا حمله کند
مثال:پاس دادن:۵ دقیق تمرین پاس و سپس ۱۰ دقیقه بازی ۵ به ۴ تا تیم مهاجم همیشه یک بازیکن آزاد برای پاس دادن داشته باشد.
قرار دادن بازی‌های کوچک در آخر تمرین‌ها به بازیکنان در تصمیم‌گیری در موقعیت‌های گوناگون و بالا بردن مهارتشان کمک می‌کند. بابی نایت:«تمرین‌هایی را انجام دهید که بازیکنانتان را وادار به فکر کردن کنند».
در بسکتبال جوانان لول‌های مختلف تمرینات نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد چراکه بازیکنان علاقه خود را برای تمرین کردن از دست می‌دهند. تمرین‌ها را کوتاه و سرگرم کننده انجام دهید.

استراتژی‌های تیم و بازی‌های کوچک

استراتژی‌های تیم

به نظر من استراتژی‌های تیم در بازی کم‌ترین اهمیت را در بازی‌های بسکتبال جوانان دارد و اجرای آن برای بچه‌های زیر ۱۰ سال لازم نیست. این بخش شامل:
-دفاع
-حمله
-برنامه‌ریزی در بازی برای برد
-موقعیت‌های خاص
اگر می‌خواهید این بخش را در تمرینات خود پیاده کنید وقت کمی را به آن اختصاص دهید. بسیاری از مربیان را می‌بینم که از وقت تمرین خود کم می‌کنند و نیمی از وقت تمرین را برای کمک به ورزشکاران در به خاطر سپردن اینکه در چه جایی قرار بگیرند اختصاص می‌دهند. به خاطر داشته باشید که می‌خواهیم به بازیکنان خود بیاموزیم که چگونه بسکتبال بازی کنند نه اینکه جاهای مختلفی از زمین را تعیین کنیم تا در بازی به سمت آن قسمت‌ها بدوند. منظور من را اشتباه برداشت نکنید. من مخالف آموزش استراتژی به بازیکنان نیستم. من هم آن را در تمرینات تیم خود جای می‌دهم. من فقط مخالف صرف نیمی از وقت تمرینات خود برای این مسئله هستم.می‌توانید این بخش را در مدت زمانی که پیشنهاد دادم انجام دهید و یا کاملا آن را حذف کنید.

این بازی‌ها برای هر تمرین بسیار مهم هستند. انجام تمرینات زمانی که بازیکناننتان ندانند که از تکنیک کراس‌اور در زمین بازی کی استفاده کنند چه فایده‌ای دارد؟ این بازی‌ها جنبه تکنیکی دارند و مهم هستند ولی زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که به بچه‌ها اجازه دهید در زمین بازی و در این بازی‌ها تمرین کنند و بفهمند که کی از تکنیک مورد نیاز استفاده کنند. حتماً لازم نیست که تعداد بازیکنان در این بازی‌های جانبی کوچک که بعد از تمرین‌ها انجام می‌شود برابر با ۴ نفر باشد چراکه می‌توانید آنها را با هر تعداد بازیکنی که می‌خواهید مثل ۱ به ۱ ، ۲ به۲ و… انجام دهید. فواید بسیار زیادی در انجام این بازی‌ها برای تیم وجود دارد از جمله:
-دست به توپ شدن بیشتر
-داشتن فضای بیشتر برای تمرین در حرکت کردن
-فرصت بیشتر برای امتیاز آوردن
-و فواید دیگر
تمام این موارد باعث پیشرفت سریع بازیکنان و تجربه کردن سرگرمی همراه با یادگیری می‌شوند. کار دیگر مورد علاقه من در این بازی‌ها به کارگیری قوانین در مهارت‌های مختلف است. برای مثال یکی از قوانین مورد علاقه من قانون «بدون دریبل» است. این قانون بچه‌ها را مجبور به پیش‌بینی بازی می‌کند و باعث استفاده از قانون برش برای آزاد شدن می‌شود.بدون استفاده از این استراتژی می‌بینید که در بین جوانان انجام ۵ یا ۶ دریبل با سر پایین قبل از انداختن توپ به سمت حلقه در حالی‌که بقیه هم‌تیمی‌هایش در اطراف او آزادانه ایستاده‌اند شایع است.

سرد کردن و ساختار یک برنامه تمرینی

سرد کردن و ساختار یک برنامه تمرینی

پروسه سرد کردن در تمرینات شما باید شامل چند دقیقه راه رفتن و بالا و پایین رفتن در زمین و سپس انجام تمرینات کششی باشد. این کار حرارت بدن را کاهش می‌دهد و در ادامه تورینات کششی باعث کمک به دفع مواد اضافه تولید شده مانند اسید لاکتیک می‌کند. به نظر من انجام تمرینات کششی برای سرد کردن بسیار لازم است.
حال که شما درباره هر بخش از تمرینات اطلاعات کسب کرده‌اید لازم است درباره زمان بندی هریک از این تمرینات اطلاعات کسب کنیم. اولین چیزی که باید راجع به آن تصمیم بگیرید ای است که آیا می‌خواهید تاکتیک‌هایی مانند دفاع ، حمله و یا برنامه‌یزی در بازی جهت امتیازگیری در بازی را انجام دهید؟ اگر این چنین است به شما پیشنهاد می‌کنم که تایم‌های پیشنهادی بالا را رعایت کنید. در زیر به چگونگی دسته بندی و اختصاص زمان به بخش‌های مختلف بر اساس طول تمرین‌ها پرداخته‌ام:
-۶۰ دقیقه:
۱۰ دقیقه گرم کردن و حرکات بدنی
۲۵ دقیقه تمرین‌های مهارتی
۱۰ دقیقه انجام استراتژی تیمی
۱۰ دقیقه انجام بازی کوچک فرمالیته بعد از تمرین
۵ دقیقه سرد کردن

-۹۰ دقیقه:
۱۵ دقیقه گرم کردن و حرکات بدنی
۴۵ دقیقه تمرین‌های مهارتی
۱۰ دقیقه انجام استراتژی تیمی
۱۵ دقیقه انجام بازی کوچک فرمالیته بعد از تمرین
۵ دقیقه سرد کردن

-۱۲۰ دقیقه:
۲۰ دقیقه گرم کردن و حرکات بدنی
۶۰ دقیقه تمرین‌های مهارتی
۱۵ دقیقه انجام استراتژی تیمی
۲۰ دقیقه انجام بازی کوچک فرمالیته بعد از تمرین
۵ دقیقه سرد کردن

با استفاده از این ساختار می‌توانید ترکیبی از آموزه‌های تکنیکی و مهارتی همراه با تمرین کردن آنها در زمین داشته باشید. رعایت ساختار زمانی در تمرینات دومین موردی است که در تمرینات باید به آن توجه شود و معمولاً نادیده گرفته می‌شود.
بزرگترین چیزی که از این مقاله باید یاد بگیرید این است که برای هر بار تمرین باید برنامه داشته باشید. با استفاده از این برنامه‌ها در تمرینات می‌توانید نتیجه خوبی به دست آمورید، روند پیشرفت بازیکنان را تسریع کنید و درنتیجه به دیده یک مربی خوب به شما نگاه می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *