آموزش‌ بسکتبال ؛ استراتژی‌های رایج دفاعی

آموزش بسکتبال آموزش مقدماتی بسکتبال

آموزش بسکتبال – دفاع من تو من (دفاع فردی)، دفاع ۲-۳ و ۱-۳-۱. استراتژی‌های گوناگون دفاعی برای تیم‌ها وجود دارد تا آنها در زمین پیاده‌سازی کنند. رایج‌ترین روش‎های دفاعی را با کمک این نوشته‌ی مقدماتی در مورد آموزش مقدماتی بسکتبال یاد بگیرید.

“با حمله کردن بازی‌ها را می‌برید اما با دفاع کردن قهرمان می‌شوید”

احتمالاً این عبارت را از مربی آموزش مقدماتی بسکتبال خود بیش از آنچه که به یاد دارید شنیده اید، اما این فقط جمله‌ای کلیشه‌ای از مربی‌ شما نیست. ضرب المثلی قدیمی در مورد این جمله وجود دارد. توانایی متوقف کردن رقیب‌تان روی پارکت بسکتبال برای رسیدن به موفقیت ضروری است و این توانایی رقیب شما برای کسب امتیاز را فلج می‌کند.

اساساً به جای آنکه اجازه دهید حریف بازی خود را به شما تحمیل کند، باید با کارهای دفاعی خود شروع حمله را برنامه‌ریزی کنید.

این گفته‌ی نیک ریورز، ‌بازیکن و مربی بسکتبال است.

شما باید در دفاع هوشمندانه عمل کنید و این هوش‌مندی با قرار دادن برنامه‌های متعدد در اختیار تیم شروع می‌شود.

شمار زیادی استراتژی در بازی دفاعی وجود دارد که تیم‌ها می‌توانند در هر زمان بازی از آنها استفاده کنند. اما در نهایت سبک‌های دفاعی به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شوند: دفاع من تو من (دفاع فردی)، دفاع منطقه‌ای (مشهور به دفاع زون) و دفاع ترکیبی. هر کدام از این روش‌ها نقاظ ضعف و قدرت خود را دارد، اما وقتی که به درستی از آنها استفاده شود منجر به عملکرد دفاعیِ عالی و امیدوارکننده‌ای برای پیروزی در هر بازی می‌شود.

دفاع من تو من

دفاع من تو من آموزش بسکتبال

این سبک دفاعی به آسانی و با بررسی کیفیت فردی بازیکنان، بر اساس موقعیت بازی، پست آنها و وضعیت بدنی‌شان تطبیق داده می‌شود. همان‌گونه که از نام این دفاع برداشت می‌گردد، هدف اصلی در آن حفاظت از حریف رو در روی شما در فضایی مشخص است.

ریورز در مورد آموزش مقدماتی بسکتبال و سبک دفاعی می‌گوید:

تا زمانی که شما سبک دفاعی من تو من و اصول آن را را یاد نگیرید، نمی‌توانید طرح‌های دیگر دفاعی را بیاموزید. اگر می‌خواهید به سطح بعدی دفاع کردن برسید ابتدا باید متوجه شوید که چگونه می‎‌توان دفاع من تو من را یاد گرفت

ریورز هم‌چنان معتقد است که وقتی داشته‌های شما به لحاظ بازیکنان سرعتی، وضعیت بدنی، قد و وزن آنها منطق با حریف است، دفاع من تو من استراتژی بسیار خوبی است.

هم‌چنین به این نوع دفاع، دفاعِ شخص به شخص نیز می‌گویند. این استراتژی در دو روش مختلف هم می‌تواند اجرا شود. اول اینکه بازیکن مدافع می‌تواند در نزدیکی بازیکن تهاجمی قرار بگیرد و با تنگ‌کردن فضا و از بین بردن آن، از رقیب خود محافظت کند. دوم سبک آزادانه‌ی دفاع من تو من، در این نوع دفاع بین توپ و بازیکن دفاعی فضایی وجود دارد که مدافع باید از آن محافظت کند.

طبق ادعای نیک ریورز، دفاع آزادانه‌ی من تو من در برابر بازیکنانی که قدرت شوت‌زنی پایینی دارند و یا بازیکنانی که با شدت بالا به سمت سبد حرکت می‌کنند غالباً موفق عمل می‌کند. فضای موجود بین توپ و بازیکن مدافع به دفاعِ شما این اجازه را می‌دهد تا آنهایی که به سمت سبد نفود می‌کنند را متوقف کنید اما اگر حریف شما شروع به استفاده از سبک بازی پیرامونی کند، می‌تواند با شوت‌های خود شما را در معرض خطر قرار دهد.

مورد نهایی در دفاع من تو من، هنرِ سویچ‌کردن (تعویض بازیکن تدافعی) است. این حرکت، واکنش مستقیم بازیکن حمله برای رهایی از دفاع شما است تا موفق به ثبت امتیاز از طریق شوت یا لی‌آپ شود. (زمانی که بازیکن دیگری از فاز تهاجمی برای کمک به هم تیمی خود برای او پیک می‌زند، هم‌زمان دو بازیکن تدافعی باید حرکت سویچ را انجام دهند)

تعویض من تو من زمانی انجام می‌شود که بازیکنان تدافعی به جای تلاش برای دنبال کردن یار قبلیِ خود و ماندن با آنها از طریق یک پیک (حرکت کمکی بازیکن تهاجمی برای رهایی یار خود)، حریفِ مهاجم خود را عوض کنند. این سوئیچ شانس کمتری به رقیب برای شوت زدن یا ایجاد موقعیت لی‌آپ (سه گام و نفود به سمت سبد) را می‌دهد.

ریورز می‌گوید:

شما هم‌چنان می‌توانید اسکرین (حرکت پیک) را نیز پوشش دهید

مثلا در کجا؟ زمانی که بازیکن پست پایین شما (بازیکن پست ۴ یا ۵ که درشت‌ترین بازیکنان هر تیم هستند) می‌آید و با پوشش خود فرصت حمله‌ی یار مستقیم شما را پوشش می‌دهد و در همان حال، شما زمان دارید تا دوباره به یارِ مستقیم خود برسید و مانع از تهاجم او به سمت سبد شوید.

در واقع، نحوه‌ی محافظت از اسکرین در آموزش بسکتبال بر عهده‌ی مربیان است.

دفاع منطقه‌ای (دفاع زون)

دفاع ترکیبی

دفاع من تو من آموزش بسکتبال

طرح‌هایی وجود دارند که از طریق استراژی دفاع زون و دفاع من تو من، روش‌هایی ترکیبی را در آموزش مقدماتی بسکتبال شکل می‌دهد.

ریورز در این خصوص می‌گوید:

زمانی که می‌خواهید طرح و برنامه‌ای جدید در بازی پیاده کنید تا حریف مجبور به لو دادن توپ شود، می‌توانید حرکات خود در دفاع را تغییر دهید. زمانی که شما مدافعینی دارید که به خوبی دفاع من تو من را بلد و به اندازه‌ی کافی سریع هستد، می‌توانید به تغییر در دفاع دست بزنید.

با این حال، بسیاری از مربیان از روش‌های ترکیبی در دفاع استفاده نمی‌کنند.

چند روش رایج در آموزش بسکتبال و دفاع ترکیبی عبارتند از:

دفاع باکس و ۱ نفره (دفاع جعبه سیاه):

یکی از رایج‌ترین نوع دفاع‌های ترکیبی است. روشی که برای مهار یک بازیکن ستاره یا بازیکنی که روز خوبی را داشته است، استفاده می‌شود. در این دفاع، بازیکن پست پوینت گارد در بالای خط سه امتیازی قرار می‌گیرد و ۴ بازیکن دیگر در داخل محوطه، مشهور به محوطه‌ی باکس قرار می‌گیرند.

دفاع الماسی:

این نوع دفاع، شبیه به دفاع باکس و ۱ نفره است. اما به جای اینکه ۲ بازیکن روی ضلع‌های مستطیل داخل محوطه‌ی دفاعی قرار بگیرند، با توجه به پست‌های بازی آنها یکی روی خط پرتاب پنالتی و یک در منطقه‌ی بیس‌لاین قرار می‌گیرد. این روش با ایجاد یک لوزی در داخل محوطه‌ی دفاعی صورت می‌گیرد.

دفاعی مثلثی:

وقتی که تیمی دو ستاره‌ی بزرگ در اختیار دارد به سادگی می‌تواند حمله کرده و امتیاز کسب کند. در مقابله با آنها بایستی دو بازیکن بالاتر از خط سه امتیازی و محافظت از دو ستاره قرار بگیرند تا به صورت من تو من، تو یار بزرگ حریف را مهار کنند. در ادامه سه بازیکن دیگر در منطقه‌ی رنگی و زیر سبد، تاکتیکی مثلثی شکل برای مقابله با رقیب ایجاد می‌کنند تا از نفوذ بازیکنان حریف محافظت کنند.

نکته‌های غافلگیر کننده آموزش بسکتبال

حالا که استراتژی‌های پایه و فرمت‌های رایج دفاعی را می دانید، برای تیمِ خود باید شروع به بررسی کنید تا با یک ترفند ساده حمله‌ی حریف را مهار کنید. شما می توانید پرسِ تمام زمین را انتخاب کنید، به این معنی که شما به شدت روی حریف خود فشار می‌گذارید تا حریف موفق به کسب امتیاز نشود. پرسِ تمام‌ زمین موثرترین روش برای دفاع است. همچنین در آموزش مقدماتی بسکتبال و دفاع من تو من، شما می توانید با اختصاص دادن فضایی بین خطوطِ حریف، تیمِ‌ رقیب را از هم جدا کنید.

مهم‌تر از همه، به خاطر داشته باشید که تصمیمات دفاعی موضوعاتی قطعی و به شدت دقیق نیستند. احساس آزاد بودن کنید و گاهی اوقات تصمیم‌تان را تغییر دهید چون رقبا می‌خواهند دفاع شما را خنثی و با آن سازگاری پیدا کنند. مراقب باشید و این نکات را فراموش نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *