• صفحه خانگی
  • >
  • مقالات
  • >
  • آموزش بسکتبال ؛ تاکتیک‌های مقدماتی برای بازیکنان و هواداران جدید بسکتبال

آموزش بسکتبال ؛ تاکتیک‌های مقدماتی برای بازیکنان و هواداران جدید بسکتبال

آموزش بسکتبال

با یکی دیگر از مقالات تخصصی بسکتبال در سایت خبری بسکتفا همراه شما هستیم. در این مقاله به بررسی سبک‌های مقدماتی بسکتبال در حمله و دفاع می‌پردازیم. این مقاله سفری کوتاه در آموزش بسکتبال است. با بسکتفا همراه باشید.

مثل هر ورزشِ دیگر، بسکتبال هم تاکتیک‌های رایجی دارد. این بدان معنا است که حمله و دفاع در بسکتبال برای بدست آوردن نتیجه‌ی مد نظر با روش‌های خاصی طراحی می‌شود و هر بازیکن مسئولیت و پستی در بازی دارد. اگر شما شروع به تماشا یا یادگیری بسکتبال کرده‌اید، دشوار است بدانید چرا برخی از بازیکنان اقدامات خاصی (برخی حرکات تخصصی در بسکتبال) را انجام می دهند.

هم‌چنین درک اینکه چرا برخی از استراتژی‌های تهاجمی یا دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دشوار است. اگر آماده‌اید بیشتر در مورد چرایی انجام این حرکات خاص در بسکتبال بدانید، من برخی تاکتیک‌های تهاجمی اولیه، استراتژی‌های دفاعی و موقعیت‌یابی بازیکنان را اینجا آموزش می‌دهم.

آموزش بسکتبال – تاکتیک‌های تهاجمی در بسکتبال:

یک حمله‌ی خوب باید به قدری انعطاف‌پذیر باشد تا پس از رویارویی با استراتژی‌های خاص دفاعی تغییر کند. بازیکنان باید روش‌های مختلفی برای رهایی از تله‌های دفاعی و مبارزه با آن در اختیار داشته باشند. روش حملات منطقه‌ای، حرکتی و گسترشی وجود دارد اما هواداران و بازیکنان جدید باید استراتژی‌های تهاجمی اولیه را آموزش ببینند.

آموزش بسکتبال

حملات سرعتی یا ضد حملات به سرعت نتیجه می‌دهند. زمانی که بازیکنی از تیمِ حمله کننده توپ را در اختیار دارد، سایرین با ایجاد فشار و سرعت روی دفاعِ حریف باید راه رسیدن به سبد را برای یارِ خود هموار کنند. بازیکنان بدون توپِ تیم حمله کننده باید با گسترش فضا و ایجاد موقعیت گذر برای بازیکن صاحب توپ، مسیرهایی آسان برای رسیدن به سبد مهیا کنند. برای خلق موقعیت بهتر و رسیدن به درست‌ترین گزینه‌ی پاس، این حرکات تیمی باید سریع انجام شود.

وقتی که شما می‌توانید معبری از میان دفاع حریف برای عبور باز کنید، برای تیم‌های سبک دفاع منطقه‌ای بسیار مشکل است تا از رسیدنِ بازیکن شما به حلقه جلوگیری کنند. پس از این، تیم‌ها به سبک دفاع فردی روی می‌آورند. این بهترین زمان برای بازیکنان برجسته‌ی تیم شما است تا با شکستن دژ دفاعی حریف، آنها را منهدم سازد. در این زمان کیفیت فردی بازیکنان اهمیت دارد و در صورت غلبه‌ی شما بر رقیب، دفاع فردی نیز تجزیه و از بین می‌رود. در پایان با دادن پاسِ ساده به منطقه‌ی خالی تر، راه رسیدن به سبد هموار می‌شود.

یکی دیگر از فواید بازی سرعتی در ضحد حملات، این است که اگر تیم شما در رسیدن سبد برای کسب امتیاز مطمئن موفق عمل نکرد، روش حمله‌ی شما می‌تواند تغییر کند. در آن صورت شما شات کلاک (۲۴ ثانیه زمان مالکیت توپ) را در اختیار دارید و با طرح روش جدید حمله‌ی خود را در باکس حریف آغاز کنید. در این روش برای شکست دفاع حریف باید از روش حمله‌ای فیزیکی یا سبک حمله‌ی منطقه‌ای استفاده کنید.

آموزش بسکتبال – تاکتیک‌های دفاعی در بسکتبال:

در بسکتبال استراتژی‌های دفاعی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از آن استفاده کنید. هدف از دفاع کردن و آموزش بسکتبال مشخص است: ایجاد اختلال در بازی تیم حمله‌کننده به هر روشی. ۳ روش رایج ایجاد اختلال که در بسکتبالِ روز جهان موفق عمل می‌کنند، وجود دارد.

  • ایجاد عاملی برای از دست دادن شوت بازیکن حمله کننده و در پی آن فراهم‌سازی فرصتی برای ریباند توپ
  • ایجاد اختلال در بازی تهاجمی رقیب که منجر به ثبت ترن‌اور (لو دادن توپ) برای آنها شود. این روش به دفاع اجازه می‌دهد که به تیم مهاجم تبدیل شوند.
  • روشی برای ساکن قرار دادن توپ، یعنی تیم حمله‌کننده برای ۵ ثانیه نمی‌تواند توپ را به گردش در بیاورد (موجب وقوع خطا) و به این واسطه سوت شات کلاک دمیده می‌شود.

آموزش بسکتبال

در اکثر لیگ‌ها در رده‌ی مینی یا جوانان، سوت شات کلاک ۲۴ ثانیه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما احتمالاً همگی از قانون ۵ ثانیه ثابت نگه داشتن توپ پیروی می‌کنند. امکان دارد به شما فرصتی ۵ ثانیه‌ای جهت وارد کردن توپ به زمین بازی داده شود یا اینکه در همان مدت ۵ ثانیه بازیکن اقدام به شوت‌زنی کند.

اما در بسکتبال ۳ روش دفاعی رایج وجود دارد که تیم‌ها سبک‌های خود را بر پایه‌ی آن استوار می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد.

  • دفاعی فردی: این سبک موسوم به دفاع من تو من (MAN) است. حتی در بسکتبال بانوان نیز دفاع من تو من به این سبک گفته می‌شود! هدف اصلی در این روش، محافظت تک به تکِ بازیکنان دفاعی از بازیکنان تهاجمی است. به هر کدام از بازیکنان با توجه به توانایی‌های فردی و جسمی‌شان مأموریت محافظت از بازیکن تهاجمی ترجیحاً هم پست محول می‌شود. بعضی از دفاع‌های من تو من با پیک و رول (اسکرین کردن) تطبیق می‌پذیرد.
  • دفاع منطقه‌ای: این روش از طریق محل‌های موجود در زمینِ بسکتبال قابل اجرا است. مأموریت محافظت از هر قسمتی از زمین بازی به شخصی خاص محول می‌شود. در سبک ۲-۳ و حالت استاندارد، برای مثال: ۲ بازیکن در بالای قوس پرتاب پنالتی و در دو جهت چپ و راست آن قرار می‌گیرند و از محوطه‌ی بالا و دور از حفاظت می‌کنند. ۳ بازیکن دیگر نیز در منطقه‌ی بیس‌لاین یا تقسیم می‌شوند. در این میان یکی از ۳ نفر در زیر سبد به محافظت از منطقه‌ی پینت می‌پردازد.
  • دفاع ترکیبی: این استراتژی دفاعی ترکیبی از دفاع من تو من و دفاع منطقه‌ای است. مثال ساده و قدیمی در خصوص این روش، سبک باکس اند وان (۴ بازیکن داخل و ۱ بازیکن در بیرون از محوطه‌) است. ۴ بازیکن در منطقهِ دفاعی خود به روش منطقه‌ای از محل محافظت می‌کنند و ۱ نفر ترجیحاً بازیکن پوینت گارد، در بالای قوس پرتاب سه امتیازی به صورت من تو من دفاع می‌کند.

وقتی که به عنوان مربی در رده‌ی جوانان کار می‌کنید، بکارگیری یک روش خاص دفاعی به رشد بازیکنان شما و مشخص شدن مهارت‌های آنها کمک می‌کند. اگر شما بیننده‌ی جدید بسکتبال هستید وقتی که به زمین بازی نگاه می‌کنید، می‌بینید که خطوط دفاعی چگونه در تلاش برای متلاشی‌کردن بازی تیم حمله‌کننده هستند.

با مهارت‌های فردی بازیکنان، سبک‌های دفاعی می‌تواند در هر بازی دچار تغییر شود. ممکن است سرمربی بازی را با دفاع ۲-۳ آغاز کند اما شاید کارساز نباشد و بازیکنان حریف دست او را بخوانند. به همین علت او می‌تواند دفاع تیمش را به سبک ۱-۳-۱ تغییر دهد و در آنی بازیکنی نقش مخرب در بازی تهاجمی حریف را ایجاد کند.

آموزش بسکتبال

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *