قوانین بسکتبال | برخی قوانین و اصطلاحات رایج در بسکتبال

اصطلاحات رایج در بسکتبال

یکی از مسائلی که به راحتی می‌تواند به آموزش و یادگیری شما در بسکتبال کمک کند، دانستن قوانین ابتدایی و اصطلاحاتی است که توسط بازیکنان و مربیان به کار برده می‌شود. اگر شما با این اصطلاحات رایج در بسکتبال آشنا باشید، منظور مربی و دیگر بازیکنانی که در کنار شما بازی می‌کنند را بهتر متوجه خواهید شد. در ادامه همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: برخی قوانین بسکتبال ۳نفره که شاید نمی‌دانید

اگر شما به تازگی روی به مشاهده‌ی بسکتبال آورده‌اید، مثلا احتمالاً این جمله به گوش‌تان خورده است:

  • بازیکنی که باکس اوت می‌کند بسیار موثر است.

این جمله دقیقاً چه معنایی دارد؟ یا اگر شما به تازگی بسکتبال را شروع کرده‌اید و سرمربی می‌گوید تو نیاز به کار کردن روی باکس اوت‌هایت داری، دقیقاً او از تو چه پرسیده است؟ در اینجا برخی از اصطلاحات رایج که شما در بازی بسکتبال شنیده‌اید و نیاز دارید آنها را بشناسید معرفی می‌کنیم.

ایربال (Airball)

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که توپ پرتاب شده توسط بازیکن تهاجمی بدون تماس با سبد ریباند شود.

یادگیری ورزش بسکتبال برای مبتدیان به زبان ساده

اسیست (Assist)

وقتی که شما توپ را در اختیار دارید و به سمت سبد حریف حمله می‌کنید، زمانی که به بازیکن هم‌تیمی خود پاس می‌دهید و به سرعت توپ را وارد سبد حریف می‌کند، شما پاس منجر به گل یا اسیست داده‌اید.

اصطلاحات رایج در بسکتبال

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

بک برد (Backboard)

قطعه‌ی شیشه‌ای و مستطیل شکل که پایه‌ی سبد بسکتبال است. در بک برد یا شیشه، بخشی قرمز رنگ جدا می‌شود که به بازیکنان در گل‌شدن ضرباتشان کمک می‌کند. بک برد از فایبرگلاس یا پلی کربنات ساخته می‌شود.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛ برای خواندن کلیک کنید

بلاک (Block)

زمانی رخ می‌دهد که بازیکن دفاعی پس از رهایی توپِ روانه شده به سمت سبد توسط بازیکن حمله، روی آن اثر بگذارد و مانع از گل شدن توپ شود.

باکس اوت (Boxing Out)

یک بازیکن دفاعی نزدیک به حلقه است و در تلاش برای ریباند توپی است که پس از به ثمر ننشستن در حال افتادن روی زمین است. در همین حین،‌ این بازیکن با قرار دادن بدن و باز کردن دستان از زاویه کناری خود،‌ جلوی بازیکنی که او نیز خواهان گرفتن توپ است مانع می‌شود و خود توپ را به چنگ می‌آورد.

اصطلاحات رایج در بسکتبال

دبل تیم (Double Team)

زمانی که دو بازیکن دفاعی، یک بازیکن حمله که صاحب توپ است را احاطه می‌کنند، اصطلاح دبل تیم به کار می‌رود.

فست بریک (Fast Break)

وقتی که تیم حمله توپ را از دست می‌دهد، یکی از سریع‌ترین بازیکن دفاعی می‌تواند با فرار خود به سمت سبد رقیب، خود را در موقعیت گل‌زنی قرار دارد. در این زمان باید یار دیگری که توپ را از چنگ حریف در آورده است، به سرعت توپ را به منطقه‌‌ی جلویی و یار خود برساند. فست بریک همان ضد حمله است.

بیشتر بخوانید: نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

فوروارد (Forward)

بازیکنی که پیش‌روی تیمش است و مسئول اصلی امتیاز آوری، ریباند توپ و هر مورد دیگری در بازی بسکتبال است. فوروارد می‌تواند با نزدیک شدن به سنتر که معمولاً‌ بلندقامت‌ترین بازیکن تیم است، او را با حرکات ظریف خود کنار بزند.

اصطلاحات رایج در بسکتبال

خطا (foul)

وقتی که بازیکنی چه در فاز تهاجمی چه در فاز تدافعی، مقررات بازی بسکتبال را زیر پا بگذارد با سوت داور به عنوان فول یا خطا رو به رو می‌شود. وقتی که بازیکنی روی شوت مرتکب خطا می‌شود، به بازیکن پرتاب‌کننده ضربات پنالتی داده می‌شود. اگر توپ پس از سوت داور وارد سبد شد، ۱ پرتاب پنالتی به بازیکن داده می‌شود و اگر ضربه‌ی اولیه به ثمر ننشست، با توجه به منطقه‌ی پرتاب توپ، به بازیکن تیم حمله دو یا سه پرتاب پنالتی داده می‌شود. اگر در پشت خط سه امتیازی بازیکنی خطا بگیرد و شوتش وارد سبد شود، او حمله‌ای ۴ امتیاز کسب می‌کند و ۱ پرتاب پنالتی در اختیارش قرار می‌گیرد.

۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

ربیاند (Rebound)

زمانی که توپ توسط بازیکن تهاجمی وارد حله نمی‌شود، بازیکنی که آنرا از روی هوا می‌قاپد، یک ریباند به ثبت رسانده است. ریباند یکی از مهم‌ترین ارکان در بازی بسکتبال است و در آمار فردی نیز، یکی از معیارهای سنجش کیفیت بازیکنان است.

تراولینگ (Traveling)

تخلف گام‌های اضافه یا تراولینگ، موردی است که قوانین پیچیده‌ای دارد. در حد معمول می‌توان گفت زمانی که بازیکن بدون زدن توپ به زمین و دریبل، با توپ حرکت می‌کند، تخلف تراولینگ یا رانینگ را انجام داده است. تراولینگ خطا نیست و فقط تخلف به شمار می‌رود.

اصطلاحات رایج در بسکتبال

ترن اور (Turnover)

زمان اتفاق می‌افتد که بازیکن حمله بنا بر هر دلیلی توپ را از دست بدهد. به زمین بیوفتد، توپ از دستش جدا شود یا بازیکن حریف توپ را از او برباید.

با تاکتیک‌های بسکتبالی درست می‌توانید به موفقیت برسید. اگر شما بازیکن هستید باید بدانید که سرمربی چه چیزی از شما می‌خواهد یا چه مسئله‌ای را به شما گوشزد می‌کند. اگر شما بیننده‌ی جدید بسکتبال هستید این مقاله به درک هر چه بهتر شما کمک می‌کند. آموزش بسکتبال کار ساده‌ای نیست اما با بالا بردن علمِ وزشی خود، می‌توانید به خواسته‌های‌تان برسید.

امیدوار هستیم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. شما همچنین می‌توانید اخبار بسکتبال ایران و جهان را در سایت بسکتفا مطالعه فرمایید.
همچنین دیگر مطالب مرتبط آموزشی که می‌توانید در سایت بسکتفا بخوانید:

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *