انقلاب کفش های بسکتبال از چاک تیلور تا اکنون

 

از کفش های ساق بلند برزنتی گرفته تا کفش های ساخته شده با فوم، هر ساله انقلابی در کفش های بسکتبال رخ می‌دهد که بعضی از آنها تأثیرات قدرتمندی را در تاریخ ان بی ای داشته اند. کفش هایی مانند جورج میکان از سال 1952 بعد از چاک تیلور و قبل از اولین کفش بسکتبالی نایک به بازار عرضه شدند. کفش کانورس چاک تیلور از سال 1972 تا مدتهای زیادی به عنوان فرمانروای کفش‌های بسکتبال در این بازار حاکمیت می‌کرد. بعد از این برهه صنعت کفش در زمینه بسکتبال به یک باره تغییر کرد و با انفجاری همراه شد. کفش های بسکتبال زیر براساس میزان تأثیراتشان در تاریخ این صنعت دسته بندی شده اند. مسلماً تمام آنها در این مقاله گنجانده نشده‌اند اما من سعی کردم تا معروفترین آنها را ذکر کنم:

انقلاب کفش های بسکتبال

1917: Chuck Taylor All Star

انقلاب کفش های بسکتبال

ابتدا کانورس با ورژن چاک تیلور به بازار آمد. بعد از چند دهه، این برند تغییراتی را در کفش های خود بوجود آورد، اما کفش های از جنس کتان این مارک به عنوان معروفترین کتانی‌های دهد 1960 شناخته شده بودند. اگرچه که امروزه از این کفش ها در زمین بسکتبال استفاده نمی‌شود اما این کفش به عنوان یک نمونه موثر برای تولید کفش های مناسبتر این رشته ورزشی تلقی می‌شود.

1972: Nike Bruin

نایک اولین ورژن از کفش های بسکتبال خود را با نام نایک بروین در سال 1972 روانه بازار کرد که به جای استفاده کتان در آن ،چرم و جیر به کار برده شده بود. باید بگویم که کفشی که من از آن برای چمن زنی استفاده می‌کنم تقریباً شبیه این مدل کفش نایک است. درواقع این کفش انقلاب نایک در زمینه تولید کفش بسکتبال به شمار می‌آید.

1973: Puma Clyde

پوما این نوع کفش را برای بازیکنان تیم نیویورک نیکس در سال 1973 طراحی کرد. لوگوی پوما در کناره این کفش با نام کلاید و به رنگ طلایی مشخص شده بود. به نظر می‌رسد که این اولین کفش امضا دار تاریخ بسکتبال باشد. درحالی که طراحی این کفش زیاد مورد استقبال کمیته ان بی ای قرار نگرفت اما این نوع کفش پوما توانست تأثیر زیادی بر طراحی کفش های عادی بگذارد.

1976: Dr. J’s Pro Leather

کنار این نوع کفش نام «دکتر جی» با خطی طلایی نوشته شده بود، طراحی این کفش تا حدی شبیه به طراحی کفش های بسکتبال امروزی است. در سال 2011 وبسایتی از این کفش به عنوان کفشی برای دنیای مدرن نام برد. پدرم می‌گوید که وقتی من کوچک بودم از این کفش استفاده می‌کرد و با آن بسیار آدم خونگرمی به نظر می‌رسید.

1978: Nike Blazer

به نظر می‌رسد که این مدل نایک به عنوان پیشکسوت کتانی های آیکونیک مانند ایر-فورس و جردن باشد. این کفش را جورج آیسمن در اواخر دهه 70 در بازی های بسکتبال می‌پوشید. یکی دیگر از ورژن‌های این کفش توسط نایک در سال 2008 روانه بازار شد اما هیچ گاه نتوانست با ورژن کفش مادر رقابت کند.

1982: Air Force 1

این کفش نایک توانست بسیار موفق عمل کند و هنوز هم امروزه جزء لاینفک فرهنگ بسکتبال است. بازیکنان سرشناسی از این نوع کفش در بازی های خود استفاده کرده‌اند و باعث معروفیت و محبوبیت آن شده‌اند.

1985: Air Jordan I

در سال 1985،نایک توانست کفشی با نام ایر جوردن را روانه بازار کند که هیچ گاه نمونه آن را توالید نکرده بود. این کفش، نمونه‌ای از یک کفش آیکونیک و خاص بود که توانست تاریخ کفش های بسکتبال را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. هر کولکسیونر واقعی کفش، حتماً با این مدل آشناست. این مدل جردن تا ابد به عنوان بالی برای پرواز کفش های بسکتبال تلقی می‌شود.

1988: Air Jordan III

سومین شاخه از کفش جردن، اولین ورژنی بود که درطراحی آن، نکات لازم برای پریدنی مناسب رعاین می‌شد. در سال 1988، جردن این کفش را در نبردی حماسی با  دومینیک ویلکینز تمام مدت به پا داشت. کاریکاتوری از مایکل جردن به عنوان لوگوی این برند روی کفش چاپ می‌شد. به کار بردن رنگ خاکستری و سیاه بالای کفه کفش باعث منحصر به فرد شدن هرچه بیشتر این کفش شده بود.

1989: Ewings 33 Hi

1989: Ewings 33 Hi

این مدل که توسط پاتریک اوینگز ساخته شد، یکی از کفش های مورد علاقه من است. در سال 1989، اوینگ با همکاری برند ورزشی « نکست اسپرت» توانست کفش خود را تولید کند. تا این زمان، کفش او به عنوان یکی از جالبترین مدل‌ها در روند تکاملی کفش های بسکتبال قلمداد می‌شود. با گذشت زمان مدل کفش او کم کم کنار می‌رود اما طراحی این کفش در اطراف مچ پا و وجود بند در آن ناحیه در سال‌های بعدی و در کفش های دیگر استفاده شد.

1991: Reebok Pumps

این کفش در سال 1991 مورد استقبال بسیاری از بازیکنانی که با توپ بازی می‌کردند قرار گرفت. این کفش تا حدی دارای ساق بود و برای محافظت از مچ پا ساخته شده بود اما نمی‌توانست از صدمات دیگری که به پا وارد می‌شد جلوگیری کند.

1994: Nike Force

چارلز بارکلی با انتشار عکسی از خود در حالی که این کفش را به پا کرده بود وجمله «من یک الگو نیستم» به تبلیغ این مدل از نایک در سال 1994 پرداخت. برای طراحی این کفش از مدل اوینگ 33 با رعایت نکات امنیتی بیشتر الگو برداری شده بود. مطمین نیستم که چیزی شبیه به این مدل کفش امروزه در زمین بسکتبال کاربرد داشته باشد چراکه کفش های امروزی بسیار سبکنر هستند اما این مدل به طور قطع در نوع خود کاملاً بی‌نظیر بود.

1995: Air Jordan XI

جردن های مورد علاقه من با آمدن این مدل در بازار در سال 1995 تکمیل شد. الگوی به کاربردن چرم مشکی و سفید در این کفش بایکن را کاملاً در زمین متمایز می‌کند. امروزه در زمین‌های بسکتبال هم بازیکنان از این کفش کلاسیک استفاده می‌کنند.

1996: The Question

گارد رأس ساکرامنتو، ایساییاه توماس، درباره نقش آلن ایورسون در پوشیدن کفش های ورزشی یادداشتی نوشته است، او می‌گوید: آلن یک دلیل بزرگ برای پوشیدن ریبوک توسط کودکان است. هرکسی می‌خواهد آلن باشد. این جنبش با اولین کفش ایورسون به نام کوئسشن در سال 1996 آغاز شد.

1997: Adidas Crazy 8

زمانی که کوبه برایانت وارد دنیای ان بی ای شد به عنوان سردمدار بازیکنانی که آدیداس می‌پوشند شروع به بازی کرد. اولین کتانی او آدیداس کریزی 8 بود که تحت تأثیر مدل‌های کلاسیک طراحی شده بود. او عضو بسکتبال نایک شد و همکاری او با آنها در طراحی کفش های نایک توانست اثر گذار باشد.

2000: Nike Shox BB4

در سال 2000، وینس کارتر، به جای پوشیدن کفش های سنگین در زمین، یک جفت از کفش نایک شاک را پوشید. این اولین باری بود که در یک کفش بسکتبال از تکنولوژی ضربه گیری استفاده شده بود. استفاده از این کفش به کارتر کمک می‌کرد تا بیشتر از سایر بازیکنان در زمین خیز بردارد و بپرد.

2003: Nike Air Zoom Generations

2003: Nike Air Zoom Generations

لبرون جیمز،در سال 2003، در یکی از سفرهای حرفه‌ای بسکتبالی خود، از کتانی‌های این مدل از نایک استفاده کرد. این مدل از کفش های نایک هر ساله در ورژن‌های جدیدتر تولید می‌شدند.

2010: Kobe V

تعریف از این کفش به منزله خراب کردن وجهه آدیداس کریزی در سال 1997 نیست اما باید گفت که این کفش فوق‌العاده سبک است و با رنگ پس زمینه مشکی و وجود رنگ های خاص در آن کاملاً با شکوه به نظر می‌رسد.

2010: AdiZero

به یاد می‌آورم که یک روز در فروشگاه ورزشی بودم و در یک دستم کفش چاک تیلور را نگه داشته و در دست دیگرم کفشی با مدل آدی زرو از برند آدیداس. علاوه بر تغییراتی که در استایل و سبک طراحی این کفش حس می‌شد، وزن سبک و ظرافت طراحی داخلی آن من را یاد طراحی کلاسیک در کانورس می‌انداخت که از برای ساخت آن از پارچه کتان استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این کفش با وزنی سبکتر و همچنین قدرت محافظت بیشتر از پاها به بازار عرضه شد.

2013: LeBron X

لبرون جیمز به مدت 10 سال در رقابت های ان بی ای شرکت کرد و کفش دهم آن لبرون X  بود.این ورژن از کفش لبرون به عنوان دستاوردی بزرگ در زمینه کفش ورزشی لقب گرفت و توانست اولین حضورش را با لبرون در ان بی ای تجربه کند.

 

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *