استراتژی حملۀ پرینستون  (Princeton Offense)- راهنمای کامل مربی

استراتژی حملۀ پرینستون توسط مربی سالن مشاهیر، پیت کارل، در طول 29 سال فعالیت بی نظیر در سمت مربیگری تیم بسکتبال پرینستون تایگرز (Princeton Tigers) با 514 پیروزی، اختراع شد. تأثیرات به جا مانده از این تکنیک امروزه در بسکتبال تمام رده ها دیده می شود. بیشتر مربیان از حملۀ پرینستون استفاده میکنند، زیرا به بازیکنان می آموزد که بازی را تفسیر کنند و بعد تصمیم بگیرند (بسیار مهم است). و یکی دیگر از دلایل محبوبیت این تکنیک این است که هر پنج بازیکن میتوانند در همۀ پست ها بازی کنند.

حملۀ پرینستون مناسب چه تیمی است؟

این تکنیک برای همۀ تیم ها مناسب نیست. مهم ترین نیاز برای اجرای این روش داشتن یک سانتر با IQ بسکتبالی بالا است، که بتواند بدون لحظه ای تردید از فاصله شوت کند یا پاس های بدون نقص بدهد. اگر همچین بازیکنی در تیم شما نیست (بسیار کم هستند) پس این استراتژی گزینۀ خوبی برای شما نیست. در اصل شروع این استراتژی عبور از بازیکن عظیم الجسه ای است که در منطقۀ پنالتی می چرخد. در نتیجه همه چیز به پیش بینی و تصمیم گیری درست بازیکن شما بستگی دارد. در اطراف این مدافع در منطقۀ پنالتی باید چهار بازیکن باشند که می توانند از راه دور شوت کنند و پاس های خوبی بدهند.

الزامات

از خود گذشتگی

بازیکن ها باید بتوانند از یک شوت خوب بگذرند تا به یک شوت عالی برسند. در صورتی که بازیکنی بخواهد تک روی کند و خودش موقعیت خلق کند، این روش نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

حرکت توپ

توپ باید مداوماً در زمین حرکت کند. اگر توپ در یک نقطه از زمین باشد حمله از بین می رود.

حرکت مداوم

در حملۀ پرینستون هیچ یک از بازیکن ها نباید بی حرکت باشند، همه باید کاملا آماده باشند که سریعاً موقعیت خود را در زمین تغییر دهند.

شوت زن های خارج از قوس ماهر

از آن جایی که این روش نیازمند پاس توپ به داخل محوطۀ سبد است، بسیار مهم است که مدافع حریف نتواند وارد محوطه شود. باید شوت زن هایی داشته باشید که رقیب مجبور باشد نزدیک آن ها بماند.

نقاط قوت

چگونه بازی کردن را به بازیکن ها آموزش دهید

در این روش از بازی به جای راهنمایی های خارج از زمین بازیکن باید بازی را تفسیر کند و تصمیم بگیرد. تجربۀ این سبک از بازی ها به آیندۀ بسکتبالی بازیکن بسیار کمک می کند.

بدون نیاز به پست خاص

همانطور که قبلاً هم اشاره شد در این سبک بازیکن ها میتوانند در پست های مختلف بازی کنند.

دفاع کردن سخت است

در حمله ای که مهاجم خودش تصمیم می گیرد برای مدافعان بسیار سخت است که حرکت آن ها را پیش بینی کنند و برایش آماده باشند.

موقعیت های زیاد گل

با توجه به این که تا چه حد به بازیکن های خود این روش را آموزش داده اید، موقعیت های گل زیادی پیش خواهد آمد.

نقاط ضعف

صبر

برای بازیکن هایی که همیشه شوت های سریع مزیت بوده است، خیلی مشکل می شود در این تاکتیک که نیازمند حرکت مداوم توپ است صبور باشند.

بازیکنان با استعداد

هنگام اجرای حملۀ پرینستون همۀ بازیکنان باید بتوانند پاس بدهند، تغییر موقعیت داشته باشند، دریبل کنند، حریف را سد کنند، و از پشت قوس یا داخل آن گل بزنند.

دامنۀ وسیع یادگیری

اگر این تاکتیک را به بازیکنان خود یاد میدهید دامنۀ بسیار بزرگی دارد. و چون پست معنایی ندارد همه باید یاد بگیرند در تمامی پست ها بازی کنند.

فضا سازی ضعیف

اگر بازیکنان شما درک درستی از فضا سازی ندارند به احتمال قوی حملۀ شما بی نتیجه خواهد بود. زمان بندی، فرار به موقع و سد کردن از الزامات این حرکت هستند.

اصول اولیه

اصول اولیۀ حملۀ پرینستون

این تاکتیک با 2-2-1 شروع می شود. دو بازیکن (شمارۀ 4 و 1) در بالای زمین. دو بازیکن در جناحین (شمارۀ 2 و 3). و یک بازیکن زیر سبد سمت توپ (شمارۀ 5).

به یاد داشته باشید که این موقعیت ها دائمی نیست و پست هر بازیکن تغییر می کند. در این استراتژی بازیکن زیر سبد در بیشتر حرکت ها به عنوان پاسور عمل می کند. حتی اگر بازیکن با IQ بالای شما قد کوتاه بود اشکال ندارد، زیرا او بسیار کاربردی خواهد بود.

این استراتژی را چطور اجراء کنیم؟

برای شروع و اجرای این روش صد ها گزینه وجود دارد اما همۀ آن ها آسان و کاربردی نیستند. در ادامه طرحی را توضیح می دهم که قطعاً بازیکن های شما با استفاده از آن موفق خواهند شد.

سه دستۀ متفاوت را توضیح می دهم:

1. زیر سبد

زیر سبد

شروع این حرکت همیشه یکسان است: بازیکن شمارۀ 1 پاس می دهد به 3 و به گوشۀ خالی می دود. در اینجا دو انتخاب متفاوت وجود دارد که بستگی به این دارد که توپ به زیر سبد برسد یا نه:

1) پاس زیر سبد:

پاس زیر سبد

اگر پاس به زیر سبد برسد و شانس گل زنی داشته باشند باید 5 بالای سبد بپرد و گل بزند. بعد از پاس توپ 3 در محوطۀ پنالتی برای 4 سد می کند. خیلی مهم است که هیچکدام از بازیکن ها عجله نکنند. باید هر دو آروم باشند و رفتار مدافعان را بررسی کنند. اگر مدافع سماجت به خرج دهد و با سد مقابله کند 4 از پشت سر حرکت می کند و 5 توپ را پاس می دهد و 4 با حرکت سه گام گل می زند. اگر مدافع سد شود 4 به سمت جناحین می رود و با پرتاب متوسط یا سه امتیازی گل می زند. هر تصمیمی که 4 بگیرید 3 عکس آن حرکت را انجام می دهد.

2) پاس زیر سبد نباشد:

پاس زیر سبد نباشد

اگر توپ به 5 نرسد، 3 با دو دریبل در طول خط سه امتیازی به سمت 4 می رود. مانند انتخاب اول 4 مدافع را بررسی می کند و دو گزینه دارد: اگر مدافع سر سخت بود 4 می تواند از پشت به سمت حلقه برود. پاس یک دست از 3 بگیرد و با سه گام کار را تمام کند. اما اگر مدافع سر سخت نبود 4 دریبل را از 3 میگیرد. همزمان 5 به سمت نوک زمین می رود تا مدافعان را سد کند. اگر 4 دریبل را دریافت کند 5 مدافع را سد می کند و 4 ب سمت سبد می رود. اگر هیچکدام از گزینه ها ممکن نبود 3 به دریبل ادامه می دهد و توپ را به 2 پاس میدهد. (حرکت هیچکدام از بازیکن ها اهمیتی ندارد اگر آن ها توپ را دریافت نکردند فضا را خالی می کنند و به دو طرف زمین می روند). وقتی که این اتفاق ها رخ داد 5 از پشت سر برای 3 برش می زند و او به سمت منطقۀ باز می رود و پاس را دریافت می کند تا شوت سه گام بزند.

2. امتیاز

امتیاز

دستۀ امتیاز (که به دستۀ منطقۀ پنالتی هم معروف است) با پاس در عمق شروع می شود. وقتی این حرکت شروع می شود 5 جلو می آید و برای 1 از پشت سد می کند، 1 هم به سمت سبد می رود تا برای یک شوت سه گام باز توپ را دریافت کند. اگر نتواند توپ را بگیرد به کنر زمین می رود. و سپس 5 در منطقۀ پنالتی توپ را می گیرد. از اینجا 4 سه انتخاب دارد که انتخاب او مشخص کنندۀ ادامۀ بازی است.

1) دور

دور

4 از سبد دور می شود و برای 2 سد میکند. 2 مدافع را بررسی می کند یا به سمت حلقه می رود برای دریافت توپ یا به سمت نوک زمین می رود برای شوت جفت پا.

الف) 2 به سمت حلقه می رود

حرکت به سمت حلقه

پاس را از 5 بگیرید و با شوت سه گام کار را تمام کند. اگر نشد 5 توپ را به 4 می دهد و او سد با توپ انجام می دهد. در سمت دیگر 3 برای 2 سد میکند و او تلاش میکند تا پرتاب سه امتیازی انجام دهد. یک فرصت استثنائی برای دریبل زن است که با وجود یک شوت زن در اطراف و یک بازیکن در گوشه به سمت حلقه برود.

ب) 2 به نوک زمین می رود

حرکت به نوک زمین

اگر 2 تصمیم بگیرد که از سد کردن استفاده کند 5 به او پاس می دهد. با این حرکت آن ها قادر هستند تا به گوشه بچرخند و به سبد حمله کنند. این باعث می شود تا زمین باز باشد و هر طرف یک شوت زن باشد. چهار خارج از محوطه می ایستد.

2) بالا

بالا

4 با توپ به جلوی سانتر می رود و برای 3 سد می کند. 3 با تحلیل مدافعان میتواند یا به عقب حرکت کند یا از سد استفاده کند و توپ را از 5 بگیرد.

الف) 3 حرکت کند

حرکت

اگر 3 به سمت سبد برود 5 در صورت آزاد بودن توپ را پاس می دهد. اگر نه 3 باید در همان سمت زمین به گوشه حرکت کند. پس 4 باید دریبل را در منطقۀ پنالتی از 5 بگیرد و سریعا حمله کند. همزمان 2 برای 1 سد می کند. این حرکت باعث می شود تا مدافعان سرگرم باشند و بازیکن بتواند شوت بزند.

ب) 3 دریبل کند

دریبل

اگر 3 از سد استفاده کند می تواند نوک زمین توپ را از 5 بگیرد. 4 هم در صورت توان یا میچرخد به سمت گوشه یا خط شوت سه امتیازی می رود. 3 توپ را می گیرد و به سرعت حمله می کند. مانند قبل 2 برای 1 سد می کند.

3. زیر

زیر

هنگام اجرا این روش 4 با توپ به پشت سانتر می رود و 2 برایش سد می کند. 2 بعد از سد کردن دور می زند و با 5 دریبل انجام می دهد. همان لحظه 4 باید سریعاً به سمت سبد برود. در سمت دیگر 2 برای 1 سد می کند. یعنی انتخاب های متعدد پاس برای 4 در کنار شانس حرکت به سمت سبد.

3. دفاع زیر چانه

دفاع چانه

نکتۀ جالب: علت استفاده از «چانه» این است که اولین بار که این استراتژی استفاده شد بازیکن ها هنگام دریبل چانۀ خود را می خاراندند تا به هم علامت دهند.

چانه با دریبل دو طرفه در جناحین شروع می شود. همین حین سانتر (که در سمت توپ است) به منطقۀ پنالتی می رود. سپس 3 به 2 و بعداً به 4 پاس می دهد. بعد از پاس 5 برای 3 از پشت سد می کند و 3 به سمت سبد می رود تا 4 به او پاس دهد. معمولاً برای سه گام مناسب است. اگر نشد 3 به گوشۀ سمت توپ می رود. حرکت بعدی این است که 5 برای 2 سد کند. 2 باید بین دو گزینه انتخاب کند:

الف) توپ را بگیرد و شوت کند

دریافت توپ

اگر پاس را گرفت و آزاد بود باید شوت کند. اگر نه 5 دوباره با توپ سد می کند و 2 به سمت سبد می رود در حالی که دو شوت زن در گوشه ها دارد.

ب) به سمت سبد برود برای شوت سه گام

شوت سه گام

2 به سمت سبد برود. اگر موقعیت داشت 4 به او پاس می دهد تا شوت سه گام انجام دهد. اگر موقعیت نداشت باید به گوشۀ خالی برود. سپس 5 برای 4 سد می کند. با این حرکت آن ها با دو شوت زن در گوشۀ زمین شانس یک سه گام آسان دارند.

نتیج گیری

برای جواب گرفتن از این تکنیک باید از تمام بازیکن ها استفاده کنید.

اگر بازیکنی در طول مسابقه از حمله پا پس بکشد تمام فضا سازی تیم بهم می ریزد و استراتژی به ثمر نمی رسد.

برای اجرا کردن این روش همۀ بازیکن ها باید تیم را الویت خود قرار دهند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *